Gjest selv sukkerunge Skrevet 13. januar 2006 #21 Skrevet 13. januar 2006 Det er HELT INDIVIDUELLT hvor avhengige eller ikke-avhengige barn blir. Noen barn trenger å holdes i ørene, andre kan ha nærmest fri tilgang uten at de fråtser av den grunn. Det finnes ikke noe fasitsvar!!! (Jeg var et av de barna som higet etter sukker, nesten en besettelse. Heldigvis ble jeg proppet med frisk frukt og grønnsaker, ellers hadde det nok gitt ennå værre utslag for meg.)
Gjest Bodillen Skrevet 13. januar 2006 #22 Skrevet 13. januar 2006 Minstebarnet hos oss blir (enda mer..) hyper av godteri, og mellomste har en emaljeskade på tennene som har gjortdem porøse og mer mottakelig for hull. Så her i huset er det skikkelig strengt med sjokoladepålegg og godteri/brus kun på lørdager. Eldstemann styrer det selv, han er såpass stor at han har ansvar for egne tenner. Jeg synes imidlertid, under "normale forhold" det må være viktigst å fokusere på den daglige kosten. Det er helt utrolig hvilke matvarer som inneholder sukker - f.eks leverpostei og ketsjup! Og det er skremmende mange overvektige barn å se. Men hvis kostholdet ellers er sunt, og tenner og vekt som de skal være, så ser jeg ingen grunn til å være hysterisk i forhold til å unne seg en liten pastilleske på en tirsdag.
Gjest Sukkerdama Skrevet 13. januar 2006 #23 Skrevet 13. januar 2006 Jeg tror vi kan skylde veldig mye av økningen i sukkerinntaket på det at det er blitt normalt å drikke brus som tørstedrikk hver eneste dag. Dessuten er det veldig mye "skjult" sukker i ferdigmat. Jeg tror det er svært viktig å være bevisst på hva man putter i seg selv og hva man venner ungene sine til å spise i det daglige. Den ekstra gelefisken på onsdag er ikke så farlig, det er allt det andre sukkeret man får i seg hver eneste dag som er farlig. Fedme blandt barn er et økende problem i den vestlige verden. Jeg synes vi har all grunn til å være litt hysterisk slik at barna skal slippe å begyne livet med mange ekstra kilo. Overvektige barn risikerer at de aldri klarer å kvitte seg med overvekten, de er også utsatt for mange fedme-relaterte sykdommer. Se til USA, det er skremmende hvor mange overvektige personer det finnes der. Ta en liten runde rundt i feks Disneyland og se på alle de DIGRE ungene som vagger rundt med forledrene sine, det er rett og slett sjokkerende. Norge ligger ikke så langt bak USA når det gjelder fedme, problemet er økende og sukkeret får skylda...
Gjest Aimable Amie Skrevet 13. januar 2006 #24 Skrevet 13. januar 2006 Man kan enkelt kontrollere barns sukkerinntak mens de er små - det er mye verre når de blir tenåringer og man ikke følger med dem hele tiden. Jeg har blitt mer bevisst på kostholdet hjemme de siste årene - jeg lager middag med masse grønnsaker hver dag og man finner ikke brus i huset vårt. I flere år nå har jeg kun kjøpt Farris og ungene setter faktisk mer pris på det enn på brus nå. En annen ting som kan hjelpe når man får lyst på noe søtt er å spise litt frukt - jeg har alltid frisk frukt i kjøleskapet og yngstebarnet mitt har fått muligheten til å abonnere på frukt på skolen - en glimrende løsning
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2006 #25 Skrevet 13. januar 2006 For egen del synes jeg det er lettere å ha en mening om å unngå sukker til enhver tid enn å etterleve det selv. ← Det der høres faktisk veldig kjent ut. Lurer på hvor jeg har hørt det før... Tenker du da at du var med til å bidra til å skape disse prolemene? ← Tvert imot så tenker jeg på at når mitt barn blir større så higer det ikke etter ting det aldri fikk som liten. Jeg har flere eksempler fra min omgangskrets der jeg ser eksempler på det motsatte.
Nita Skrevet 13. januar 2006 #26 Skrevet 13. januar 2006 Kanskje en holdningsendring kunne vært tingen.....står det skrevet i noen lov at det må være søtsaker for at det skal kunne være kosemat
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2006 #27 Skrevet 13. januar 2006 Jeg tror noe av problemet at mye av sukkeret ikke kommer som kosemat, men som en del av den daglige kosten. Skolebrød som lunsj - i stedet for grovbrød. Frokostblandinger med mye sukker, som feks honnicorn, til frokost.
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2006 #28 Skrevet 13. januar 2006 Det skjulte sukkeret er helt klart det skumleste. Alle ferdigvarer er jo proppfulle av sukker og salt. Jeg sjekket blant annet innholdsfortegnelsen til tacopulveret som blandes i kjøttdeigen, og en eller annen sukkerart stod først på innholdsfortegnelsen. Og den er skrevet på den måten at ingrediensene er listet i vektrekkefølge. Dessuten har jeg personlig erfart at dersom man ikke vennes til et kosthold med mye sukker fra barnsben av, blir gjerne sukkertrangen mindre også i voksen alder. Sukker skaper avhengighet, og det er derfor så mange sliter med hodepine osv. når de prøver å slutte med sjokolade osv.
Gjest Emera Skrevet 13. januar 2006 #29 Skrevet 13. januar 2006 Hva er poenget med å spise sukker da? Ikke noe annet fornuftig i det enn at man har "lyst på" Det er jo ingen næringstoffer i godteri og kjeks. Jeg kan godt innrømme at jeg sikkert faller i kategorien hysterisk, og når jeg får barn, kommer jeg til å være streng å kun servere godteri eventuellt en dag i uken. Ikke bare fordi sukker er skadelig, men vaner skapes i oppveksten. Tenk når barnet ditt er ti år også ikke er fornøyd en twistbit på en mandag... men må ha en pose.... Sukker skaper avhengighet. Så er barnet 15 og bare spiser dritt og blir overvektig... helseproblemer... Tenker du da at du var med til å bidra til å skape disse prolemene? ← I alle dager! Så én Twist på en mandag en sjelden gang gjør altså en tiåring til et sjokolademumsende monster?!? Vel, du må jo få ha din mening. Men dette har i hvertfall ikke men min virkelighet å gjøre. Å begrense sukkerinntaket er selvfølgelig og viktig. Men disse påstandene var nå litt i det voldsomme laget!
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2006 #30 Skrevet 13. januar 2006 Kanskje en holdningsendring kunne vært tingen.....står det skrevet i noen lov at det må være søtsaker for at det skal kunne være kosemat ← Nei selvsagt ikke. Like lite som at det står at kosemat ikke av og til kan være sukkerholdig. En annen side av saken er at en del foreldre som jeg kjenner til som praktiserer null sukker i hverdagen dynger ned ungene sine med lørdagsgodt for at de skal "kose seg". Og plasserer dem foran fjernsynet. Og mange lærer ungene at kos=mat, eller sukkermat. Lørdagsgodt er gammeldags og oppskrytt. Lørdagskos burde vært innført. Og man må jo ikke spise noe som helst for å kose seg. Man kan f.eks. heller spille et spill (tenker Monopol, Yatzy eller Ludo, ikke dataspill)...
