Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skjer om man begynner på master til høsten, også dersom man greier å skaffe jobb også litt senere på høsten, droppe ut av master for å fortsette kun på jobb, ser arbeidsgiver negativt på dette?

Anonymkode: c5d9c...db6

Nei, erfaring i IT bransjen er gul-verdt. Master kan vente!

Anonymkode: f0bad...278

AnonymBruker
Skrevet

Erfaring og sertifiseringer er mer verdt enn bachelor/master innen IT!

Anonymkode: 78f2b...d7c

AnonymBruker
Skrevet
On 6/29/2023 at 9:12 AM, AnonymBruker said:

Akkurat nå er det ferietid, og ikke en god tid å søke jobb. Du må vente til folk er tilbake fra jobb. 

Anonymkode: 1f5ae...c11

Enig. Fellesferien er det vanskelig å få jobb i. Spesielt om man er nyutdannet og har behov for opplæring. 

Anonymkode: beca7...a8d

AnonymBruker
Skrevet
On 6/29/2023 at 9:47 AM, AnonymBruker said:

Jeg har """""bare""""" fagbrev, har masse erfaring, og får masse jobber hivd etter meg.

Trist at du tenker "bare" bachelor, dere går glipp av erfaringen og ekspertisen dere sliter med å finne. 

Anonymkode: 7edeb...dac

Hvis du har masse erfaring så er det jo en helt annen sak. Juniorer og nyutdannede sliter akkurat nå, mens det fremdeles går greit med de med erfaring. Nesten alle konsulentselskap har kuttet i juniorene sine og sluttet å ansette dem. Det var de som ansatte flest nyutdannende tidligere.

Anonymkode: b3c44...4a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nesten alle konsulentselskap har kuttet i juniorene sine og sluttet å ansette dem. Det var de som ansatte flest nyutdannende tidligere.

Hvorfor har de gjort det egentlig? Hva har skjedd?

Anonymkode: 97ce3...f2a

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor har de gjort det egentlig? Hva har skjedd?

Fordi de ikke klarer å selge dem ut, slik at de blir sittende på benken og tape penger.

De fleste selskaper kutter i kostnader nå, og det blir gjort mindre utvikling. Dermed trenger man mindre folk, og konsulentene er de første som kuttes. Det vil alltid være behov for erfarne utviklere, så de klarer dem fremdeles å selge.

Tidligere var etterspørrselen etter utviklere så stor at konsulentselskapene ikke klarte å møte etterspørselen, slik at de bare tok inn alt av nyutdannende og juniorer og alt, siden de ble solgt ut med en gang. Så alle fikk seg jobb med en gang etter skolen. Men nå som konsulentselskapene har kuttet i ansettelser, så er det ikke like lett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de ikke klarer å selge dem ut, slik at de blir sittende på benken og tape penger.

De fleste selskaper kutter i kostnader nå, og det blir gjort mindre utvikling. Dermed trenger man mindre folk, og konsulentene er de første som kuttes. Det vil alltid være behov for erfarne utviklere, så de klarer dem fremdeles å selge.

Tidligere var etterspørrselen etter utviklere så stor at konsulentselskapene ikke klarte å møte etterspørselen, slik at de bare tok inn alt av nyutdannende og juniorer og alt, siden de ble solgt ut med en gang. Så alle fikk seg jobb med en gang etter skolen. Men nå som konsulentselskapene har kuttet i ansettelser, så er det ikke like lett.

Så det er hovedsakelig pga verdensøkonomien? Eller A.I kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tid eller råd til å ta en master nå så hva er alternativet?

Anonymkode: 7b605...2f3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er hovedsakelig pga verdensøkonomien? Eller A.I kanskje?

Mer det første. Vi har ikke kommet så langt med AI til at det virkelig påvirker. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke tid eller råd til å ta en master nå så hva er alternativet?

Anonymkode: 7b605...2f3

Sitter I samme båt😅 husker i 2020 når jeg begynte å studere at IT at folk sa det var en sikker utdanning der man fikk jobbtilbud kastet etter seg… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke å søker litt bredere TS?

For å få noe erfaring? 

Hva med å gå litt ned i stilling for å få noe form for erfaring innen IT. 

Anonymkode: 7edeb...dac

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sitter I samme båt😅 husker i 2020 når jeg begynte å studere at IT at folk sa det var en sikker utdanning der man fikk jobbtilbud kastet etter seg… 

Altså, det er ikke såå vanskelig å få seg jobb. Det er bare ikke like lett som før, da man fikk jobbtilbud kastet etter seg. 

AnonymBruker
Skrevet

TS, hvilken IT utdanning har du? Jeg er ferdig med prosa på UiO til våren 2024 pg ønsker å starte å søke jobb om høsten. Noen her som har tips om hvor man bør søke jobb?

Anonymkode: c5125...284

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer fikk aldri jobb etter endt master (systemutvikling), det er 3 år siden nå. Virker som om bedrifter ville helt ha folk med erfaring, så det er vel det som er problemet. Han tenker på å starte noe selv etterhvert, han jobber med noe irrelevant nå.

Tror ikke dere bør vurdere master om dere ikke har erfaring i det minste.. 

Anonymkode: adb25...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min samboer fikk aldri jobb etter endt master (systemutvikling), det er 3 år siden nå. Virker som om bedrifter ville helt ha folk med erfaring, så det er vel det som er problemet. Han tenker på å starte noe selv etterhvert, han jobber med noe irrelevant nå.

Wow hva var snittet til din samboer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Wow hva var snittet til din samboer

C i snitt tenker jeg. Men karakterer er ikke det viktigste i IT bransjen, det er erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min samboer fikk aldri jobb etter endt master (systemutvikling), det er 3 år siden nå. 

Jeg kaller bullshit. Umulig at dette er sant. Har mannen din atferd (sosial) problemer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min samboer fikk aldri jobb etter endt master (systemutvikling), det er 3 år siden nå. Virker som om bedrifter ville helt ha folk med erfaring, så det er vel det som er problemet. Han tenker littpå å starte noe selv etterhvert, han jobber med noe irrelevant nå.

Kjenner flere med D i snitt, med bachelor i IT (Noroff) som har klart å få jobb, uten relevant erfaring. Hvordan kan din man med master ikke få jobb???

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som får jobb som utviklere og flere steder i landet er det fortsatt rift om dem (både med og uten erfaring). Produktet jeg jobber med har ansatt 5 nye i løpet av de siste 12 mnd. Erfaring er selvsagt et ønske, men det er viktig at de passer sosialt inn, lærevillige og ønsker å tilpasse seg. Evne til å tenke utenfor boksen og være løsningsorientert henger høyt. Finne feil, fikse dem, men ikke minst forbedre på eget iniativ- up and beyond. Får du en jobb så begynn med egne forbedringer på kveldene som er relevant for jobben. Det vil gjøre at du kom er deg oppover raskere.

Anonymkode: 3521f...dce

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ferie nå.

Hvor mange søknader har du sendt?

Det høres ut som for meg at du søker litt snevert. Tror du må gå bredere ut og så bygge CV opp mot drømmejobben.

Anonymkode: e4b72...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...