Gå til innhold

Noen med melkeintoleranse/allergi her?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 11.19):

Hei,

Har slitt med IBS i flere år, og nå lurer jeg på om det er laktose eller melkeprotein som gjør at magen slår seg vrang. Vet fra tidligere at jeg tåler gluten dårlig, og prøver nå omsider ut lavFoodmap fordi jeg ikke orker plagene lenger. Tenker å kutte ut laktose og melkeprodukter for en periode for å se om jeg vil føle meg bedre. Det har ikke slått ut på blodprøver, men hver gang jeg feks har inntatt melk må jeg nærmest løpe på do, så har sett et mønster. Har forstått det slik at man kan være intolerant uten at det slår ut på blodprøve man tar hos lege? 

Kjenner det er litt vanskelig da jeg er vant til å spise både melk, yoghurt, gulost, smør, rømme, fløte etc. Lurer derfor på om det er noen her inne som har noen gode erstatninger for dette? Har skjønt at laktosefrie produkter ikke nødvendigvis er så bra.. Hva har dere feks på brødskiven i stedet for smør? :)  Er veldig opptatt av at jeg skal få i meg nok næring når jeg eliminerer enkelte matvarer, men er mye å sette seg inn i merker jeg. 

Anonymkode: 9514b...f84

Jeg har IBS samt at jeg er intolerant for melkeprotein, en modifisert FODMAP-diett har gjort underverker for meg.. 🙂

Unngår hovedsaklig grønnsaker som er tunge å fordøye (alle sorter kål, løk etc) og er praktisk talt klart å bli helt symptomfri. For meg er det beste å spise fint bakverk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener jeg har tydelige tegn på laktoeintilleranse. Men jeg tåler tydeligvis en del. Spiser til og med brunost på brødskiva uten nevneverdig problem. Mener å ha lest at man ofte tåler laktose bedre når den inntaes sammen med annen mat. Hvis jeg derimot drikker bare et glass melk alene, spesielt helmelk, kan magen bli rent eksplosiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...