Gjest Carmensita Skrevet 13. januar 2006 #31 Skrevet 13. januar 2006 (endret) Tvert imot så tenker jeg på at når mitt barn blir større så higer det ikke etter ting det aldri fikk som liten. Jeg har flere eksempler fra min omgangskrets der jeg ser eksempler på det motsatte. ← Kan skrive under på denne. Jeg var veldig bevist på kostholdet til barnet mitt fra første stund. Sjokolade fikk h*n ikke smake før h*n var gammel nok til spørre om det selv. H*n fikk masse frukt, yoghurt og andre sunne ting. Det var et slit mange ganger å prøve å forklare velmenede slektninger at de ikke skulle komme med gotteri. Men resultatet tjue år senere: Har aldri hatt godteridilla, har et sunt kosthold og har aldri hatt hull i tennene. Tør påstå at jeg la et godt grunnlag for h*n. Endret 13. januar 2006 av Carmensita
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2006 #32 Skrevet 13. januar 2006 Kan skrive under på denne. Jeg var veldig bevist på kostholdet til barnet mitt fra første stund. Sjokolade fikk h*n ikke smake før h*n var gammel nok til spørre om det selv. H*n fikk masse frukt, yoghurt og andre sunne ting. Det var et slit mange ganger å prøve å forklare velmenede slektninger at de ikke skulle komme med gotteri. Men resultatet tjue år senere: Har aldri hatt godteridilla, har et sunt kosthold og har aldri hatt hull i tennene. Tør påstå at jeg la et godt grunnlag for h*n. ← Du "skrev under" på feil innlegg. Jeg startet tråden og argumenterer for litt snop selv i hverdagen.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #33 Skrevet 13. januar 2006 Jeg har en datter på 9 år som ikke liker brus, og har ikke likt snop inntil for ca.6-10 måneder siden. Jeg så ikke noe poeng i å gi henne usunn mat når hun var fornøyd med annen. I butikken fikk hun valget mellom eple og pære som noe godt. Vi har aldri praktisert lørdagsgodt, men har heller ekstra god MAT på lørdager, og kosen er også at vi da har tid til å spise sammen. Ellers har jeg godt og snop i hus når som helst. Kan like godt være mandag som Søndag. Det spiller ingen rolle. På MC Donalds har det vært flaut av og til når jeg bestiller vann til henne i steden for brus, for det virker som om jeg skal spare på kronene. De skulle bare visst at hun faktisk ikke liker det. Nå har hun sett at andre venninder får lørdagsgodt og vil ha selv. Hun har aldri likt snop noe særlig, og har derfor kjøpt seg blad i steden for. Men nå liker hun kinderegg, og i julen ville hun bare ha kokesjokolade...i steden for godteriet i julestrømpen (som hun sa var altfor mye) :klø: Jeg vet ikke om det skyldes henne selv og smak, eller våre vaner til henne. Mest sannsynlig er det nok en mellomting. Hun fikk jo aldri saft eller brus, kun vann. Hun fikk heller ikke snop da hun var liten. Har fått det senere, men synes ikke noe særlig om det. Tror hun synes kullsyren smaker rart, og snopet blir for søtt da hun ikke er vant med det. Har andre på motsatt side som er helt fanatiske og barna får kjernesunn mat hele tiden. De er kjempeopptatt av dette, og blir skikkelig sure dersom barna får i seg en kjeks f.eks. Til og med i bursdager har de sunn "kos". Hjemmelagede pølsebrød osv. Resultatet er at ungene hiver seg over alle skåler ved besøk og bursdager andre steder. Når andre barn tar forskjellige ting, ser du disse i snopeskålen hele dagen. Helt bananas.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #34 Skrevet 13. januar 2006 Poenget var egentlig at man kanskje bør normalisere det, ikke nekte plent eller opprette egen "snopedag". Jeg tror det er sunt å la dem få av og til "som det passer" heller enn å gjøre det som noe forbudt eller belønnende. (lørdagssnop)
Gjest en mor på besøk Skrevet 13. januar 2006 #35 Skrevet 13. januar 2006 Jeg har aldri skjønt poenget med lørdagsgodt. Mine får litt godteri en sjelden gang, ikke bare fordi det er lørdag. Noen ganger kan det være på en sndag ller onsdag - hvis vi er på besøk ller det er noe spes, eller det bare er litt hyggelig liksom. Vi spiser sunt eller - ikke noe ferdigmat. Lager man maten fra bunn sparer man MASSE sukker (og annet som er enda mer dritt). Det er mye hyggeligere å spise sukker i form av sjokolade enn i form av ferdigmat!
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2006 #36 Skrevet 14. januar 2006 Det er mye hyggeligere å spise sukker i form av sjokolade enn i form av ferdigmat! ← Det var et veldig godt poeng. Og helt sant!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #37 Skrevet 14. januar 2006 Barn i voksealder trenger en viss mengde sukker for at hjernen skal utvikle seg som den skal. Men det kan jo være fruktsukker e.l. Men å kutte allt sukker ville ikke jeg gjort for mine barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå