lady90 Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 (endret) Sleit lenge med heshet og slim i halsen. Var hos øre nese halslege i vinter som kikket ned i halsen min med en slange med kamera (er det laryngoskopi tro?). Det så fint ut, men var litt rød og hoven så han mistenkte at jeg har refluks som jeg ikke merker. Fikk medisin (esomeprazol) som jeg skulle ta et par måneder. Synes det ble bedre. Har ikke tatt medisin siden mars nå. I etterkant har jeg hatt et par perioder hvor det er ubehagelig i øvre del av halsen. Er vanskelig å forklare men føles ut som det er et eller annet inni der, er ubehagelig å svelge (må ta litt sats og er som å svelge med gråteklump i halsen, altså hører godt at jeg svelger). Kan også være ubehagelig bare å vri på halsen. Kjenner ingenting utapå. Føles også ganske slimete. Også til tider ubehagelig å prate pga den "klumpen" Sist gang (for noen måneder siden) gikk det bare over av seg selv etter et par uker. Da tok jeg litt esomeprazol noen dager. Nå har det kommet tilbake igjen. Mistenker jo at det har med refluksen å gjøre og tenkte ta medisin en periode igjen. Noen som har erfaring? Er livredd at det skal være kreft i spiserøret, strupen e.l, men det kunne de kanskje sett da de hadde kamera nedi halsen? Er i fin form ellers. Endret 1. juli 2023 av lady90 1
Millinea Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 De burde sett det ja. Men kan utvikle seg senere i livet også, så hold øye med symptomene dine. Slitt med reflux i mange år selv, ingenting de kunne gjøre for meg. Tåler ikke medisinene. Småskader på spiserør. Stemmer permanent endret. Ble anbefalt av en annen lege for 4 mnder siden å gjøre dette: Drikke rikelig 1 time før måltid, Ingefær og agurk daglig, færre måltider pr dag. Har ikke hatt problemer siden. Spiste til og med sterkt krydret meksikansk mat nylig uten å få en nær døden opplevelse i et døgn. Men er mange matvarer man bør holde seg unna når man sliter med reflux. Så anbefaler sterkt å gjøre livsstilsendringer før du ender som meg.
luna1234 Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Har hatt problemer med det samme hele livet og fant akkurat dette som beskriver alt til punkt og prikke. Har alltid slukt maten, så skal begynne å tygge maten bedre og spise saktere. Det hjelper også å ta aciglumin. Tar 2-3 stk til hvert måltid nå, og når jeg får anfall (svie/smerte i hals/bryst). Det hjelper meg umiddelbart, så ingen tvil om at jeg har for lite magesyre. Har også rosacea, fibromyalgi, astma, ibs og andre plager jeg tror kommer fra det her.. https://www.bioboost.no/blog/sure-oppstøt-og-matintoleranser
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Har fått bukt med reflux med kosthold probiotika. Enig i at det å tygge maten godt og spise saktere er veldig viktig. Anonymkode: a6464...363
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå