AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #21 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sånn til info... Om han har bodd der mer enn 2 år har han faktisk endel rettigheter på det som kan ses på som "felles" og på verdistigning av bolig. Selv om det er ditt hus. Jeg ville ikke kranglet for mye. Gi han penger for terrasse, kjøkken og sofa. Det blir billigst sånn om han oppsøker advokat. Whops dette rådet kan bli dyrt å følge, ukritisk. Man har ikke krav på verdistigning på noe man ikke eier, eller står på papirer på, selv om man har bidratt med med en slump for oppussing. Ellers vil jo en haug med leietakere kreve huseiere for verdistiging når de flytter ut. Havner dette i retten vil hennes advokat rive det argumentet i stykker ved at personen ikke "bidro til verdistigning" men vedlikeholdt slitasje. Og nevne at han ikke har betalt leie på åresvis med det er så. Server han med utkastelse, med 3 måneder for å flytte ut, og disse tre mnd må han betale leie hos deg. Sjekk finn for hva bostand i lik størrelse og standard koster å leie, og del den i to (siden dere er 2 å bo der), det SKAL han betale for å bo hos deg, med loven i hånd. https://www.vivon.no/2020/03/nekter-a-flytte-ut-etter-samlivsbrudd/ Om han gjør seg vrang på betaling, så blir det namsmannen som tar saken videre. Og trust me, det kan bli grådig dyrt for han å klore seg fast dersom det blir sak ut av dette. Gi han sofaen, og hans eiendeler. Han skal prøve ganske langt for å få etterbetalt det han har lagt inn i terrasse og kjøkken, siden han ikke bidrar med husleie. Det er bare det han har betalt i husleie fram til nå, og heretter er det gjengs leie og tre mnd på å pelle seg ut. Går hele festen videre til namsmannen kan du få rettslig innkrevelse på ubetalt husleie fra og med nå, og da kan du en gang i året be namsmannen kreve det inn, i 10 år. spør han hvor lenge han vil ha deg hengede etter han for husleie. Anonymkode: eb9c7...6f1 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #22 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sånn til info... Om han har bodd der mer enn 2 år har han faktisk endel rettigheter på det som kan ses på som "felles" og på verdistigning av bolig. Selv om det er ditt hus. Jeg ville ikke kranglet for mye. Gi han penger for terrasse, kjøkken og sofa. Det blir billigst sånn om han oppsøker advokat. Anonymkode: 40b14...f72 Nei, dette er ikke tilfellet. Det er ganske mange vilkår som må dekkes før man begynner å opparbeide seg muligheter for krav i andres eiendom. Det er ikke nok å bare flytte inn et sted. Anonymkode: 79785...522 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #23 Skrevet 28. juni 2023 Jeg tenker jo også at dersom han går berserk på kjøkken og platting så er det jo på sin plass med anmeldelse. Du har vel forsikret boligen også? Anonymkode: c92e5...10a 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #24 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har desverre ikke råd, for all min lønn gikk til regninger, mat og alt det vi trengte da det er kun jeg som har inntekt. Hadde jeg hatt råd så hadde jeg gitt han alt det jeg kunne bare for å gjøre det fredelig... Anonymkode: 797e0...429 Du har råd til å gi ham sofaen ihvertfall. Anonymkode: 92686...41c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #25 Skrevet 28. juni 2023 Hadde gitt han sofaen og litt ting han trenger slik at taperen ikke går helt tomhendt. Anonymkode: e2a92...280 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå