Bombasi Skrevet 4. juli 2023 #21 Del Skrevet 4. juli 2023 (endret) Capt. Obvious skrev (6 minutter siden): Ja, USA samlet sett har gjort det. Men skal man først inn på Norge, så - om man skal inn på enkeltland og BNP som noen nevnte tidligere i tråden - gjett hvilket enkeltland i Europa som er blant de landene som har høyere BNP enn USA... Det hjelper ikke med høy BNP når både folketall og ressurser er småskala, med tanke på innovasjon og verdiskapning. Endret 4. juli 2023 av Bombasi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 4. juli 2023 #22 Del Skrevet 4. juli 2023 Bombasi skrev (3 minutter siden): Det hjelper ikke med høy BNP når både folketall og ressurser er småskala, med tanke på innovasjon og verdiskapning. Nå inngår jo det også inn i BNP da, og det er jo en av de mest kjente måtene å sammenlikne land på, når man skal kompensere for folketall (Og det må man jo, for det er selvfølgelig ingen mulighet for at et lite land kan ta igjen et mye større land samlet sett), Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 4. juli 2023 #23 Del Skrevet 4. juli 2023 (endret) Isambard skrev (11 timer siden): Nuvel. Det er lett å dokumentere påstandene du siterer og "ler" av. USA har simpelthen mye større BNP per innbygger enn Europa. Man trenger ikke drive mye cherrypicking for å si at de er overlegne Europa økonomisk. Husk at EU omfatter en del ganske fattige land i sør. Det er ikke cherrypicking å si at USA har mer anerkjente universitetet enn EU, og spesielt ikke nå som UK er ute av EU. Bare se på en hvilken som helst ranking. Jeg har inntrykk av at folk har mer lyst til å snakke om helt aldre tema som kriminalitet. Det er ikke det denne tråden handler om. Nå er jeg veldig usikker på hva du egentlig svarer på, og undrer om det er noen slags strå-murcaner du prøver deg på? Kan jo selvsagt si at USA "overlegne" EU økonomisk, men det er jo også litt avhengig av hva man legger i det. Ei heller var det jeg "ler" av, det jeg siterte, og/eller har noe betydning for det står, nemlig "kapital markedet"... Mener du at Monaco og Liechtenstein er økonomisk "overlegne" USA? Det er vel heller ingen som sier at USA ikke har flere anerkjente universiteter enn EU? Det står at universitetene i USA "drar ifra". Utdanner de flere og bedre studenter enn i EU. Har de fått flere "nye anerkjente" universiteter? Hva er kriteriene her? Hva betyr det at USA "drar ifra" hva energi gjelder? Bruker de og produserer de mer gass, er de flinkere på fornybar? Fortell meg du som vet... Jeg vet som sagt ikke hva som står i FT, men utdraget er nettopp "cherrypicking" når man ser det i sammenheng med det som var skrevet i HI, jo Endret 4. juli 2023 av AnonymBruker 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 4. juli 2023 #24 Del Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker 42 skrev (14 minutter siden): Nå er jeg veldig usikker på hva du egentlig svarer på, og undrer om det er noen slags strå-murcaner du prøver deg på? Kan jo selvsagt si at USA "overlegne" EU økonomisk, men det er jo også litt avhengig av hva man legger i det. Ei heller var det jeg "ler" av, det jeg siterte, og/eller har noe betydning for det står, nemlig "kapital markedet"... Mener du at Monaco og Liechtenstein er økonomisk "overlegne" USA? Det er vel heller ingen som sier at USA ikke har flere anerkjente universiteter enn EU? Det står at universitetene i USA "drar ifra". Utdanner de flere og bedre studenter enn i EU. Har de fått flere "nye anerkjente" universiteter? Hva er kriteriene her? Hva betyr det at USA "drar ifra" hva energi gjelder? Bruker de og produserer de mer gass, er de flinkere på fornybar? Fortell meg du som vet... Jeg vet som sagt ikke hva som står i FT, men utdraget er nettopp "cherrypicking" når man ser det i sammenheng med det som var skrevet i HI, jo Jeg holder meg til temaet i tråden og til fakta. Jeg har ikke noe spesielt forhold til USA. Tittelen er: "USA drar fra Europa når det gjelder innovasjon og verdiskapning, og forskjellen bare øker". Derfor holder jeg meg til det. Ingen tvil om at USA drar fra når det gjelder energi. EU bygger ned, mens USA bygger opp: http://euanmearns.com/primary-energy-in-the-european-union-and-usa-compared/ USA med sine 330 mill produserer mer energi enn EU med 450 millioner. Det går i olje, kull og gass. Jeg liker ikke at de satser sånn på fossil energi, men EU blir parkert uansett hva jeg liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 4. juli 2023 #25 Del Skrevet 4. juli 2023 (endret) Isambard skrev (48 minutter siden): Jeg holder meg til temaet i tråden og til fakta. Jeg har ikke noe spesielt forhold til USA. Tittelen er: "USA drar fra Europa når det gjelder innovasjon og verdiskapning, og forskjellen bare øker". Derfor holder jeg meg til det. Ingen tvil om at USA drar fra når det gjelder energi. EU bygger ned, mens USA bygger opp: http://euanmearns.com/primary-energy-in-the-european-union-and-usa-compared/ USA med sine 330 mill produserer mer energi enn EU med 450 millioner. Det går i olje, kull og gass. Jeg liker ikke at de satser sånn på fossil energi, men EU blir parkert uansett hva jeg liker. At amerikanerne produserer mer elektrisitet fordi de forbruker mer er ikke noe å skryte av, spesielt ikke når mye av forbruket kommer fra kull, gass og olje. Her henger amerikanerne etter EU som har vært mer aktive med å bygge opp strømrproduksjonen av ren, grønn, fornybar energi og satser på energibesparende tiltak. https://www.carbonbrief.org/wind-and-solar-were-eus-top-electricity-source-in-2022-for-first-time-ever/ Endret 4. juli 2023 av GP950mAh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 4. juli 2023 #26 Del Skrevet 4. juli 2023 Isambard skrev (1 time siden): Jeg holder meg til temaet i tråden og til fakta. Jeg har ikke noe spesielt forhold til USA. Tittelen er: "USA drar fra Europa når det gjelder innovasjon og verdiskapning, og forskjellen bare øker". Derfor holder jeg meg til det. Ingen tvil om at USA drar fra når det gjelder energi. EU bygger ned, mens USA bygger opp: http://euanmearns.com/primary-energy-in-the-european-union-and-usa-compared/ USA med sine 330 mill produserer mer energi enn EU med 450 millioner. Det går i olje, kull og gass. Jeg liker ikke at de satser sånn på fossil energi, men EU blir parkert uansett hva jeg liker. Selv om tittel sier "innovasjon og verdiskapning" - så er det jo åpenbart ikke det tråden "handler om"... Leste du HI? Spørsmålet TS stiller er ; hva man får igjen for å betale skatt i Norge (mer eller mindre)? Og svarer selv med ; "for man får jo ikke noe igjen for det"... Det er ikke noen "innovasjon&verdiskapning-tråd det, vettu. Det er fakta. Du siterte meg og var uenig i påstanden min om "kissebærplukking", member? 😄 Om man mener at det å bruke ekstra mye fossilt brennstoff er noe positivt - så må man gjerne kalle det å "parkere" EU for min del, men de er i beste fall en veldig rar ting å dra frem som noe bra, spesielt når man prøver så godt man kan å dra i motsatt retning... Blir jo omtrentlig som å si at USA "parkerer" EU i "trygghet" fordi det er så mange håndvåpen i omløp i mørica, man fengsler så mange mennesker, og politiet har gigantbudsjett... De fleste ville nok statt noen spørsmålstegn ved en slik påstand.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 5. juli 2023 #27 Del Skrevet 5. juli 2023 (endret) Det er en mager trøst at innovasjonsraten øker når økonomien er organisert sånn at 90 prosent av den økonomiske veksten går til mindre enn en prosent av befolkningen. Som vi har sett i USA de siste tiårene, fører de stadig økende ulikhetene til polarisering og sosial ustabilitet. Hvis prisen for et mer stabilt og rettferdig samfunn er litt lavere innovasjonsrate og litt lavere økonomisk vekst, så mye heller det. Endret 5. juli 2023 av Caniggia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. juli 2023 #28 Del Skrevet 7. juli 2023 000VF000 skrev (På 3.7.2023 den 21.36): USA ble supermakt fordi Europa ødela seg selv gjennom to verdenskriger. Den første gjorde både Frankrike og det britiske imperiet konkurs. To verdenskriger hvor usa forresten var krigsprofitør. Etter 1945 lå all Europeisk og japansk industri i ruiner, og usa hadde flere tiår uten konkurranse. USA kunne jo fint ha latt Europa seile i sin egen sjø. Du mener det ville vært bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. juli 2023 #29 Del Skrevet 7. juli 2023 Gregarious skrev (På 3.7.2023 den 23.18): Men hva er egentlig meningen din her? Mener du det er bedre å leve i USA? Nei, poenget er at USA er en økonomisk supermakt og ingen kan måle seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 7. juli 2023 #30 Del Skrevet 7. juli 2023 1 minutt siden, jabx said: USA kunne jo fint ha latt Europa seile i sin egen sjø. Du mener det ville vært bedre? Hva har det med poenget mitt å gjøre? (Ingen allverdens ting) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 8. juli 2023 #31 Del Skrevet 8. juli 2023 jabx skrev (18 timer siden): Nei, poenget er at USA er en økonomisk supermakt og ingen kan måle seg. Ja men bare i forhold til GDP Nominal, noe som ikke så relevant i seg selv når en skal vurdere samfunnets vellykkethet. USA er forøvrig på 8.plass i GDP PPP per capita. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå