AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Etter å ha styrt mensen gjennom P-piller gjennom store deler av livet, har det blitt utrolig frustrerende å gå og vente på mensen etter noen år uten pillen. Plutselig kommer den 3 dager før/etter forventet. Det hjelper sikkert ikke at jeg går og venter på den. Med konsekvens at den ferieturen bestilt med utgangspunkt i forventet syklus, plutselig kommer helt feil. Jeg elsker å bade, sykle, være på båttur, sole meg, gå i fjellet - aktiviteter som ikke er forenelig med mensen. Hva kan gjøres for å slippe mensen helt i 40-50-årene? Anonymkode: 263aa...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Prøv minipille eller hormonspiral. Mange som mister mensen helt når de bruker det. Anonymkode: 1207e...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Bruk menskopp. Går helt fint å være aktiv med den. Anonymkode: c432e...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 P-sprøyte. Jeg har i 40-årene og har gått på p-sprøyte i over 15 år. Har ikke hatt mensen siden jeg begynte. Anonymkode: 069de...412 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 Jeg mistet mensen helt da jeg fikk satt inn hormonspiral. Helt nydelig etter å ha slitt med mens smerter hele livet. Anonymkode: f64f5...eec 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Sjekk ut hormonspiral. Elsker bivirkningene som at både menstruasjon og PMS er helt fraværende. Ingen negative bivirkninger har heldigvis slått til. Anonymkode: 51542...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Bruk menskopp. Går helt fint å være aktiv med den. Anonymkode: c432e...fc7 Ikke for alle. Noen har for mye smerter, noen blør for mye. Og det er noe ordentlig styr hvis man må tømme den ofte og ikke har tilgang på hygieniske forhold. Anonymkode: bbb8d...198
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke for alle. Noen har for mye smerter, noen blør for mye. Og det er noe ordentlig styr hvis man må tømme den ofte og ikke har tilgang på hygieniske forhold. Anonymkode: bbb8d...198 Tampong, da? Anonymkode: 78ad4...e66 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 Jeg bruker p-piller men bruker det hele tiden sånn at jeg ikke får mensen. altså jeg tar ikke en uke pause hver tredje uke. Jeg er snart 40. Anonymkode: 8a427...2d5 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Tampong, da? Anonymkode: 78ad4...e66 Funker dårlig med bading, og må også skiftes ofte. Og hvis man har for mye smerter til å være aktiv er man uansett like langt. Anonymkode: bbb8d...198
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Funker dårlig med bading, og må også skiftes ofte. Og hvis man har for mye smerter til å være aktiv er man uansett like langt. Anonymkode: bbb8d...198 Tampong funker fint med bading for meg. Jeg bruker de med innføringshylse så det er lett å skifte på toalett eller i en busk. Smertene er jeg enig i at kan bli en utfordring. Anonymkode: 78ad4...e66 1
Wenda Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 Jeg har endo og adeno. Skulle egentlig fjerne livmor og alt, men fikk angst for det siden jeg hørte om så mange som fikk problemer i ettertid. Fikk satt inn en hormonspiral istedenfor i mars i fjor. Blødde litt til og fra de to første månedene, men så stoppet det helt opp og har ikke hatt mensen siden. Har prøvd minipiller etc og da blødde jeg konstant i flere måneder istedenfor 1
Andro Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 Hormonspiral. Ikke blødd en eneste dråpe etter at jeg fikk det. Hadde jeg visst hvor bra det er for meg hadde jeg hatt det fra jeg var ung. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #14 Skrevet 3. juli 2023 36 minutter siden, AnonymBruker said: Tampong funker fint med bading for meg. Jeg bruker de med innføringshylse så det er lett å skifte på toalett eller i en busk. Smertene er jeg enig i at kan bli en utfordring. Anonymkode: 78ad4...e66 Skifte tampong i en busk? Da må man virkelig ha lett blødning om det ikke skal bli et stort hygieneproblem. Bading med tampong anbefales vel uansett ikke, og mine blødning var aldri så små at jeg kunne gått med bare tampong. Anonymkode: bbb8d...198 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #15 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skifte tampong i en busk? Da må man virkelig ha lett blødning om det ikke skal bli et stort hygieneproblem. Bading med tampong anbefales vel uansett ikke, og mine blødning var aldri så små at jeg kunne gått med bare tampong. Anonymkode: bbb8d...198 Bading med tampong går helt fint, man må bare skifte etter badingen. Jeg har aldri sett at det ikke er anbefalt noen steder. Jeg har kraftige blødninger og bruker den mest absorberende typen tampong. Anonymkode: 78ad4...e66 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #16 Skrevet 3. juli 2023 Du sluttet vel på prevensjon for en grunn? Sluttet på cerazette når jeg ble 40 da jeg synes kroppen fikk styre overgangen selv. Men hadde aldri mensen på den. Er 8 år siden og mensen lever sitt eget liv. Ca samme tid, men plutselig kan den hoppe over noen uker. Jeg bader med ob, skifter så fort jeg er ute av vannet, så går en del ob på badeferie hvis mensen dukker opp. Wc er et must på strand, ellers må det bli bading i bassenget med hotellrommet lett tilgjengelig. Anonymkode: 55449...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #17 Skrevet 3. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bading med tampong går helt fint, man må bare skifte etter badingen. J Anonymkode: 78ad4...e66 Det går ikke fint når man blør så mye at man tiltrekker seg hai. Hadde vært helt uaktuelt for min del. Anonymkode: bbb8d...198 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #18 Skrevet 3. juli 2023 Ja dette er ikke enkelt synes jeg. Jeg har ikke gått på noe på 16 år. Jeg tåler ikke noen hormoner. Mannen er steril. Jeg prøvde meg på p-piller siden jeg skulle på ferie men jeg fikk så fryktelig vondt i foten at jeg tenkte her er det sjans for blodpropp. Så jeg sluttet. Som jeg sier til folk. Det har skulla vært en knapp som vi slo av det der. Sånn jeg er ferdig med barn og alt det der. Jeg trenger ikke mensen noe lenger😂😂🙈 Anonymkode: 90482...64a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #19 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det går ikke fint når man blør så mye at man tiltrekker seg hai. Hadde vært helt uaktuelt for min del. Anonymkode: bbb8d...198 Jeg mente ikke at det passer for alle, det var et forslag til TS som ikke har skrevet at hun sliter med store blødninger. Noen foreslo menskopp, og jeg supplerte med å nevne tampong for de av oss som ikke liker menskopp. Det er andre forslag her også, som hormonspiral. Synes du det går greit med bind, da? Eller er det vanskelig i hverdagen din også? Anonymkode: 78ad4...e66
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #20 Skrevet 3. juli 2023 Synes det er helt jævlig sjøl. Er litt yngre 35. Har p stav og kan miste mensen helt i perioder. Særlig første året den er satt inn. Men nå ser det ut som den ikke virker lenger dette siste året på p stav har jeg hatt like kraftige blødninger som før jeg var gravid. Har mensen nå dag 2 og blør som en foss, smerter og ubehag. Jeg er en av er som omtrent blir invalid under mensen. Klarer ikke bruker noe som skal oppi "høna" da den er ekstra følsom under mensen går i mens truse og ull truse og holder meg hjemme i sofaen. I hovedsak begynte jeg på p stav for å få mindre mens og mindre smerter fastlegen anbefalte det. Problemet nå er siste året den er gyldig fungerer den egentlig ikke på meg. Får likevel ikke byttet før den "går ut" i oktober 😳 Mensen har vært et mareritt siden jeg var tenåring. Jeg er ferdig med barn osv skulle ønske meg den av knappen ja🤭 Anonymkode: ba6bc...321
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå