Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nettop ferdig med Bachelor innen IT, men sliter fortsatt med å skaffe jobb. Vil si CV er solid, med Linkedin profil, GitHub osv. Har i tillegg B i snitt om det har noe å si. Har søkt master som “backup”, men vil helst begynne å jobbe snarest i Oslo området. Er det bare jeg som er utålmodig siden folk kanskje har ferie, eller ligger det noe mer bak?

Anonymkode: c5d9c...db6

AnonymBruker
Skrevet

IT er dessverre ikke like "hot" lenger. I mitt smale felt er antallet ledige stillinger gått ned 70% siste 2 år.

Dropp master og få en praksisjobb eller lag noe opensource-reklame for deg selv på nettet.

Anonymkode: 61521...a3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er det jo ferie i de fleste rekrutteringsprosesser. Så ville smurt meg med tålmodighet.

Og hva har du bachelor innen? IT er mangt.... Og hva slags jobber søker du?

Anonymkode: 7edeb...dac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva utdannelsen er innen, hva slags tidligere deltidserfaring du evt. har, eventuelle hobbyprosjekter/oppdrag for frivillige organisasjoner e.l. Og: Ja, det er veldig snart ferietid for veldig mange, og mange har tatt allerede, så ikke uvanlig at man må smøre seg med tålmodighet nå. 

Anonymkode: 15764...908

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er det ferietid, og ikke en god tid å søke jobb. Du må vente til folk er tilbake fra jobb. 

Det er heller ikke sånn at det nødvendigvis er kamp om beinet om man "bare" har bachelor og er helt nyutdannet, med mindre du kan skilte til spesielle emner som ikke mange har kompetanse innen. 

Jeg ser bare der jeg jobber: vi skriker etter folk, men kan ikke ta inn hvemsomheslt, liksom. Vi ansetter nyutdannede, og også folk med "bare" bachelor, men da er det gjerne til stillinger tilpasset dem. Det er ikke der vi trenger folk, det er andre steder. Vi har nok "Opplæringskandidater", det er erfaring og ekspertise vi sliter med å få fatt i. 

Anonymkode: 1f5ae...c11

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i ett av norges største konsern innen IT og vi ansetter men vi ansetter med spesifik bakgrunn, altså systemerfaring, erfaring fra programering osv - "vanlig" it jobb typ servicedesk osv er outsourcet til land som Spania, Polen osv.. 

Anonymkode: a132f...34b

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Akkurat nå er det jo ferie i de fleste rekrutteringsprosesser. Så ville smurt meg med tålmodighet.

Og hva har du bachelor innen? IT er mangt.... Og hva slags jobber søker du?

TS her:

Er utdanning innenfor «intelligente systemer» søker kun utvikler/programmerings jobber. Er mest stillinger innenfor IoT/Embedded jeg er ute etter. Og ikke «tradisjonell» webdev/fullstack. 

Skrevet

Også er det forskjell på bachelorer. Frontend fra Høyskolen i Kristiania står ikke akkurat høyt i kurs, mens de tunge tradisjonelle tekniske bachelorene fra ntnu rettet mot backend er mer interessante når vi ansetter juniorer. Enkel frontend fikser de fleste backenderne og enkelte designere, mens det ikke går så bra motsatt vei. Så det er plass til færre junior frontendere….

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat nå er det ferietid, og ikke en god tid å søke jobb. Du må vente til folk er tilbake fra jobb. 

Det er heller ikke sånn at det nødvendigvis er kamp om beinet om man "bare" har bachelor og er helt nyutdannet, med mindre du kan skilte til spesielle emner som ikke mange har kompetanse innen. 

Jeg ser bare der jeg jobber: vi skriker etter folk, men kan ikke ta inn hvemsomheslt, liksom. Vi ansetter nyutdannede, og også folk med "bare" bachelor, men da er det gjerne til stillinger tilpasset dem. Det er ikke der vi trenger folk, det er andre steder. Vi har nok "Opplæringskandidater", det er erfaring og ekspertise vi sliter med å få fatt i. 

Jeg har """""bare""""" fagbrev, har masse erfaring, og får masse jobber hivd etter meg.

Trist at du tenker "bare" bachelor, dere går glipp av erfaringen og ekspertisen dere sliter med å finne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har """""bare""""" fagbrev, har masse erfaring, og får masse jobber hivd etter meg.

Trist at du tenker "bare" bachelor, dere går glipp av erfaringen og ekspertisen dere sliter med å finne. 

At du har masse erfaring er jo det som er forskjellen da. TS er slik jeg tolker det nyutdannet, og da er det ikke alltid like lett. 

Anonymkode: 15764...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har B i snitt og sliter med det samme. Jeg har i tillegg flere år med ikke relevant arbeidserfaring og gode referanser 

Anonymkode: 7b605...2f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og det er fordi du har masse erfaring. 

Du så at "bare" var i hermetegn, sant....? Det er snakk om kombinasjonen NYUTDANNET og "bare" bachelor. En nyutdannet HAR ikke erfaring, det er nettopp det som er greien. 

I mitt selskap er det plenty av folk som "bare" har bachelor, og også mange av "den eldre garde" som ikke har det engang, men som har bygget seg opp tiår med erfaring. 

Men når man er nyutdannet, stiller man altså ofte bak dem med master i køen. Ja, da er bachelor "bare" som i at det er to år mindre enn en med master. Kan man velge mellom en nyutdannet med bachelor, og en nyutdannet med master, er det ofte den med master som vinner.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være lurt å bruke noen måneder på å bare lage apper som egentlig ikke kommer til å bli populære, bare for å få erfaring?

Skrevet

Nesten hinsides med it-utdanning nå. Bare de siste årene med AI har erstattet en rekke behov for nyutdannede. Utdanningene er også utdatert, så det er viktig å kunne vise til at du kan mer essensiell teknologi som cloud, containere gjennom github og personlige portfolios. Erfaring har aldri vært så vesentlig som i dag Så du må regne med å måtte sende mange søknader før du får napp sånn som markedet er nå , og det blir ikke bedre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har B i snitt og sliter med det samme. Jeg har i tillegg flere år med ikke relevant arbeidserfaring og gode referanser 

Veldig demotiverende. Håper det ordner seg for oss begge snart! Lykke til.

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, kar90 said:

Nesten hinsides med it-utdanning nå. Bare de siste årene med AI har erstattet en rekke behov for nyutdannede. Utdanningene er også utdatert, så det er viktig å kunne vise til at du kan mer essensiell teknologi som cloud, containere gjennom github og personlige portfolios. Erfaring har aldri vært så vesentlig som i dag Så du må regne med å måtte sende mange søknader før du får napp sånn som markedet er nå , og det blir ikke bedre.

Har praktisk erfaring med det meste av det du nevner der ++ på CV’en. Og for fortsatt ingenting… jeg for bare fortsette å søke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, kar90 said:

Bare de siste årene med AI har erstattet en rekke behov for nyutdannede

???

Anonymkode: f0bad...278

AnonymBruker
Skrevet

Bachelor holder ikke lenger innen IT. Attraktive stillinger går til folk med master.

Anonymkode: 3384a...de3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bachelor holder ikke lenger innen IT. Attraktive stillinger går til folk med master.

Anonymkode: 3384a...de3

Hva har ført til det og når begynte det å bli sånn? Kjenner ganske mange nyutdannet som fikk jobb før de leverte bacheloren (IT), og da snakker jeg om i år.  

Anonymkode: f0bad...278

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om man begynner på master til høsten, også dersom man greier å skaffe jobb også litt senere på høsten, droppe ut av master for å fortsette kun på jobb, ser arbeidsgiver negativt på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...