Gå til innhold

Bare dårlige erfaringer med AirBnb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange her ser jo ikke at det er to ulike tjenester;

- AirBnB har ofte flere rom, og er derfor praktisk for familie på tur

- AirBnB har kjøkken, så man kan lage noen måltid selv. Spare penger, eller praktisk for en barnefamilie. 

- AirBnB har ofte adskilt soverom, veldig greit for meg som våkner 2 timer før mannen, det er hat å sitte på hotellrom og være stille. 

- AirBnB finner du også på lokasjoner der det ikke finnes hotell, noe som kan gi unike opplevelser utenfor de store turiststedene. 

Men om man som par, som liker hotellfrokost og romservice, og man reiser til en klassisk destinasjon med rikt utvalg i hoteller, så er det jo opplagt at Hotell er det riktige valget for de fleste. 

Anonymkode: d0ec5...9a3

Det finnes mange hoteller med kjøkken! Mange B&B utenfor turiststedene også

Anonymkode: 43c87...b77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hoteller har resepsjon der du kan sjekke inn og ut når som helst. Mange airbnb-utleiere er ofte på jobb, så de kan kun sjekke deg inn kl 14. Verken før eller etter. Veldig upraktisk. Og de har gjerne en liste med husregler lang som et vondt år. Med de merkeligste regler, som at du må ta med deg søpla eller vaske sengetøyet når du sjekker ut. Noen forbyr til og med å kaste dopapir i toalettet. Veldig nasty og upraktisk.

Mange bruker airbnb på grunn av kjøkken. Men det er sjelden kjøkkenet er av god nok standard til å lage seg kokte egg. Det ender i 9 av 10 tilfeller at man ikke bruker kjøkkenet for det er helt ubrukelig.

Hoteller tilbyr rett og slett en trygghet som kommersiell aktør som private ikke kan tilby. Og det til samme pris som Airbnb.

Anonymkode: 6246e...f13

Mange hoteller lar deg heller ikke sjekke inn før kl 14. Og dette med å ikke kaste toalettpapir i do handler ikke om utleier. Vi bodde på femstjerners i Hellas hvor det heller ikke var lov, og det er pga infrastrukturen på kloakken. Med så mange mennesker på et sted tåler rørene det rett og slett ikke.

Kjøkken får du også på mage charterhotell, de er like dårlig utstyrt som på en dårlig Airbnb. 

Og mange av de som leier ut er faktisk komersielle aktører, med flere leiligheter. Det er ikke gitt at et hotell er bedre til å hjelpe deg, er det fullbooket så er det fullbooket.

Det viktigste når man reiser på tur er derfor en god reiseforsikring.

Hilsen den som av prinsipp ikke bruker Airbnb på turiststeder.

Anonymkode: f3c79...d75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes Airbnb er dyrt? Ofte dyrere enn de billigste hotellene pga det gebyret, og samtidig som de mangler det behagelige upersonlige som et hotell har? Foretrekker hotell, gitt.

Anonymkode: 00703...653

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det finnes mange hoteller med kjøkken! Mange B&B utenfor turiststedene også

Anonymkode: 43c87...b77

På rommet, der andre sover. Her kan jeg koke kaffe og ta meg litt mat, samtidig som mannen sover ut. Særlig for småbarnsforeldre er det gull. 

Jeg har bodd på mange steder der det ikke er B&B. Der du våkner midt i naturen, uten et annet rom rett ved. 

Skrevet
Kjetil E skrev (25 minutter siden):

Ikke har jeg behov for eget kjøkken, altan med utemøbler, vaskerom eller grill. Jeg vet hva jeg vil ha og det får jeg på hoteller, på tide at dere innser at ikke alle ønsker airbnb når man har ferie.

Hvor står det noe om at vi som liker AirBnb ikke skjønner at det ikke er for alle? 
Jeg velger også hotell dersom jeg reiser alene og skal bo en natt eller to på et sted, da digger jeg oppredd seng og frokostbuffet og trenger ikke andre fasiliteter. 

Men om jeg reiser med hele familien, skal være borte flere dager og er på ferie, da foretrekker jeg AirBnb. Da kan jeg velge akkurat det utstyret og fasilitetene jeg trenger på akkurat DEN reisen. Noen ganger ønsker jeg stor veranda og havutsikt, andre ganger er det viktigere med parkeringsplass og badebasseng, for eksempel. 
Jeg har bodd sammen med familien på en rekke forskjellige steder over store deler av verden og hver gang har jeg valgt noe som har passet akkurat for DEN ferien. 
I London valgte vi en liten byleilighet sentralt i byen, gåavstand til tuben og enkelt kjøkken. I Venezia valgte vi stor hage med badebasseng, parkeringsplass og muligheter for å grille i hagen, i Amsterdam valgte vi nærhet til jernbanestasjon og hyggelig nabolag. 
På reise med to ungdommer som gjerne vil ha eget soverom og ikke har helt samme døgnrytme som oss andre så er det rett og slett uaktuelt å stappe seg inn på et hotellrom for en uke på ferie. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Angelheart2 skrev (16 minutter siden):

Hvor står det noe om at vi som liker AirBnb ikke skjønner at det ikke er for alle? 
Jeg velger også hotell dersom jeg reiser alene og skal bo en natt eller to på et sted, da digger jeg oppredd seng og frokostbuffet og trenger ikke andre fasiliteter. 

Men om jeg reiser med hele familien, skal være borte flere dager og er på ferie, da foretrekker jeg AirBnb. Da kan jeg velge akkurat det utstyret og fasilitetene jeg trenger på akkurat DEN reisen. Noen ganger ønsker jeg stor veranda og havutsikt, andre ganger er det viktigere med parkeringsplass og badebasseng, for eksempel. 
Jeg har bodd sammen med familien på en rekke forskjellige steder over store deler av verden og hver gang har jeg valgt noe som har passet akkurat for DEN ferien. 
I London valgte vi en liten byleilighet sentralt i byen, gåavstand til tuben og enkelt kjøkken. I Venezia valgte vi stor hage med badebasseng, parkeringsplass og muligheter for å grille i hagen, i Amsterdam valgte vi nærhet til jernbanestasjon og hyggelig nabolag. 
På reise med to ungdommer som gjerne vil ha eget soverom og ikke har helt samme døgnrytme som oss andre så er det rett og slett uaktuelt å stappe seg inn på et hotellrom for en uke på ferie. 

Det var ikke ment til alle som bruker airbnb, men til de som på død og liv skal overtale oss som ikke vil bruke det til å prøve det. Det er de den kommentaren er rettet mot. 

Når folk mener jeg skal prøve det, da er jeg i min fulle rett til å be dem drite å dra i hvordan jeg tilbringer feriene mine. Så den var ikke til deg, men til de airbnb brukerne som er mer katolske enn paven og ikke tåler at det finnes folk som ikke vil bruke airbnb.

AnonymBruker
Skrevet

Har bare hatt positive opplevelser så langt. Noe av hensikten er at det ikke kan sammenliknes med hotell. En står litt friere og kommer ofte tettere på lokalbefolkningen. 

Anonymkode: d59ca...00b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (1 time siden):

Det var ikke ment til alle som bruker airbnb, men til de som på død og liv skal overtale oss som ikke vil bruke det til å prøve det. Det er de den kommentaren er rettet mot. 

Når folk mener jeg skal prøve det, da er jeg i min fulle rett til å be dem drite å dra i hvordan jeg tilbringer feriene mine. Så den var ikke til deg, men til de airbnb brukerne som er mer katolske enn paven og ikke tåler at det finnes folk som ikke vil bruke airbnb.

Ingen har prøvd å overtale i denne tråden. Du fremstår litt nærtagende, for hvem har bedt deg prøve? 

TS sin påstand er at AirBnB kun har en nedside. Det blir det sagt i mot.

Flere av oss har bekreftet at det er to ulike tjenester, og at vi ofte velger hotell. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (3 timer siden):

Ikke har jeg behov for eget kjøkken, altan med utemøbler, vaskerom eller grill. Jeg vet hva jeg vil ha og det får jeg på hoteller, på tide at dere innser at ikke alle ønsker airbnb når man har ferie.

Hvor i alle dager har du det fra at jeg mener alle skal bruke airbnb...? 

Mitt svar var en kommentar til det du skrev i innlegget jeg siterte, hvor du skrev at hotell hadde mye mer bekvemmeligheter enn airbnb, noe jeg i mitt innlegg da beskrev at ikke stemte.

Det er helt ok at du liker å bo på hotell, men det er feil å skrive at airbnb ikke gir like mye bekvemmelighet. 

Anonymkode: 320bb...a9d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor i alle dager har du det fra at jeg mener alle skal bruke airbnb...? 

