Gå til innhold

Kan jeg løpe Marathon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om jeg kan løpe marathon. Trodde løpet vanligvis ble avsluttet etter 4,5t. Leste nettopp at man har hele 6t til rådighet. Dette er jo et hav av tid. Jeg løper ofte 10-12 km i terreng, og trives med det. Har vært dårlig på å trene kondisjon fordi jeg har mye annet å gjøre, og jeg synes det er kjedelig. Jeg har løpt jevnlig de siste 5 årene. Jeg er k45.

Har forsøkt å øke farten i det siste, og regnet ut at jeg løp 10,6 km i går med en gjennomsnittsfart på 8,8 km/t. Jeg trives godt i dette tempoet, men føler kanskje jeg bør prøve å øke tempoet noe dersom jeg skal gjøre alvor av marathon planene?

Kan noen av dere med erfaring og kunnskap om dette fortelle meg om jeg er klar for å løpe marathon, eller om jeg bør gjøre noe for å komme i bedre form før jeg evt. setter i gang?

Anonymkode: de117...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

10-12 km et jo ganske langt unna en maraton. Kunne du løpt samme distanse fire ganger på rappen tror du? Og samtidig holde fart/disponere over tid? Kanskje du skulle prøvd et halvmaraton først?

Anonymkode: ab407...96e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror kanskje du skal ta sikte på halvmaraton i første omgang. Det er krevende for kroppen å løpe langt om man ikke har trent seg opp til nettopp det.

Anonymkode: ae357...a4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

10-12 km et jo ganske langt unna en maraton. Kunne du løpt samme distanse fire ganger på rappen tror du? Og samtidig holde fart/disponere over tid? Kanskje du skulle prøvd et halvmaraton først?

Anonymkode: ab407...96e

Planlegger å forsøke min faste løype X 2 før jeg evt. melder meg på. Jeg har god tid. Hovedproblemet blir kanskje at Marathon foregår på asfalt, mens jeg er en terreng- og grusløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart du kan! 🏃‍♀️😊🏃‍♀️

Hvor ofte løper du denne runden din?

om det er gjennomsnittlig 4 + ganger i uka det siste året så kan det tenkes du kan komme deg igjennom et maraton på ok måte.

Men om det skal bli en god opplevelse ville jeg ha løpt en langtur i uka i tillegg til 2-3 turer i terrengløypa di. 
Denne ville jeg løpt på asfalt, start med 15 km og øk denne med 2 km i uka til du løper en tur på 30-32 km.

Anonymkode: 96e51...286

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Usikker på om det er lurt å løpe på asfalt, med unntak av den dagen man faktisk skal løpe på asfalt, som er den store Marathondagen. Jeg tror ikke kroppen blir sterkere av asfalt, bare mer skadet.

Langturene tar jeg i skauen, og disse kan økes gradvis fram mot halv- og helmarathon. Styrke en gang i uken, som er ment å brukes til skadeforebyggende øvelser er viktig og bør ikke droppes.

Jeg kan beg. å løpe til jobben, som er 5 km hver dag. Dette kan også bli en måte å få opp asfaltkvoten på. Evt øke til å løpe både til og fra jobb, dersom dette føles rett. Fartslek, som det heter kan tas på veien til jobb, men spørs om jeg er i humør til fartslek tidlig på morgenen, og på tom mage...

Hvis ikke jeg blir ødelagt av dette, kan jeg like gjerne løpe Marathon :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Maraton må ikke løpes på asfalt, det finnes også skogmaraton. Kanskje det er bedre for deg? Det er jo gørrkjedelig og veldig hardt for kroppen å løpe så langt på asfalt. Det er viktig at du trener deg opp gradvis på å løpe langt, da det er mange som får belastningsskader som er vanskelige å bli kvitt.

Anonymkode: a2c1b...18d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det går ikke an, Marathon var en by.

Anonymkode: 3a97b...1a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør løpe lengre distanser enn den vanlige runden din før du prøver deg på maraton. Og visst du velger ett på asfalt bør du venne kroppen til det og. Cut off tiden må du se hva er fra løp til løp da de ofte har forskjellige tider 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det kan du, men du må følge et godt program og trene deg opp til det. Trening til maraton er ganske krevende, men det gir stor mestringsfølelse å gjennomføre! 😃

Anonymkode: d697d...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor ikke begynne med halvmaraton? Det er bare dobbelt av det du løper nå, og veldig overkommelig. Så kan du melde deg på maraton om det gir mersmak. Å hoppe rett på 4x distansen du er på nå høres ut som: skade, avsmak for løping. De fleste begynner med halvmaraton. 

Anonymkode: acf79...7d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvorfor ikke begynne med halvmaraton? Det er bare dobbelt av det du løper nå, og veldig overkommelig. Så kan du melde deg på maraton om det gir mersmak. Å hoppe rett på 4x distansen du er på nå høres ut som: skade, avsmak for løping. De fleste begynner med halvmaraton. 

Anonymkode: acf79...7d1

Godt poeng. Jeg starter gjerne med en halvmarathon. https://www.actic.no/inspiration/treningsprogram-til-maraton/

Tenkte følge et opptreningsprogram som på lenken over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Alle" kan løpe maraton. 

Men du må/bør fokusere på distanse først og fremst. I rolig tempo. 8 tempo bør være overkommelig men du bør som sagt få langt mer mil på beina om maraton er målet. 

Lykke til.

Anonymkode: 73b7c...399

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...