Gå til innhold

Aktivitet og psykisk helse.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg har den erfaringen både hjulpet og gjort meg verre.

Jeg har slitt med angst og depresjon lenge, og har til tider isolert meg. Jeg har også slitt med søvnvansker.

Jeg har gått mye turer, mye turer. Det hjelper mot de mørkeste tankene og mot søvnvanskene. Jeg får kun sove hvis jeg gjør meg totalt utslitt. 

Dessverre er det en bakside her. Jeg har tidligere slitt med anorexia, så massiv trening/fysisk aktivitet har, eller begynner å få det tilbake. 

Så jeg står i den stillingen at lange turer gjør bra for min depresjon, men gjør at mine spiseforstyrrelser kommer tilbake. Jeg kan slutte med ( overdrevent) fysisk trening og bli bedre med mine spiseforstyrrelser, men dårligere med depresjonen. Det er vanskelig.

Anonymkode: 0ce7f...db1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du føler deg rar og klønete og at du fungerer dårlig sosialt. Det får meg til å tenke litt på sosial angst. Vet du om du har det? Har du vært undersøkt av lege? Det kan være vanskelig og tungt å jobbe med et psykisk helseproblem på egenhånd, men særlig hvis man ikke vet helt hva problemet er.

Legger ved to lenker til selvhjelpskurs som jeg synes er veldig fine. Fortsett med å komme deg ut en tur hver dag, lyset er bra for hjernen din og selv om du kanskje ikke blir bedre med en gang så kan det godt hende at det beskytter deg fra å bli verre.

https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/depresjon-selvhjelpskurs/
https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/sosial-angst-selvhjelpskurs/

Anonymkode: 9780c...d52

AnonymBruker
Skrevet

Det er vitenskapelig bevist at fysisk aktivitet hjelper mot psykiske lidelser (og mye mer!) 

Anbefaler bøkene "Skjermhjernen" og "Hjernesterk" 😊

Fysisk aktivitet og å være i naturen hjelper meg. Men det må være en aktivitet jeg liker. Feks ridning

Anonymkode: 9a3c6...557

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vitenskapelig bevist at fysisk aktivitet hjelper mot psykiske lidelser (og mye mer!) 

Anbefaler bøkene "Skjermhjernen" og "Hjernesterk" 😊

Fysisk aktivitet og å være i naturen hjelper meg. Men det må være en aktivitet jeg liker. Feks ridning

Anonymkode: 9a3c6...557

Men det hjelper ikke alle dessverre. Så er ikke noe galt med de det ikke virker på 😊 

Man kan jo såklart tenke at TS hadde vært enda dårligere om hun ikke hadde gjort noe, men vanskelig å si. 

Anonymkode: e86e6...d7a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det hjelper ikke alle dessverre. Så er ikke noe galt med de det ikke virker på 😊 

Man kan jo såklart tenke at TS hadde vært enda dårligere om hun ikke hadde gjort noe, men vanskelig å si. 

Jeg tror det er rimelig å anta at TS ville vært verre uten daglige turer. Uansett er det ikke noen vits i slutte med noe som er sunt bare fordi man ikke kjenner forskjell. 

Anonymkode: 9780c...d52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er hvor hadde du vært uten disse turene? Kanskje enda lenger nede? Natur er bra for psyken, vi er natur og vi hører til i natur. Men natur er en del av det du trenger. Har du gode relasjoner, godt arbeidsmiljø, har du hatt god oppvekst eller bearbeidet den, har du uavklarte følelser, har du opplevd mye vanskeligheter som har satt seg i kroppen eller er du i balanse?

Anonymkode: f5702...26f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hva gjør ts hvis hun ikke går tur? Hvis hun har en venninne på besøk så kanskje hun blir bedre, men hvis hun scrollet på KG eller ligger og sover for mye så blir hun verre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For meg har den erfaringen både hjulpet og gjort meg verre.

Jeg har slitt med angst og depresjon lenge, og har til tider isolert meg. Jeg har også slitt med søvnvansker.

Jeg har gått mye turer, mye turer. Det hjelper mot de mørkeste tankene og mot søvnvanskene. Jeg får kun sove hvis jeg gjør meg totalt utslitt. 

Dessverre er det en bakside her. Jeg har tidligere slitt med anorexia, så massiv trening/fysisk aktivitet har, eller begynner å få det tilbake. 

Så jeg står i den stillingen at lange turer gjør bra for min depresjon, men gjør at mine spiseforstyrrelser kommer tilbake. Jeg kan slutte med ( overdrevent) fysisk trening og bli bedre med mine spiseforstyrrelser, men dårligere med depresjonen. Det er vanskelig.

Anonymkode: 0ce7f...db1

Det høres ut som du trenger å finne de bakenforliggende årsakene til depresjon og spiseforstyrrelsene.

AnonymBruker
Skrevet

For meg har det ingen funksjon. 

Men være ute i sola når den varmer er viktig.. Sitte under pledd å lese om vinteren er viktig. Kjøre turer og reise bort er viktig. 

Vi har nok alle forskjellige faktorer som påvirker vår mentale helse.

Bare det å få lov å ta meg en hel dag gråtene i senga er viktig og noe kroppen min trenger for å komme seg opp igjen.

Anonymkode: c7db8...3ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Ikke alle" dukker nok en gang opp på KG.

Anonymkode: 54009...499

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

"Ikke alle" dukker nok en gang opp på KG.

Anonymkode: 54009...499

Ja, men når det kommer en drøss med påstander om at det hjelper åkke som, så synes jeg det er viktig å si ifra om at det ikke nødvendigvis er noe galt med TS om det ikke hjelper. Prøver bare å balansere det litt for henne 😊

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det å starte med styrketrening mye mer enn å gå tur i naturen. På tur ble det bare det samme usunne tankespinnet bl.a fordi natur kjeder meg litt selvom det er pent. 

Mens på trenigssenteret ved hjelp av noen pt-timer, opplevde jeg både mestring og bedring av fysisk og psykisk helse. Angsten er lettere og ikke så dominerende, og stressnivået mitt håndterbart. Selvsagt har jeg dårlige dager, det er ikke noen mirakelkur. Men om jeg da kommer meg på trening får jeg raskt tankene fokusert på noe konkret som gjør meg vel. Å løfte mere og bedre for hver uke er velsog tilfredsstillende.

Så ikke fortvil og føl deg rar om du ikke opplever at turer og natur funker. Prøv deg litt fram, så du finner noe som gir deg mestringsfølelse. 

Anonymkode: 9160c...f71

• Liker 1
Skrevet

For meg har naturen, fjellturer og fysisk aktivitet ute hjulpet livet mitt noe helt utrolig. Det er ikke en eneste tur jeg angrer på at jeg har gått. 

Fysisk aktivitet ute kan være så utrolig mye. Jeg blir gretten, sur, kroppen og humøret "klør" etter noe viss det har gått for lang tid mellom en fjelltur eller bare en tur ut.

Jeg elsker naturen, men det har ikke alltid vært slik men i dag er det sånn. Å gå på tur og høre orreleik, se andunger om våren, ta inn våren når den kommer med ting som begynner å spire og gro og våkne til live. Jeg har sett haren hoppe, tatt bilde av de vakreste soloppgangene og de beste solnedgangene på samme turen. Stjernehimmelen, høsten; hvor magisk den er. Selv en pissemaurtue kan jeg bli trollbundet av. Sommeren når alt er lyst og en kan høre smålommen sin karakteristiske lyd over en tjern... Naturen er bare helt freaking amaizing! Så pass amaizing at mine små og store problemer i hverdagen svinner.

Å ta inn over seg noe som er større enn seg selv, naturen.. Jeg glemmer litt mine trivielle problemer, jeg lar rett og slett humla suse og å være i naturen er helt magisk. Å fyre opp bål på høsten, vinteren.... Bare gå med noen tørre vedkubber i sekken, og ha med noen enkle oste skiver som varmes over bålet når en er fremme dit en vil, ( og det avgjør en helt selv..) Da er faktisk livet utrolig godt, så enkelt og så fantastisk kan det faktisk være. Hvor salig behagelig det helt enkle øivet faktisk er... Så ja, enten det er bare en halvtimes skogstur og det mest spennende jeg ser er en pissemaurtue eller det er lengre dagsturer så er det absolutt ingen tvil at for meg er fysisk aktivitet og friluftsliv helt soleklart mega godt for psyken!!! 0 tvil, og det gir også en utrolig mestring og for min del flyt sone. 

For andre kan det jo være jogging eller stolpejakt, pokemon go  eller what not, men at aktivitet ute og friluftsliv generelt er posetivt for vår helse og også for psyken er det ingen tvil om... Det er det så mange studier og forskning å henvise til at det står ganske ubestridt. Men viss det blir sånn "tvangsrelatert".. " Jeg gå tur, 2 ganger for dagen, jeg vil ikke men jeg , jeg skal, jeg for det skal være godt for psyken, så derfor jeg".. Så lar du best i å la vær noen dager, se om du kan gå noen andre ruter, tenk litt kvalitet og ikke bare kvantitet innenfor turene dine. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 21.07):

Hei.

Jeg lurer på om du kan bekrefte/avkrefte at turer i skog og mark/fysisk aktivitet faktisk gir deg bedre mental helse?

Jeg har gått tur hver morgen og kveld nå i en lengre periode, men jeg merker ingenting så langt. Hva kan hjelpe meg å se lysere på livet?

Anonymkode: 73a8f...d91

Liker du å gå i naturen? Kan det være andre ting som heller kan hjelpe? Sykle? Gå tur med venner? 
Det er viktig med lett mosjon og det å komme seg ut i naturen. 
Men hvis du rusler rundt alene og tenker og grubler hjelper det ikke. 
Prøv mens du går og bruk hørselen. Hvilke lyder hører du? Vann, fugler, osv. hold fokus på naturlyder, det skaper en ro 

Anonymkode: 63d1c...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...