Gå til innhold

Hva koster middag/lunsj i Hellas/Spania?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært både i Spania og Hellas tidligere i år, betalte ca. 15 Euro for middag med drikke 

Nå er jeg vegetarianer og drikker som regel kun vann da, så blir nok billigere av den grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kommer selvsagt an på restauranten. En beach bar på Kreta er neppe det lureste hvis du vil spare penger. På Rodos i mai betalte kona mi og jeg rundt 35 euro for en lunsj som besto av av et fiskegrillspyd (med chips, ris og salat) en fava (splittertpuré), rødbeter med hvitløk, en halvliter vin, vann samt en ouzo. Andre kan selvsagt spise mer og drikke mindre og ende på omtrent samme pris. Ikke helt gærent, spør du meg.

Endret av Pawn Hearts
AnonymBruker
Skrevet

Koster mellom 30 og 35 kr for 250 ml brus her vi er også, Samos. Glass vin mellom 60 og 70 kroner. 

Anonymkode: 2047e...bd8

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Koster mellom 30 og 35 kr for 250 ml brus her vi er også, Samos. Glass vin mellom 60 og 70 kroner. 

Fem-seks euro for et glass vin? Da håper jeg i det minste at det er et stort glass god vin og ikke en billig landsbyvin (selv om jeg mange ganger kan sette mer pris på en enkel greker enn en Chablis).

For tjue-og-noen år siden kunne man få en halvliter vin til 20 kroner. Nå snakker vi om en hundrings (7–9 euro), så prisene har galoppert. Samtidig har prisene – og lønningene – gått opp her også, så i dag koster et glass vin i Norge omtrent det samme som en halv liter i Hellas.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Pawn Hearts said:

Fem-seks euro for et glass vin? Da håper jeg i det minste at det er et stort glass god vin og ikke en billig landsbyvin (selv om jeg mange ganger kan sette mer pris på en enkel greker enn en Chablis).

For tjue-og-noen år siden kunne man få en halvliter vin til 20 kroner. Nå snakker vi om en hundrings (7–9 euro), så prisene har galoppert. Samtidig har prisene – og lønningene – gått opp her også, så i dag koster et glass vin i Norge omtrent det samme som en halv liter i Hellas.

Definitivt landsbyvin, jo. 😂 Men svære glass. Er store prisforskjeller mellom byene også, i forrige by fikk vi 0.5 liter for 5-6 euro, i denne byen er det ett stort glass. 

Men inflasjonen har vært veldig høy i veldig mange land, vin er intet unntak. 

AnonymBruker
Skrevet
Natta1980 skrev (1 time siden):

En link til menyen på en kretisk beach bar.

https://crete.myobc.net/food-beverage/manolis-beach-bar

og en til:

https://buddhabarbeachcrete.com/assets/menu/Drinks.pdf

der koster liten flaske brus over 30kr. frappe kaffe fra 40-50 kr.

hvor mye betalte du der da siden du sier det er priser du ikke kjenner deg igjen i?

Paleochora på Kreta i juni. Hvor på Kreta var du? Platanias eller Agia Marina?

Anonymkode: e44c2...d1e

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Definitivt landsbyvin, jo. 😂 Men svære glass. Er store prisforskjeller mellom byene også, i forrige by fikk vi 0.5 liter for 5-6 euro, i denne byen er det ett stort glass. 

Men inflasjonen har vært veldig høy i veldig mange land, vin er intet unntak. 

Det er litt uforståelig for meg at du poster de høyeste prisene som om de var normalen når du samtidig har betalt halvparten eller mindre andre steder. Det er ingen stor hemmelighet at turiststedene, vanligvis drevet av folk fra andre plasser i Hellas (Athen, Thessaloniki), tar seg ekstra betalt.

Seks euro for en halvliter vin er forresten skitbillig, iallfall med norske øyne.

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, Pawn Hearts said:

Det er litt uforståelig for meg at du poster de høyeste prisene som om de var normalen når du samtidig har betalt halvparten eller mindre andre steder. Det er ingen stor hemmelighet at turiststedene, vanligvis drevet av folk fra andre plasser i Hellas (Athen, Thessaloniki), tar seg ekstra betalt.

Seks euro for en halvliter vin er forresten skitbillig, iallfall med norske øyne.

Fordi de andre stedene er to timer unna så her jeg er nå er disse prisene normalen. Jeg kjører da ikke to timer for å spare et par euro på et glass, gjør du?? Det er du som kverulerer på prisene folk oppgir, men folk oppgir selvfølgelig priser der de faktisk ER. 

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Da har vi snart vært 3 uker på Kreta.

1 uken hadde vi all inclusive. Det er ikke noe for meg, så vi gikk vekk i fra dette etter 1 uken.

Frokost og lunsj lager vi på rommet. Typisk brødmat med pålegg, egg, frokostblanding og frukt. Vil anslå rundt 100 kroner dagen for 2 personer for disse to måltidene.

Middag har vi spist veldig mye forskjellig og prøve mye ulike restauranter. Prisene er veldig like rundt om. Kyllingfilet med tilbehør rundt 10€. Pizza, pasta, burger rundt det samme. Svin og lam koster ca det samme som kylling, men biff av storfe koster rundt 20-30€

I snitt har vi brukt rundt 42€ på middager for dagen, og da her det vært god mat. Vi har droppet forrett, og dessert har vi spist når vi har ønsket det. 2 glass med brus, øl og vin til maten 

Inkluderer en solkrem, alle måltider, is og drikke i løpet av dagen,  litt shopping type svømmebriller, tskjorter og annet småtteri så har vi brukt 800 kroner dagen. Da har vi alt vi trenger inkludert leie av solsenger på stranden. Vi har spist god mat 3 ganger for dagen, is når en har lyst på, samme med boller/kjeks/frukt mellom måltider. Buss fremfor taxi.

Kunne fint klart oss for mindre, men nå har vi levd godt hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...