Gå til innhold

Moxnes og solbriller

Stina234

Anbefalte innlegg

Han har alltid fremstått så utrolig moralsk i sin retorikk. Også i situasjoner der alt var lovlig. Derfor er fallhøyden større også. Det er litt utro svovelpredikant over denne saken. Den er også sykt absurd, kommunist tas for stjele nazidesignersolbriller. Sjukere blir det ikke (før stortingsferien er over?) 

• Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan ikke sammenlignes.

Forøvrig så mener jeg at han ikke kan klage over dette så lenge han ikke velger å trekke seg. Hadde han gjort det så ville/skal "trykke" opphøre.
Når det er sagt er det flere politikere som aldri burde vert  tillatt tilbake i politikken, de blir sendt på en vaskerunde for så å komme tilbake 2-3 år senere.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sammenlikner å bryte koronaregler med å stjele? Det er noe som heter «malum per se» i jussen. Det er handlinger som er onde i seg selv. Tyveri, drap, mishandling - handlinger som går direkte ut over en annen person og som derfor straffes i alle samfunn.

Og så har du andre lover og regler - som er forbudt og påbudt bare fordi vi har bestemt at det er sånn. Disse endrer seg ofte og kommer i en annen kategori. Å kjøre for fort, å parkere feil, å glemme seg, å bryte regler man kanskje ikke visste om en gang,  - dette er tabber alle kan gjøre. 
Å stjele fra andre er i en helt annen kategori og noe de aller fleste aldri ville drømme om.

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 2.7.2023 den 11.08):

Solbrillene vil være noe av det dyreste Moxnes' har "kjøpt". Det har kostet han både kjøpspris, bot, omdømme, hans politiske karriere og hans millioninntekt. 

For et par briller han sikkert aldri kan ta på seg, for da blir det nok enda verre. 

Les Dagbladet: "BREAKING NEWS: Moxnes har på seg solbrillene han stjal".

😂😂😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (På 2.7.2023 den 11.10):

Så veeeeldig dyre solbriller var det da ikke. Det er nok ikke de som kjøper solbriller for 1200 kr Rødt vil flå.  

Enig i at det var tåpelig av ham å stjele, òg å ødelegge karrieren sin for 1200 kroner, men å påstå at dette er dyre, eller enda verre, "luksussolbriller", blir bare tåpelig.  

Enig

JuneR skrev (På 2.7.2023 den 11.17):

For noen er dette dyre briller. 

For lutfattige mennesker er en jakke til 1000 kroner dyrt også, men i realiteten er det er ganske billig jakke.

Jeg er langt i fra rik, men har aldri hatt så billige solbriller. 

Når det er sagt er det jo akkurat like flaut å stjele kjipe middelmådige solbriller som å stjele gode luksusbriller.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 1.7.2023 den 21.24):

Akk, ja, dette Moxnes blir nok slutten på din politiske karriere.  Når man som partileder blir tatt for å stjele solbriller på Gardermoen, da blir det for dumt.

Skal ikke Rødt være et parti som skal fordele goder, ikke stjele dem?

Rødt vil ta de som har råd til å kjøpe dyre solbriller som dette var (Ray-Ban) men stjele dem er da sikkert ok.

Helt enig i det du skriver 

(Var Hugo Boss solbriller han stjal)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (40 minutter siden):

Forøvrig så mener jeg at han ikke kan klage over dette så lenge han ikke velger å trekke seg. Hadde han gjort det så ville/skal "trykke" opphøre.

Ja, eller i det minste innrømme hva han har gjort. Det har han jo ikke, hans siste versjon er fremdeles at han ikke bevisst gjorde noe galt inne i butikken.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortingspolitikere burde få et solbrilletillegg i tillegg til lønnen dem har. Eller øke lønnen fra kr 1.100.000 til kr 1.101.199 🤣

Men syntes det er rart at den overvåkningsvideoen av at Moxnes stjal de solbrillene ble lekket. Dem som har kontroll på de kameraene er jo da det selskapet som driver med overvåkningen på Gardermoen. Vil tro at dem brøt GDPR og personvernlovgivningen når det ble lekket. Hadde privatpersoner filmet Moxnes (eller andre kjendiser) stjele, så hadde en ikke vært bundet av GDPR slik bedrifter er, og en hadde kunnet publisere grunnet allmenn interesse.

Kanskje dem som har lekket også burde fått bot og et etterspill om det virkelig er slik at dem brøt GDPR og personvernet.

Men det er uansett bra at stortingspolitikere blir avslørt. Det er nok mye snusk som foregår i den verden som vi aldri får greie på. Korrupsjon, insidehandel og andre ting er nok mer vanlig enn vi velger å tro. Er det en ting politikere er flink til, så er det å lyve.

Har selv sett kjente milliardærer ta taxi til baksiden og gå inn bakdøren til Stortinget. Det er noe som får meg til å tenke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

virrumhei skrev (1 time siden):

🤣

Men syntes det er rart at den overvåkningsvideoen av at Moxnes stjal de solbrillene ble lekket. Dem som har kontroll på de kameraene er jo da det selskapet som driver med overvåkningen på Gardermoen. Vil tro at dem brøt GDPR og personvernlovgivningen når det ble lekket. Hadde privatpersoner filmet Moxnes (eller andre kjendiser) stjele, så hadde en ikke vært bundet av GDPR slik bedrifter er, og en hadde kunnet publisere grunnet allmenn interesse.

Kanskje dem som har lekket også burde fått bot og et etterspill om det virkelig er slik at dem brøt GDPR og personvernet.

Moxnes ba jo selv om at overvåkningsbildene skulle frigis. Utrolig nok. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kleptomani er en psykisk lidelse kjennetegnet ved gjentatt sviktende kontroll over impulser til å stjele ting uten tanke på eget bruk eller økonomisk vinning. Betegnelsen brukes bare når trangen er klart sykelig." Med. Leksikon.

Stakkars..  Gyldig sykmelding.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (23 timer siden):

Nei! Jeg ville gått tilbake til butikken og beklaget forglemmelsen og betalt omgående. Så det hadde ikke vært tema.

Hva om de ikke hadde trodd deg? Hva om vekteren tok deg på skildra før du rakk å si at du hadde fått med deg varen ved en feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (3 timer siden):

Ja, eller i det minste innrømme hva han har gjort. Det har han jo ikke, hans siste versjon er fremdeles at han ikke bevisst gjorde noe galt inne i butikken.

Det kan jo hende at det er sannheten?

Enig i at det ikke ser bra ut på overvåknings videoen. Men det er faktisk fort gjort å ta med seg noe ved en feiltakelse. Både fra butikker og andre steder. På samme måte som det er gjort gjort å legge igjen ting, legge fra seg ting på ulogiske plasser mm, om man har tankene andre steder eller blir distrahert. Hvem har vel ikke lånt en kulepenn eller lighter og så puttet den i lomma uten å tenke seg om?

Om man blir tatt i å "stjele" noe som ikke var med overlegg, bør man da likevel "innrømme" at man gar stjålet??

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (23 minutter siden):

Hva om de ikke hadde trodd deg? Hva om vekteren tok deg på skildra før du rakk å si at du hadde fått med deg varen ved en feil?

Slutt  å fabuler! Det er ikke tema her!

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å stjele et par solbriller er jo en liten forbrytelse, men det er en veldig pinlig en. La oss si at han for eksempel hadde blitt tatt for å kjøre for fort. Hadde det vært like pinlig? Hadde vi tenkt at det svekket tilliten og at han burde gå av? 

Å kjøre for fort er jo en langt mer alvorlig forbrytelse. Man kan skade og i verste fall drepe seg selv eller andre mennesker. Likevel er dette nærmest hverdagslig. Til og med Northug har jo fått tilgivelse i offentligheten, selv om han gjentatte ganger har satt andres liv på spill med både ruskjøring og høy fart. 

En annen aktuell sak nå for tiden er jo forsvarssjefen, som har bidratt til skatteunndragelse på rundt 600K. ette syns vi heller ikke er like skandaløst som å stjele solbriller. Moxnes stjal fra taxfree-butikken, forsvarssjefen stjal fra staten, altså vår felles lommebok. Hva er egentlig verst her? 

Jeg skriver ikke dette for å unnskylde Moxnes, for jeg syns ikke det er greit å stjele, spesielt ikke når man er i en tillitsposisjon. Men jeg syns det er underlig hvor stor skandale dette er blitt sammenlignet med andre som har gjort langt verre ting. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 1.7.2023 den 21.24):

Akk, ja, dette Moxnes blir nok slutten på din politiske karriere.  Når man som partileder blir tatt for å stjele solbriller på Gardermoen, da blir det for dumt.

Skal ikke Rødt være et parti som skal fordele goder, ikke stjele dem?

Rødt vil ta de som har råd til å kjøpe dyre solbriller som dette var (Ray-Ban) men stjele dem er da sikkert ok.

Ta de som har råd til og kjøpe dem? Nei, de vil heller at alle skal ha råd til og kjøpe seg helt greie solbriller som dette ( som tabloid pressen  velger og kalle dyre og luksus ) 

støtter selvsagt ikke stjeling, men fortsetter og stemme rødt og bruker solbriller som koster tre ganger så mye som disse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (31 minutter siden):

Slutt  å fabuler! Det er ikke tema her!

Jeg fabulerer ikke. Prøver bare å forklare hvorfor enkelte velger å ikke gå tilbake med en vare de oppdager å ha fått med seg ved en feiltagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner om at Jens Stoltenberg kjørte inni en annen bil, lot som han la en lapp med kontaktinformasjon på i vindusviskeren på bilen han skadet. Det var en gammel bussbillett han la der i realiteten. Et vitne så dette og sa ifra.

Resultatet? Det var ikke Stoltenberg, men AP som betalte for skaden. Det fikk ingen konsekvenser for Stoltenberg. 

Prøver ikke å forsvare moxnes sine handlinger, men synes det Stoltenberg gjorde var langt verre. Men media tok i han med silkehansker, mens moxnes mildt sagt får mer kritisk omtale i media. Hyklersk når man tenker på det. Jeg liker ingen av de to politikerne der så det er sagt.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 timer siden):

Det kan jo hende at det er sannheten?

Enig i at det ikke ser bra ut på overvåknings videoen. Men det er faktisk fort gjort å ta med seg noe ved en feiltakelse. Både fra butikker og andre steder. På samme måte som det er gjort gjort å legge igjen ting, legge fra seg ting på ulogiske plasser mm, om man har tankene andre steder eller blir distrahert. Hvem har vel ikke lånt en kulepenn eller lighter og så puttet den i lomma uten å tenke seg om?

Om man blir tatt i å "stjele" noe som ikke var med overlegg, bør man da likevel "innrømme" at man gar stjålet??

Jeg klarer ikke å finne  noen rimelig mulighet for at hans  forklaring kan stemme, dessverre. Samme hvor mye godvilje man legger til, så er det umulig å se på dette som noe annet enn et forsettlig tyveri. Alt det følgende skjer ila. sekunder:

-Legger solbrillene på bagasjen og går umiddelbart derfra

-Runder hjørnet av noen hyller hvor ingen ser ham

-Rigger til venstre lomme, klar for å plassere solbrillene i dem

-Ser diskré opp mens han tar solbrillene og plasserer dem i lomma

-Går tilbake til solbrillestativet, går så ut

Hva skulle vært motivet for legge solbrillene på bagasjetralla og umiddelbart gå videre uansett? Å gå til kassen for å betale, som han selv antyder? Og så ila. sekunder glemme at man skulle betale, tenke at dette var hans egne solbriller og sørge for å stappe dem i lomma da han befant seg et sted i butikken hvor ingen som var der så på? Og det hjelper jo heller lite at han etterpå fjernet prislappen, pakket solbrillene  ned i bagasjen, og nektet for det da han ble konfrontert med tyveriet. 

Det er jo slikt med alle kriminelle handlinger som begås med forsett, eller skal vi kanskje heller si med overlegg. Hele hensikten er at man forsøker å gjøre noe og å slippe unna med det, og da sitter det selvsagt også langt inne å erkjenne det.

Jeg har også lagt fra meg ting på ulogiske plasser, som selvsagt er noe helt annet enn dette.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (1 time siden):

Å stjele et par solbriller er jo en liten forbrytelse, men det er en veldig pinlig en. La oss si at han for eksempel hadde blitt tatt for å kjøre for fort. Hadde det vært like pinlig? Hadde vi tenkt at det svekket tilliten og at han burde gå av? 

Å kjøre for fort er jo en langt mer alvorlig forbrytelse. Man kan skade og i verste fall drepe seg selv eller andre mennesker. Likevel er dette nærmest hverdagslig. Til og med Northug har jo fått tilgivelse i offentligheten, selv om han gjentatte ganger har satt andres liv på spill med både ruskjøring og høy fart. 

En annen aktuell sak nå for tiden er jo forsvarssjefen, som har bidratt til skatteunndragelse på rundt 600K. ette syns vi heller ikke er like skandaløst som å stjele solbriller. Moxnes stjal fra taxfree-butikken, forsvarssjefen stjal fra staten, altså vår felles lommebok. Hva er egentlig verst her? 

Jeg skriver ikke dette for å unnskylde Moxnes, for jeg syns ikke det er greit å stjele, spesielt ikke når man er i en tillitsposisjon. Men jeg syns det er underlig hvor stor skandale dette er blitt sammenlignet med andre som har gjort langt verre ting. 

Det har noe med folkeligheten å gjøre. Å kjøre i 100 i 90-sonen gir vel kanskje en tilsvarende bot. Men å kalle det langt mer alvorlig forbrytelse, det vil jeg ikke si nødvendigvis er riktig. Veiene i Norge med 90-sone er ofte bygget for langt høyere hastigheter. Og de aller fleste som kjører bil har minst én gang kjørt over fartsgrensene. Men de færreste av oss har stjålet gjenstander til verdi av over 1000 kroner, eller over 100 kr, eller i det hele tatt, som godt voksne mennesker.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke å finne  noen rimelig mulighet for at hans  forklaring kan stemme, dessverre. Samme hvor mye godvilje man legger til, så er det umulig å se på dette som noe annet enn et forsettlig tyveri. Alt det følgende skjer ila. sekunder:

-Legger solbrillene på bagasjen og går umiddelbart derfra

-Runder hjørnet av noen hyller hvor ingen ser ham

-Rigger til venstre lomme, klar for å plassere solbrillene i dem

-Ser diskré opp mens han tar solbrillene og plasserer dem i lomma

-Går tilbake til solbrillestativet, går så ut

Hva skulle vært motivet for legge solbrillene på bagasjetralla og umiddelbart gå videre uansett? Å gå til kassen for å betale, som han selv antyder? Og så ila. sekunder glemme at man skulle betale, tenke at dette var hans egne solbriller og sørge for å stappe dem i lomma da han befant seg et sted i butikken hvor ingen som var der så på? Og det hjelper jo heller lite at han etterpå fjernet prislappen, pakket solbrillene  ned i bagasjen, og nektet for det da han ble konfrontert med tyveriet. 

Det er jo slikt med alle kriminelle handlinger som begås med forsett, eller skal vi kanskje heller si med overlegg. Hele hensikten er at man forsøker å gjøre noe og å slippe unna med det, og da sitter det selvsagt også langt inne å erkjenne det.

Jeg har også lagt fra meg ting på ulogiske plasser, som selvsagt er noe helt annet enn dette.

Jeg er ikke uenig i at det ser veldig mistenkelig ut. Poenget mitt er at ingen av oss kan vite hva han tenkte.

Og helt ærlig, jeg tror ikke det hadde gjort så stor forskjell om overvåkningsvideoen hadde vist et annet scenario. Om han hadde blitt tatt i å ta med seg noe fra butikken uten å betale, ville veldig mange ha dømt han, uavhengig av situasjonen. Og det er faktisk fullt mulig å ta med seg noe ut av en butikk i vanvare, men om du blir tatt er det ingen som tror på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...