Gå til innhold

Slippe mensen i 40-årene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hatt hormonspiral i 12 år, ikke hatt ordentlig mens siden (hender jeg spotter litt 3-4 ganger i året). Er 47 nå, litt usikker på om jeg bytter én gang til, eller bare lar denne sitte. Har de barna jeg skal ha. Før det gikk jeg på p-piller uten opphold i en del år. Fungerte også fint, men sexlysten blir litt flat på p-piller, der har spiralen vært mye bedre. Fordelen med spiral at at den kan tas ut igjen om det ikke fungerer for deg (vet den ikke fungerer like bra for alle). P-sprøyte kan du bli stuck med ganske lenge etter at den er satt.

Anonymkode: 2dd43...790

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når er det man mister mensen helt ca? Ref overgangsalderen.. Jeg er 46 år.

Anonymkode: d0661...84e

Skrevet

Jeg har brukt hormonspiral i snart 30 år og skal ha den til jeg er godt og vel over overgangsalderen. 
Har kun byttet i forbindelse med å få barn. Den jeg har nå har jeg hatt i over 10 år og den fungerer like godt enda. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må nok regne med at det kan ta 10 år til. 

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (15 minutter siden):

Du må nok regne med at det kan ta 10 år til. 

Ajda, det var lenge. Jaja man får leve med det 🙂

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mente ikke at det passer for alle, det var et forslag til TS som ikke har skrevet at hun sliter med store blødninger. Noen foreslo menskopp, og jeg supplerte med å nevne tampong for de av oss som ikke liker menskopp. Det er andre forslag her også, som hormonspiral.

Synes du det går greit med bind, da? Eller er det vanskelig i hverdagen din også?

Anonymkode: 78ad4...e66

Heldigvis ferdig nå, men bind alene var sjanseløst. I kombo med tampong gikk det en stund, men som for TS var det ikke forenlig med noe særlig aktivitet, og slett ikke bading. Og mot overgangsalderen ble det enda verre, med blødninger på over tre uker på det verste. Nå ser det ut til å ha takket for seg, en av få fordeler med å bli eldre :) 

Anonymkode: bbb8d...198

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter å ha styrt mensen gjennom P-piller gjennom store deler av livet, har det blitt utrolig frustrerende å gå og vente på mensen etter noen år uten pillen. Plutselig kommer den 3 dager før/etter forventet. Det hjelper sikkert ikke at jeg går og venter på den. Med konsekvens at den ferieturen bestilt med utgangspunkt i forventet syklus, plutselig kommer helt feil. Jeg elsker å bade, sykle, være på båttur, sole meg, gå i fjellet - aktiviteter som ikke er forenelig med mensen. 

Hva kan gjøres for å slippe mensen helt i 40-50-årene? 

Anonymkode: 263aa...fd6

Sett inn hormonspiral. 

Anonymkode: a00cb...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ajda, det var lenge. Jaja man får leve med det 🙂

Og det er ikke nødvendigvis slik at man mister mensen og er ferdig med overgangsalderen ila kort tid heller. Det kan dra ut over ganske mange år

Anonymkode: e9cd5...4ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 45 år og allerede mistet mensen, så overgangsalderen trenger ikke dra ut over mange år heller.

Anonymkode: a9481...763

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk inn i denne tråden for å få råd om hvilke muligheter man har for å slippe mens. Ikke pga bading og slikt men fordi etter jeg passerte førti så har jeg begynt å få noe jeg kanskje tror er migrene. De første mensdagene blir jeg helt slått ut, tåler ikke lys og lyd og blir liggende med kraftig hodepine. Det har blitt en utfordring med jobb fordi jeg greier ikke jobbe disse dagene. 

Anonymkode: 432b2...bff

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Etter å ha styrt mensen gjennom P-piller gjennom store deler av livet, har det blitt utrolig frustrerende å gå og vente på mensen etter noen år uten pillen. Plutselig kommer den 3 dager før/etter forventet. Det hjelper sikkert ikke at jeg går og venter på den. Med konsekvens at den ferieturen bestilt med utgangspunkt i forventet syklus, plutselig kommer helt feil. Jeg elsker å bade, sykle, være på båttur, sole meg, gå i fjellet - aktiviteter som ikke er forenelig med mensen. 

Hva kan gjøres for å slippe mensen helt i 40-50-årene? 

Anonymkode: 263aa...fd6

En venninne av meg har gått på hormonspiral i mange år enda vi nå er i femtiårene, for å slippe mensen helt. Tror hun har hatt den siden hun var i begynnelsen av 40-årene, for å slippe mensen. Det funket. Aldri noen mens.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes tabletter man kan ta for å ikke få mensen. Trenger resept hos lege men lite bivirkninger og veldig fint når man for eksempel skal på fere. Tror den heter Primolut N, men bare søk på google eller hør med legen :) 

Anonymkode: 61de7...30a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes tabletter man kan ta for å ikke få mensen. Trenger resept hos lege men lite bivirkninger og veldig fint når man for eksempel skal på fere. Tror den heter Primolut N, men bare søk på google eller hør med legen :) 

Ja de funker bra hvis man vet når den kommer, men TS har det problemet at den plutselig dukker opp på uventede tidspunkt. Man kan evt ta uansett, men da får man en blødning etterpå som man kanskje hadde sluppet ellers. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjelder det kun for unntak eller kan man bruke de fast? Jeg trenger ikke prevensjon, kun hoppe over. Jeg vet ca når den kommer. Kan jeg bruke den da? (Er ikke ts)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjelder det kun for unntak eller kan man bruke de fast? Jeg trenger ikke prevensjon, kun hoppe over. Jeg vet ca når den kommer. Kan jeg bruke den da? (Er ikke ts)

De brukes for inntil 10 dager, og så får man en blødning 1-3 dager etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De brukes for inntil 10 dager, og så får man en blødning 1-3 dager etterpå. 

Åja da er det ikke noe for meg. Eller, kunne kanskje greid å peile meg inn på helgene. Takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...