Mitt svar var en kommentar til det du skrev i innlegget jeg siterte, hvor du skrev at hotell hadde mye mer bekvemmeligheter enn airbnb, noe jeg i mitt innlegg da beskrev at ikke stemte.

Det er helt ok at du liker å bo på hotell, men det er feil å skrive at airbnb ikke gir like mye bekvemmelighet. 

For meg gir ikke det like mye bekvemmelighet. Og det er åpenbart av innlegget at dere mener jeg skal prøve dette.

AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (1 minutt siden):

For meg gir ikke det like mye bekvemmelighet. Og det er åpenbart av innlegget at dere mener jeg skal prøve dette.

"Dere"...? Jeg har ikke sagt at at du skal prøve det; jeg har korrigert det du sa om at det er mye mer bekvemmeligheter på hotell. 

Du står helt fritt til å velge hotell så mye du vil, og jeg bor også på hotell når jeg er bare meg og bare skal være et sted noen dager. Ikke fordi det "Har meg bekvemmeligheter"; men fordi ikke trenger alle bekvemmelighetene jeg kan få med airbnb, og da ikke gidder lese reviews og ditten og datten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere har sagt før meg; valget mellom AirBnB og hotell avgjøres av behovet for den enkelte tur - reiser jeg alene eller med mannen er hotell en no-brainer, reiser vi hele familien og skal være mer enn et par dager er AirBnB genialt, med eget rom til ungene, mulighet for å lage mat og gjerne en liten hageflekk ungene kan boltre seg på.

Når det gjelder hvem som prøver å overtale hvem til hva her i tråden, ser jeg langt flere som uttaler seg skråsikkert negativt om AirBnb uten å ha hverken peiling eller erfaring (og åpenbart baserer sin oppfatning på skrekkhistorier) enn jeg ser av personer som mener AirBnB er det eneste saliggjørende for alle. ;) 

Anonymkode: d8af9...2df

• Liker 5
Skrevet (endret)
8 hours ago, Kjetil E said:

For det første så er en skikkelig hotellfrokost svært vikitg for meg når jeg er på ferie. Komme ferdig til dekket bord og forskyne meg av en deilig stor og rikholdig buffet. Frokost levert på døra blir bare JALLA i forhold.

Og jeg liker å komme til et rom som daglig blir gjort istand til meg slippe å gjøre noe selv. Man kan nok kanskje få det hvis man bor på airbnb privat hvor de som eier bor der. Men det ønsker ikke jeg. Vil ikke orke å skulle omgåes de som bor der. Og der  hvor man bare leier en leilighet/hybel får du heller ikke rommet ordnet og i stand hver dag så nei takk. Kan ikke dere bare innse at det er ikke alle som ønsker å bruke airbnb. Kun innse at det er et ferieliv jeg og en del andre IKKE ønsker.

Jeg kan forsåvidt se argumentet at hvis man er en stor familie så kan det være en god del penger på å leie en leilighet gjennom airbnb fremfor å ta inn på et hotell hvor man trenger flere rom. Men jeg reiser stort sett alene og vil neppe spare særlig mye på den slags.

Folk er forskjellige og har ulike preferanser. Greit nok det.

Her virker det som om folk bare prøver å gi gi deg en annen side av saken siden du går så bastant ut mot noe du aldri har prøvd. Dette burde du være takknemlig for istedet for å gå i full forsvarsposisjon og beskylde folk for å "overtale" deg til noe som helst.

Har selv bodd i en airbnb i to måneder nå og jeg reiser alene. Trives som regel godt på hoteller, men Airbnb'en har gitt meg muligheter som ikke hadde passet likegodt som om jeg skulle bodd på hotell.  Her er mine personlige pluss-sider:

- Jeg kan invitere til sosiale sammenkomster. På det meste har jeg hatt 20 stykker og jeg ville ikke hatt sjans til å samle så mange på et hotellrom. Kjøkken og uteplass er gull verdt. Folk har også kommet innom og bakt,  lagd mat, for å se på film eller slappe av med musikk og en pils. 

- Personlig liker jeg at jeg kan lage meg mat om jeg skulle bli sulten i løpet av dagen så jeg slipper å kjøre ut for å finne en resturant eller betale mye for en hotel-lunsj. Liker også at jeg kan spise i ro. Er ikke alltid like glad i å stå i kø rundt buffeten om jeg er trøtt på morgenen. Liker hotelfrokoster generelt da, men å kunne ta ting i eget tempo kan være kjekt enkelte ganger ;) 

- Pris. 

- Romslighet og komfort. Kan fort bli kjedelig å bruke for mye tid inn i et standard hotelrom.

I likhet med hoteller finnes det mye variasjoner med Airbnb. Nøkkelen er å vite hva slags preferanser man har og lese seg opp om stedet matcher disse. 

PS: Du står fremdeles fritt til å velge hva du vil. Dette er bare mitt eget perspektiv :) 

Endret av Bigote
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker mye ABB. Som en stor familie er det kjempe kjekt! 

Anonymkode: 4a634...da3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På kjærestetur velger vi hotell, synes det er mer romantisk. Har bodd i stor hytte i fjellet leid via ABB og vært på guttetur i storby i utlandet via det samme. På familietur kan det ha sine fordeler. Litt større plass og billigere. Godt forarbeide er nødvendig. Leid hus i «syden» via det sammen med en annen familie i sommer. ABB er ikke så ille for samfunnet heller.De rapporterer leieinntekter til myndighetene i flere land og jobber med vasking og som vaktmester mv. følger med. 

Anonymkode: f1e0e...dcc

Skrevet

Jeg elsker ABB og har hatt noen fantastiske opphold rundt omkring i verden som jeg aldri ville fått på hotell. Jeg er lei av hotell og trives best der hvor ting er mer autentisk. Jeg bytter gjerne bort en hotellfrokost mot en sterk espresso med en bakevare på en pinnestol m/bord i en trang gate hvor jeg kan se folk gå forbi. Eller åpne vinduet/døren om morgenen mens kaffetrakteren går og jeg kan trå rett ut i sand med middelhavet rett foran meg. Eller bli vekket av morgen av sauer som gresser utenfor vinduet. 

Men vi er forskjellige :)

Det som imidlertid er et must når man leier via ABB er å lese anbefalinger fra folk som har leid tidligere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 18.32):

Men reviews var tipp-topp i forkant? 

Ja så ikke en negativ omtale, og der var mange omtaler… Kom på at jeg måtte handle kniv og potetskreller også; jeg antok at det tilhørte”fullt utstyrt kjøkken”🫣Dvs den ene kniven jeg fant var skikkelig sløv. Har holdt med til studio apartment på hotell etter dette, da jeg har behov for å kunne tilberede noe mat.

Anonymkode: 30855...9a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja så ikke en negativ omtale, og der var mange omtaler… Kom på at jeg måtte handle kniv og potetskreller også; jeg antok at det tilhørte”fullt utstyrt kjøkken”🫣Dvs den ene kniven jeg fant var skikkelig sløv. Har holdt med til studio apartment på hotell etter dette, da jeg har behov for å kunne tilberede noe mat.

Anonymkode: 30855...9a1

Høres bare merkelig ut. Jeg har laget mye mat på airbnb, og ser raskt på reviews hva standarden på kjøkkenet er. Og de har langt overgått ethvert hotell i mengden utstyr. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker man vet aldri hvem man leier hos heller🙈

Jeg og en venninne var en gang hjem til 2 som bodde på air bnb her jeg bor. Vi var kjempe stille, hadde ikke noe musikk eller noe. Å plutselig sto eieren på 50 ca i stuen. Han sa først på engelsk til de 2 fyrene at han mente vi var for bråkete å at de ikke fikk ha besøk noe som er helt greit å si. Så sa han til oss 2 på norsk at visst vi ville feste fikk vi 2 komme opp til han å feste i stede fordi han syns vi var så deilige🙈 han snakket engelsk til de og norsk til oss og så helt forskjellige ting til de og oss, kom med litt ubehagelige kommentarer til oss. 

Anonymkode: 52bdc...e31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker man vet aldri hvem man leier hos heller🙈

Jeg og en venninne var en gang hjem til 2 som bodde på air bnb her jeg bor. Vi var kjempe stille, hadde ikke noe musikk eller noe. Å plutselig sto eieren på 50 ca i stuen. Han sa først på engelsk til de 2 fyrene at han mente vi var for bråkete å at de ikke fikk ha besøk noe som er helt greit å si. Så sa han til oss 2 på norsk at visst vi ville feste fikk vi 2 komme opp til han å feste i stede fordi han syns vi var så deilige🙈 han snakket engelsk til de og norsk til oss og så helt forskjellige ting til de og oss, kom med litt ubehagelige kommentarer til oss. 

Anonymkode: 52bdc...e31

Derfor: Les anmeldelsene. Og ikke lei med mindre det er mange anmeldelser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...