AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Hei. Jeg lurer på om du kan bekrefte/avkrefte at turer i skog og mark/fysisk aktivitet faktisk gir deg bedre mental helse? Jeg har gått tur hver morgen og kveld nå i en lengre periode, men jeg merker ingenting så langt. Hva kan hjelpe meg å se lysere på livet? Anonymkode: 73a8f...d91
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Jeg lurer på om du kan bekrefte/avkrefte at turer i skog og mark/fysisk aktivitet faktisk gir deg bedre mental helse? Jeg har gått tur hver morgen og kveld nå i en lengre periode, men jeg merker ingenting så langt. Hva kan hjelpe meg å se lysere på livet? Anonymkode: 73a8f...d91 Det hjelper meg 100%, men jeg finner glede i naturen. Du må finne hva som gir deg glede, og bedre sinnsstemning. Hva får deg til å slappe av? Å tvangsgå tur er ikke nødvendigvis noe positivt. Anonymkode: c714c...597 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 Hjelper ikke meg, det gjør meg trist. Hva sliter du med? ❤️ Anonymkode: e86e6...d7a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjelper ikke meg, det gjør meg trist. Hva sliter du med? ❤️ Anonymkode: e86e6...d7a Jeg har egentlig ingenting å klage over, tror jeg. Jeg er lykkelig gift (helt sant), har barn, en jobb jeg trives (ok) i og er fysisk frisk. Har siden ungdommen slitt med mørke tanker, kanskje fordi foreldrene mine slet med alkohol og alt var ikke tipp-topp hjemme. Det er bare en teori altså. Føler meg så dårlig i alt, er liksom ikke god i noe. Har ingen venner og med nedsatt syn/hørsel så fungerer jeg så dårlig sosialt, men tvinger meg med på ting for barna sin del. Har så lyst til å være en mer sprudlende person som gleder meg over ting, men som sagt så ser jeg så mørke på alt og vil helst bare sove så mye som mulig. Trenger noe som gir meg energi. Anonymkode: 73a8f...d91 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Jeg kan bekrefte det. Det er også vitenskapelig vist at å være i naturen en time hver dag reduserer stressnivåene og øker dopamin og serotonin. En annen ting som er vitenskapelig bevist er at nedi jord så er det partikler som når de kommer i kontakten med huden vår også øker produksjon av velvære hormonene og lykkehormonene. Ikke umiddelbart men over lengre tid. Å kjøpe deg noen plantekasser hjemme eller å plukke kongler og blomster i skogen, sitte på bakken, ta på gresset osv er veldig bra for psykisk helse! Men når det kommer til det å gå tur så funker det når ikke om man går å bare ser ned i bakken og bruker tankene på å tenke at alt er dritt og at ingenting hjelper. Man må lære hjernen å sette pris på nuet, ta seg tid til å kikke opp og studere tretoppene og tenke wow det var faktisk ganske fint, eller plukke opp et blad og se på bladets fingeravtrykk og vener, studere hvordan fuglen flyr eller sette seg på en benk å reflektere over hvor godt og stille det er der. Anbefaler boken The power of Now av Eckhart Tolle som har hjulpet millioner Anonymkode: 66872...110 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har egentlig ingenting å klage over, tror jeg. Jeg er lykkelig gift (helt sant), har barn, en jobb jeg trives (ok) i og er fysisk frisk. Har siden ungdommen slitt med mørke tanker, kanskje fordi foreldrene mine slet med alkohol og alt var ikke tipp-topp hjemme. Det er bare en teori altså. Føler meg så dårlig i alt, er liksom ikke god i noe. Har ingen venner og med nedsatt syn/hørsel så fungerer jeg så dårlig sosialt, men tvinger meg med på ting for barna sin del. Har så lyst til å være en mer sprudlende person som gleder meg over ting, men som sagt så ser jeg så mørke på alt og vil helst bare sove så mye som mulig. Trenger noe som gir meg energi. Anonymkode: 73a8f...d91 Hva liker du å gjøre da? Hva gir deg glede? Enten før eller nå. Anonymkode: c714c...597
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har egentlig ingenting å klage over, tror jeg. Jeg er lykkelig gift (helt sant), har barn, en jobb jeg trives (ok) i og er fysisk frisk. Har siden ungdommen slitt med mørke tanker, kanskje fordi foreldrene mine slet med alkohol og alt var ikke tipp-topp hjemme. Det er bare en teori altså. Føler meg så dårlig i alt, er liksom ikke god i noe. Har ingen venner og med nedsatt syn/hørsel så fungerer jeg så dårlig sosialt, men tvinger meg med på ting for barna sin del. Har så lyst til å være en mer sprudlende person som gleder meg over ting, men som sagt så ser jeg så mørke på alt og vil helst bare sove så mye som mulig. Trenger noe som gir meg energi. Anonymkode: 73a8f...d91 Frivillig arbeid var vendepunktet for meg , anbefales for å gi livet mening, bli bedre sosialt, glede seg til noe og føle at man er god i noe og bidrar med noe bra! Anonymkode: 66872...110
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan bekrefte det. Det er også vitenskapelig vist at å være i naturen en time hver dag reduserer stressnivåene og øker dopamin og serotonin. En annen ting som er vitenskapelig bevist er at nedi jord så er det partikler som når de kommer i kontakten med huden vår også øker produksjon av velvære hormonene og lykkehormonene. Ikke umiddelbart men over lengre tid. Å kjøpe deg noen plantekasser hjemme eller å plukke kongler og blomster i skogen, sitte på bakken, ta på gresset osv er veldig bra for psykisk helse! Men når det kommer til det å gå tur så funker det når ikke om man går å bare ser ned i bakken og bruker tankene på å tenke at alt er dritt og at ingenting hjelper. Man må lære hjernen å sette pris på nuet, ta seg tid til å kikke opp og studere tretoppene og tenke wow det var faktisk ganske fint, eller plukke opp et blad og se på bladets fingeravtrykk og vener, studere hvordan fuglen flyr eller sette seg på en benk å reflektere over hvor godt og stille det er der. Anbefaler boken The power of Now av Eckhart Tolle som har hjulpet millioner Anonymkode: 66872...110 Plukke blomster for eksempel er fint! Anonymkode: c714c...597
Daria Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 (endret) Jeg kjenner at det å gå tur har god effekt på humør og mentaltilstand, men i praksis merker jeg det først og fremst på savnet hvis det av ulike grunner går for mange dager uten. Å forvente at du skal bli mer sprudlende, sosial og få bedre selvtillit av å gå tur er nok i overkant optimistisk. Endret 28. juni 2023 av Daria 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 Jeg opplever at jeg får samlet tankene når jeg går tur. Gir meg mestringsfølelse og glede. Og går den samme turen og ser framgangen. Anonymkode: 64d50...5d7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 Daria skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner at det å gå tur har god effekt på humør og mentaltilstand, men i praksis merker jeg det først og fremst på savnet hvis det av ulike grunner går for mange dager uten. Å forvente at du skal bli mer sprudlende, sosial og få bedre selvtillit av å gå tur er nok i overkant optimistisk. Ts her. Ja, det forstår jeg. Men det er vanskelig å slutte å være innesluttet og engstelig blant folk, når jeg føler meg så rar og klønete. Har glemt hva som egentlig gjør meg glad... Anonymkode: 73a8f...d91
Apis Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 Prøve stolpejakt? https://stolpejakten.no/ Dette kan tømme hodet, da det blir opptatt av å konsentrere seg om å finne stolper 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 Styrketrening hjelper og. Husk at det tar 66 dager for å gjøre noe til en vane.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 Det hjelper meg enormt å jogge. Når kvelden kommer og angst og anspenthet har bygd seg opp hele dagen så er det fantastisk å komme ut. Frisk luft, kjenne vind og sol og få brukt kroppen. Kjenne at hjertet slår hardt istedenfor hjertebank og uro. Og ikke minst mestringsfølelse! Anonymkode: f7d08...7b8 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 Jeg får heller ikke noe ut av å bare gå tur. Liker naturen og alt det der men gåing er kjedelig og minner meg bare om at jeg burde trene oftere. Ikke det jeg trenger når jeg har det kjipt. I tillegg er det oppkvikkende, og det jeg ønsker når jeg har tunge tanker er å komme i flyt og tenke på noe annet, ikke få tankene til å svirre. For meg funker det helt supert å gjøre noe kreativt eller ha noen prosjekter. Spiller ingen rolle om det er å male kjøkkenet, trekke om en gammel stol eller male akvarell. Poenget er at det får tiden til å gå, jeg får noe konkret å tenke på og det det føles bra å ha laget noe/ utrettet noe. Det er vel som med alt annet; veldig individuelt hva som funker for den enkelte. Anonymkode: f869f...a6c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #16 Skrevet 28. juni 2023 Kanskje det hjelper og gå tur med andre. Det finnes forskjellige turgrupper rundt.. Anonymkode: 98aa1...932
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #17 Skrevet 28. juni 2023 Det er ingenting som hjelper for meg, så det er vel noen som bare ikke har noe å bruke for å styrke psyken? Men håper du finner noe 😊 Anonymkode: e86e6...d7a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #18 Skrevet 28. juni 2023 Turer hjalp ikke meg heller. Det som hjalp var å begynne å løpe, og jeg var virkelig ingen løper fra før. Det hjelper så innmari å ta seg helt ut, og også se den fysiske forandringen jeg går gjennom. Begynte med C25K, og i begynnelsen slet jeg med å løpe 2 min sammenhengende. Nå løper jeg mellom 5 og 10km minst tre ganger i uka. Mental helse er blitt uendelig mye bedre. Anonymkode: 103a1...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #19 Skrevet 29. juni 2023 Hvorfor be om anekdotiske bevis på KG når det finnes ørtiførti faktiske forskningsartikler som beviser at ja, det gjør det....? Ja, for meg hjelper det enormt. Nei, jeg blir ikke sprudlende og glad og energisk og en lykkefontene. Men jeg blir mindre stresset, har mindre angst, mindre depressive tendenser, osv. Jeg merker stor forskjell om jeg ikke får trent på en stund, da blir jeg irritabel, nedstemt, voldsomt stresset og urolig i kroppen, osv. Anonymkode: e3771...7a5 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #20 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor be om anekdotiske bevis på KG når det finnes ørtiførti faktiske forskningsartikler som beviser at ja, det gjør det....? Ja, for meg hjelper det enormt. Nei, jeg blir ikke sprudlende og glad og energisk og en lykkefontene. Men jeg blir mindre stresset, har mindre angst, mindre depressive tendenser, osv. Jeg merker stor forskjell om jeg ikke får trent på en stund, da blir jeg irritabel, nedstemt, voldsomt stresset og urolig i kroppen, osv. Anonymkode: e3771...7a5 Men det hjelper ikke for alle, og da er det kanskje lettere for TS å tenke at det ikke er noe galt med henne, ettersom det "skal" hjelpe? Det er ikke en universell regel, selv om det for de fleste er bra for psyken 😊 Anonymkode: e86e6...d7a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå