AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #21 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for masse nyttige svar, lettelse å se at så mange mener det ikke stemmer med ME! Han hadde korona vinteren 21 og vi synes egentlig det kan stemme med tidslinjen der, var vel noen måneder etter det at det begynte. Han går allerede på antidepressiva og ble litt bedre av det (fikk mer energi når han først er oppe), men det søvnbehovet fortsatte å være like høyt. Legen nekter å sykemelde han, han har en typisk lege av gamleskolen, må nesten komme med avkappet hode for å få sykemelding der. Hele familien hadde jo virkelig hatt behov for at far fikk hentet seg litt inn. Vi vet snart ikke hva vi skal gjøre og nå begynner mannen å gi opp. Han nekter å dra mer til lege siden han har fått bevis på at ingenting er galt. Han mener han bare må akseptere at han må sove hele tiden. Tusen takk for omtanken ❤️ Det er tungt, både å se en man er glad i slite på en sånn diffus måte, og å måtte holde orden på alt alene. Heldigvis har babyen begynt å sove mye bedre på nettene, så jeg får ihvertfall sovet litt jeg og, det hjelper veldig! Anonymkode: ddd03...5b8 Men da må han jo bytte fastlege da. Anonymkode: 2f39b...eac 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #22 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): PEM kan gi seg det også etter en postviral.tretthet. Jeg hadde kraftig PEM ved for mye aktivering der jeg måtte ha pause i 3-4 dager får ny aktivering...nå får jeg ikke den kraftige lenger. Kommet et hakk videre. Anonymkode: 49315...2c6 Så bra du er bedre! Har samme opplevelse, tilfredsstilte canadakriteriene i starten men ikke nå lenger. Anonymkode: ed89a...56b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #23 Skrevet 2. juli 2023 Jeg gikk til slutt privat. Fant ut at jeg har hatt både kyssesyken og annet virus i kroppen (dette var før pandemien). Nå som jeg har gått igjennom 3 influensa det siste året (covid er en av dem), så ble jeg også veldig slått ut. Fra Februar frem til Juni så har jeg nesten ikke hatt sosial liv etter jobb. Ble tilslutt sykemeldt i en periode pga utbrenthet mente legen. Jeg føler meg bedre og bedre for hver dag. Men be samboeren din få en utvidetet blodprøve (kyssesyken, borrelia, evt andre virusinfeksjoner). Kroppen min reagere med blodtrykksfall når jeg begynner å bli syk. Sjekk vitamin d3, b12 og stoffskifte også. For å få energien tilbake igjen så prøver jeg å spise sunnere, tar kalddusj om morgningen (tar også kalddusj ila dagen hvis utmattelsen kommer). Tar helsekost Q10 og andre kosttilskudd og allergitabletter (dobbelt dose om dagene), Mediterer, yoga, pusteteknikk (jepp.. har mye å si hvordan en puster) Fra være sengeliggende i hele mars, april og mai, så tok jeg min første joggetur forrige uke og har funnet gleden og overskuddet med å trene igjen. Ikke har jeg kjent på den ekstreme utmattelsen som jeg ofte får dagen etter en treningsøkt (ikke vanlig stølhet, men hjernetåke og følelsen som om jeg brygget på noe). Jeg har også klokke som jeg måler HRV min på og den er utrolig lav når jeg er utmattet. Har funnet øvelser på YouTube for å øke HRV’en . Dette har også hjulpet meg veldig Denne helgen har jeg vært sosial hele helgen uten å kjenne på den ekstreme utmattelsen (men nå har jeg ikke små barn lengre, så jeg har tid til å bare tenke på meg selv og min helse). Anonymkode: b73a4...d73 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #24 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk til slutt privat. Fant ut at jeg har hatt både kyssesyken og annet virus i kroppen (dette var før pandemien). Nå som jeg har gått igjennom 3 influensa det siste året (covid er en av dem), så ble jeg også veldig slått ut. Fra Februar frem til Juni så har jeg nesten ikke hatt sosial liv etter jobb. Ble tilslutt sykemeldt i en periode pga utbrenthet mente legen. Jeg føler meg bedre og bedre for hver dag. Men be samboeren din få en utvidetet blodprøve (kyssesyken, borrelia, evt andre virusinfeksjoner). Kroppen min reagere med blodtrykksfall når jeg begynner å bli syk. Sjekk vitamin d3, b12 og stoffskifte også. For å få energien tilbake igjen så prøver jeg å spise sunnere, tar kalddusj om morgningen (tar også kalddusj ila dagen hvis utmattelsen kommer). Tar helsekost Q10 og andre kosttilskudd og allergitabletter (dobbelt dose om dagene), Mediterer, yoga, pusteteknikk (jepp.. har mye å si hvordan en puster) Fra være sengeliggende i hele mars, april og mai, så tok jeg min første joggetur forrige uke og har funnet gleden og overskuddet med å trene igjen. Ikke har jeg kjent på den ekstreme utmattelsen som jeg ofte får dagen etter en treningsøkt (ikke vanlig stølhet, men hjernetåke og følelsen som om jeg brygget på noe). Jeg har også klokke som jeg måler HRV min på og den er utrolig lav når jeg er utmattet. Har funnet øvelser på YouTube for å øke HRV’en . Dette har også hjulpet meg veldig Denne helgen har jeg vært sosial hele helgen uten å kjenne på den ekstreme utmattelsen (men nå har jeg ikke små barn lengre, så jeg har tid til å bare tenke på meg selv og min helse). Anonymkode: b73a4...d73 Føler du at kalddusj får i gang kroppen? Kanskje jeg skal prøve det. Jeg har holdt meg unna alt av ekstreme sanseinntrykk da det føles slitsomt og utmattende, da også å bade i kaldt vann som jeg vanligvis gjør. Men kanskje jeg skal gi det et forsøk. Anonymkode: ed89a...56b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #25 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler du at kalddusj får i gang kroppen? Kanskje jeg skal prøve det. Jeg har holdt meg unna alt av ekstreme sanseinntrykk da det føles slitsomt og utmattende, da også å bade i kaldt vann som jeg vanligvis gjør. Men kanskje jeg skal gi det et forsøk. Anonymkode: ed89a...56b Jeg måtte bare begynne en plass. Men jeg starter å dusje med lunket vann når jeg såper meg inn og så står minst i en kalddusj fra 1 til 3 min. Tester HRV min før og etter, og ser den øker veldig bra etter en kalddusj Anonymkode: b73a4...d73
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #26 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg gikk til slutt privat. Fant ut at jeg har hatt både kyssesyken og annet virus i kroppen (dette var før pandemien). Nå som jeg har gått igjennom 3 influensa det siste året (covid er en av dem), så ble jeg også veldig slått ut. Fra Februar frem til Juni så har jeg nesten ikke hatt sosial liv etter jobb. Ble tilslutt sykemeldt i en periode pga utbrenthet mente legen. Jeg føler meg bedre og bedre for hver dag. Men be samboeren din få en utvidetet blodprøve (kyssesyken, borrelia, evt andre virusinfeksjoner). Kroppen min reagere med blodtrykksfall når jeg begynner å bli syk. Sjekk vitamin d3, b12 og stoffskifte også. For å få energien tilbake igjen så prøver jeg å spise sunnere, tar kalddusj om morgningen (tar også kalddusj ila dagen hvis utmattelsen kommer). Tar helsekost Q10 og andre kosttilskudd og allergitabletter (dobbelt dose om dagene), Mediterer, yoga, pusteteknikk (jepp.. har mye å si hvordan en puster) Fra være sengeliggende i hele mars, april og mai, så tok jeg min første joggetur forrige uke og har funnet gleden og overskuddet med å trene igjen. Ikke har jeg kjent på den ekstreme utmattelsen som jeg ofte får dagen etter en treningsøkt (ikke vanlig stølhet, men hjernetåke og følelsen som om jeg brygget på noe). Jeg har også klokke som jeg måler HRV min på og den er utrolig lav når jeg er utmattet. Har funnet øvelser på YouTube for å øke HRV’en . Dette har også hjulpet meg veldig Denne helgen har jeg vært sosial hele helgen uten å kjenne på den ekstreme utmattelsen (men nå har jeg ikke små barn lengre, så jeg har tid til å bare tenke på meg selv og min helse). Anonymkode: b73a4...d73 Flåttprøver du tar i Norge har liten verdi. Har du kyssesyken må du være ekstremt forsiktig, selv om du føler deg frisk igjen av det må du ALDRI starte treningen før det har gått noen mndr som frisk. Ellers kan du få en reaktivering av viruset, dette er livsfarlig. Du kan ende opp med å bli sengeliggende i årevis. Har et familiemedlem som gjorde denne tabben, startet hard trening når hen følte seg frisk igjen. Så gikk det litt over 2 mndr...syk igjen.....enda ikke kommet noen vei etter snart 2år. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så bra du er bedre! Har samme opplevelse, tilfredsstilte canadakriteriene i starten men ikke nå lenger. Anonymkode: ed89a...56b De fleste som får ME-diagnosen har jo ikke det. Du må gi det endel år før du kan konkludere med det. Et utmattelse etter en virusinfeksjon kan ta endel år å opprette, man kan føle seg syk med masse rare symptomer i kroppen enda. Nedsatt almenntilstand/ et heng i kroppen. Det er ikke det samme som å være slapp og sliten....viktig å forstå. Merker fort når jeg har gått for langt i aktivering. Så har 2 dager i uken med gåtur eller sykkeltur, da får man nok dager i mellom som hvile/lav aktivitet. Anonymkode: 49315...2c6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #27 Skrevet 2. juli 2023 Han må bytte fastlege, bli sykmeldt, og hente seg inn. Og du må få mer avlastning, hvis ikke blir du utbrent. Anonymkode: ad7bf...8ae
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #28 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Flåttprøver du tar i Norge har liten verdi. Har du kyssesyken må du være ekstremt forsiktig, selv om du føler deg frisk igjen av det må du ALDRI starte treningen før det har gått noen mndr som frisk. Ellers kan du få en reaktivering av viruset, dette er livsfarlig. Du kan ende opp med å bli sengeliggende i årevis. Har et familiemedlem som gjorde denne tabben, startet hard trening når hen følte seg frisk igjen. Så gikk det litt over 2 mndr...syk igjen.....enda ikke kommet noen vei etter snart 2år. De fleste som får ME-diagnosen har jo ikke det. Du må gi det endel år før du kan konkludere med det. Et utmattelse etter en virusinfeksjon kan ta endel år å opprette, man kan føle seg syk med masse rare symptomer i kroppen enda. Nedsatt almenntilstand/ et heng i kroppen. Det er ikke det samme som å være slapp og sliten....viktig å forstå. Merker fort når jeg har gått for langt i aktivering. Så har 2 dager i uken med gåtur eller sykkeltur, da får man nok dager i mellom som hvile/lav aktivitet. Anonymkode: 49315...2c6 Det med kyssesyken er skremmende. For begge mine ungdommer har nettopp hatt kyssesyken uten noe særlig symptomer. Han ene gikk til legen og fikk tester seg pga jeg nevnte det (han var bare litt pjusk, hovne mandler, men ikke covid). Fikk antibiotisk for mandlene og testet seg for kyssesyken en uke etterpå. Han har tatt det med i noen mnd når før han begynte på forsiktig med opptreningen. Men han andre har vært aktiv hele vinter, men har igjen hatt en forskjølse som ikke slapp taket. Fikk påvist anti stoffer for kyssesyken han og. Jeg har nevnt tusen ganger dette med å ta det med ro noen mnd, men han må bare trene (er 19 år, så ikke så lett at dem hører på meg så mye lengre). Anonymkode: b73a4...d73
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #29 Skrevet 2. juli 2023 Det du beskriver har ingenting med ME å gjøre. ME er en svært alvorlig multisystem sykdom og ikke det å være sliten eller trøtt eller lat. Anonymkode: 59024...531 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #30 Skrevet 2. juli 2023 Han høres ut som en typisk mann med usunt kosthold og egoisme nok til å melde seg ut av familiært ansvar ved å sove. Ganske vanlig desverre. Anonymkode: 59024...531
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #31 Skrevet 2. juli 2023 Ved me henger det mange flere symptomer enn å bare være trøtt og sliten. Men har han fått sjekket blod prosent? Ikke for å skremme deg, da det kan være alt mulig annet. Men min mann fant de ingenting på og viste seg å være leukemi. De hadde ikke tatt prøve av blodprosent. Når du nevner covid. Er formen gans blitt sånn rett etter covid sykdom eller vaksine. Er jo det mer plausibelt. Anonymkode: 5a9af...c8f 1
Anonymus13 Skrevet 2. juli 2023 #32 Skrevet 2. juli 2023 Søvnapné var det første som slo meg, det bør han få sjekket. Ellers kan jo lavt stoffskifte gi veldig utmattelse. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #33 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det med kyssesyken er skremmende. For begge mine ungdommer har nettopp hatt kyssesyken uten noe særlig symptomer. Han ene gikk til legen og fikk tester seg pga jeg nevnte det (han var bare litt pjusk, hovne mandler, men ikke covid). Fikk antibiotisk for mandlene og testet seg for kyssesyken en uke etterpå. Han har tatt det med i noen mnd når før han begynte på forsiktig med opptreningen. Men han andre har vært aktiv hele vinter, men har igjen hatt en forskjølse som ikke slapp taket. Fikk påvist anti stoffer for kyssesyken han og. Jeg har nevnt tusen ganger dette med å ta det med ro noen mnd, men han må bare trene (er 19 år, så ikke så lett at dem hører på meg så mye lengre). Anonymkode: b73a4...d73 Folk må søke kunnskap og erfaring selv når man er voksen, så han får ta ansvar for evt varig utmattelse selv. Jeg selv er et menneske som alltid søker kunnskap om helse, kan mye nå. Møtt leger som kan lite om ting, jeg var i USA med et problem som løste seg der. Mens her hjemme ville de ikke høre, eller tro på det som hjalp meg. Anonymkode: 49315...2c6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #34 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk må søke kunnskap og erfaring selv når man er voksen, så han får ta ansvar for evt varig utmattelse selv. Jeg selv er et menneske som alltid søker kunnskap om helse, kan mye nå. Møtt leger som kan lite om ting, jeg var i USA med et problem som løste seg der. Mens her hjemme ville de ikke høre, eller tro på det som hjalp meg. Anonymkode: 49315...2c6 Kan jeg spørre hva det var? selv fikk jeg ME diagnose for 8 år siden, men i dag søker jeg privat hjelp for blant annet magesår/mulig SIBO og utmattelse. I tillegg til en rekke andre ting norske leger har liten kompetanse på. Anonymkode: f44eb...bc2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #35 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 0.14): Takk for masse nyttige svar, lettelse å se at så mange mener det ikke stemmer med ME! Han hadde korona vinteren 21 og vi synes egentlig det kan stemme med tidslinjen der, var vel noen måneder etter det at det begynte. Han går allerede på antidepressiva og ble litt bedre av det (fikk mer energi når han først er oppe), men det søvnbehovet fortsatte å være like høyt. Legen nekter å sykemelde han, han har en typisk lege av gamleskolen, må nesten komme med avkappet hode for å få sykemelding der. Hele familien hadde jo virkelig hatt behov for at far fikk hentet seg litt inn. Vi vet snart ikke hva vi skal gjøre og nå begynner mannen å gi opp. Han nekter å dra mer til lege siden han har fått bevis på at ingenting er galt. Han mener han bare må akseptere at han må sove hele tiden. Tusen takk for omtanken ❤️ Det er tungt, både å se en man er glad i slite på en sånn diffus måte, og å måtte holde orden på alt alene. Heldigvis har babyen begynt å sove mye bedre på nettene, så jeg får ihvertfall sovet litt jeg og, det hjelper veldig! Anonymkode: ddd03...5b8 Mange opplevde dette etter vaksinene også. Kan det være noe å sjekke ut? Han her blant annet: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/karl-erik-har-vaert-syk-i-14-maneder-etter-koronavaksine/15235798/ Anonymkode: d703e...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #36 Skrevet 3. juli 2023 Som mange andre sier - ME er ikke typisk at en er veldig trøtt og har stort søvnbehov. Det er en medieskapt greie. Har han ingen andre symptomer, så er det bortimot garantert ikke ME. Long-covid kan det kanskje være, det kommer i litt flere varianter. Men uansett - noe er det jo. 10 timers søvnbehov for en mann i sin beste alder er ikke normalt, om han ikke har en særskilt fysisk krevende jobb eller noe…? Du kan ikke la han slå seg til ro med at alt er normalt. Han bør kreve utredning, og sjekkes for mer enn kun standard tester. De er kun et utgangspunkt for å utelukke de mest åpenbare syndere. Kraftig, nyoppstått utmattelse og økt søvnbehov kan være alt mulig. Fra diabetes til lavt testosteron og ørt-og-fjørti andre ting. Vil ikke fastlegen utrede ham, så bør han bytte fastlege. For hjemmesituasjonen deres - undersøk om det finnes homestart familiekontakten der dere bor? Mulighet for litt avlasting i hvert fall. Ellers må du være ærlig på at dette holder på å slite ut deg også. Og hva da? Med en baby i hus er ikke det å ignorere helseproblemer et mulig valg - det vil bety å samtidig dytte all jobben over på partner. Deg. Vær veldig tydelig. Har han økt søvnbehov, er sannsynligvis også tankene mindre klare enn vanlig. Involver familie og venner. Finn en betalt barnevakt. Kjøp vasketjenester. Skap rom og mulighet for at du også får hvilt innimellom. Barnevakt så mor får tatt en dusj og sovet er helt innafor ❤️ Uansett hva det er med mannen din, må dere nok belage dere på at ting tar tid. Og du og dere skal overleve i mellomtiden Anonymkode: ad4c9...b6e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå