Martyyy Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Hei, Jeg skal søke lån med lite egenkapital. Har ett barn på snart fire år. Jeg og barnefar er ikke sammen, men leier per dags dato leilighet sammen (15k per mnd med strøm). Nå ønsker vi å flytte fra hverandre. Barnet kommer til å bo mest hos meg, samt ha registrert folkeadresse hos meg. Vi tenker mulig 60/40 fordeling på papiret, men i praksis vil vi nok tilstrebe en 50/50 fordeling hvis mulig, jeg og barnefar er gode venner med godt samarbeid. Jeg søker lån via husbanken, startlån. Alene sammen med mini. Jeg har ingen resurssterk familie til å bistå med veiledning eller økonomi. Her kommer mine spørsmål: For å få best mulig utbytte av lån og lånefordeler, lurer jeg på hva som regnes som å være enslig forsørger? Er det når barnet bor over 60% hos ene foreldre? Hvor mye barnebidrag bør far betale? Ønsker privat avtale. Hva er lurt å gjøre? Tar gjerne i mot andre tips for gunstig vinning
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Bruk bidragskalkulatoren, sett inn din lønn, han sin lønn, samvær, og se hva han skal betale. Anonymkode: 3d400...b1b 3
apekatten123 Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 hvorfor skal dere ha 60/40 fordeling om far skal ha barnet 50%? for at du skal få penger du ikke har krav på....? 1
Martyyy Skrevet 29. juni 2023 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2023 apekatten123 skrev (2 minutter siden): hvorfor skal dere ha 60/40 fordeling om far skal ha barnet 50%? for at du skal få penger du ikke har krav på....? Hvis du leser hva jeg skriver så står det at vi i teorien ønsker å tilstrebe en 50/50 ordning, men det er ikke sikkert det lar seg gjøre grunnet far sin jobb. Dermed blir nok barnet boende mest hos meg. I det langsiktige løp blir barnet boende hos meg mest, men jeg nekter ikke far å ha mer samvær i perioder hvor arbeid ikke er hektisk. Penger har jeg selvsagt krav på når barnet blir boende mest hos meg, så den spydige kommentaren kan du legge fra deg 1
Martyyy Skrevet 29. juni 2023 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bruk bidragskalkulatoren, sett inn din lønn, han sin lønn, samvær, og se hva han skal betale. Anonymkode: 3d400...b1b Har forsøkt. Men grunnet vi ønsker privat avtale, og har godt samarbeid, ønsket jeg å høre andre sine erfaringer, mtp å være "grei" mot far i forhold til bidrag. Jeg ønsker ikke å motta høyest mulig beløp fra han i bidrag.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 Martyyy skrev (3 minutter siden): Har forsøkt. Men grunnet vi ønsker privat avtale, og har godt samarbeid, ønsket jeg å høre andre sine erfaringer, mtp å være "grei" mot far i forhold til bidrag. Jeg ønsker ikke å motta høyest mulig beløp fra han i bidrag. NAV sine tall er "greie" og dekker i praksis ikke en andel av det folk flest ville brukt på barna dersom man var sammen. Jeg hadde forholdt meg til NAVs tall. Anonymkode: f8ed0...30b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 Martyyy skrev (2 minutter siden): Har forsøkt. Men grunnet vi ønsker privat avtale, og har godt samarbeid, ønsket jeg å høre andre sine erfaringer, mtp å være "grei" mot far i forhold til bidrag. Jeg ønsker ikke å motta høyest mulig beløp fra han i bidrag. Kalkulatoren til nav er ganske nøktern, så jeg ville tenkt det beløpet du får der er fair. Han kan selvsagt betale mer, spesielt om ungen skal ha noe dyrt utstyr, fritidsaktiviteter, spesielle klær eller sko, osv. Anonymkode: 6b438...5a6
Agaton Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 Om du får foreldreansvar, får du bedre skattevilkår + økt barnebidrag. Du og din eks kan allikevel avtale samvær dere i mellom. Vi gjorde det slik noen år, siden jeg hadde bedre råd en min eks.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 Agaton skrev (Akkurat nå): får du bedre skattevilkår Nei, det er fjernet. Anonymkode: 6b438...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 Agaton skrev (Akkurat nå): økt barnebidrag. Og her mener du sannsynligvis barnetrygd Anonymkode: 6b438...5a6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 Martyyy skrev (3 minutter siden): Har forsøkt. Men grunnet vi ønsker privat avtale, og har godt samarbeid, ønsket jeg å høre andre sine erfaringer, mtp å være "grei" mot far i forhold til bidrag. Jeg ønsker ikke å motta høyest mulig beløp fra han i bidrag. Da sjekker du kalkulator og legger deg litt under? Jeg får ikke bidrag, ettersom han bare er pliktig å betale 380 kroner og nekter, så orker jeg ikke krangle om småpenger 😄 Er jo så forskjellig hva folk får, hva folk blir enige om osv. Anonymkode: 829f3...eea
Martyyy Skrevet 29. juni 2023 Forfatter #12 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): NAV sine tall er "greie" og dekker i praksis ikke en andel av det folk flest ville brukt på barna dersom man var sammen. Jeg hadde forholdt meg til NAVs tall. Anonymkode: f8ed0...30b Ahh! Da skal jeg forsøke å se hvilken sum jeg får der. Takk 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 Agaton skrev (2 minutter siden): Om du får foreldreansvar, får du bedre skattevilkår + økt barnebidrag. Du og din eks kan allikevel avtale samvær dere i mellom. Vi gjorde det slik noen år, siden jeg hadde bedre råd en min eks. Foreldreansvar skal de nok begge ha, men hun skal ha fast bosted. Barnetrygden utbetales til den med fast bosted. Anonymkode: f8ed0...30b
Martyyy Skrevet 29. juni 2023 Forfatter #14 Skrevet 29. juni 2023 Agaton skrev (2 minutter siden): Om du får foreldreansvar, får du bedre skattevilkår + økt barnebidrag. Du og din eks kan allikevel avtale samvær dere i mellom. Vi gjorde det slik noen år, siden jeg hadde bedre råd en min eks. Men det er dette jeg egentlig lurer på. Foreldreansvar. Vil 60/40 tilsi at jeg har foreldreansvar? eller er enslig forsørger
Agaton Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Nei, det er fjernet. Anonymkode: 6b438...5a6 Shit. Det visste jeg ikke. Der ser du, hele dette har gått seg til mellom oss. 10 år siden vi skilte lag. Men jeg husker at jeg betalte litt ekstra i perioder, sammenlignet med det NAV kalkulatoren indikerte. Vi syntes begge den tok litt lite hensyn til lønnsnivåene. Nå er ikke dette noe issue for oss lenger, heller. Kanskje jeg er fullstendig utdatert 😉
Agaton Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og her mener du sannsynligvis barnetrygd Anonymkode: 6b438...5a6 ja.
Martyyy Skrevet 29. juni 2023 Forfatter #17 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Foreldreansvar skal de nok begge ha, men hun skal ha fast bosted. Barnetrygden utbetales til den med fast bosted. Anonymkode: f8ed0...30b Høres ut som du har peiling. Så jeg spør deg. Ettersom det ble litt kluss om ordbruk. Vi begge har foreldreansvar uansett hvem som har mest omsorg for barnet vel? Men på papiret ønsker vi at jeg skal ha mest omsorg, da far har jobb som krever mye arbeid i perioder, det innebærer også at vi kan avtale samvær oss i mellom, foruten om det som står på papiret, far vil jo gledelig se barnet. Spørsmålet mitt blir mer rettet om hva som regnes som enslig forsørger, i forhold til at jeg skal søke lån i husbanken.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #18 Skrevet 29. juni 2023 Martyyy skrev (19 minutter siden): Høres ut som du har peiling. Så jeg spør deg. Ettersom det ble litt kluss om ordbruk. Vi begge har foreldreansvar uansett hvem som har mest omsorg for barnet vel? Men på papiret ønsker vi at jeg skal ha mest omsorg, da far har jobb som krever mye arbeid i perioder, det innebærer også at vi kan avtale samvær oss i mellom, foruten om det som står på papiret, far vil jo gledelig se barnet. Spørsmålet mitt blir mer rettet om hva som regnes som enslig forsørger, i forhold til at jeg skal søke lån i husbanken. Jeg vet ikke hvor grensa går, men her har far ti netter i måneden og jeg regnes som enslig forsørger i hvert fall. Anonymkode: 829f3...eea
NakenPanda Skrevet 29. juni 2023 #19 Skrevet 29. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Bruk bidragskalkulatoren, sett inn din lønn, han sin lønn, samvær, og se hva han skal betale. Anonymkode: 3d400...b1b Hvis dere er 50/50 og tjener nogenlunde like blir det ingen bidrag, og barnetrygd deles likt. Som noen nevner her har bosted ingenting å si på barnetrygden den skal fordeles. 1 barn gir en barnetrygd på +1 så to totalt, 2 barn gir +1 så 3 totalt, skal fremdeles deles rettferdig Endret 29. juni 2023 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #20 Skrevet 29. juni 2023 Martyyy skrev (28 minutter siden): Høres ut som du har peiling. Så jeg spør deg. Ettersom det ble litt kluss om ordbruk. Vi begge har foreldreansvar uansett hvem som har mest omsorg for barnet vel? Men på papiret ønsker vi at jeg skal ha mest omsorg, da far har jobb som krever mye arbeid i perioder, det innebærer også at vi kan avtale samvær oss i mellom, foruten om det som står på papiret, far vil jo gledelig se barnet. Spørsmålet mitt blir mer rettet om hva som regnes som enslig forsørger, i forhold til at jeg skal søke lån i husbanken. Begge har foreldreansvar uavhengig av samvær. Anonymkode: 766b3...630
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå