Spitzy Skrevet 5. juli 2023 #161 Skrevet 5. juli 2023 blasfeminist skrev (6 minutter siden): Eller så kan en klage til alle en kjenner og på internetten om hvor dumme politikerne våre er, og si at "Jeg stemte iallefall blankt, så der fikk de den!". Kjempeidé. Dessverre ikke en ny ide, finnes nok av dem allerede.
Ymreymre Skrevet 5. juli 2023 #162 Skrevet 5. juli 2023 Morgan Le Fay skrev (1 time siden): Hvis du tenker deg om så skjønner du sikkert at alle vi lovlydige - også du og jeg - indirekte er ofte for butikktyveri, fordi varene må bli dyrere enn de ellers ville vært for å dekke inn tapet. Tyveri går ut over fortjenesten til eierne, arbeidsplassen til de ansatte og altså også oss kunder. Trodde ikke det var så vanskelig å forstå. Men så lenge ingen blir drept så er det liksom OK? Men nå er det jo ingen som absolutt trenger merke-solbriller, da. Så er jo ikke krise om akkurat det varesegmentet blir en kvart prosent dyrere? 2
blasfeminist Skrevet 5. juli 2023 #163 Skrevet 5. juli 2023 9 minutter siden, Spitzy said: Kjempeidé. Dessverre ikke en ny ide, finnes nok av dem allerede. Okay, men hva burde man gjøre om man ikke kjenner seg igjen i noen av partienes sin politikk? Jeg vet at "å sutre" er den mest populære løsningen, men det jo lite nyttig.
Buck Skrevet 5. juli 2023 #164 Skrevet 5. juli 2023 Thyra skrev (På 4.7.2023 den 18.18): Det kan jo hende at det er sannheten? Enig i at det ikke ser bra ut på overvåknings videoen. Men det er faktisk fort gjort å ta med seg noe ved en feiltakelse. Både fra butikker og andre steder. På samme måte som det er gjort gjort å legge igjen ting, legge fra seg ting på ulogiske plasser mm, om man har tankene andre steder eller blir distrahert. Hvem har vel ikke lånt en kulepenn eller lighter og så puttet den i lomma uten å tenke seg om? Om man blir tatt i å "stjele" noe som ikke var med overlegg, bør man da likevel "innrømme" at man gar stjålet?? Det ble med overlegg i det øyeblikket han tok av lappen (og pakket den ned) 8 3
Spitzy Skrevet 5. juli 2023 #165 Skrevet 5. juli 2023 blasfeminist skrev (4 minutter siden): Okay, men hva burde man gjøre om man ikke kjenner seg igjen i noen av partienes sin politikk? Jeg vet at "å sutre" er den mest populære løsningen, men det jo lite nyttig. Stemme blankt. Og gjerne gå inn i politikken selv,hvis en har anlegg for det.
addict Skrevet 5. juli 2023 #166 Skrevet 5. juli 2023 Buck skrev (1 minutt siden): Det ble med overlegg i det øyeblikket han tok av lappen (og pakket den ned) Yes. Jeg tok med meg varer for 120 kr ut fra IKEA i går uten å betale for dem. Jeg hadde med meg ganske mange store varer og de småtingene lå under alt. Det ble masse problemer med registreringen og feil med medlemsskapet mitt og jeg måtte ha hjelp fra en medarbeider i selvbetjeningskassen. Derfor ble det lille under glemt. Det første jeg gjorde da jeg pakket inn i bilen og så at de lå underst var selvfølgelig å løpe inn igjen, stille meg i kø og betale for dem. Noe annet kunne ikke falt meg inn. 17 4
Frøkenfryden Skrevet 6. juli 2023 #167 Skrevet 6. juli 2023 addict skrev (6 timer siden): Yes. Jeg tok med meg varer for 120 kr ut fra IKEA i går uten å betale for dem. Jeg hadde med meg ganske mange store varer og de småtingene lå under alt. Det ble masse problemer med registreringen og feil med medlemsskapet mitt og jeg måtte ha hjelp fra en medarbeider i selvbetjeningskassen. Derfor ble det lille under glemt. Det første jeg gjorde da jeg pakket inn i bilen og så at de lå underst var selvfølgelig å løpe inn igjen, stille meg i kø og betale for dem. Noe annet kunne ikke falt meg inn. Helt enig, det naturlige er å gå tilbake og betale, husker noe slikt skjedde meg som tenåring, var kanskje sånn 15. Til og med da skjønte jeg på egen hånd at jeg måtte inn igjen for å betale. 10 1
Morgan Le Fay Skrevet 6. juli 2023 #168 Skrevet 6. juli 2023 Ymreymre skrev (7 timer siden): Men nå er det jo ingen som absolutt trenger merke-solbriller, da. Så er jo ikke krise om akkurat det varesegmentet blir en kvart prosent dyrere? Jeg regner med at du gjør deg dum her, men i tilfelle du ikke vet det så er det faktisk sånn at butikkene på Gardermoen er med på å finansiere alle de små flyplassene rundt om kring i Norge. (Dessuten går det selvsagt ikke an å tenke på den måten enkelte gjør her, at ett enkelttilfelle av tyveri liksom ikke «betyr noe», det er jo totalen som teller). 9
Gjest Gliffy Skrevet 6. juli 2023 #169 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Buck skrev (På 6.7.2023 den 0.11): Det ble med overlegg i det øyeblikket han tok av lappen (og pakket den ned) Jeg mener det er med overlegg i det øyeblikket han putter de i lomma. Det er vel ingen som putter varer i en butikk i lomma hvis man ikke har tenkt å stjele? Jeg har selv klønet det til og gått ut av en butikk med en ubetalt vare en gang, men da hadde jeg jo varen hengende på meg (et skjerf butikkmedarbeideren hadde hengt på meg for å prøve). Løp selvsagt inn og leverte det tilbake så snart jeg oppdaget det. Sånne ting er fort gjort, men å putte butikkvarene i lomma er ikke noe man gjør ubevisst. Endret 9. juli 2023 av Elaine Marley
Margo Skrevet 6. juli 2023 #170 Skrevet 6. juli 2023 Nekinn@ skrev (14 timer siden): Helt enig i dette men hva oppnår man egentlig ved å påpeke dette? For meg så er dette representativt for hele befolkningen og KG viser seg som intet unntak - i stedet for å henge hverandre ut hver gang noen trår feil (og ja, vi trår alle feil - uavhengig av hva man måtte mene om feilen) så kan vi kanskje heller ta med oss en lærdom om medmenneskelighet og raushet fremfor å ha et så vanvittig stort behov for å henge ut hvem det måtte være? Og det være seg hvilken politisk ståsted man har? Og før dere alle slenger dere på kommentarfeltet og forteller meg hvorfor ikke - dere har jeg skjønt at det ikke er mulig å debattere med. Dere har jeg skjønt at deres moralske overlegenhet overgår alle tenkelige situasjoner man kan sette seg, selvvalgt eller ikke. KG er gjennomsyret av hakk i plata, med liten vilje til å forstå eller å reflektere rundt alt som ikke passer ens moralske kompass - tenk om man heller bidro til å reflektere og utvikles andres og egen forståelse av menneskesinnet? Problemet med din naive tankegang er at det gir et frikort til politikerne til å fortsette og behandle velgerne sine som idioter. Det handler ikke om å ha en moralsk overlegenhet - det handler om å ha er moralsk kompass, spesielt når du sitter i et tillitsverv. Å utnytte tilliten velgerne viser deg som politiker, er verste sort av svindel. Solbrille-saken er en bagatell i den store sammenhengen - men samtidig sender den et signal om hvordan politikerne egentlig ser på fellesskapet. Alle innbyggere i Norge har lover å forholde seg til - hvorfor skal ikke samme lover gjelde for dem som tross alt godkjenner lovene på stortinget? Det er grovt når en politiker tror han/hun står over loven i et demokratisk land han/hun er satt til å styre. Et slikt land bør ingen ønske seg. 13 3
Gjest Tutte Skrevet 6. juli 2023 #171 Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (1 minutt siden): Problemet med din naive tankegang er at det gir et frikort til politikerne til å fortsette og behandle velgerne sine som idioter. Det handler ikke om å ha en moralsk overlegenhet - det handler om å ha er moralsk kompass, spesielt når du sitter i et tillitsverv. Å utnytte tilliten velgerne viser deg som politiker, er verste sort av svindel. Solbrille-saken er en bagatell i den store sammenhengen - men samtidig sender den et signal om hvordan politikerne egentlig ser på fellesskapet. Alle innbyggere i Norge har lover å forholde seg til - hvorfor skal ikke samme lover gjelde for dem som tross alt godkjenner lovene på stortinget? Det er grovt når en politiker tror han/hun står over loven i et demokratisk land han/hun er satt til å styre. Et slikt land bør ingen ønske seg. Takk, du fikk sagt det helt riktig👏
Djækklåsst Skrevet 6. juli 2023 #172 Skrevet 6. juli 2023 En god artikkel om flere sider ved denne saken, deriblant hvorfor dette neppe blir glemt med det første og nok alltid vil henge over Moxnes: https://forskning.no/politikk-statsvitenskap/solbrillesaken-kan-fa-storre-konsekvenser-enn-politiske-skandaler-har-fatt-tidligere-mener-forsker/2223189 3 2
Elaine Marley Skrevet 6. juli 2023 #173 Skrevet 6. juli 2023 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på regelen om gjengivelse av tekst fra eksterne kilder og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Anna Maria Skrevet 6. juli 2023 #174 Skrevet 6. juli 2023 Spitzy skrev (16 timer siden): Noen er jo sånn… moren min har klart og gå ut av en klesbutikk med en genser med alarm på kleshenger hengende på vesken. Oppdaget det når alarmen gikk. Kommet hjem fra butikken med handlekurven i ene hånda. Tatt med varetelleren i en butikk i vesken , og lagt igjen mobiltelefonen sin på disken. Hun er ikke en tyv, men helt ekstremt rørete. ja, det er rart han ikke leverte de tilbake, men det kan ha vært en panikk/ stress reaksjon. Jeg handlet mange varer en gang, og bare gikk ifra varene. Noen av oss kan være distre ja, men moralsk kompass har jeg likevel. (En annen gang gikk jeg rundt med oppslått paraply inne i butikken. .)🙂
Spitzy Skrevet 6. juli 2023 #175 Skrevet 6. juli 2023 Anna Maria skrev (5 timer siden): Jeg handlet mange varer en gang, og bare gikk ifra varene. Noen av oss kan være distre ja, men moralsk kompass har jeg likevel. (En annen gang gikk jeg rundt med oppslått paraply inne i butikken. .)🙂 Jaha,.. du kunne jo ha skadet noen med paraplyen din. Selvom du har satt igjen varene dine etter og ha betalt dem, kunne det jo like gjerne være andre veien om du er så distre. Moralsk kompass har ingenting med saken og gjøre.
NiceOrNothing Skrevet 6. juli 2023 #176 Skrevet 6. juli 2023 Stina234 skrev (På 1.7.2023 den 21.24): Akk, ja, dette Moxnes blir nok slutten på din politiske karriere. Når man som partileder blir tatt for å stjele solbriller på Gardermoen, da blir det for dumt. Skal ikke Rødt være et parti som skal fordele goder, ikke stjele dem? Rødt vil ta de som har råd til å kjøpe dyre solbriller som dette var (Ray-Ban) men stjele dem er da sikkert ok. Kanskje han tok de for å gi de til noen fattige ? ( Norges svar på Robin hood) 😆 1
Elaine Marley Skrevet 6. juli 2023 #177 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 6. juli 2023 av Elaine Marley
Lava Anne Skrevet 6. juli 2023 #178 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Vera skrev (10 timer siden): Problemet med din naive tankegang er at det gir et frikort til politikerne til å fortsette og behandle velgerne sine som idioter. Det handler ikke om å ha en moralsk overlegenhet - det handler om å ha er moralsk kompass, spesielt når du sitter i et tillitsverv. Å utnytte tilliten velgerne viser deg som politiker, er verste sort av svindel. Solbrille-saken er en bagatell i den store sammenhengen - men samtidig sender den et signal om hvordan politikerne egentlig ser på fellesskapet. Alle innbyggere i Norge har lover å forholde seg til - hvorfor skal ikke samme lover gjelde for dem som tross alt godkjenner lovene på stortinget? Det er grovt når en politiker tror han/hun står over loven i et demokratisk land han/hun er satt til å styre. Et slikt land bør ingen ønske seg. Overtenkning. Han stjal noen solbriller, so what? Pinlig, viser litt hykleri i forbindelse med prekenene hans, men rokker det ved noe så alvorlig, så er det fordi du velger det. Ærlig talt, hadde ikke brydd meg et dugg dersom noen fra frp gjorde det og jeg er på motsatt side av frp. Brydde meg ikke så fælt da partyjente Erna brøt koronareglene heller. Det blir uansett så mye styr for det etterpå, at jeg tipper de holder seg ganske greit på matta etterpå, for folk går jo helt i harnisk. Eneste jeg har brydd meg med er de slibrige. Jeg ønsker ikke politikere som utnytter barn og unge, ref søviknes og grande, etc, men solbriller. Jeez Endret 6. juli 2023 av Lava Anne
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #179 Skrevet 6. juli 2023 Lava Anne skrev (2 minutter siden): Overtenkning. Han stjal noen solbriller, so what? Pinlig, viser litt hykleri i forbindelse med prekenene hans, men rokker det ved noe så alvorlig, så er det fordi du velger det. Ærlig talt, hadde ikke brydd meg et dugg dersom noen fra frp gjorde det og jeg er på motsatt side av frp. Brydde meg ikke så fælt da partyjente Erna brøt koronareglene heller. Det blir uansett så mye styr for det etterpå, at jeg tipper de holder seg ganske greit på matta etterpå, for folk går jo helt i harnisk. Eneste jeg har brydd meg med er de slibrige. Jeg ønsker ikke politikere som utnytter barn og unge, ref søviknes og grande, etc, men solbriller. Jeez Da vet vi litt om moralen din, kriminalitet er greit.
FruR Skrevet 6. juli 2023 #180 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Hvorfor er han sykemeldt når han har sommerferie ? Mulig dette har vært spurt om før men det er en lang tråd å lese igjennom dette. Forøvrig mener jeg Moxnes viser dårligere dømmekraft enn hva vi bør forvente av politekere med topp verv . Først ved å stjele og deretter ved hvordan han håndterer situasjonen i etterkant. Endret 6. juli 2023 av FruR 3
Fremhevede innlegg