Gå til innhold

Må man ha livmorhals?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man ha livmorhals? Siden det er der det starter med celleforandringer osv.

Når man er ferdig med barn er det vel ikke vits å ha den om det bare er til bry?

Anonymkode: eb4b9...cce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du må ikke ha den, en venninne har fjernet sin, og hun syns det har vært fantastisk etter hun tok den bort

Anonymkode: 09ebd...e4e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel en viss betydning for strukturell integritet i underlivet, dvs. mener å ha lest at fjerning av hele livmorhalsen kan øke risiko for livmorprolaps etc.

Anonymkode: daf9a...455

AnonymBruker
Skrevet

Man kan fjerne noen millimeter av den om man får celleforandringer uten at det går utover reproduktive evner, og man kan fjerne hele livmoren også om man ikke vil ha barn, men er ikke kjent med at man kan fjerne hele livmorhalsen og fortsatt kunne føde. Livmorhalsen er jo kanalen for fødsel

Anonymkode: edb4a...837

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har vel en viss betydning for strukturell integritet i underlivet, dvs. mener å ha lest at fjerning av hele livmorhalsen kan øke risiko for livmorprolaps etc.

Anonymkode: daf9a...455er det også ja.. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det også ja.. det er så mye styr med de celleprøvene og angsten for celleforandring og alt som er. Må jo være bedre å bare fjerne den. Er over 40 og er ferdig med barn. Mannen har sterilisert seg, så blir ikke mer her. 
hele sommeren er ødlagt pga vente på svar på celleprøver, og innkalling på gyn pol da jeg har et sår på livmor tappen.. bare dritt hele greia 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan fjerne noen millimeter av den om man får celleforandringer uten at det går utover reproduktive evner, og man kan fjerne hele livmoren også om man ikke vil ha barn, men er ikke kjent med at man kan fjerne hele livmorhalsen og fortsatt kunne føde. Livmorhalsen er jo kanalen for fødsel

Tja. Problemet med å fjerne livmorhalsen er jo at en da ikke vil kunne gjennomføre et svangerskap, det er derfor kvinner med svak livmorhals eller som har fjernet.mye vev ved konisering får problemer med senabort eller ekstrem prematur fødsel. Man kan gjøre noe med det, men uten livmorhals kan man ikke bære frem et barn.

Hvis ts er ferdig med barn, er det kanskje greit å fjerne hele livmoren og ikke bare livmorhalsen, da den som Andreassen, og kan ha en strukturell funksjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (7 minutter siden):

Tja. Problemet med å fjerne livmorhalsen er jo at en da ikke vil kunne gjennomføre et svangerskap, det er derfor kvinner med svak livmorhals eller som har fjernet.mye vev ved konisering får problemer med senabort eller ekstrem prematur fødsel. Man kan gjøre noe med det, men uten livmorhals kan man ikke bære frem et barn.

Hvis ts er ferdig med barn, er det kanskje greit å fjerne hele livmoren og ikke bare livmorhalsen, da den som Andreassen, og kan ha en strukturell funksjon. 

Det var jo det jeg skrev 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var jo det jeg skrev 

Det er ikke bare for fødselen, da kunne man tatt keisersnitt,.det er avgjørende for hele svangerskapet,.som var det jeg ville få frem

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (42 minutter siden):

Det er ikke bare for fødselen, da kunne man tatt keisersnitt,.det er avgjørende for hele svangerskapet,.som var det jeg ville få frem

Ved å fjerne livmor osv kommer man jo rett i overgangsalder og mye hormon styr.. er ferdig med barn og alt. Vil bare ikke være redd for celleforandringer og underlivs kreft 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ved å fjerne livmor osv kommer man jo rett i overgangsalder og mye hormon styr.. er ferdig med barn og alt. Vil bare ikke være redd for celleforandringer og underlivs kreft 

Det stemmer ikke. De fjerner ikke eggstokkene når de fjerner livmor. Da kommer du ikke i overgangsalderen.

Anonymkode: bf475...738

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det stemmer ikke. De fjerner ikke eggstokkene når de fjerner livmor. Da kommer du ikke i overgangsalderen.

Anonymkode: bf475...738

Ok, nå har jeg lest meg opp på symptomer om livmorhals kreft og et av symptomene er vondt i korsryggen. Nå sitter jeg å kjenner på at jeg har litt vondt. Jeg blir rett og slett ødelagt av angst. Å vente i 2 uker på svar på celleprøve, når legen vil ha meg til gyn pol. fordi han tror det er noe som må videre undersøkes.. det blir 2 grusomme uker. Så er det vente på time på gyn. Gikk ut i ferie i går..

Hele ferien min er ødelagt. Jeg vurderer komme meg til en privat gynekolog over helga og fått svar. Koste hva det koster.. jeg har ikke psyke til dette 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merkelig, har nemlig fjernet livmorhals pga prolaps. Veldig deilig egentlig, slipper menstruasjon, ingen fare for graviditet og slipper celleprøve. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS skrev vel 《når en er ferdig med barn》

For ja, livmorhalsen er en veldig viktig del av forplantningssystemet, uten den kan en ikke bli gravid eller føde. En kan i andre land enn Norge hente ut egg og bruke ivf og surrogat.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja om en fjerner hele livmoren inkludert eggstokkene så kommer en rett i overgangsalderen, ts skriver om å fjerne livmorhalsen. Om en bare fjerner livmorhalsen og evt livmor så vil en ikke gå rett over i overgangsalderen da en fortsatt vil produsere og sende ut egg fra eggstokkene, de vil bare bli brutt ned og transportert ut av kroppen gjennom lymfeknuter, blodårer....

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 minutter siden):

Merkelig, har nemlig fjernet livmorhals pga prolaps. Veldig deilig egentlig, slipper menstruasjon, ingen fare for graviditet og slipper celleprøve. 

For ja, livmorhalsen er en veldig viktig del av forplantningssystemet, uten den kan en ikke bli gravid eller føde. En kan i andre land enn Norge hente ut egg og bruke ivf og surrogat.

Ja om en fjerner hele livmoren inkludert eggstokkene så kommer en rett i overgangsalderen, ts skriver om å fjerne livmorhalsen. Om en bare fjerner livmorhalsen og evt livmor så vil en ikke gå rett over i overgangsalderen da en fortsatt vil produsere og sende ut egg fra eggstokkene, de vil bare bli brutt ned og transportert ut av kroppen gjennom lymfeknuter, blodårer....

Mister man mens av å fjerne bare livmorhalsen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ok, nå har jeg lest meg opp på symptomer om livmorhals kreft og et av symptomene er vondt i korsryggen. Nå sitter jeg å kjenner på at jeg har litt vondt. Jeg blir rett og slett ødelagt av angst. Å vente i 2 uker på svar på celleprøve, når legen vil ha meg til gyn pol. fordi han tror det er noe som må videre undersøkes.. det blir 2 grusomme uker. Så er det vente på time på gyn. Gikk ut i ferie i går..

Hele ferien min er ødelagt. Jeg vurderer komme meg til en privat gynekolog over helga og fått svar. Koste hva det koster.. jeg har ikke psyke til dette 

Har du svettetokter på natten? Føler du deg svekket i kroppen på noe vis? Syk?

Prøv for all del å ikke stresse med dette, om du går til privat gynekolog så vil heller ikke de kunne gi deg ett klart svar. Celleprøven må dyrkes og det tar dessverre den tiden det tar, men du kan være helt sikker på at om svaret skulle vise seg å være kreft så vil du få behandling så kjapt som over hodet mulig. 

Ta tran, spis blåbær, unngå stress og prøv å nyte livet og ferien. Skjønner veldig godt at det ikke er enkelt, men du må bare prøve.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mister man mens av å fjerne bare livmorhalsen?

Den kommer i hvertfall ikke ut, da mellomleddet mellom eggstokker-livmor og skjeden er borte.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (3 minutter siden):

Har du svettetokter på natten? Føler du deg svekket i kroppen på noe vis? Syk?

Prøv for all del å ikke stresse med dette, om du går til privat gynekolog så vil heller ikke de kunne gi deg ett klart svar. Celleprøven må dyrkes og det tar dessverre den tiden det tar, men du kan være helt sikker på at om svaret skulle vise seg å være kreft så vil du få behandling så kjapt som over hodet mulig. 

Ta tran, spis blåbær, unngå stress og prøv å nyte livet og ferien. Skjønner veldig godt at det ikke er enkelt, men du må bare prøve.

Gynekologer kan se rett inn på livmorhalsen med mikroskop og studere cellene uten å ta utskraping. Det gjorde de med meg en gang for mange år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (12 minutter siden):

Problemet mitt er jo at jeg ikke tør å operere, er jo redd sykehus og alt det der

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Høres ut som helseangst er det som plager deg mest…

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (37 minutter siden):

Høres ut som helseangst er det som plager deg mest…

Helt klart. Men det å ikke vite er det verste. Når legen svarer meg: jeg kan ikke utelukke livmorhalskreft, men det trenger ikke være det heller?? 
Altså.. jeg tok celleprøve i fjor og alt var normalt. Da kan han ikke nevne ordet kreft?? Det starter jo med celleforandringer evt og det er jo heller ikke kreft.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...