Gå til innhold

Fjerne statsborgerskap

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan man går frem for å fjerne et statsborgerskap på barn? 

(Spør for ei venninne hvor barnet har norsk og tyrkisk statsborgerskap)

Barnet er registrert i Norge med ukjent far, men registrert med får i Tyrkia.

Og før noen spør, så nei dette gjelder ikke meg.

Anonymkode: 7ab1b...39a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Folkeregisteret 

Endret av 000VF000
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er noe du må finne ut hos tyrkiske myndigheter, og følge reglene til de. For jeg regner med du vi si opp barnas tyrkisk statsborgerskap og ikke norsk? Norge kan ikke si opp din tyrkiske statsborgerskap for deg (eller ditt barn). 

Anonymkode: 2a4c5...f26

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (40 minutter siden):

Folkeregisteret 

For å fjerne det tyrkiske ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk nettsidene til det tyrkiske utenriksdepartement eller lignende?

Anonymkode: ebaca...699

AnonymBruker
Skrevet

Hun kontakter den tyrkiske ambassaden og forhører seg om hvordan hun skal gå frem.

Du vil få noen svar om du googler «renounce turkish citizenship», men alle henviser stort sett til tyrkiske myndigheter, og når man er bosatt utenfor Tyrkia betyr dette ambassaden.

Anonymkode: e9dfe...f13

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette må vel bf være enig i også, tenker jeg. Jeg trur ikke det blir enkelt å fjerne ett statsborgerskap. Du kan selv velge å skaffe nytt tyrkisk pass til han og bruke bare norsk pass.

Kanskje høre med bf hva han mener om saken også?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer ikke å få dette fjernet i Tyrkia, så her dreit hun skikkelig på draget. Skjønner ikke hvorfor hun ikke har registrert far her når hun vet hvem det er, stakkars barn.

Anonymkode: 37843...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan naturlig nok ikke gjøres i Norge, Norge har ikke noe med hvilke andre statsborgerskap man har. Man kan søke landet det gjelder om å løses fra et statsborgerskap, men når dette gjelder et barn vil begge foreldre måtte være enige. Hvorfor skulle mor ønske å gjøre dette? Det er ikke til ulempe for barnet å ha flere statsborgerskap og det høres ut som hun bruker barnet sitt for å hevne seg på far, noe som er svært bekymringsfullt. 

Anonymkode: ad78b...d62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan naturlig nok ikke gjøres i Norge, Norge har ikke noe med hvilke andre statsborgerskap man har. Man kan søke landet det gjelder om å løses fra et statsborgerskap, men når dette gjelder et barn vil begge foreldre måtte være enige. Hvorfor skulle mor ønske å gjøre dette? Det er ikke til ulempe for barnet å ha flere statsborgerskap og det høres ut som hun bruker barnet sitt for å hevne seg på far, noe som er svært bekymringsfullt. 

I utgpkt ikke, nei. Men hvis det er snakk om fare for kidnapping til Tyrkia feks så er det absolutt ulempe at barnet har tyrkisk statsborgerskap.

TS, moren må kontakte tyrkisk ambassade i Oslo for informasjon om hvordan hun går frem for å løse barnet fra tyrkisk statsborgerskap.

Anonymkode: a95a3...3d7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

I utgpkt ikke, nei. Men hvis det er snakk om fare for kidnapping til Tyrkia feks så er det absolutt ulempe at barnet har tyrkisk statsborgerskap.

TS, moren må kontakte tyrkisk ambassade i Oslo for informasjon om hvordan hun går frem for å løse barnet fra tyrkisk statsborgerskap.

Og hvis det er en gutt, må han i militæret. Ikke sikkert man synes det er så kult å være i det tyrkiske militæret. 
Mor må sjekke med den tyrkiske ambassaden, ja. Men det er ikke sikkert de uten videre lar én forelder bestemme at barnet ikke skal ha tyrkisk statsborgerskap. Strengt tatt er jo det noe barnet selv bør få mulighet til å velge når barnet blir 18 år. 

Anonymkode: fcde0...4c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og hvis det er en gutt, må han i militæret. Ikke sikkert man synes det er så kult å være i det tyrkiske militæret. 
Mor må sjekke med den tyrkiske ambassaden, ja. Men det er ikke sikkert de uten videre lar én forelder bestemme at barnet ikke skal ha tyrkisk statsborgerskap. Strengt tatt er jo det noe barnet selv bør få mulighet til å velge når barnet blir 18 år. 

TS her

Takker for svar alle sammen.

Litt mere utfyllende info er at far som er registrert i Tyrkia er ikke barnets biologiske far, men oppført som adoptivfar.

Angående graviditeten har jeg hatt mange samtaler med nav omkring omstendighetene og at barnet er oppført i Norge uten biologisk far. Jeg fødte alene i Norge. Jeg har også bedt dem om ett møte med tanke på spm mitt og rådgivning rundt dette.

Så dere som går til angrep på meg, jeg forstår på en måte fordi jeg ikke skrev noe om dette i innlegget mitt.

Jeg og adoptivfar er nå skilt og han vil ikke ha noe mere med barnet å gjøre noe jeg synes er veldig trist for de har hatt mange fine år sammen og at han nå vender oss ryggen er ufattelig vondt. Og han er ikke samarbeidsvillig når jeg har spurt han om å fraskrive seg registreringen i Tyrkia.

Jeg skal kontakte den tyrkiske ambassaden og høre hvilke dokumenter de trenger for å fjerne tyrkisk statsborgerskap. 

Ang. militæret har jeg blitt opplyst om at dette kan ikke Tyrkia kreve da barnet kun er oppført med adoptivfar.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her

Takker for svar alle sammen.

Litt mere utfyllende info er at far som er registrert i Tyrkia er ikke barnets biologiske far, men oppført som adoptivfar.

Angående graviditeten har jeg hatt mange samtaler med nav omkring omstendighetene og at barnet er oppført i Norge uten biologisk far. Jeg fødte alene i Norge. Jeg har også bedt dem om ett møte med tanke på spm mitt og rådgivning rundt dette.

Så dere som går til angrep på meg, jeg forstår på en måte fordi jeg ikke skrev noe om dette i innlegget mitt.

Jeg og adoptivfar er nå skilt og han vil ikke ha noe mere med barnet å gjøre noe jeg synes er veldig trist for de har hatt mange fine år sammen og at han nå vender oss ryggen er ufattelig vondt. Og han er ikke samarbeidsvillig når jeg har spurt han om å fraskrive seg registreringen i Tyrkia.

Jeg skal kontakte den tyrkiske ambassaden og høre hvilke dokumenter de trenger for å fjerne tyrkisk statsborgerskap. 

Ang. militæret har jeg blitt opplyst om at dette kan ikke Tyrkia kreve da barnet kun er oppført med adoptivfar.

Hmm, det kompliserer jo ting en del. 

Var du gift med adoptivfar på fødselstidspunktet?

Skrevet

«Spør for ei venninne», ja. 

• Liker 4
Skrevet

Du må konsultere med en Norsk advokat dom har kontskter med Tyrkisk advokatfirma. DA vil du få mest presis informasjon og ddt ttenger ikke å koste mye for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at Annema hadde fått barn nede i Tyrkia!?

Anonymkode: 63a7c...e46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Visste ikke at Annema hadde fått barn nede i Tyrkia!?

Anonymkode: 63a7c...e46

Skjerpings

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det må man ikke. Her snakker du om ting du ikke aner noe om. Jeg kjenner mange med to statsborgerskap, inkludert meg selv og min bror. Så lenge man kan dokumentere at man har gjennomført førstegangstjeneste i Norge (eller har gyldig grunn til å ikke ha gjort det) får man fritak fra det andre landet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, det må man ikke. Her snakker du om ting du ikke aner noe om. Jeg kjenner mange med to statsborgerskap, inkludert meg selv og min bror. Så lenge man kan dokumentere at man har gjennomført førstegangstjeneste i Norge (eller har gyldig grunn til å ikke ha gjort det) får man fritak fra det andre landet. 

I noen land er det landet som kaller inn først som får rett på militæret. 

Anonymkode: 040a7...355

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det Tyrkia selv informerer om, i alle fall. Hvor lett det er å få unntakene, skal jeg ikke uttale meg om. Men om du ikke selv har erfaring med dobbelt statsborgerskap med Tyrkia og militæret, så bør du i alle fall lese deg opp litt før du mener du har mer peiling enn meg. Man får ikke engang lov til å si fra seg tyrkisk statsborgerskap uten videre (som mann) uten at man har gjennomført militæret/er udyktig til å være i militæret/har betalt en avgift. 
Her i denne tråden var det mye fram og tilbake (…ikke venninnen likevel…), med adopsjon og diverse. Her må TS kontakte ambassaden, og evt også en (tyrkisk) advokat, og finne ut hva hun skal eller kan gjøre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...