Gå til innhold

Moxnes og solbriller

Stina234

Anbefalte innlegg

Kokeplate skrev (14 minutter siden):

Ja. Tyveri er langt verre.

Tuller du? Tyveri av noe plastnips på taxfree til en tusenlapp er verre enn tyveri av hundretusener av kroner fra skattebetalerene?

Pippi Lotta skrev (13 minutter siden):

Du kan da ikke mene at det å bruke flere hundre tusen kroner av arbeidsgiver sine penger kan sammenlignes med å stjele for tusen kr på privaten? 

Jeg kan ikke skjønne at folk synes denne flaue naskingen er verre enn å svindle felleskapet med rent oppdiktede reiseregninger, triksing med skatt, triksing og direkte løgner  om bostedsadresse for å svindle til seg mer penger, overgrep etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokeplate skrev (19 minutter siden):

Ja. Tyveri er langt verre.

Det er i det minste noe helt annet 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (19 minutter siden):

Tuller du? Tyveri av noe plastnips på taxfree til en tusenlapp er verre enn tyveri av hundretusener av kroner fra skattebetalerene?

Jeg kan ikke skjønne at folk synes denne flaue naskingen er verre enn å svindle felleskapet med rent oppdiktede reiseregninger, triksing med skatt, triksing og direkte løgner  om bostedsadresse for å svindle til seg mer penger, overgrep etc.

Der ene er tyveri, det andre er ikke tyveri. Tyveri er selvsagt verre enn ikke-tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden):

Men skjønner du ikke forskjellene her? Fengselsstraff er det påtalemyndigheten som eventuelt må kreve. Stortinget kan ikke sende noen i fengsel. Stortingsplassen kan man i praksis ikke miste. Så da gjenstår verv i partiet. Da kan man velge å si at her må du trekke deg, dette blir for mye støy.

Hva et parti ser som uforenlig med å representere dem og ikke, vil sikkert variere fra parti til parti.

Du synes kanskje at å stjele i butikker er en fillesak, og kanskje Rødts velgere synes det samme. Nordmenn flest gjør nok ikke det.

Jeg tror egentlig at nordmenn flest ser på det som en fillesak, men at akkurat lederen av Rødt, moralens vokter, gjorde det, gjør det for fristende å lage en stor sak ut av.

Kokeplate skrev (2 minutter siden):

Der ene er tyveri, det andre er ikke tyveri. Tyveri er selvsagt verre enn ikke-tyveri.

Voldtekt og drap er ikke tyveri. Det er dermed bedre enn å stjele en pakke tyggis, siden tyveri er verre enn ikke-tyveri?

Eller uenig at falske reiseregninger og å lyve om pendlerstatus for å grafse til seg urettmessige penger, ikke er tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Voldtekt og drap er ikke tyveri. Det er dermed bedre enn å stjele en pakke tyggis, siden tyveri er verre enn ikke-tyveri?

Vanskelig å forholde seg til din opprinnelige påstand?

Det å profitere på velferd er ikke tyveri, og det blir ikke tyveri av at du mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke Erna eller Jonas hadde måtte gå, tviler på at det hadde vert på dagen uansett. Men jeg synes ikke noen politikere burde måtte gå for noe slikt. Det er flaut, men ikke så grovt at det for meg gir mening å kaste noen for det. 

Så du tenker at noen som går i butikker og bevisst stjeler (samme hva det måtte være) og dermed bryter lover og regler, er rette person til å være med på å ta avgjørelser og sitte i Norges fremste tillitsverv?

På tide å bli litt mer kritisk snart i så fall.

Endret av Tutte
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokeplate skrev (5 minutter siden):

Vanskelig å forholde seg til din opprinnelige påstand?

Det å profitere på velferd er ikke tyveri, og det blir ikke tyveri av at du mener det.

Profitere på velstand? Det høres ut som noe uetisk men lovlig, typ smutthull i loven. Det er ikke det vi snakker om her. Vi snakker om folk som bryter loven, for å karre til seg penger som skulle gått til andre formål. Tyveri fra felleskapet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Profitere på velstand? Det høres ut som noe uetisk men lovlig, typ smutthull i loven. Det er ikke det vi snakker om her. Vi snakker om folk som bryter loven, for å karre til seg penger som skulle gått til andre formål. Tyveri fra felleskapet.

Velferd. Det er verken uetisk eller ulovlig. Det er grunnen til at man harr tilnærmet full barnehagedekning, kan forkorte helsekøer og langt flere positive ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (2 minutter siden):

Velferd. Det er verken uetisk eller ulovlig. Det er grunnen til at man harr tilnærmet full barnehagedekning, kan forkorte helsekøer og langt flere positive ting.

beklager, skrev feil. Må jeg repetere hele innlegget mitt med riktig ord? 

Du mener at vi har full barnehagedekning og korte helsekøer fordi politikere lager falske reiseregninger, og later som de og kona og alle barna bor på gutterommet hjemme hos mamma og pappa, eller at de pendler når de ikke gjør det?

Hvordan mener du at det at forsvarsjefen og kona hans lyver om at hun egentlig bodde sammen med broren hans i en bitteliten leilighet og at de bare løy i et intervju tidligere der de sa de var samboere, for dermed p naske til seg flere hundre urettmessige skattekroner, er til nytte for samfunnet eller noen andre enn dem selv?

Hva er det positive og etisk fortreffelige i at politikere lager en falsk reiseregning for å få utbetalt penger for en reise som er oppkonstruert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med forsøk på å bagatellisere tyveriet i denne tråden. La meg oppklare litt: 

Drap er ikke greit fordi noen har begått det og det rettferdiggjør heller ingen andre straffbare handlinger.

Seksuelle overgrep er ikke greit fordi flere har begått slike og det rettferdiggjør heller ingen andre straffbare handlinger. 

Diverse økonomiske lovbrudd og falskneri med mer er ikke greit fordi mange har begått slike og det rettferdiggjør heller ikke andre straffbare handlinger. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Nei ikke jeg heller! Det er flaut, men ikke noen døds synd akkurat. Skal vi sette listen så lavt for å bli sparket ut av politikken tror jeg ikke vi har mange politikere igjen til slutt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Nei ikke jeg heller! Det er flaut, men ikke noen døds synd akkurat. Skal vi sette listen så lavt for å bli sparket ut av politikken tror jeg ikke vi har mange politikere igjen til slutt.  

Enig, selv om det jo er super trist. Vi kan ikke forvente å ha mange politikere igjen hvis vi krever at de holder seg til loven. Det er sikkert sant men også ganske sykt å tenke på .  Å forvente at politikere forholder seg til loven,  ikke stjeler eller tuller med pendlerboliger eller ansetter bekjenne eller har overgrepssaker ect i skapet det burde ikke være et høyt krav å stille men det er desverre det. 

Endret av FruR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 5.7.2023 den 16.18):

Jeg er enig i at resten av stortinget gjør verre ting daglig, men jeg trodde faktisk på at Moxnes var et bedre menneske enn de andre, så jeg er utrolig skuffet.

Å stjele et par alminnelig kjipe solbriller er ikke en stor greie i seg selv, bare flaut og tåpelig, og ikke i nærheten like umoralsk som å bedrive svindel mot befolkningen med falske reiseregninger, løgner om pendlerstatur og å tjene hundretusner urettmessig på boligsalg der de trikser med hvem som bodde hvor når, eller Erna som lager syke nazi-regler for resten av befolkningen mens hun selv bryter dem, eller Trettebergstuen som skaffer alle vennene sine superjobber urettmessig, men… jeg trodde bedre om Moxnes enn om de andre, og dermed er skuffelsen større.

Synes likevel saken dras helt ut av proprsjoner. Flaks for Trettebergstuen at Moxnes driver med nasking da, for det fikk jo alle til å glemme hennes tross alt mye alvorligere handlinger umiddelbart.

De som jukset med reiseregninger ble dømt for grovt bedrageri. Det var to av 169 representanter. De som tuklet bevisst med pendlerboliger, Tadjik (mens hun jobbet ved SMK, hun var ikke stortingsrepresentant) og Ropstad, måtte gå fra hhv ministerpost og lederverv. Også hun stortingspresidenten måtte gå pga triksing selv om rapport konkludere med at hun ikke hadde brutt regler men reglene var utydelige. Trettebdrgstuen gikk av og risikerer riksrett. 

De representerer uansett ikke majoriteten ved Stortinget, som stort sett ikke er uærlige, og det er veldig uheldig med poster som denne over, som sprer falsk informasjon.
Tilliten til politikere og Stortinget har naturligvis falt og det med rette, men den faller ytterligere ved spredning av falsk informasjon - og det er i ingens interesse at den synker mer enn fortjent. 

Sakene du baserer deg på slås hardt ned på, så å bagatellisere Moxnes ved å allminneliggjøre snusk blant norske politikere er totalt idioti. Moxnes handlet med totalt overlegg, reglene er helt klare, han lyver i etterkant og det har ikke fått noen formelle eller større økonomiske konsekvenser for ham,  

Endret av O Rakel
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (1 time siden):

beklager, skrev feil. Må jeg repetere hele innlegget mitt med riktig ord? 

Du mener at vi har full barnehagedekning og korte helsekøer fordi politikere lager falske reiseregninger, og later som de og kona og alle barna bor på gutterommet hjemme hos mamma og pappa, eller at de pendler når de ikke gjør det?

Hvordan mener du at det at forsvarsjefen og kona hans lyver om at hun egentlig bodde sammen med broren hans i en bitteliten leilighet og at de bare løy i et intervju tidligere der de sa de var samboere, for dermed p naske til seg flere hundre urettmessige skattekroner, er til nytte for samfunnet eller noen andre enn dem selv?

Hva er det positive og etisk fortreffelige i at politikere lager en falsk reiseregning for å få utbetalt penger for en reise som er oppkonstruert?

Forhold deg til påstanden din som var at det å profitere på velferd var tyveri, du. Det var den jeg besvarte.

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (14 minutter siden):

Enig, selv om det jo er super trist. Vi kan ikke forvente å ha mange politikere igjen hvis vi forventer at de holder seg til loven. Det er sikkert sant men også ganske sykt å tenke på .  Å forvente at politikere forholder seg til loven,  ikke stjeler eller tuller med pendlerboliger eller ansetter bekjenne eller har overgrepssaker ect i skapet det burde ikke være et høyt krav å stille men det er desverre det. 

Les innlegget over, også myntet på deg. Du har ikke hold i dine påstander om politikere generelt, og det å bagatellisere Moxnes handling er idiotisk.

Endret av O Rakel
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (21 timer siden):

Jaha,.. du kunne jo ha skadet noen med paraplyen din. Selvom du har satt igjen varene dine etter og ha betalt dem, kunne det jo like gjerne være andre veien om du er så distre. Moralsk kompass har ingenting med saken og gjøre. 

Har ikke moralsk kompass noe å gjøre med å stjele eller ikke? Det har det vel. Og jeg hadde gått tilbake og betalt for meg om jeg hadde tatt med meg varer i vanvare. Det har jeg også gjort en gang. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anna Maria skrev (16 minutter siden):

Har ikke moralsk kompass noe å gjøre med å stjele eller ikke? Det har det vel. Og jeg hadde gått tilbake og betalt for meg om jeg hadde tatt med meg varer i vanvare. Det har jeg også gjort en gang. 

Jo moralsk kompass har noe med og stjele eller ikke stjele og gjøre. Og være distre har ikke det. Moren min tok ikke med seg handlekurven hjem fordi hun har dårlig moralsk kompass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er dømt. Saken er ferdig. Media er veldig høyrelente når de fokuserer mer på dette enn diverse i frp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (1 time siden):

De som jukset med reiseregninger ble dømt for grovt bedrageri. Det var to av 169 representanter. De som tuklet bevisst med pendlerboliger, Tadjik (mens hun jobbet ved SMK, hun var ikke stortingsrepresentant) og Ropstad, måtte gå fra hhv ministerpost og lederverv. Også hun stortingspresidenten måtte gå pga triksing selv om rapport konkludere med at hun ikke hadde brutt regler men reglene var utydelige. Trettebdrgstuen gikk av og risikerer riksrett. 

De representerer uansett ikke majoriteten ved Stortinget, som stort sett ikke er uærlige, og det er veldig uheldig med poster som denne over, som sprer falsk informasjon.
Tilliten til politikere og Stortinget har naturligvis falt og det med rette, men den faller ytterligere ved spredning av falsk informasjon - og det er i ingens interesse at den synker mer enn fortjent. 

Sakene du baserer deg på slås hardt ned på, så å bagatellisere Moxnes ved å allminneliggjøre snusk blant norske politikere er totalt idioti. Moxnes handlet med totalt overlegg, reglene er helt klare, han lyver i etterkant og det har ikke fått noen formelle eller større økonomiske konsekvenser for ham,  

I media, har han fått mye mer tyn enn mange politikere som har gjort verre ting. Etter loven, har han fått nøyaktig samme straff som jeg eller du ville fått om vi rappet et par solbriller. Mange av pendler-svindlerene har ikke fått straff/bot - det var svært mange  som gjorde dette, men de klarte å lyve på seg at de trodde det var lov.  Noe som ikke pleier å hjelpe om noen gjør en feil i forhold til NAV, skattemeldingen eller lignende.

Kokeplate skrev (1 time siden):

Forhold deg til påstanden din som var at det å profitere på velferd var tyveri, du. Det var den jeg besvarte.

Du må sitere innlegget hvor jeg skriver at å profitere på velferd er tyveri. Jeg har hele tiden sagt at å svindle på reiseregninger, pendlerstatus og sånne ting, er tyveri. Jeg aner ikke hvorfor du drar inn det å profitere på velferd.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (6 minutter siden):

I media, har han fått mye mer tyn enn mange politikere som har gjort verre ting. Etter loven, har han fått nøyaktig samme straff som jeg eller du ville fått om vi rappet et par solbriller. Mange av pendler-svindlerene har ikke fått straff/bot - det var svært mange  som gjorde dette, men de klarte å lyve på seg at de trodde det var lov.  Noe som ikke pleier å hjelpe om noen gjør en feil i forhold til NAV, skattemeldingen eller lignende.

Du må sitere innlegget hvor jeg skriver at å profitere på velferd er tyveri. Jeg har hele tiden sagt at å svindle på reiseregninger, pendlerstatus og sånne ting, er tyveri. Jeg aner ikke hvorfor du drar inn det å profitere på velferd.

Beklager at jeg har pekt dette på deg, det var selvsagt ikke din påstand. Flott at du sier fra når jeg faktisk har gjort en slik stor feil. Beklager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...