AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #21 Skrevet 1. juli 2023 Har akkurat vært borti en lignende sak. Chipen fra dyreidentitet er ikke noe som gir eierskap over katten. Den er helt enkelt ett register over eiere og ikke noe juridisk eierskap. Det har vært saker hvor dette har skjedd og i det tilfelle har opprinnelig eier fått tilbake katten sin ved å dokumentere med feks bilder att katten har tilhørt de opprinnelige. Anonymkode: 0d293...951 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #22 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men de som kastrerte har vel ingen måte å bevise at katten er deres? Blir vel en ord mot ord type situasjon.. Anonymkode: ac761...8d1 Ord mot ord har ingenting med hva som er riktig å gjøre. Anonymkode: da424...a24 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #23 Skrevet 1. juli 2023 Kontakt Mattilsynet, da får du nok ganske fort beskjed om å levere tilbake katten. Anonymkode: 0d293...951
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #24 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men de som kastrerte har vel ingen måte å bevise at katten er deres? Blir vel en ord mot ord type situasjon.. Anonymkode: ac761...8d1 Joda, de har helsebok med kattens opplysninger og der står også eier. Anonymkode: 83cf6...b04
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #25 Skrevet 1. juli 2023 Hvorfor stjeler du andres katter? Vi hadde en leieboer en gang, en som skulle "fikse" opp i alt. Så flyttet det inn nye naboer med to katter, den ene gikk mye på vår tomt og leieboeren så den. Etter han så den et par ganger tok han den inn og la den ut for omplassering, siden han ikke viste hvem sin det var. Jeg gikk og spurte naboen om de hadde en sånn katt, og de bekreftet det. Da sa jeg hvor katten befant seg og at jeg skulle ta en prat med leieboeren. Der rakk jeg ikke fordi katteeieren klikket og fløy rett bort dit. Leieboeren vår ble ganske flau. Moralen er, katter du ikke er sikker på er hjemløse, la de få være i fred, ikke stjel andres dyr. Anonymkode: caa3c...c1a 4 1 3
Hedda-78 Skrevet 1. juli 2023 #26 Skrevet 1. juli 2023 Du har chippet en katt som ikke er din. Den blir ikke din likevel. Det blir som at jeg finner en sykkel utenfor kiosken og skriver navnet mitt på. Det blir ikke min sykkel likevel. 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #27 Skrevet 1. juli 2023 Legg deg flat. Tilby å omregistrere chippen i rette eiers navn. Så får du bare si du trodde den var hjemløs og at det er bra katten hadde en familie. Anonymkode: da424...a24 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #28 Skrevet 1. juli 2023 Dette har jeg vært borti mange ganger. Driver i en organisasjon som jobber for hjemløse dyr, vi etterlyser aktivt dyret i 3 uker før vi starter id-merking/ kastrering. I tilfeller hvor katten er kastrert og tydelig eid, legger vi gjerne inn mer tid og ressurser. Vi snakker etterlysning på nett, snakke med naboer, henge opp lapper osv. Melder eier seg i ettertid og kan bevise eierskap, kjøpspapirer, helsebok, journal hos dyrlege eller bilder med dato hvor det tydelig kommer frem at dyret har bodd der over tid, så returneres dyret. Har du gjort det? Har også vært borti chip som har forsvunnet/ sluttet å fungere. ID- Chipen gir i hovedsak dyret en identitet, og en direkte link til eier. Men det betyr ikke at folk kan løpe rundt å hevde eierskap over alt som kryper og går for det. Satt på spissen, man kan som privatperson kjøpe chipper (i sprøyte) på nett, og sette den selv (anbefales virkelig ikke!!!). Det er så "enkelt".. Har ikke eier noen måte å bevise eierskap på står du som juridisk eier, men det gjør det ikke rett for det.. 😅 Anonymkode: 9fd35...661 3
Tvist Skrevet 4. juli 2023 #30 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 12.01): Hadde den i to uker før den ble chippet. Tok 3 uker før de som kastrerte han meldte katten savnet. Anonymkode: ac761...8d1 Lette du etter eier? Hengte opp lapper og annonserte på facebook? 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #31 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 2.43): Ok, men fra ett juridisk ståsted så er vel jeg eier? Mtp chippen i mitt navn Anonymkode: ac761...8d1 Nope. Ikke noe mer enn at en bil tillhører meg fordi jeg klistrer et klistermerke på den. Anonymkode: 8ed73...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #32 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 13.01): Fra et juridisk ståsted er du en tyv. Anonymkode: f16db...7f3 Så kan vi legge til; fra et moralsk ståsted er TS også en egoistisk gjøk. Anonymkode: 7b5aa...715
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #33 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så kan vi legge til; fra et moralsk ståsted er TS også en egoistisk gjøk. Anonymkode: 7b5aa...715 Der er jeg uenig. Anonymkode: ac761...8d1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #34 Skrevet 4. juli 2023 Jøss, chippen en ukjent katt etter 2 uker? Da er en blåst. Anonymkode: 623ea...afa 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #35 Skrevet 4. juli 2023 I følge loven, den som chipen er registrert på. Teoretisk sett kan hvem som helst stjele uchippede dyr med loven i hånd, så lenge de averterer etter eier minst en gang på some eller liknende og venter 3 uker etter det. Da er katten teknisk sett eierløs. Jobbet frivillig i mange år og opplevde dette ved ett par anledninger. Anonymkode: 2c05d...4e1
Topsi Skrevet 4. juli 2023 #36 Skrevet 4. juli 2023 Jeg tilhører også en dyrevernorganisasjon, og hvis en katt vi tar inn og chupper viser seg etterhvert å ha en eier, så overfører vi bare chipsen til eier. Enkelt og greit. Men alt sånt hadde vært unødvendig hvis detvar påbudt med chip 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #37 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I følge loven, den som chipen er registrert på. Teoretisk sett kan hvem som helst stjele uchippede dyr med loven i hånd, så lenge de averterer etter eier minst en gang på some eller liknende og venter 3 uker etter det. Da er katten teknisk sett eierløs. Jobbet frivillig i mange år og opplevde dette ved ett par anledninger. Anonymkode: 2c05d...4e1 Hvilken lov? Konkret Anonymkode: 19f94...b7a 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #38 Skrevet 4. juli 2023 Egentlig så er chippens eier kattens eier. Ingen kan vite om du har solgt katten og nå angrer. Det blir ord mot ord. Det finnes også mange like katter så bildebevis kan bli vanskelig. Veterinæren husker ikke katten spesifikt og vil ikke kunne skille den fra andre like katter. Moralen er : chip din katt før noen andre gjør det. Anonymkode: 9e9a2...174
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #39 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Egentlig så er chippens eier kattens eier. Ingen kan vite om du har solgt katten og nå angrer. Det blir ord mot ord. Det finnes også mange like katter så bildebevis kan bli vanskelig. Veterinæren husker ikke katten spesifikt og vil ikke kunne skille den fra andre like katter. Moralen er : chip din katt før noen andre gjør det. Anonymkode: 9e9a2...174 Nonsens. Den ekte eieren kan antakelig vise til en hel haug med bilder og videoer, samt ulike vitner som kan bekrefte at katten er deres. Dersom tyven påstår at de har kjøpt katten, må de kunne bevise det. Hadde det vært sant ville det da vært meldinger, telefonsamtaler, annonser og/eller betaling som tilsier at et salg har funnet sted. Ergo blir det ikke ord mot ord, men derimot ord mot masse bevis, som selvsagt faller i ekte eiers favør da tyven ikke har kjøpt katten, men stjålet den, og ikke kan bevise noe annet. Anonymkode: 3fadc...ccd 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #40 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 2.43): Ok, men fra ett juridisk ståsted så er vel jeg eier? Mtp chippen i mitt navn Anonymkode: ac761...8d1 Nei, du er fortsatt tyven. Jeg blir heller ikke juridisk eier av sykkelen jeg stjal ved å melde den inn i syklelregistret. Anonymkode: 03079...a98 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå