AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Min mann er alltid så sliten. Han er så sliten at det sliter på hele familien. Han sover og sover, sier han trenger minst 10 timer hver natt, og da trenger han gjerne noen timer i løpet av dagen i tillegg. Er dette vanlig?? Vi har en liten baby og jeg må ta både babyen og husarbeidet. Har måttet klare meg på 2-5 timers søvn siden barnet kom til verden (og jeg blir sliten, men det går greit). Mannen klarer ikke hjelpe meg for han henger knapt sammen i sømmene. Han har vært hos lege som har tatt standard helsetest. Alt i orden. Men noe må det da være? Det er jo ikke normalt å ha et så ekstremt stort behov for søvn? Hvordan sjekker man for f.eks ME? Eller sånn utbrenthet etter korona? Anonymkode: ddd03...5b8 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Er det bare trøtthet / søvn som er problemet? Anonymkode: 2f39b...eac
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Hvis det hadde vært ME så hadde han hatt en lang liste med plager, ikke bare slitenhet. Det er ekstremt merkbar utmattelse, så han måtte oppsøkt lege. Uansett så bør han vel gå til lege og sjekke. Kan være noe søvnrelatert kanskje. Anonymkode: ed89a...56b 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Nei, det er ikke normalt. Stakkars fyr, det må være utrolig frustrerende. Både ME og Post-infektiøs tilstand er vel såkalt utelukkelses-diagnoser. Det er vel ikke egne tester man kan ta. Man må sjekkes for alt annet, og hvis det ikke er noe annet, kan man få diagnose ME eller post-covid fatigue. Anonymkode: 932a3...62a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Kanskje han er deprimert? Eller utbrent Anonymkode: ed89a...56b 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Få han til å sjekke jern og d vit lagre. Anonymkode: 8954f...745 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 ME er mye mer enn å være trøtt og sove mye. Han må tilbake til legen og forklare hvordan hverdagen blir påvirket. Hvis han har hatt covid kan det være noe der, mange bruker lang tid på å komme seg. ME sjekkes gjennom en haug av blodprøver, røntgen, MR av hode, osv osv., pluss at du skal oppfylle Canada-kriteriene (du må ha PEM bl.a). Alt skal sjekkes. Det er lurt for tenk om noe kan fikses. Anonymkode: 932c5...0e3 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Det høres ut som om han har kommet inn i en vond sirkel. Sover man for mye så blir man innmari trøtt og uopplagt. Spørs om han ikke bør tvinge seg til å gjøre ting som er bra for kroppen for å skape energi. Anonymkode: b3855...df3 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 Har han sjekket blodsukkeret grundig? Ikke bare langtidsblodsukker. Er han normalvektig? Anonymkode: 7fa3a...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min mann er alltid så sliten. Han er så sliten at det sliter på hele familien. Han sover og sover, sier han trenger minst 10 timer hver natt, og da trenger han gjerne noen timer i løpet av dagen i tillegg. Er dette vanlig?? Vi har en liten baby og jeg må ta både babyen og husarbeidet. Har måttet klare meg på 2-5 timers søvn siden barnet kom til verden (og jeg blir sliten, men det går greit). Mannen klarer ikke hjelpe meg for han henger knapt sammen i sømmene. Han har vært hos lege som har tatt standard helsetest. Alt i orden. Men noe må det da være? Det er jo ikke normalt å ha et så ekstremt stort behov for søvn? Hvordan sjekker man for f.eks ME? Eller sånn utbrenthet etter korona? Anonymkode: ddd03...5b8 Han må bare ta kontakt med lege igjen, selvom man ikke finner noe på standard helsetest så bør han kanskje følges litt opp. Er han sykemeldt hvis ikke så burde han kanskje vurdere det. Han høres ut som en som har en utmattelse av en el annen grunn. Vedr ME så må han ha en del nevrologiske symptomer i tillegg. Det er nesten mer vanlig å slite med lite søvn ved ME. Anonymkode: d8bc8...275
Bombasi Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 Det kan være alt mellom himmel og jord, og trenger absolutt ikke være ME. Tretthet i seg selv høres ikke ut som ME. ME er så mye, mye mer avansert enn det, og han må ha drøssevis av andre symptomer enn det for å tilfredsstille diagnosen. Uansett, fyren må jo få seg en grundig utredning. En standard utredning er ikke nok ved slike tilstander. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 Narkolepsi? Sjøgrens? Anonymkode: 0501a...595
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min mann er alltid så sliten. Han er så sliten at det sliter på hele familien. Han sover og sover, sier han trenger minst 10 timer hver natt, og da trenger han gjerne noen timer i løpet av dagen i tillegg. Er dette vanlig?? Vi har en liten baby og jeg må ta både babyen og husarbeidet. Har måttet klare meg på 2-5 timers søvn siden barnet kom til verden (og jeg blir sliten, men det går greit). Mannen klarer ikke hjelpe meg for han henger knapt sammen i sømmene. Han har vært hos lege som har tatt standard helsetest. Alt i orden. Men noe må det da være? Det er jo ikke normalt å ha et så ekstremt stort behov for søvn? Hvordan sjekker man for f.eks ME? Eller sånn utbrenthet etter korona? Anonymkode: ddd03...5b8 Men du da? Hvordan klarer du å fungere opp i alt dette? ❤️ Anonymkode: 03f68...ac7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 Takk for masse nyttige svar, lettelse å se at så mange mener det ikke stemmer med ME! Han hadde korona vinteren 21 og vi synes egentlig det kan stemme med tidslinjen der, var vel noen måneder etter det at det begynte. Han går allerede på antidepressiva og ble litt bedre av det (fikk mer energi når han først er oppe), men det søvnbehovet fortsatte å være like høyt. Legen nekter å sykemelde han, han har en typisk lege av gamleskolen, må nesten komme med avkappet hode for å få sykemelding der. Hele familien hadde jo virkelig hatt behov for at far fikk hentet seg litt inn. Vi vet snart ikke hva vi skal gjøre og nå begynner mannen å gi opp. Han nekter å dra mer til lege siden han har fått bevis på at ingenting er galt. Han mener han bare må akseptere at han må sove hele tiden. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men du da? Hvordan klarer du å fungere opp i alt dette? ❤️ Anonymkode: 03f68...ac7 Tusen takk for omtanken ❤️ Det er tungt, både å se en man er glad i slite på en sånn diffus måte, og å måtte holde orden på alt alene. Heldigvis har babyen begynt å sove mye bedre på nettene, så jeg får ihvertfall sovet litt jeg og, det hjelper veldig! Anonymkode: ddd03...5b8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #15 Skrevet 2. juli 2023 Kardinal-symptomet på ME er ikke tretthet/fatigue, men PEM. Dersom din mann ikke opplever PEM har han ikke ME. PEM arter seg som unormalt økt symptomtrykk (f.eks utmattelse eller andre individuelle plager) etter fysisk aktivitet, gjerne med 1-2 dagers forsinkelse fra aktivitetstidspunktet. PEM er ikke til å ta feil av, er dere i tvil er det ikke PEM/ME. Selv var jeg vært plaget med pollenallergi som likner på symptomene din mann opplever. Da jeg identifiserte kryss-effekter mot mat (hvete i mitt tilfelle) som jeg kunne kutte ut, fikk jeg et helt annet liv. Anonymkode: d11df...8a5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #16 Skrevet 2. juli 2023 Sovnapne? Da blir man veldig sliten. Anonymkode: b9f9c...e31 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #18 Skrevet 2. juli 2023 Ville også tenkt på søvnapne. Snorker han? Pustestopp? Anonymkode: 8b281...35f 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #19 Skrevet 2. juli 2023 Du skriker ut ME, det beviser din kunnskapsløshet. Tretthet etter covid er vanlig, hatt det selv i snart 2år. Aktivering gjør meg verre. Anonymkode: 49315...2c6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #20 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kardinal-symptomet på ME er ikke tretthet/fatigue, men PEM. Dersom din mann ikke opplever PEM har han ikke ME. PEM arter seg som unormalt økt symptomtrykk (f.eks utmattelse eller andre individuelle plager) etter fysisk aktivitet, gjerne med 1-2 dagers forsinkelse fra aktivitetstidspunktet. PEM er ikke til å ta feil av, er dere i tvil er det ikke PEM/ME. Selv var jeg vært plaget med pollenallergi som likner på symptomene din mann opplever. Da jeg identifiserte kryss-effekter mot mat (hvete i mitt tilfelle) som jeg kunne kutte ut, fikk jeg et helt annet liv. Anonymkode: d11df...8a5 PEM kan gi seg det også etter en postviral.tretthet. Jeg hadde kraftig PEM ved for mye aktivering der jeg måtte ha pause i 3-4 dager får ny aktivering...nå får jeg ikke den kraftige lenger. Kommet et hakk videre. Anonymkode: 49315...2c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå