Gå til innhold

Hvem skal danse med hvem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når brudeparet har åpnet bryllupsdansen, er det da noen skikk og bruk for hvem som skal danse med hvem i en bestemt rekkefølge?

Noen som vet?

..For jeg vet IKKE :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I fölge skikk og bruk skal dansen arrangeres slik:

Först danser brudeparet brudevalsen alene.

I neste dans skal brudeparet fortsatt danse sammen og alle mennene skal danse med sine borddamer.

Så skal bruden danse med svigerfar og brudgommen med sviger mor.

Deretter danser bruden med sin far og brudgommen med sin mor.

Etter dette er det fritt frem.

Skrevet
Når brudeparet har åpnet bryllupsdansen, er det da noen skikk og bruk for hvem som skal danse med hvem i en bestemt rekkefølge?

Noen som vet?

..For jeg vet IKKE  :ler:

Her kan du lese rekkefølgen på dansene, nederste avsnitt :)

Skrevet

Tusen takk! Jeg bare lurte, jeg, slik at jeg ikke er helt lost ;)

Men jeg har nå lyst til å danse med pappaen min etter mannen min, jeg (yup, har intet godt forhold til kommende svigerfar..)

Takk for svar uansprett! :)

Skrevet

Ballet skal vel strengt tatt starte med en polonese, noe som ikke er nevnt i linken. Brudeparet går først, og bordkavalerene går med sine borddamer bak brudeparet. Men om det er noen fast rekkefølge i hvem som går rett etter brudeparet vet jeg ikke? Kanskje noen andre vet?

Skrevet
Ballet skal vel strengt tatt starte med en polonese, noe som ikke er nevnt i linken. Brudeparet går først, og bordkavalerene går med sine borddamer bak brudeparet. Men om det er noen fast rekkefølge i hvem som går rett etter  brudeparet vet jeg ikke? Kanskje noen andre vet?

Bal og bryllup er vel ikkje det samme!?!?! Trur ikkje det står noko om polonese i "Skikk og bruk"... *sjekke*

Skrevet
Men jeg har nå lyst til å danse med pappaen min etter mannen min

Dans med akkurat hvem du vil du, så lenge dere ikkeer kongelige så spiller det ingen rolle. :)
Skrevet
Dans med akkurat hvem du vil du, så lenge dere ikkeer kongelige så spiller det ingen rolle. :)

Det har du nå helt rett i, gjest! Tviler på at vi kommer til å holde rekkefølge, hehe, er ikke mye annet vi skal ha som er skikk og bruk egentlig :)

Var bare nysgjerrig på hvordan det "skal" være.

Skrevet

Hva gjør du når mor/far er død? Hvem blir erstatningspappa i dansen da?

Skrevet
Bal og bryllup er vel ikkje det samme!?!?! Trur ikkje det står noko om polonese i "Skikk og bruk"... *sjekke*

"Ballet" i denne sammenhengen var kun et uttrykk. Jeg trodde at denne formuleringen var ganske vanlig, jeg. Men jeg ser at jeg skulle ha satt ordet "ballet" i anropstegn.

Og jo, det er vanlig at alle deltar i en polonese før brudeparet begynner med brudevalsen.

Skrevet
Og jo, det er vanlig at alle deltar i en polonese før brudeparet begynner med brudevalsen.

Jeg har vært i mange bryllup, men aldri opplevd polonese. Er man kongelig er det derimot helt vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...