Gå til innhold

Opptøyene i Frankrike, langt mer alvorlig en mange tror.

kat-e

Anbefalte innlegg

4 hours ago, 000VF000 said:

Det finnes video av politimennene som skyter denne gutten. Han blir regelrett henrettet. Det er selvfølgelig også folk so bruker dette som unnskyldning til å lage kaos, slik det alltid er. 

Han skal angivelig ha kjørt ifra politiet etter ordre om å stoppe, så jeg vil anta at hensikten til politiet først og fremst var å forhindre at denne tidligere kjenningen gikk løs i trafikken. Ettersom jeg ikke har alle fakta på bordet rundt situasjonen så skal jeg ikke påstå så mye om fremgangsmåten de brukte var forsvarlig eller ei. Det som dog er 100% sikkert er at dette ikke forsvarer disse opptøyene som har rammet mange uskyldige mennesker samt vil koste franskmenn mye.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, 000VF000 said:

Det finnes video av politimennene som skyter denne gutten. Han blir regelrett henrettet. Det er selvfølgelig også folk so bruker dette som unnskyldning til å lage kaos, slik det alltid er. 

Han forsøkte vel å stikke av fra politiet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jegern Puahate said:

Han skal angivelig ha kjørt ifra politiet etter ordre om å stoppe, så jeg vil anta at hensikten til politiet først og fremst var å forhindre at denne tidligere kjenningen gikk løs i trafikken. Ettersom jeg ikke har alle fakta på bordet rundt situasjonen så skal jeg ikke påstå så mye om fremgangsmåten de brukte var forsvarlig eller ei. Det som dog er 100% sikkert er at dette ikke forsvarer disse opptøyene som har rammet mange uskyldige mennesker samt vil koste franskmenn mye.

1. Det er ikke dødsstraff for å stikke fra politiet.

2. Gutten hadde rent rulleblad

3. Bilen flytter seg ca 30 cm i sneglefart når politimannen skyter. Når han blir slutt og drept tråkkes det på gassen og bilen farer av sted. 

Se videoen, gutten ble henrettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, 000VF000 said:

Det er der motstridene meldinger om.

Den franske avisen Le Figaro viser til et annet bilde av 17-åringen. Ifølge avisen var han ikke ukjent for politiet. Til tross for sin unge alder hadde 17-åringen vært arrestert tolv ganger.

17-åringen skal ha vært innblandet i tyveri og narkotikasaker ifølge kildene til Le Figaro.

Han var innkalt til å møte i barneretten kommende september.

https://www.nrk.no/urix/politimann-som-skjot-17-aring-i-frankrike-er-arrestert-1.16465223

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, 000VF000 said:

Se, eller hør, videoen igjen. Det er klart utifra brummingen fra motoren at bilen er i ferd med å akselerere før skuddet blir avfyrt. Hans intensjon var utvilsomt å stikke av heller fort, med en pistolsiktende politibetjent lent mot bilen er det tydelig at det er en vågal beslutning å ta. Et tragisk utfall men ikke politiets skyld ene og alene. Jeg kan være enig at det å skyte gutten virker i overkant, men nå kommer dette opp for retten der hendelsesforløp og handlingen vil bli vurdert opp mot standard rutiner. Uansett utfall her så vil det ikke forsvare plyndring, ødeleggelse og grov vold mot helt uskyldige parter.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ting:

1 man må hindre immigranter i å ta seg over Middelhavet i båt. Mange drukner og andre får ikke hode liv i Europa. Det er FN som gjennom kvoteflyktningssystemet som bør avgjøre hvem som skal komme. 

2 de sosiale forskjellene er enda større enn i Sverige og Norge, men vi er på vei dit vi og om vi ikke gjør noe.  

3 hadde man hatt strengere straffer for narkotikaforbrytelser så hadde gutten vært bak murene istedenfor å bli skutt. 

Endret av Majer
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jegern Puahate skrev (2 timer siden):

Se, eller hør, videoen igjen. Det er klart utifra brummingen fra motoren at bilen er i ferd med å akselerere før skuddet blir avfyrt. Hans intensjon var utvilsomt å stikke av heller fort, med en pistolsiktende politibetjent lent mot bilen er det tydelig at det er en vågal beslutning å ta. Et tragisk utfall men ikke politiets skyld ene og alene. Jeg kan være enig at det å skyte gutten virker i overkant, men nå kommer dette opp for retten der hendelsesforløp og handlingen vil bli vurdert opp mot standard rutiner. Uansett utfall her så vil det ikke forsvare plyndring, ødeleggelse og grov vold mot helt uskyldige parter.

Ja, det var soleklart at han var i ferd med å stikke av fra politiet.

Det er også godt kjent nå at han var en hardbarket kriminell som har vært arrestert flere ganger (leste noe om vold og narkotika i fransk presse).

I tillegg kjører han uten førerkort.

I tillegg nekter han å slå av motoren slik han får pålegg fra politiet om å gjøre.

Jeg har familie i Frankrike (ikke der hvor opptøyene er) som har fulgt tett på saken. De støtter politibetjenten fult ut og snakker om økende kriminalitet blant unge med innvandringsbakgrunn. De sier at ifølge uttalelser fra familien til politibetjenten trakk han og avfyrte et skudd på refleks, automatisk og ikke som en bevist handling da bilen begynte å akselerere. Det var altså aldri hensikten å drepe eller avfyre skudd, men han truet sjåføren for å vise at han mener alvor og da 17-åringen begynte å akselerere, så skjedde det som ikke skulle skje. Så mine slektninger (og jeg) mener at 17-åringen sitter med en stor del av skylden her og at fremstillingen av ham som ''et barn'' er feil. Han var yrkekriminell allerede. 

P.S. Tipper denne informasjonen kommer i norsk media etterhvert som norske journalister oversetter mer og mer av opplysningene i Frankrike. Ikke minst vil det komme frem i rettssaken.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Jegern Puahate said:

Se, eller hør, videoen igjen. Det er klart utifra brummingen fra motoren at bilen er i ferd med å akselerere før skuddet blir avfyrt. Hans intensjon var utvilsomt å stikke av heller fort, med en pistolsiktende politibetjent lent mot bilen er det tydelig at det er en vågal beslutning å ta. Et tragisk utfall men ikke politiets skyld ene og alene. Jeg kan være enig at det å skyte gutten virker i overkant, men nå kommer dette opp for retten der hendelsesforløp og handlingen vil bli vurdert opp mot standard rutiner.

Jeg har ett videoen, og fra flere vinkler. Det høres lite brumming, men det som høres er at den ene politimannen sier "skyt han" Selv om han så hadde gitt full gass så er det ikke riktig prosedyre å henrette folk som kjører uten lappen. 

Uansett utfall her så vil det ikke forsvare plyndring, ødeleggelse og grov vold mot helt uskyldige parter.

Helt enig. Problemet i denne diskusjonen her er at det er mange som mener at det ikke er noe galt i at politi henretter folk uten rettsak eller jury. Her snakker vi Judge Dredd, altså fascisme. Det er flere i denne tråden som bør se seg selv i speilet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, 000VF000 said:

Jeg har ett videoen, og fra flere vinkler. Det høres lite brumming,

Eh, bilen høres ut som den er i ferd med å delta i et Formel 1 løp . 

men det som høres er at den ene politimannen sier "skyt han" Selv om han så hadde gitt full gass så er det ikke riktig prosedyre å henrette folk som kjører uten lappen. 

Jeg kan være enig i at isolert sett så er manglende kjørebevis ingen god grunn til å bli skutt, men her har vi en politimann som rent fysisk ble dyttet med makt via bilen. Dette burde streng tatt gutten å ha skjønt ikke vil falle i god jord, spesielt når det allerede er rettet våpen mot han. Vi kan godt si at det ikke moralsk sett er riktig prosedyre å åpne ild, men hvordan prosedyrene er bestemt i Frankrike når det gjelder det å yte motstand mot politiet vet jeg ikke. Det får en eventuell dom vise. Uansett er politimannen blitt arrestert, så en rolle som offisiell bøddel har han definitivt ikke fått.

Helt enig. Problemet i denne diskusjonen her er at det er mange som mener at det ikke er noe galt i at politi henretter folk uten rettsak eller jury. Her snakker vi Judge Dredd, altså fascisme.

Jeg har på det vide nett sett noen kommentarer som dette, men langt flere som sier noe ala det var et tragisk utfall der begge parter gjorde noen feilvurderinger i en anspent situasjon. 

Det er flere i denne tråden som bør se seg selv i speilet. 

Kanskje, har ikke lest alle kommentarene her. Det er dog mange oppviglere, ildpåsettere, voldsmenn, plyndrere, kjøretøytyver og våpengale hærverkentusiaster, samt forsvarere av disse,  som burde tatt en grundig sjelegransking etter å ha brukt en tragisk hendelse for å begå regelrett fandenskap.

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (28 minutter siden):

Eh, bilen høres ut som den er i ferd med å delta i etFormel 1 løp . 

Jeg kan være enig i at isolert sett så er manglende kjørebevis ingen god grunn til å bli skutt, men her har vi en politimann som rent fysisk ble dyttet med makt via bilen. Dette burde streng tatt gutten å ha skjønt ikke vil falle i god jord, spesielt når det allerede er rettet våpen mot han.  Vi kan godt si at det ikke moralsk sett ikke er riktig prosedyre å åpne ild, men hvordan prosedyrene er bestemt i Frankrike når det gjelder det å yte motstand mot politiet vet jeg ikke. Det får en eventuell dom vise. Uansett er politimannen blitt arrestert, så en rolle som offisiell bøddel har han definitivt ikke fått.

Jeg har på det vide nett sett noen kommentarer som dette, men langt flere som sier noe ala det var et tragisk utfall der begge parter gjorde noen feilvurderinger i en anspent situasjon. 

Kanskje, har ikke lest alle kommentarene her. Det er dog mange oppviglere, ildpåsettere, voldsmenn, plyndrere, kjøretøytyver og våpengale hærverkentusiaster, samt forsvarere av disse,  som burde tatt en grundig sjelegransking etter å ha brukt en tragisk hendelse for å begå regelrett fangenskap.

Police and gendarmes in France are authorised to stop any vehicle and carry out checks providing they're visibly identified as officers. Failure to stop is an offence. 

Police can fire when their life or physical safety, or the life of another individual, is put at risk – or when a place or people under their protection come under attack.

But since 2017 they are also licensed to shoot when they are unable to prevent someone they believe is "likely" to threaten their life or physical safety, or other people's, from fleeing.

Firing is further authorised when police are unable to stop a vehicle whose driver has ignored an order to stop and whose occupants are "likely" to pose a risk to their life or physical safety, or to other people's.

https://www.google.com/amp/s/amp.rfi.fr/en/france/20230630-security-law-to-fight-terrorism-french-police-too-much-licence-to-shoot

Endret av Magrat
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magrat skrev (44 minutter siden):

Police and gendarmes in France are authorised to stop any vehicle and carry out checks providing they're visibly identified as officers. Failure to stop is an offence. 

Police can fire when their life or physical safety, or the life of another individual, is put at risk – or when a place or people under their protection come under attack.

But since 2017 they are also licensed to shoot when they are unable to prevent someone they believe is "likely" to threaten their life or physical safety, or other people's, from fleeing.

Firing is further authorised when police are unable to stop a vehicle whose driver has ignored an order to stop and whose occupants are "likely" to pose a risk to their life or physical safety, or to other people's.

https://www.google.com/amp/s/amp.rfi.fr/en/france/20230630-security-law-to-fight-terrorism-french-police-too-much-licence-to-shoot

Med tanke på all terrorisme og all kriminell aktivitet som har foregått i flere år, så skjønner jeg godt behovet å styrke politiet på denne måten.

Men alt dette er jo resultat av en hodeløs og uansvarlig innvandringspolitikk over mange år.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Jegern Puahate said:

Eh, bilen høres ut som den er i ferd med å delta i et Formel 1 løp . 

Jeg kan være enig i at isolert sett så er manglende kjørebevis ingen god grunn til å bli skutt, men her har vi en politimann som rent fysisk ble dyttet med makt via bilen.

Kanskje, har ikke lest alle kommentarene her. Det er dog mange oppviglere, ildpåsettere, voldsmenn, plyndrere, kjøretøytyver og våpengale hærverkentusiaster, samt forsvarere av disse,  som burde tatt en grundig sjelegransking etter å ha brukt en tragisk hendelse for å begå regelrett fandenskap.

Du må se videoen på nytt. Bilen akselererer betydelig etter at skuddet ble avfyrt. Politimennene var ikke i fare.

Det er heller ingen som har forsvart opptøyene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport skrev (På 2.7.2023 den 7.54):

Vi lever i et land som har kollapset totalt pga feil politikk, da trenger vi et opprør for å sifra.

Så du bor i Frankrike hører jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (19 minutter siden):

Du må se videoen på nytt. Bilen akselererer betydelig etter at skuddet ble avfyrt. Politimennene var ikke i fare.

Du må se videoen på nytt. Du ser at bilen begynner å kjøre FØR politibetjenten løsner skudd. Så akselererer den etter det. Jeg er rimelig sikker på at denne unge mannen ville vært i live hadde han bare stoppet motoren slik han fikk pålegg om å gjøre og generelt fulgt politiets pålegg. Han ville vært i arresten, men i live. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, Magrat said:

Forsvaret til politimannen vil nok bruke dette for hva det er verdt, forhåpentligvis blir det ikke en utdelt en symbolsk dom som vektlegger å blidgjøre mobben fremfor nøytral rettferdighet. 

2 hours ago, 000VF000 said:

Du må se videoen på nytt.

Igjen, du må høre på videoen. Det er ingen tvil om at motoren startet opp før skuddene.

Politimennene var ikke i fare.

Likevel, ved å ikke stoppe bilen helt når det lener seg en politimann på frontruta så blir det oppfattet som motstand når han blir bedt om å stoppe. Det er også uvisst om bilen kunne skadet andre når hans intensjon var å rømme, jeg antar at han ikke ville søndagskjøre i flukt.

Har sett en del som prøver å rettferdiggjøre opptøyene pga undertrykkelse, rasisme og politivold. Stormediene pynter vel mye når de kaller dette for demonstranter. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bruker det som unnskylding til å lage opptøyer i gatene. Det er franskmenn veldig flinke til (delvis fransk selv). Hver gang det skjer noe sånt i Frankrike ender det opp med at folk setter fyr på ting i gatene osv.  Til og med familien til gutten har sagt at de ikke ønsker at det skal bli sånt kaos. Det er virkelig null respekt mot noen å drive på sånn i gatene, lage det kaoset. Det hjelper ingenting.

Og politiet kunne ha skutt i hjulene, osv, istedenfor å skyte rett på gutten. Han var jo tydeligvis ikke en stor fare. 

Samtidig blir politiet, brannvesen osv banka opp mange steder i Frankrike, så kan skjønne de veldig fort reagerer brått fordi de rett og slett er redde. Men det er ingen unnskyldning for å drepe en uskyldig gutt. Virkelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (På 3.7.2023 den 1.16):

3. Bilen flytter seg ca 30 cm i sneglefart når politimannen skyter. Når han blir slutt og drept tråkkes det på gassen og bilen farer av sted. 

Litt viktig : Han hadde ikke sertifikat, det er 18 års grense for å kjøre bil. Bilen han kjørte var en ny Mercedes sportsbil med polske skilter. Bilen stammer fra et utleie firma, men trolig stjålet (etterforskes) hvor skiltene kommer fra er ukjent. Før politiet stoppet han, kjørte han på rødt lys og i en kjørebane reservert for busser. Det er selvsagt ikke god nok grunn til å skyte.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange på fransk TV tar til orde for bedre skoler og jobb tilbud i innvandrer bydelene. De som kommer til Frankrike må få bedre tilbud. Samtidig  hvordan skal Frankrike grei dette? innvandrer befolkningen vokser med ca 11% hvert 3 år, ti-tusener kommer ulovlig inn i landet hvert år, i hoved sak fra vest og nord Afrika. Dersom Frankrike ikke stopper dette blir det alvorlig :

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ga9Ww4/hevder-frankrike-staar-overfor-doedelig-borgerkrig

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...