Gå til innhold

Menn og strikking


Squidgirl

Anbefalte innlegg

Squidgirl skrev (På 3.7.2023 den 23.04):

Har en god venn som ønsker å begynne med strikking, han spør meg ofte om jeg kan lære ham dette, dette blir alltid tatt opp når vi er på fest og drikker litt. Hva hadde du tenkt visst du så en mann strikke på bussen eller toget, offentlig plass.

Jeg er "den mannen". Jeg strikker først og fremst i situasjoner der jeg har en del tid  slå i  hjel, gjerne kombinert med en serie på nettbrett/mobil eller podcast på øret. Jææævlig kjedelig å sitte og tvinne tommeltotter i timesvis.

Anonymkode: 2de13...bc0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg hadde nok tipsa han om å sjekke YouTube og lære seg å strikke slik. Men ok, om det passa slik kunne vi sett oss ned og strikka ilag. Heilt greitt å prøve å lære vekk noko! 

 

Lurte du på om det er sært å strikke på offentlig stad, eller om det er sært at menn strikkar?

Nei til begge deler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (5 timer siden):

Eg hadde nok tipsa han om å sjekke YouTube og lære seg å strikke slik. Men ok, om det passa slik kunne vi sett oss ned og strikka ilag. Heilt greitt å prøve å lære vekk noko! 

 

Lurte du på om det er sært å strikke på offentlig stad, eller om det er sært at menn strikkar?

Nei til begge deler.

 

Om det er sært med menn som strikker, strikker selv mye offentlig og på møter i jobb sammenheng 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så uvanlig at menn strikker? :vetikke: Jeg så en gang en mann slå nuppereller på lokaltoget, det synes jeg var litt spesielt (men kult), strikking ville jeg knapt reagert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg synes det er bra at flere og flere menn finner gleden (og roen) med å strikke :) 

Leste historien til Robert/Hardbarka som hadde et alvorlig sykt barn og som begynt å strikke alle de timene han satt ved sykehussenga og voktet over det lille barnet. I begynnelsen slengte han unna strikkinga hver gang en sykepleier kom inn, helt til en sykepleier sa at de visste at han strikket og det var ingenting å være flau over. Han jobber også på båt, og begynte etterhvert å strikke også der i ledige stunder. Hvis jeg ikke husker feil så begynte også flere av kollegaene hans å strikke. Han har gjort suksess med strikking og har gitt ut strikkebok med egenkomponerte mønstre :) 

Følger også en som holder på å utdanne seg til prest som er en racer til å strikke; så utrolig fine farger og mønstrer. Jeg er sjukt imponert at han t.o.m strikker mens han går tur! Jeg hadde garantert tryna 😆

Selv så har jeg lært bestevennen til datteren min å strikke. Begynte med at hun ville strikke ei lue til kjæresten sin, og jeg lærte henne å strikke. Hun har ADD (eller, nå kalles vel alle kategorier for ADHD) og hun merket hvor hun slappet av og tankekjøret roet seg da hun strikket. Bestevennen hennes har også ADHD, og da han såg hvor god virkning strikking gs henne så kom det spørsmål om jeg kunne lære han også. Så da var det bare å finne mønster, pinner og kjøpe garn. Dette var for to år siden, nå er han 19 og har strikket sin første genser❤️ Jentungen vår strikker fortsatt hun også, men holder seg til småstrikk enda.

Tommel opp for menn som strikker, også i offentligheten. Blir det mere synlig så blir det nok flere menn som får lyst å lære å strikke. Det er jo så mye fine plagg til menn, må være fint å kunne strikke de selv og ikke være avhengig av ei kone, kjæreste, mamma, bestemor… 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er bra at flere og flere menn finner gleden (og roen) med å strikke :) 

Leste historien til Robert/Hardbarka som hadde et alvorlig sykt barn og som begynt å strikke alle de timene han satt ved sykehussenga og voktet over det lille barnet. I begynnelsen slengte han unna strikkinga hver gang en sykepleier kom inn, helt til en sykepleier sa at de visste at han strikket og det var ingenting å være flau over. Han jobber også på båt, og begynte etterhvert å strikke også der i ledige stunder. Hvis jeg ikke husker feil så begynte også flere av kollegaene hans å strikke. Han har gjort suksess med strikking og har gitt ut strikkebok med egenkomponerte mønstre :) 

Følger også en som holder på å utdanne seg til prest som er en racer til å strikke; så utrolig fine farger og mønstrer. Jeg er sjukt imponert at han t.o.m strikker mens han går tur! Jeg hadde garantert tryna 😆

Selv så har jeg lært bestevennen til datteren min å strikke. Begynte med at hun ville strikke ei lue til kjæresten sin, og jeg lærte henne å strikke. Hun har ADD (eller, nå kalles vel alle kategorier for ADHD) og hun merket hvor hun slappet av og tankekjøret roet seg da hun strikket. Bestevennen hennes har også ADHD, og da han såg hvor god virkning strikking gs henne så kom det spørsmål om jeg kunne lære han også. Så da var det bare å finne mønster, pinner og kjøpe garn. Dette var for to år siden, nå er han 19 og har strikket sin første genser❤️ Jentungen vår strikker fortsatt hun også, men holder seg til småstrikk enda.

Tommel opp for menn som strikker, også i offentligheten. Blir det mere synlig så blir det nok flere menn som får lyst å lære å strikke. Det er jo så mye fine plagg til menn, må være fint å kunne strikke de selv og ikke være avhengig av ei kone, kjæreste, mamma, bestemor… 

Jeg følger bevisst flere menn som strikker på Instagram. Liker best kjønnsbalanse og er ikke så glad i ting som blir «jente- eller guttegreie». 

Anonymkode: 70c4a...8be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min homofile venn strikker penere og jevnere enn meg. 

Anonymkode: 10fb3...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak som var med i Norges tøffeste strikket sin egen villmarksgenser. Jeg kjenner noen menn som strikker for å få det de vil ha selv. Type ett eller to plagg i løpet av livet. Det være seg genser eller votter liksom. Kjenner ikke så mange menn som strikker fast, Men har ikke problemer med det.

En mann  jeg kjenner, som er både maskulin og tøff, rett under 30 år, jobber i Nordsjøen, og bruker fritida der på å sy bunad! Bestemora ser for dårlig til å gjøre det, så hun instruer han når han er hjemme, og han broderer når han er ute i  Nordsjøen!! Så skjorta, og han er skikkelig flink!! Tipper han like gjerne kunne ha strikket der!

Anonymkode: e24ca...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt: Skulle ønske jeg kunne strikke 😊 

(ingen vil lære meg det pga jeg er venstrehendt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært noen menn å strikke og det gøyest er jo at de er superfornøyde med det de får til🥳😂 Jeg strikker lite til andre (#egostrikkforalltid😂), men sier jeg gjerne kan lære bort strikking så folk kan strikke det de ønsker selv🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan anbefale instakontoer til menn som strikker. Både homo og hetero.

Anonymkode: c87df...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tycho Urke

Ikke noe jeg personlig ville ha gjort, men om det er menn som liker å strikke, ser jeg ikke noe galt i det.

Det sier mer om personer som reagerer på det, enn mannen som strikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen som kan anbefale instakontoer til menn som strikker. Både homo og hetero.

Anonymkode: c87df...699

Søk på #en #mennsomstrikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...