Gå til innhold

Har du noen gang "moxet" noe? Fortell!

Djækklåsst

Anbefalte innlegg

Å "moxe" er for mange nå blitt ensbetydende med å stjele noe, jf. Brille-Bjørnar-gate. Har du noen gang moxet noe, stort eller smått? Del din historie her!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første moxe-historie handler om da jeg og en kompis som 8-9-åringer flere dager på rad stjal snop på den lokale butikken. Det endte med at vi ble fersket av datteren til innehaveren, kastet ut, med beskjed om at hun ikke ville se oss her igjen. Det tok vel et års tid før neste gang jeg entret butikken. Noen år senere knabbet jeg en pakke sigaretter. Noe mer kan jeg faktisk ikke huske, om vi ser bort fra en gang jeg handlet julegaver på Enklere Liv, og på kvelden oppdaget at to av varene ikke ble slått inn og dermed ikke betalt for, uten at jeg dro tilbake for å rette opp i det.

Men jeg er sikker på at det er mange andres som har langt saftigere historier å komme med!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tube glitterlim fra en lekebutikk da jeg var 9-10 år. Fortsatt dårlig samvittighet for det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "stjal" for litt siden en lipgloss på HM, jeg holdt den i hånda og glemte helt av den og gikk bare ut av butikken. Jeg gikk tilbake og betalte for den med det samme jeg kom på det. Sikkert 1 minutt etter jeg gikk ut av butikken. 

I tillegg glemte jeg engang å betale for bensin. Jeg snakket i telefon under fylling og var helt i min egen boble. Bensinstasjon ringte meg, heldigvis hadde de oppfattet på kamera at jeg såg stresset ut og konkludert med at det var en forglemmelse. Reiste tilbake å gjorde opp for meg med engang, veldig glad de ikke ringte direkte til politiet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for anonymitet hadde kanskje vært noe i en tråd for tilståelser😅

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinneguide skrev (3 minutter siden):

Mulighet for anonymitet hadde kanskje vært noe i en tråd for tilståelser😅

Godt poeng. Tråden er flyttet fra Aktuelle saker og politikk.

Rhodiola, adm.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke stjålet noe i voksen alder, men stjal et viskelær fra en butikk som barn. Det ble et voldsomt spetakkel hjemme og kanossagang tilbake til butikken for å tilstå og levere tilbake. Så det er nok en fordel å bli tatt tidlig mens man fortsatt har mulighet til å lære av sine feil. Når man er voksen og stortingsrepresentant er det fort for sent. 

Anonymkode: e5953...56a

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rediken skrev (11 minutter siden):

Jeg "stjal" for litt siden en lipgloss på HM, jeg holdt den i hånda og glemte helt av den og gikk bare ut av butikken. Jeg gikk tilbake og betalte for den med det samme jeg kom på det. Sikkert 1 minutt etter jeg gikk ut av butikken. 

I tillegg glemte jeg engang å betale for bensin. Jeg snakket i telefon under fylling og var helt i min egen boble. Bensinstasjon ringte meg, heldigvis hadde de oppfattet på kamera at jeg såg stresset ut og konkludert med at det var en forglemmelse. Reiste tilbake å gjorde opp for meg med engang, veldig glad de ikke ringte direkte til politiet. 

Hvis man skal bruke "moxe" som verb for å stjele, passer det vel best med denne typen historier? Altså forglemmelser, ikke at man stjal på butikken da man var barn fordi det var spennende.

Anonymkode: dc432...665

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg var 11 da jeg tok en Bjørnar på en kafeteria på det lokale kjøpesenteret. Kom i skade for å ta med meg et par småsjokolader (det var to stk 1-krones Stratos eller noe sånt - jepp, dette er altså en stund siden) som på ulykksalig vis havnet inni ermet på 80-talls genseren min da dama bak disken snudde seg og kikket en annen vei. Selvfølgelig satt det imidlertid en liten jævel ved et bord og iaktog hele greia, så den seansen endte med en stor oppvask, og naskingen mistet umiddelbart mye av sin sjarm. Jeg hadde jo til og med penger til å kjøpe de sjokoladene, så hele stuntet var dønn unødvendig og bare for spenningens skyld - jeg ville se om jeg fikk det til, og kanskje skryte litt til kompiser om det også.  Å bli tatt på fersken var derimot ikke så veldig spennende. Det sugde virkelig. Det har blitt lite nasking siden den gang. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha. Et nytt ord! Herlig 😁

Anonymkode: c454c...a14

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Å "moxe" er for mange nå blitt ensbetydende med å stjele noe, jf. Brille-Bjørnar-gate. Har du noen gang moxet noe, stort eller smått? Del din historie her!

Nei, aldri. Håper jeg beholder mine verdier i integritet for resten av livet så jeg unngår dette.

Jeg skjønner hvor ''moxe'' kommer fra, men er det ikke bedre å si ''moxne''?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg rullet ut av butikken med en boks rømme på fotbrettet. Hadde stablet noen varer i fanget, men underveis hadde denne ene boksen trillet ned og lagt seg på fotbrettet. Noe jeg ikke oppdaget før jeg skulle pakke meg inn i bilen. Det var masse folk og kø, så jeg orket ikke tanken på å lage mer styr ved å dra inn igjen for å få betalt for denne rømmeboksen. Liker ikke "oppstuss" rundt min person, så det var kanskje mer den introverte og konfliktskye delen av meg som lot være å gå tilbake igjen for å gjøre opp for meg.

Anonymkode: 879bd...b6e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Å "moxe" er for mange nå blitt ensbetydende med å stjele noe,

Nei, det har ikke det. Det er noe du har funnet på selv. Et søk på 'å moxe' ender bare på diskusjon.no hvor et identisk spørsmål er stilt. Så enten er det du som har stilt det eller så har du moxet, eh stjålet formuleringen derfra.

Anonymkode: 1be45...38f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akhenaton skrev (25 minutter siden):

Jeg tror jeg var 11 da jeg tok en Bjørnar på en kafeteria på det lokale kjøpesenteret. Kom i skade for å ta med meg et par småsjokolader (det var to stk 1-krones Stratos eller noe sånt - jepp, dette er altså en stund siden) som på ulykksalig vis havnet inni ermet på 80-talls genseren min da dama bak disken snudde seg og kikket en annen vei. Selvfølgelig satt det imidlertid en liten jævel ved et bord og iaktog hele greia, så den seansen endte med en stor oppvask, og naskingen mistet umiddelbart mye av sin sjarm. Jeg hadde jo til og med penger til å kjøpe de sjokoladene, så hele stuntet var dønn unødvendig og bare for spenningens skyld - jeg ville se om jeg fikk det til, og kanskje skryte litt til kompiser om det også.  Å bli tatt på fersken var derimot ikke så veldig spennende. Det sugde virkelig. Det har blitt lite nasking siden den gang. 

"Tok en Bjørnar" 🤣🤣 

Herlig med nye uttrykk 😀

Anonymkode: c454c...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg gikk inn på HM en gang og fant flere plagg jeg ville ha. Hengte den ene over skuldra, glemte den, gikk med en stor genser med prislapp på i kassa for å betale resten, og de merket det ikke heller! Jeg merket det ikke før jeg satt meg på bussen 2 timer senere. Da hadde jeg gått rundt i Bergen sentrum med denne tjukke genseren over skuldra halve dagen. 

Anonymkode: ab8dd...f45

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo populært for tiden å være krenket på vegne av andre, men det får likevel være måte på.

Nå ble tråden opprinnelig lagt inn i gruppen "Sosial prat og humor", hvor den nok hører bedre hjemme enn der den av en eller annen grunn ble flyttet.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det har ikke det. Det er noe du har funnet på selv. Et søk på 'å moxe' ender bare på diskusjon.no hvor et identisk spørsmål er stilt. Så enten er det du som har stilt det eller så har du moxet, eh stjålet formuleringen derfra.

Anonymkode: 1be45...38f

He he :) Jeg har ikke stjålet formuleringen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (36 minutter siden):

Nei, aldri. Håper jeg beholder mine verdier i integritet for resten av livet så jeg unngår dette.

Jeg skjønner hvor ''moxe'' kommer fra, men er det ikke bedre å si ''moxne''?

Kanskje, men det blir litt tungt med den ekstra bokstaven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på en bensinstasjon og glemte å betale for brusflaska jeg faktisk holdt i hånda. Altså, jeg var så inni hampen distré at jeg betalte for de andre tingene, men sto der med flaska i venstrehånda og glemte å sette den på disken. Så valset jeg glad og fornøyd ut derfra og oppdaget ikke feilen før jeg skulle sette meg i bilen.

Anonymkode: c1b4b...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...