AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Jeg er 1.61 høy og har vært ganske stor de siste årene. Nå har jeg akkurat født barn nr 2 og vekten viser svimlende 109 kilo. Jeg HATER kroppen min. Har lagt på meg mye i begge svangerskap. Føler nå at det virkelig er på tide å komme nedover igjen, og jeg trenger noen start-tips. Jeg ammer og kan derfor ikke gå inn for å aktivt slanke meg, men jeg har likevel mange ting jeg kan ta tak i. Hovedproblemet er overspising, og det blir en ond sirkel når jeg ser så ned på meg selv og helst ikke vil gå ut døra. Det blir bare verre. I tillegg får jeg ikke i meg nok ordentlige måltider nå, da jeg er nederst på prioriteringslista akkurat nå. Min største drøm nå er å være «lett» i kroppen for barna mine og mannen min. Jeg vil kunne dra på stranda med familien, og faktisk tørre å ha på badetøy så jeg kan bade. Jeg vil tørre å kle meg i annet enn svarte bukser og gensere. Og jeg vil ikke være hun som er dobbelt så stor som mannen sin. Alt det her ødelegger så veldig for forholdet vårt og mine tanker om meg selv. 😔 Noen som kjenner seg igjen eller vil dele noen tips? Anonymkode: 92635...c50 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 Har du mulighet til å få hjelp av psykolog med overspisingen din? Det trenger heller ikke være vanskelig eller ta lang tid å spise sunt, hvis du planlegger litt. Hvordan og hva spiser du i dag? Anonymkode: c5c7d...a4a 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 Legg om kostholdet helt, spis lite, men ofte. Det kan du gjøre selv om du ammer spiser du lite, men ofte blir det vanskeligere å overspise. Kutt ut brus, godterier og lignende, prøv å finn en dag i uka hvor du koser deg litt ekstra. Jeg har vært i dine sko. 166cm høy, veide 120 kilo. Var ekstremt misfornøyd med egen kropp, og slet med overspising, samt trøstespising. Tok tak, snudde helt om, og veier i dag 70 kilo. Det er nå 1,5 år siden jeg la om livet mitt. Har en aktiv hverdag med to små barn under 5 år, og en aktiv jobb, men trener ikke. Kostet på meg et par turer til ernæringsfysiolog (gikk privat), og hun fulgte meg jevnlig opp det første halve året. Hadde god effekt med det. Anonymkode: 55da3...a70 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 Litt høyere enn deg på 166 cm, men etter to barn på 15 måneder, pandemi, søvnmangel og amming, så viste vekten min 105 kg når jeg stoppet med amming. Det var helt forjævlig, og jeg kjenner så godt igjen følelsen du beskriver. For meg ble svaret å begynne på Wegovy, samt starte med medisiner for ADHD. Sistnevnte har vært en viktig faktor for hvorfor jeg endte på den vekten, og med medisiner har jeg i stor grad gjenvunnet kontrollen over de impulsene som jeg ikke før har klart å styre. Jeg har vært overvektig hele livet, og i de periodene jeg har hatt mulighet til å fokusere fullt ut på en sunn livsstil og sunne matvalg, har jeg vært bare litt overvektig, men med full jobb og to barn, så skjønte jeg fort at det ville ta meg mange år før jeg igjen kom i en situasjon hvor jeg kunne avse det fokuset jeg trengte. Derfor ble medisiner løsningen. Nå er jeg nede på 80-tallet igjen, og vekten fortsetter nedover. Det føles så uendelig deilig å være mer meg selv igjen. Anonymkode: e4c30...c65 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Begynn nå, ikke vent til mandag, neste måned eller hva enn den perfekte anledningen er. Det er alltid hva du gjør i dag som teller. Start smått, ikke forvent å klare å endre hele kostholdet på en dag eller en uke. Hvis du spiser godteri hver dag, start med å kutte det ned i et par uker før du jobber på middagsporsjonene f.eks. Da får du mestring underveis. Anonymkode: f33da...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 Wegovy. Det har endret hverdagen min. Det er helt surrealistisk å ikke ha det tankekjøret rundt mat gående i hodet hele tiden. Anonymkode: c35ef...7a8 1 2
RockyRose Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 Eg kjenner meg mykje igjen, ts! ❤️ Eg har alltid vore den kraftige veninna. Heilt til eg 2 år før bryllupet verkeleg satte igang med trening og kosthold, og følte meg såå bra! Så vart eg gravid 4 gongar ila 2.5 år og det øydela ein del for både trening og kosthold. Eg ammar no så kan ikkje gå aktivt inn for slanking. Men eg har byrja med periodisk faste, der eg et 2 gongar for dag (nokre dagar et eg ein is eller liknande i mellom, men prøvar å skjerpe meg der og, og heller ta den isen når eg likevel skal ete). Desse måltida er store nok så eg får det eg treng, og er gode råvarer. Eg har alltid overete i tillegg til småsnacking. Dette etemønsteret eg har byrja med no gjer at eg kan ete meg mett, samstundes som eg ikkje et småting heile tida. Verdt eit forsøk? 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Wegovy. Det har endret hverdagen min. Det er helt surrealistisk å ikke ha det tankekjøret rundt mat gående i hodet hele tiden. Anonymkode: c35ef...7a8 Kan man få wegovy når man er "frisk" overvektig/fedme? Anonymkode: ba643...625
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 Det er bare å starte det! I dag. spis sunt og ha noen helger hvor du kan kose deg med noe ekstra. det er egentlig veldig lett, kalorier inn og ut. spis mindre porsjoner, sunnere og beveg deg mer. Anonymkode: 05ff3...c06
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man få wegovy når man er "frisk" overvektig/fedme? Anonymkode: ba643...625 Kravet er BMI på 27 med tilleggssykdommer eller BMI på 30 uten tilleggssykdommer. Men man må betale selv. Jeg holder meg på dose 0,5 og det koster 1750 kr for fire uker. Anonymkode: e4c30...c65
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 Hvordan er det mulig å bli så feit? Anonymkode: db161...06d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er det mulig å bli så feit? Anonymkode: db161...06d Fordi DU ikke er så feit, mener du? Anonymkode: dc9ab...920 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er bare å starte det! I dag. spis sunt og ha noen helger hvor du kan kose deg med noe ekstra. det er egentlig veldig lett, kalorier inn og ut. spis mindre porsjoner, sunnere og beveg deg mer. Anonymkode: 05ff3...c06 Det er egentlig veldig lett i teorien, men å gjennomføre det over lang tid er ikke like lett når det kompliseres med problemer rundt mat. Anonymkode: dc9ab...920 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan er det mulig å bli så feit? Anonymkode: db161...06d Tja, hvordan er det mulig å bli så dum at du må stille et sånt spørsmål? Anonymkode: e4c30...c65 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi DU ikke er så feit, mener du? Anonymkode: dc9ab...920 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, hvordan er det mulig å bli så dum at du må stille et sånt spørsmål? Anonymkode: e4c30...c65 Jeg, lurer oppriktig. Anonymkode: db161...06d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #16 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan man få wegovy når man er "frisk" overvektig/fedme? Anonymkode: ba643...625 Ja, jeg hadde bmi på 32 og tipp topp frisk. Anonymkode: c35ef...7a8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #17 Skrevet 28. juni 2023 Du vet at du må ta en helomvending for å gå ned så mange kilo. Slutt med overspisingen, slutt å kjøp inn godteri/potetgull etc. For alle som foreslår slankemedisin, fint og flott det, men du legger det på deg igjen når du slutter. Hvis ikke hadde alle gått på det. Anonymkode: 87807...a32
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #18 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan er det mulig å bli så feit? Anonymkode: db161...06d Tja, skal vi se… Etter noen tunge år på videregående hvor alle venner forsvant mer og mer, og mat og godteri ble til trøst så økte jo vekten. Når man ikke har noen å være med med og bare isolerer seg hjemme, så er det fort gjort å komme i dårlige vaner. Så blir trøstespising til overspising, og man vet ikke hvordan man skal takle negative følelser. Ingen planlegger å bli så feit. Men takk for din kommentar. Den var nyttig. Anonymkode: 92635...c50 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #19 Skrevet 28. juni 2023 Jeg kan fortelle hva jeg begynte med i mars, også må du plukke ut av det hva som kan passe for deg. Jeg ammer nemlig ikke, og har ikke gjort det på nesten 17 år. Jeg er 173 cm høy, og i mars veide jeg 120 kg. Det har jeg nok gjort en stund, altså. Men jeg har egentlig aldri prøvd særlig halvhjertet engang, for spisingen var mer "verdt" enn det å være slankere og sunnere for meg. Så var jeg hos legen, fikk konstatert både høyt blodtrykk og høyt kolesterol. I tillegg nærmer jeg meg 50. DA fikk jeg et spark bak, og har ikke sett meg tilbake siden. Det jeg har gjort: Installert (og betalt for) appen Lifesum. Utrolig mange aha-opplevelser man får der. Du legger selv inn nåværende vekt og ønsket vekt, og der må du sikkert justere noe i forhold til ammingen, der må andre bidra. Men det er utrolig mye enklere å ha kontroll. Jeg trodde aldri jeg skulle bli en sånn som veier maten min, og alltid gjør jeg ikke det heller nå, men et ca-anslag er utrolig mye bedre enn å bare dytte innpå! Det har gjort det veldig mye enklere å ta riktige valg for meg. Spiser knekkebrød istedenfor brød og rundstykker. Helt konkret Fiber Balance fra Wasa. På det har jeg vanlig cottage cheese og Lerum syltetøy uten sukker. Cottage cheese fordi det er veldig proteinrikt og metter supert. Syltetøy fordi cottage cheese i seg selv ikke akkurat smaker spennende. Ellers har jeg egg på, makrell i tomat, hva du nå liker som gir mye proteiner. Skeier ut hver helg, men har smågodt og potetgull i skål istedenfor å ta med hele posen inn i stua. Det begrenser mengdene. Spiser litt fredag og lørdag, men holder meg stort sett unna søndag. Tenker kalorigjennomsnittet for uka (i Lifesum) når jeg beregner om jeg er innafor, ikke nødvendigvis bare dag for dag. Veier meg hver fredag til samme tid (etter å ha vært på do, før jeg har spist og kledd på meg). Spiser mye proteiner og grønnsaker. Har vi taco, så fyller jeg én lefse med innhold og spiser den. Er jeg mer sulten, dropper jeg lefsa og spiser bare kjøttdeigen (kyllingkjøttdeig) og grønnsaker osv. Sparer fort kalorier på det. Kan lage kremet pasta og hamburgermiddager, men da tilpasser jeg bare resten av dagen eller andre dager den uka sånn at snittet blir ok. Velger magre produkter der jeg kan. Har byttet til lett gulost (nei, ikke like god, men det blir en vane), bruker Drømmelett, kesam osv istedenfor rømme. Minimerer inntaket av smør, dressinger, sauser osv, men lager gjerne dressing/saus selv av kesam med hvitløk/krydder. Det var det jeg kom på i farta. Hos meg var det helsa som ga meg et spark bak, i tillegg til at man jo får motivasjon når man ser at det man gjør fungerer. Jeg har nå gått ned 13 kilo, og er selvfølgelig ikke i mål på lenge, men jeg har faktisk gått ned over 10% av kroppsvekten min, og det er klart det gir motivasjon! Blodtrykkstablettene har jeg kunnet slutte med også! Så har jeg alliert meg med to venninner som vet om hva jeg driver med, i tillegg til mannen min. De driver med det samme, og vi backer hverandre opp og heier, og løfter hverandre opp når vi har gått på en smell - for ja, man sprekker! Men da må man ikke gi opp, man må bare fortsette! Du kan få det til! Men erfaringsvis, man må faktisk bestemme seg og ville det oppriktig innenfra. Ikke gjøre det fordi man synes man bør eller fordi man tror andre synes man bør. Man må ville det selv. Anonymkode: 5a8b0...06f 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #20 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har du mulighet til å få hjelp av psykolog med overspisingen din? Det trenger heller ikke være vanskelig eller ta lang tid å spise sunt, hvis du planlegger litt. Hvordan og hva spiser du i dag? Anonymkode: c5c7d...a4a Aner ikke hvordan muligheten for det er rundt her, for har aldri sjekket ut det.. Føles liksom veldig ille at man har sunket så lavt. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal snakke om😥 Anonymkode: 92635...c50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå