Gå til innhold

Barnets mor til med barnet utenlands

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å finne ut om det er jeg som overreagerer her eller ikke.. Er bonusmamma til en gutt som bor mest hos oss. Han har noen diagnoser og utfordringer og mye må planlegges. Han blir veldig sliten av inntrykk og kan være helt utkjørt i flere dager etter en hyttetur. Vi reiser til Italia om nøyaktig 7 dager og har brukt mye tid på å forberede turen og vise bilder / video og snakke om turen. Guttens mor spurte om hun kunne få ha han ekstra denne uka fordi det var sommerferie, så vi sa ja til det fordi det er hyggelig for begge. Vi leverte han i går tidlig og de hadde ingen planer, de skulle på stranda og dra på en gård og se på dyr. I dag tidlig ser jeg at mobilen til min bonussønn befinner seg i Tyrkia. Hun har altså kjørt rett til Gardermoen etter at vi leverte han i går. De skal komme hjem onsdag kveld, og vi drar til Italia natt til torsdag og jeg skjønner allerede hvor kaos dette kommer til å bli med tanke på inntrykk, hvile og han kommer til å være utslitt etter en ukes ferie allerede. Jeg føler litt at dette er et forsøk på å sabotere vår ferie da hun tidligere har uttrykt misnøye over at vi «reiser så mye». Hun har nok valgt å ikke si noe av en grunn. Føler meg litt ført bak lyset. Hun får selvfølgelig ta han med på ferie, men det må planlegges.. nøye. Hva hadde dere tenkt? Får liksom ikke gjort så mye nå som de er der. Passet hans har ligget hos henne siden høstferien i fjor uten at vi har tenkt over det. Men vet også at barnet trenger masse informasjon og betryggelse på forhånd, ikke å bli fortalt at han skal på stranda (skjønte nå at kanskje hun mente stranda i Tyrkia😅) for så å dra til Gardermoen.. Vet også at det blir alt for heftig for han å lande på kvelden, være hjemme ett par timer for så å dra tilbake til Gardermoen. 

Anonymkode: 4c8cb...429

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er moren hans du snakker om. Hun klarer nok helt fint å håndtere sin egen sønn.

Anonymkode: aa0d1...3f0

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingenting du får gjort med det, så det viktigste blir å være rolig, ikke hisse seg opp, og fokusere på egen ferie.

Anonymkode: e46ea...768

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sånn at dere reiser mye med dette barnet, så kan det jo ikke være så veldig farlig? Er det å reise ikke bra for gutten, blir han utslitt og overstimulert - ja da er det veldig rart at dette er ferieformen dere velger til vanlig. Jeg tenker det kommer til å gå bra. Men ja, det er selvsagt ikke akseptabelt at moren ikke sa i fra hvor de skulle dra.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er moren hans du snakker om. Hun klarer nok helt fint å håndtere sin egen sønn.

Selv om man er mor eller far betyr det ikke nødvendigvis at man er en god forelder. Dette er jo utrolig dårlig planlagt å ta med ungen på utlandsferie rett før barnet skal på ny utlandsferie. Bare reisen nok i seg selv kan være slitsomt for barn uten diagnose/ekstra behov. Det burde enhver oppegående forelder skjønne. I tillegg sier det litt at man tar med barnet på utlandsferie uten å si fra. 

Anonymkode: bd931...2c6

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke det, fordi han er hos henne kun annenhver helg og hun opplever aldri hvordan det er i hverdagene med skole, aktiviteter, stress, uro osv. Barnet er 8 år og hun har ikke bodd heltid hos henne siden han var baby..

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å det er sikkert gode grunner til at gutten bor mest hos far og bonusmor. 

Anonymkode: 6788b...640

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror faktisk ikke det, fordi han er hos henne kun annenhver helg og hun opplever aldri hvordan det er i hverdagene med skole, aktiviteter, stress, uro osv. Barnet er 8 år og hun har ikke bodd heltid hos henne siden han var baby..

Bare ignorer sånne svar ts. Dette svaret måtte komme så lenge du ikke er biologisk mor. Hadde situasjonen vært omvendt, at det var far og bonusmor som hadde tatt med gutten utelnands - uten å ha avtalt dette på forhånd, så hadde mor fått masse medhold. Her på KG skal ikke bonusmødre ha noe å si, de skal bare holde kjeft og innfinne seg med alle påfunn biologisk mor gjør. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan i all verden kan du trekke den slutningen uten å vite noe om de? Ut fra det TS skriver sitter jeg igjen med inntrykk av det motsatte. For det første er det svært få kvinner som ikke har barna sine 50% eller mer. De som ikke har det er som oftest lite egnet til å ha barn. For det andre virker det som om barnet trenger tid, noe han ikke har fått.

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier far? Jeg hadde fått helt panikk om mitt barn reiste til Tyrkia uten at jeg hadde fått beskjed om det. Moren skulle absolutt gitt beskjed til dere i godt tid på forhånd. Slike ting må planlegges, når det er to familier og små barn involvert. 

Er det i det hele tatt lov å ta med seg mindreårige barn ut av landet uten å få samtykke av den med hovedomsorgen?? 

Anonymkode: 3b808...8aa

• Liker 3
Skrevet

Hva om flyet hjem fra Tyrkia blir forsinket/kansellert? Da går jo det utover deres ferie. Her skulle mor planlagt bedre. Ikke noe annet å si om det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Selv om man er mor eller far betyr det ikke nødvendigvis at man er en god forelder. Dette er jo utrolig dårlig planlagt å ta med ungen på utlandsferie rett før barnet skal på ny utlandsferie. Bare reisen nok i seg selv kan være slitsomt for barn uten diagnose/ekstra behov. Det burde enhver oppegående forelder skjønne. I tillegg sier det litt at man tar med barnet på utlandsferie uten å si fra. 

Enig, men det er jo ingenting TS kan gjøre med dette akkurat nå? Unntatt å avlyse egen ferie eventuelt.

Å hisse seg opp løser ingenting.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, men det er jo ingenting TS kan gjøre med dette akkurat nå? Unntatt å avlyse egen ferie eventuelt.

Å hisse seg opp løser ingenting.

Hvor har hun hisset seg opp? Hun spør om det er hun som overreagerer eller ikke, og det gjør hun jo ikke. Hun har helt rett i å reagere (og far også  selvfølgelig). 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Karianne30 skrev (9 minutter siden):

Hva om flyet hjem fra Tyrkia blir forsinket/kansellert? Da går jo det utover deres ferie. Her skulle mor planlagt bedre. Ikke noe annet å si om det.

Nettopp, ikke annet å si om det.

Sikkert grunnlag for engstelse mht tiden, men ulovlig er det ikke. Det er mors ferieuke.

Endret av Rotemor
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok ikke vært rolig og tenkt at dette går bra om jeg var TS heller i denne settingen og jeg er enig med TS i at dette virker kalkulert fra mor sin side desverre i negativ forstand. Siden mor har samvær ville jegvært tydelig på at ekstra samvær fremover utgår når mor tydelig viser at dette brukes på en måte som ikke er bra for barnet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jo få tre utfall: 

1 - det går bra. Kanskje barnet tåler mer enn dere tror. 

2. det går dårlig. Mor får seg en erfaring. 

3. det går bra for mor, men dårlig for dere. Mor lærer ingenting - bare at hun har rett. Mens dere må kanskje endre planer eller får en mindre fin tur til Italia. 

Anonymkode: d7a7c...38b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor har hun hisset seg opp? Hun spør om det er hun som overreagerer eller ikke, og det gjør hun jo ikke. Hun har helt rett i å reagere (og far også  selvfølgelig). 

Trodde poenget med sånne tråder var å få innspill til hvordan saken skal håndteres? Klart man reagerer på å ikke bli informert om hvor barnet skal på ferie. Jeg skriver ikke at TS har hisset seg opp, men at det ikke vil hjelpe å gjøre det (les skjelle ut mor). Mor har nok ikke brutt noen lov. Derimot bør faren til  barnet selvsagt ta det opp med mor etter ferien.

Sånn er det å være skilt. Man kan mene mye om hva den andre gjør og ikke gjør, men man må først og fremst håndtere hverdagene med barnet og prøve å ikke bli altfor frustrert over det man ikke får gjort noe med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Sikkert grunnlag for engstelse mht tiden, men ulovlig er det ikke. Det er mors ferieuke.

Men kan den som har samvær ta med barnet utenlands uten å klarere det med den som har hovedomsorgen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, hvorfor har mor passet til barnet? Tenker spesielt på at dere selv snart skal på ferie. Hadde vært praktisk å ha det under kontroll i god tid da. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Det var ikke mors ferie uke. Mor hadde spurt om å få ha ungen ekstra denne uken. 

Anonymkode: f3b1a...33f

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...