AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Jeg og min samboer har vært sammen i 10 år og har 2 barn. Nå når barna begynner å blir litt eldre begynner pappa å bli et problem. Jeg vil ikke at de skal lære av han. Han raper, promper og smatter med bordet. Og hvis man sier ifra så bare ler han og sier unnskyld, men dette fortsette hvert måltid. Han er også en lystløgner, noe som det kun virker som meg og samboer ser. Han går med søpla vår, får så å ta ting som han vil ha derfra. Han er skitten og dusjer annenhver dag uansett hva han lukter. Lange tånegler, uten sokker i sofaen- Han promper mot barna og oss og ler. Han vasker seg ikke på henda før han spiser, selv når vi sier ifra. Og han vasker heller ikke henda etter han er på do. Han blander seg i alt, inkludert vår ferie, hvordan vi skal gjøre ting/bygge ting/ , bo, jobbe osv, og blir sur om vi ikke hører på hva han sier. Detter da uten at vi spør. Han ønsker å hjelpe, men ender alltid med at han "små" ødelegger ting, og sier sånt skjer. Som at han ville f.eks ville polere bilen vår og den ble full av riper, fordi han brukte en sånt middel med korn i. Men han ser det ikke, og mener det ble bra. Og alt han gjør som å si sine meninger eller når han hjelper, skal han skryte av til hele verden. Han snakker masse stygt om broren min, sine egne foreldre osv, hele tiden også. Han utnytter alle han kjenner. Også er han litt rasist innerst inne, og min samboer kom til Norge som 3-åring. Han elsker oss og barna, men virker ikke som han skjønner at disse tingene er veldig provoserende. Det hjelper jo heller ikke å si ifra. Vi må spise når HAN er sulten eller når HAN kan, og han er generelt egoistisk. I tillegg sier han aldri takk. Takk for maten, eller takk for at du hentet drikker osv. Han kan enten bli fornærmet veeeldig fort, eller så tar han ikke ting til seg. Det er også vanskelig å si ifra til han hvert 5 minutt ila dagen. Dette gjør jo at vi ikke ønsker å dra dit, noe som igjen går utover mitt forhold med min søte mamma (besteforeldre, tanter og resten av familien jeg elsker). Vi bor også et stykke unna, noe som gjør at vi ikke bare kan møte de en kort tid heller. Det blir gjerne en helg eller uke. Samboer ønsker nå ikke å feire jul med familien min, eller påske eller komme på besøk til sommerferien. Han vil jo heller ikke ha et sånt besøk. Ellers ser vi dem lite. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Det ender ofte med krangel med samboer når vi har vært med han. Han blir frekk og jeg blir lei meg. Og jeg må respektere at han blir sur. Jeg vil jo ikke stenge ute familien min, og jeg kan ikke si at bare han ikke kan komme eller at han ikke kan være der når vi er der. Jeg synes det også er flaut at samboer som kommer fra en veldig skikkelig familie må leve med dette for resten av liver. Og jeg er faktisk redd det kan ødelegge forholdet. HVA HADDE DERE GJORT? Anonymkode: 7fa32...544 7
Carrot Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 (endret) Det høres ut for meg som om det er din samboer som har det største problemet her med å klare ha en relasjon til din far selv om han ikke LIKER faren din.. Og husk at ungene ikke ser det dere ser.. Barn ser bare mennesket, ikke alle manglene.. Endret 27. juni 2023 av Carrot 7 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 Uff, dette er trælete. Jeg har samme problem som deg, med en far som er uhygienisk og dum. Jeg priser meg lykkelig for at vi bor bare 15 minutter unna hverandre, slik at vi aldri må overnatte. Jeg har ingen gode råd, ts 🧡 men sympati har jeg. Anonymkode: bc922...2c8 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 Enten så må du ta kampene, eller så lar du vær. Min anbefaling er å ikke la dagen gå etter hans fløyte. Dere spiser når planen er å spise, ikke når han er sulten. Da får han ta seg en brødskive som resten av norge gjør. Det at han er uhygenisk... Vel, drit i det. Lær opp barna å vaske hendene. Kanskje få pappaen din til å være med å vaske barnas hender? Altså det blir hvordan du ser på det, hele innlegget ditt oser negativitet. Og da blir det negativt om man bare skal se mørkt og grusomt på det. Anonymkode: 18878...dc8 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 Å dusje annenhver dag er faktisk ikke uhygienisk. Mange gjør det, og dusjing hver dag frarådes. Men håndvask før mat er en selvfølge. Barn tåler godt promping, selv om det ikke er noe særlig når voksne holder på slik. Forstår at der er ting her som plager dere, men det kan virke som om du ser på din far med veldig negative øyne. Du kan ikke endre ham, men moderere eget syn på ham, og tåle noe de dagene dere er sammen. Evt snakke med din mor om dette med håndvask før mat. Det er en enkel sak å forsvare med tanke på at han også er et eksempel for barna mht til slike ting. Anonymkode: 5fb9a...646 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 TS: Jeg vet jeg er veldig negativ her, men dette er noe som har bygget seg opp over mange år. Vi har jo prøvd å la det går i mange år. Men nå begynner vi å bli så slitne, spesielt når han ikke hører heller. Vi har vært på besøk i 2 uker i sommerferiene for eksempel. Vi har da et lite eget sted i kjelleren heldigvis. F.eks ble samboer spurt om å jobbe ute for han (ganske tidlig i forholdet), mens jeg var borte. Når jeg kom hjem står han alene ute (etter 3 timer), uten arbeidsklær eller jakke i regnet , fordi han ikke hadde med seg slikt. Han hadde ikke blitt tilbudt mat heller. Det er flaut når min far promper rett på min mann og mine barn og ler. Jeg synes det er respektløst. Han ødela vår 1 år gamle bil, og det skammer jeg meg over. Det er ekkelt å høre han snakke så stygt om andre i familien på den måten, hva sier han da om oss? Osvosv Anonymkode: 7fa32...544 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): HVA HADDE DERE GJORT? Hos oss har vi det slik at selv om vi som samboere lytter til hverandre, så har vi hver vår familie, og vi bestemmer selv hvilke kamper vi skal ta med vår egen familie. Så du setter grensene i forhold til DIN pappa. Det kan bety at du drar og besøker din pappa med ungene, alene, om det er beste løsningen. Ut fra det du forteller, så ville jeg i ditt tilfelle sagt noe som dette her: Sitat ''Pappa, jeg ser at du er glad i meg og ungene, og vil at det skal fortsette å være slik. Men om du vil ha mest og best mulig kontakt med oss så må du høre etter på hva jeg sier. Dersom du vil ha nær kontakt med oss så må du forholde deg til det vi sier, hvis ikke kommer du delvis å miste kontakten med oss.'' Anonymkode: febb9...564 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 TS: Det er liksom ikke bare vask og promping. Det er drittsnakking, stjeling, null respekt, uprovoserte innblandinger i vårt liv er 99 % av samtalene. Anonymkode: 7fa32...544 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er flaut når min far promper rett på min mann og mine barn og ler. Jeg synes det er respektløst. Han ødela vår 1 år gamle bil, og det skammer jeg meg over. Det er ekkelt å høre han snakke så stygt om andre i familien på den måten, hva sier han da om oss? Osvosv Men kjære deg, enten så må du TA DET OPP HVER JÆVLA GANG, at det ikke er greit å prompe på noen. Eller, så må du finne andre metoder, at kanskje det bare er DU og barna som av og til hilser på pappaen din? I en halvtime/time max? Konfronter, eller bygg deg omveier. Anonymkode: 18878...dc8 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 Skjønner deg godt, ts, tviler på jeg hadde orket å tilbringe så mye tid med en slik far selv. Men jeg hadde heller ikke orket to ferieuker med familie uansett, enten det var min eller kjærestens. Har moren din noen innflytelse over ham? I så fall kan du jo ta det opp med også henne til stede, og samtidig understreke at kontakten vil bli mindre om han ikke skjerper seg. Han høres jo helt uspiselig ut! Klem 💚 Anonymkode: e9ebc...0b9 1
Tipaa Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 Skjønner meget godt at din samboer ikke vil tilbringe tid med han! Enten får du stålsette deg og tilbringe minimalt med tid med han, eller så får du rett og slett kutte kontakt med han og forklare svart på hvitt hvorfor. Du kan jo være sammen med resten av din familie ? Han er vel ikke tilstede hver gang? var han slik i oppveksten din også? 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 Høres ikke ut som at du har lyst å ha noe med faren din å gjøre. Så hvorfor ikke bare droppe å dra dit i ferier? Eller hvis du ønsker å reise dit så kan dere vel leie en campinghytte eller airbnb? Tror avstand ville hjulpet mye. Ikke bodd sammen med han og bare heller treffes sammen med andre. Hvis det er snakk om 2-3 ganger i året så må det vel gå an å finne andre løsninger på hvordan omgås. Kanskje det er best om du og barna drar alene? At mannen din får slippe? Eller at mannen din evt bare er med siste helgen/dagen av oppholdet. Anonymkode: abd9d...ed3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 hvorfor i all verden er dere på ferie i TO UKER hos familien din, uansett, msn sepsielt npr faren din er så ufyselig? Og hvorfor i all verden er mannen din med dit?? Mannen din må være en helgen 😶 Du og barna kan dra dit alene på helgebesøk i ny og ne, that’s it. Anonymkode: 05a15...dda 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #14 Skrevet 27. juni 2023 TS: Takk for fine svar. Vi har vært der i to uker, fordi jeg har en stor familie der, og alle vil møte oss. Det er jo langt unna. Hvis ikke vi er der, vil jo alle komme hit, og det krever fly med henting, og oppvartning, mange helger (2 dager+ i strekk) i året. Og det er kjipt å si nei til f.eks min tante som er så søt og snill. Da er det lettere å samle alt til noen uker. Dette har vært mest før vi fikk barn, men også etter, som en feire. Blir fort 2 uker sommer, 2 uker jul, og en uke påske. Anonymkode: 7fa32...544
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #15 Skrevet 27. juni 2023 TS: Å dra uten han tror jeg ikke er noe bedre. Men det ha jeg vurdert. Vi er begge veldig knyttet til barna. Vi har noen dager alene her og der, men vi trives veldig godt sammen. Vi har ikke vært borte fra barna mer en et par dager før. Så da blir det jo ihvertfall er kort besøk, og da rekker jo ikke resten av familien å se oss. Anonymkode: 7fa32...544
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #16 Skrevet 27. juni 2023 Skjønner det er vanskelig ts. Forstår det veldig godt. Jeg har også familie det er langt å reise til typ 13t buss /tog i den ene eller andre retningen. Da orker man ikke reise så langt og kun bli en helg. Så føler man selvsagt på mye press og familie er familie man ønsker å se de og er glad i de selv om de er slitsomme. Min familie er også slik ikke akkurat som din far selvsagt men er mye konflikter. Mye bakrunn historie. Jeg er sjeldent del av konflikter men jeg blir da den som går på eggeskall rundt de andre. Min ene forelder og mitt ene søsken krangler alltid det er hakking og kommentarer over en lav sko. Særlig mitt ene søsken begynner fort med dette negative mot meg også. Prøver å egge opp til konflikt. Men jeg klarer la vær å "ta imot". Selv om jeg blir lei meg sier jeg ingenting, går en tur etc. For min del har jeg måtte gjort noen grep, telefonen min er stort sett på lydløs og jeg ringer kun tilbake når jeg føler at nå kan jeg ta det.. Jeg drar også på ferie alene i år. Noen ting får jeg ikke valgt bort som jul, kommer til å forsøke litt til. Men man må rett og slett noen ganger beskytte seg litt mot familie. Har desverre måtte gjøre besøkene så korte som mulig og i stedet for sommer og jul blir det må kun jul. Det kommer en tid du må ta ett valg sette deg selv og dine først. Kan du gjøre besøkene kortere? Jeg vet det er vanskelig valg. Du pleier dra 2 uker. Hva om du korter ned til 1? Så gjør dere noe koslig bare du, samboer og barn dem neste? Selv pleide jeg ha 3 uker , nå blir det en uke hjemme og 2 på hytta. Ingen familie i år. Er litt hardt men man må faktisk ta vare på seg selv også. Anonymkode: bb227...a35 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #17 Skrevet 27. juni 2023 Kan dere bo hos noen andre eller leie noe? Anonymkode: c98da...9fc
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #18 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan dere bo hos noen andre eller leie noe? Anonymkode: c98da...9fc Det var en god ide - bo hos din søte tante f.eks. ts, og bare besøke foreldrene dine på vanlig dagsbesøk Anonymkode: 05a15...dda 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #19 Skrevet 27. juni 2023 Vi løste problemet ved å leie feriehus sammen med min manns søsken. Da ble ikke alle boende under ett tak. Mye bedre. Men hadde uansett ikke brukt 2 uker der dersom det var så slitsomt. Anonymkode: 5fb9a...646 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #20 Skrevet 27. juni 2023 Han kommer aldri i verden til å forandre seg nå! Enten er han såpass dum i hodet at han virkelig ikke klarer å begripe hvor ekkelt denne oppførselen egentlig er. Eller så er han fullstendig klar over dette, og det er vel nettopp derfor han velger å holde på sånn. Kanskje han synes at det er "ufattelig morsomt" å oppføre seg på denne måten, bare fordi han ønsker å irritere dere mest mulig? Så enten aksepterer dere denne oppførselen, eller så får dere finne dere noen andre steder å bo. Lurer han på hvorfor ingen ønsker å besøke ham lenger, så kan dere selvfølgelig være såpass ærlige mot ham. En godt voksen person som oppfører seg på denne måten, burde jo klare å akseptere dette. Anonymkode: 5aac5...dbd 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå