Carrot Skrevet 12. januar 2006 #1 Skrevet 12. januar 2006 Noen erfaringer? Ei i min omgangskrets har nemlig noen veeeldig merkelige spørsmål rundt dette - vil kroppen kjenne smerte? frastøter den seg legemet som ikke er naturlig som del av kroppen? vil partneren kjenne spiralen? Hva med "trådene" - kan man dra dem ut sammen med f.eks en tampong? Syns det høres litt skummelt ut når hun spør slik for jeg har ikke peiling... C.
Montezuma Skrevet 15. januar 2006 #2 Skrevet 15. januar 2006 Det kan være litt vondt forbundet med å sette den inn, og man kan føle litt ubehag en dag eller to. Den skal normalt ikke støtes ut. Dersom mannen kjenner trådene kan de bare klippes litt kortere, og nei; den dras ikke ut med tampongen. Den tråden henger jo utenpå.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 Jeg har i mange år brukt hormonspiral,det som er supert er at du mister mensen,herlig............. tråden merkes ikke.Kunne aldri tenke med noe bedere.
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 Og jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn kobberspiral. Perfekt for de av oss som ikke tåler hormoner. Jeg måtte klippe trådene fordi kjæresten min stakk seg (stakkars liten..), men etter det har ingen av oss merket noe til spiralen.
Gjest Lizzi Skrevet 16. januar 2006 #5 Skrevet 16. januar 2006 Har også bare positive ting å si om hormonspiralen. Hadde først kobberspiral, men da blødde jeg så kraftig at jeg ble blodfattig
Cola;) Skrevet 16. januar 2006 #6 Skrevet 16. januar 2006 Og jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn kobberspiral. Perfekt for de av oss som ikke tåler hormoner. ← Kjente litt ubehag når den ble satt inn, men merka ikke noe til den etterpå. Bakdelen er at du kan få ganske kraftige blødninger...
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #7 Skrevet 16. januar 2006 Dere som har hormonspiral; Kjente dere noe i ukene etter innsetting? Mageknip/ømhet el? Har Levonova og vet den er litt større enn de andre, og tenker at det kanskje er derfor. At det tar litt tid å bi vant til den. Eller?
Mina-32 Skrevet 17. januar 2006 #8 Skrevet 17. januar 2006 Hormonspiral var for meg svært vondt å få på plass, tiltross for 3 kjappe barnefødsler.. Menstrasjonen har blitt totalt fraværende ca 3 mnd etter at jeg fikk den satt inn.. Herlig... Og slik har jeg hatt det i snart 4 år. Bivirkninger er forskjelligg fra person til person, men de 4 jeg kjenner til som har fått denne, opplevde vektøkning i varierende grad- men ikke særlig mere en det. JEg hadde en del PMS før denne, men merker ikke særlig til det nå 8Det gjør forresten ikke familien min heller )
Montezuma Skrevet 18. januar 2006 #9 Skrevet 18. januar 2006 Merker ikkenoe til hormonene i fht humør ol. Mistet mensen som de fleste, men vet om en som fortsatt har den men med mindre blødning enn med kobber. man bør ikke sette inn spiral før man har fått barn.
Gjest Betty Boop Skrevet 18. januar 2006 #10 Skrevet 18. januar 2006 Jeg har forsøkt Levinova. Årsaken til at jeg fikk den anbefalt satt inn var, tro det eller ei, tomt jernlager. Det var et mareritt. Smertene som fulgte med innsettingen var vanvittig mye større enn ved fødselene som jeg syntes gikk veldig greit. Kvalmen og svimmelheten fulgte meg resten av dagen. Den første timen lå jeg på bakrommet og spiste smertestillende. De neste fem ukene (hver dag) var magen min øm og oppblåst. Jeg fikk stadig større avsky for min egen kropp. (Jeg har alltid likt kroppen min.) Livlinjen min fløt utover. Jeg var hissig overfor og lite hyggelig. Noe som muligens hadde sammenheng med at jeg følte meg elendig generelt. Og jeg følte meg en smule demprimert og følte at jeg aldri ville føle meg som et feminint vesen igjen ettersom den påvirket mitt forhold til kroppen min så negativt. Etter fem uker insisterte jeg, mot legens råd, på å få fjernet den igjen. Over et og et halvt år senere angrer jeg fortsatt på at jeg gikk med på dette eksperimentet og min avstand til legestanden har økt ytterligere. Men jeg er redd jeg måtte lære å elske kroppen min på nytt, for det føltes ikke lenger som samme kroppen.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #11 Skrevet 18. januar 2006 man bør ikke sette inn spiral før man har fått barn. ← Det har blitt svært vanlig at legene anbefaler hormonspiral, også for dem som ikke har født. Den er bl.a. fin for dem som har blødningsforstyrrelser, som meg selv. Det var hovedgrunnen til at legen anbefalte det for meg, selv om jeg ikke har født. Stopp på de voldsomme blødningene + god prevansjon - to fluer i en smekk!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #12 Skrevet 18. januar 2006 Gynekologen som satte inn min kobberspiral fortalte at grunnen til at man helst setter inn spiral på de som har født er at det er lettere å sette den inn. På grunn av utvidet åpning i livmorhalsen. Det skal visstnok ikke være noen andre grunner. Jeg er forøvrig veldig fornøyd med min da, kjennes ikke for hverken meg eller partner.
Shagya Skrevet 18. januar 2006 #13 Skrevet 18. januar 2006 Hvis du takler uregelmessige blødninger som kan forekomme i månedsvis, så kan jeg også anbefale kobberspiral....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå