Gå til innhold

Dette sukkerhysteriet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leser gang på gang om foreldre som tydeligvis ser på sukker som verdens undergang. Om barn får snop på en hverdag er det visst en dødssynd for tiden. Vel, jeg vil skrive om mine erfaringer.

Min datter som nå er ni år har fått snop på lørdager. Men hun har også fått snop på tirsdager og torsdager. Og mandager også av og til.

Ja faktisk er det så normalisert hos oss at hun ikke er spesielt interessert i det slik mange andre barn jeg kjenner til er. De barna som aldri ser sukkerholdig mat/drikke i ukene, knapt nok i helgene, fråtser så det holder når de endelig får tilgang på det og eier ikke begrensninger. Man kan, slik jeg ser det, sammenligne det med å nekte barn å være ute med venner for så å slippe dem løs når de er myndige.

Er det virkelig det vi vil oppnå?

Nå snakker ikke jeg om kaker, kjeks og sjokolade hver dag og i store mengder. Men en sjokoladekjeks eller to som kos på en torsdag, er det så feil? Og brus til middagen på en tirsdag, hva er galt med det når det ikke skjer hele tiden?

Endret av Violetta
Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Litt enig med deg. Det kan blir litt vel fanatisk i anti-sukkerleirene noen ganger.

Her er lørdag er godtedag. Men det kan hende at de får kjeks, pastiller, brus på hverdager også. Tenker som deg, så lenge det ikke er en vane er det ikke noen krise. Hvis de forventer å få eller maser om godteri og brus på hverdager blir det en annen sak.

Gjest Embla s
Skrevet

Det er vel ingen som blir hysterisk om noen koser seg en tirsdag i ny og ne? Men at det advares mot sukker får vel aldri blitt feil? Og det er ganske vanlig med brus eller saft som tørstedrikke og kaker/godteri 24/7. Tror nok det er de man prøver å nå. Ikke de som innimellom gir barnet sitt en sjokoladekjeks på en onsdag..

Skrevet

Skjønner hva du mener.

Her praktiseres også lørdagsgodter, men jeg går ikke av skaftet om datteren min får én gelefisk av bestemoren på en onsdag... Og hun og en venninne fikk spise hvert sitt pepperkakehjerte fra jula nå i dag. Shoot me...

Men vi mennesker er visst bare anlagt sånn. Det er enten-eller. Kommer det en ny idé på markedet, tar det helt av.

Skrevet

Det er vel mest de ekstreme tilfellene som skaper dette hysteriet. Det har vært veldig mye fokus i media om barn/ungdom som drikker flere liter brus om dagen, spiser masse godteri hver dag og i det hele tatt er sukkeravhengige.

Jeg tror ikke det er skadelig å gi barna litt godteri nå og da. Men noen barn tåler sukker så dårlig! F.eks. en nevø av meg blir fullstendig hyper og utilsnakkelig når han får sukker, derfor er foreldrene veldig forsiktig med det. Og det forstår jeg godt!

I barnehagen der gutten vår går er det bare kake/is/gele når det er bursdag, evt. karneval. Ellers kjører de en sunn linje, for de merket forskjell på ungene når de kutta ut yoghurt (som jo inneholder en del sukker). Ungene ble mye roligere av det!

Skrevet
Det er vel ingen som blir hysterisk om noen koser seg en tirsdag i ny og ne? Men at det advares mot sukker får vel aldri blitt feil? Og det er ganske vanlig med brus eller saft som tørstedrikke og kaker/godteri 24/7. Tror nok det er de man prøver å nå. Ikke de som innimellom gir barnet sitt en sjokoladekjeks på en onsdag..

:Nikke:

Om man ellers har et sunt kosthold, kan man godt unne seg noe utenom lørdagsgotteriene.

Det er viktig å være bevist på kosthold, og at man tenker over hva familien har i seg.

Skrevet
Det er vel ingen som blir hysterisk om noen koser seg en tirsdag i ny og ne?

Jo det er akkurat det enkelte blir.

Hva? Får hun sjokolade på en onsdag?? (Noen twist som vi koste oss veldig med akkurat den dagen) :ler:

Skrevet

Det er alltid noen som bikker over den ene eller den andre veien ;)

Skrevet

Dette bør vel vurderes opp mot det enkelte barn. Dersom poden blir hyperaktiv av sukker eller har ekstremt dårlig tanngard hadde jeg nok vært litt mer restriktiv enn normalt.

Skrevet

Det er sikkert ikke skadelig med en sjokoladebit på onsdag og et glass brus på tirsdag. Eller vaffler på fredag og kjeks på mandag. Og selvsagt lørdagsgodt. Og en youghurt i ny og ne.

Problemet oppstår når alt dette summeres OG man legger til alt det skjulte sukkeret som finnes i ferdigmat, f.eks. i noe så sunt som kjøpt grovbrød.

Da blir det fort veldig mye sukker i løpet av en uke, og det er da problemet oppstår. Med unger som bare spiser tomme kalorier og blir trøtte og dvaske pga det. Eller småttiser som er helt hyper fordi de får i seg for mye sukker. Jeg syns faktisk det er ganske betegnende når barnehagen kutter ut youghurt - og MERKER at ungene blir roligere!

Det er altfor lett å si at "jamen, det er jo bare i dag, fordi et eller annet". Og så plutselig er det blitt mange dager......

Så jeg er helt enig med sukkerhysteriet ;)

Skrevet

Jeg tror nok at en del hadde fått sjokk om de regnet ut hvor mye sukker de egentlig får i seg i løpet av en uke ;)

Det er nok ikke uten grunn at helsemyndighetene er bekymret:

Særlig blant barn og unge er inntaket av sukkerholdige matvarer økende og har vært det de seneste årene. Blant trettenåringer utgjorde sukker 13 prosent av energiinntaket i 1993, og 18 prosent i 2000. Gjennomsnittlig årlig sukkerforbruk til 13-årige gutter er 36 kg. Barne- og familieministeren, som også er forbrukerminister, er opptatt av å snu denne utviklingen, og mener sukkerkalkulatoren kan hjelpe oss til å senke inntaket av sukker.

Som jeg skrev i et annet innlegg, så om man har et sunt kosthold ellers, så kan man godt unne seg noe utenom lørdagsgotteriene. Så spørs det da hvor sunt kosthold har vi egentlig, og om vi i det hele tatt aner hvor mye sukker vi får i oss!

Sjekk sukkerkalkulatoren her:

Skrevet

Som jeg skrev i et annet innlegg, så om man har et sunt kosthold ellers, så kan man godt unne seg noe utenom lørdagsgotteriene. Så spørs det da hvor sunt kosthold har vi egentlig, og om vi i det hele tatt aner hvor mye sukker vi får i oss!

nemlig - det er akkurat der problemet ligger. De fleste av oss tror helt sikkert at vi har et tålelig sunt kosthold, men er nå det så sikkert?

Skrevet

Jeg kommer til å kjøre "lørdagsgodteri". Men det er klart at det finnes untak. Selvfølgelig skal barnet få et glass brus i ny og ne.. Og kanskje noe annet godt. Men det skal ikke være noen selvfølge!

Skrevet

For egen del synes jeg det er lettere å ha en mening om å unngå sukker til enhver tid enn å etterleve det selv.

De av oss som ikke har barna til enhver tid har vel opplevd å stå i kø i kassa i butikken og blitt fristet av sjokolade og annet gotteri som står i umidellbar nærhet.

Og jeg skal tilstå at det har skjedd jeg har gått innom en kiosk om jeg har stått og ventet på bussen. Eller fylt bensin og kjøpt en sjokolade samtidig. Eller hva med litt godt om en får besøk. Kanske du besøker noen (midt i uka) og blir servert en kakebit eller liknende.

Jeg mener det er viktig å begrense sukkerinntaket. Men det må være en "naturlig begrensning" som ikke blir helt fanatisk. Nå har jeg inntrykk av at dessert ikke lenger er vanlig rundt om. Dette var et sukkerinntak som mange utnyttet tidligere. Og selv om sukkerforbruket er vesentlig høyere enn tidligere tror jeg det bare er de mest ekstreme tilfellene (kansje med daglig brus og sjokolade) som er alvorlig.

Sukker har langt flere skadevirkninger en det tradisjonelle fedme problemet. Men vi kan ikke endre vår levemåte ved å kutte ut alt vi har glede av. Derfor er jeg for å fortsatt kunne kose seg, - med måte.

Gjest lilletroll i.i
Skrevet
Det er sikkert ikke skadelig med en sjokoladebit på onsdag og et glass brus på tirsdag. Eller vaffler på fredag og kjeks på mandag. Og selvsagt lørdagsgodt. Og en youghurt i ny og ne.

Problemet oppstår når alt dette summeres OG man legger til alt det skjulte sukkeret som finnes i ferdigmat, f.eks. i noe så sunt som kjøpt grovbrød.

Da blir det fort veldig mye sukker i løpet av en uke, og det er da problemet oppstår. Med unger som bare spiser tomme kalorier og blir trøtte og dvaske pga det. Eller småttiser som er helt hyper fordi de får i seg for mye sukker. Jeg syns faktisk det er ganske betegnende når barnehagen kutter ut youghurt - og MERKER at ungene blir roligere!

Det er altfor lett å si at "jamen, det er jo bare i dag, fordi et eller annet". Og så plutselig er det blitt mange dager......

Så jeg er helt enig med sukkerhysteriet ;)

Signerer.

(Javel så er jeg hysterisk - shoot me ;) )

Skrevet

Jeg prøver å ære litt hysterisk for gutten blir skikkelig hysterisk av sukker. Blir villmann og henger i taklampa. Etter en stund havner han nedi kjelleren o hyler og skriker og krangler. Men uansett hvor streng jeg prøver å være så ender det med at vi kan kose oss litt en mandag, en torsdag og kanskje en søndag. Men da må jeg ta konsekvensene etterpå. Så ikke alle er hysterisk for sukker uten en grunn.

Skrevet

Jeg for min del tror nok ikke at det handler om at barna aldri skal få sukker, men det er noe med at vi voksne må være litt mer bevisst på hva barna får i seg og hvilke holdninger barna har til kosthold. Og hvorvidt de hiver seg over snopet og fråtser i det når de får det kommer veldig an på våre egne holdninger og hvordan vi oppfører oss ovenfor barna. Hvis vi sier at "nå er det eeeeendelig lørdag og da kan du eeendelig få spise godteri!!" så vil vel de også få den holdningen. Det går jo an å tone ned entusiasmen rundt det litt.

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal lage "sukkerhysteriske" barn, men det er ingenting i veien for å prøve å gi dem et så godt utgangspunkt som mulig når det gjelder et sunt forhold til mat på alle måter. Det er så mange plager relatert til folks forhold til mat nå for tiden at vi være bevisste på det. Jeg tror dette vil gi barna et godt utgangspunkt.

-men selvfølgeli; hysteri har ingen godt av, og det kan gå for langt... Snop er godt, av og til og i begrensede mengder!

Skrevet

Det som det er blitt fokuser på nå for tida er vel det generelle sukkerinnholdet i mat beregnet på unger, heller enn godteri. (Jeg har ihvertfall ikke fått med meg at det er så mye fokus på snop for tida.) :forvirret:

Man vet jo at snop ikke er bra, men mange er ikke klar over hvor mye sukker som finnes i frokostblandinger, youghurt osv. Jeg syns det er utelukkende positivt at man kan begrense sukkerinntaket der det egentlig ikke har noe for seg. Ellers tror jeg på et normalt forhold til snop, og er enig i at det bør være en balansegang der... ;)

Skrevet

Hva er poenget med å spise sukker da? Ikke noe annet fornuftig i det enn at man har "lyst på" Det er jo ingen næringstoffer i godteri og kjeks.

Jeg kan godt innrømme at jeg sikkert faller i kategorien hysterisk, og når jeg får barn, kommer jeg til å være streng å kun servere godteri eventuellt en dag i uken. Ikke bare fordi sukker er skadelig, men vaner skapes i oppveksten. Tenk når barnet ditt er ti år også ikke er fornøyd en twistbit på en mandag... men må ha en pose.... Sukker skaper avhengighet. Så er barnet 15 og bare spiser dritt og blir overvektig... helseproblemer...

Tenker du da at du var med til å bidra til å skape disse prolemene?

Sukker er med på å skape livsstil sykdommer som dibabetes2, visse kreftformer osv osv.

Min grunn til å ikke spise sukker, og begrense innstak til eventullet barn er enkel og grei. Jeg ønsker å holde meg frisk!

Spiste du selv så my snop når du var liten?

Så jeg er helt enig med sukkerhysteriet icon_wink.gif

Jeg signerer gledlig på denne :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...