AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Dårlig nytt til alle Pepsimaxere! Aspartam ender nå opp på listen over stoffer som er mulig kreftfremkallende. Dette stoffet finnes i alle lettbruser og bl.a. tyggis. Personlig liker jeg lettbrus i alle varianter, og tenker å leve livet som normalt, men så drikker jeg da heller ikke 5 liter pr. dag. Men et par halvlitere går fort ned, og da tenker jeg at risken er verdt det for å kunne nyte litt av livet. Det synes som om alt bortsett fra gress er blitt farlig å putte i seg..... https://www.nettavisen.no/nyheter/reuters-aspartam-havner-pa-whos-liste-over-mulig-kreftfremkallende-stoffer/s/5-95-1193256 Anonymkode: 8e15a...7cd 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Uffda. Burde slutte med brus egentlig, drikke vanlig sukkerbrus bare en gang iblant. Men det sagt, så er det mye annet som er kreftfremkallende som folk ikke bryr seg om. Alkohol, for eksempel. Og p-piller står vel også på en slik liste. Anonymkode: 8c844...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 Bare tull fra WHO. De tar ikke hensyn til hvor mye du må drikke for at de MISTENKER at det kan være det. Om man holder seg innenfor grensene for konsumering av aspartam så er det helt ufarlig. Ifølge FHI tilsvarer det 4-5l lettbrus om dagen + 100x sikkerhetsmargin som da tilsvarer ca 400l-500l lettbrus om dagen. Pepsi max inneholder 500mg aspartam så kan man selv regne ut under. Når vi har nok kunnskap om et søtstoff, fastsettes det en verdi for hvor mye av stoffet som trygt kan inntas hver dag gjennom hele livet uten at det gir nevneverdig risiko for helsen. Denne verdien kalles for et «akseptabelt daglig inntak» (ADI). Fastsettelse av ADI-verdier inkluderer gode sikkerhetsmarginer, ofte en faktor på 100. Det vil si at ADI-en er 100 ganger lavere enn den mengden som har gitt helseeffekter hos dyr. Aspartam 150-200 ganger søtere enn sukker 951 40 mg/kg kroppsvekt per dag 2400-2800 mg Anonymkode: f0206...e66 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Glemte linke til kilde: https://www.fhi.no/le/kosthold/fakta-om-sotstoffene/ Anonymkode: f0206...e66
Majer Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Veldig mye fosfat i mørk brus. Det kan i seg selv forkorte livet. Man har naturligvis et ønske om å leve et kort liv om man drikker mye Pepsi max. Sånn tenker nå jeg. 2
Gjest Østeuropeisk rose Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 Har lest også at søtstoffer i max'n kan fremkalle endringer i hjerne, som fører til tidligere demens ... kjenner en person som drikker 2-3 litre per dag og jeg begynner å tror på det, absolutt 🤔
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 Østeuropeisk rose skrev (1 minutt siden): Har lest også at søtstoffer i max'n kan fremkalle endringer i hjerne, som fører til tidligere demens ... kjenner en person som drikker 2-3 litre per dag og jeg begynner å tror på det, absolutt 🤔 Jeg har lest at jorda er flat. Anonymkode: f0206...e66 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 Jeg sluttet med kunstig søtning fordi det forverrer hudplagene mine, akne, eksem, betennelser, jeg har slitt enormt med dette i flere år. Har eliminert mye fra kosten, helt til vi gikk tom for sukkerfri saft hjemme og jeg gikk uten noen dager. Huden min klarnet opp som aldri før. Etter det har jeg holdt meg til vanlige produkter, dessverre er det mer og mer mat med kunstig søtning Anonymkode: b6b68...a7e 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #9 Skrevet 29. juni 2023 WHO sier så mye rart som ikke har rot i forskning. Anonymkode: 2d5b8...52f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): WHO sier så mye rart som ikke har rot i forskning. Anonymkode: 2d5b8...52f 😳😂 Anonymkode: 10310...ef7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 Det som er mest morsomt, er at de som er mest hissig på dette og holder seg unna lettbrus, og går heller ikke av veien for å kritisere alle andre som drikker Pepsi Max og annen lettbrus, gjerne er de som selv bøtter ned med alkohol hver helg + et par-tre øl og et par glass vin gjennom uka. I motsetning til aspartam, som det ikke kan sies noe sikkert om, så er det jo dokumentert at alkohol er meget skadelig. Men det synes ikke å være like gyldig, for alkohol MÅ man jo bare ha må vite, mens PepsiMax er totalt unyttig...... Anonymkode: 8e15a...7cd 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 😳😂 Anonymkode: 10310...ef7 Du kan le du Anonymkode: 2d5b8...52f
Gjest Østeuropeisk rose Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har lest at jorda er flat. Anonymkode: f0206...e66 Det også 😉 Velbekommen... https://www.health.harvard.edu/blog/could-artificial-sweeteners-be-bad-for-your-brain-2017060711849 Men akkurat som noen har skrevet øvre, jeg har absolutt ingen nytelse av å drikke hva som helst brus og gjerne ta meg en glass vin i stedet 😂 Alle forsvarer sitt, så klart.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 Jeg hater å være en av dem, men.... Jeg føler at alt er kreftfremkallende eller potensielt kreftfremkallende nå. Det blir faktisk umulig å unngå alt som er usunt, potensielt skadelig eller bevist skadelig, dersom man skal klare å leve, ikke bare overleve. Anonymkode: 564c0...5c4 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 Kjenner så mange Pepsimaxere som har endt opp med kronisk diaré. Sier seg selv at det ikke er bra. Anonymkode: c6514...66f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hater å være en av dem, men.... Jeg føler at alt er kreftfremkallende eller potensielt kreftfremkallende nå. Det blir faktisk umulig å unngå alt som er usunt, potensielt skadelig eller bevist skadelig, dersom man skal klare å leve, ikke bare overleve. Anonymkode: 564c0...5c4 Alt er nok kreftfremkallende eller skadelig i ekstreme mengder, det er jo også tilfellet her. Vi snakker at man må drikke så mye lettbrus at man vil dø av andre grunner før det blir en aktuell problemstilling, så det blir for dumt at de skal gjøre dette og gå ut med slik når de vet at folk som oftest ikke leser hele begrunnelsen bak. Beslutningen tar ikke hensyn til mengden av aspartam en person får i seg, skriver avisen. Anonymkode: f0206...e66
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 Snart skal vi leve på luft og regnvann. Anonymkode: 7fd7e...322
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #18 Skrevet 29. juni 2023 I overskriften står det er, i innlegget står det mulig. To veldig forskjellige ord og betydninger. Which is it? Anonymkode: 825d7...01e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #19 Skrevet 29. juni 2023 Folk elsker å disse Pepsi max. Folk lever med fedme, drikker alkohol flere dager i uka, trener aldri og spiser stort sett ultraprossesert mat. Det er mange andre kilder til kreft som er viktigere å ta tak i. Balanse er viktig. Jeg er slank, trener, hverken røyker eller snuser, drikker ikke alkohol, spiser stort sett rene råvarer. Er godt gift og et fint sosialt nettverk. Men drikker Pepsi Max hver dag. Jeg kommer ikke til å slutte, og jeg kan også lese forskning. Dette er ikke farlig i normale mengder. Anonymkode: cde7b...d39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå