AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Del Skrevet 27. juni 2023 En australier har planer om å arrangere noe han kaller Enhanced Games. En samling idretter som friidrett, svømming og vektløfting der forskjellen er at utøverne både kan og oppfordres til å dope seg. Målet er å frigjøre det virkelige potensialet til mennesket, og se de virkelige rekordene og yttergrensene for hva menneskekroppen kan klare. Hva synes du om dette arrangementet? Kommer du til å se på? Det er i alle fall rettferdig konkurranse siden alle deltakere doper seg. Anonymkode: 69685...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 27. juni 2023 #2 Del Skrevet 27. juni 2023 Det er ikke en ny tanke, men det er jo to store problemer her da. Det første er at salg og/eller bruk av de aller fleste dopingmidler som fremmer prestasjon er ulovlig i de fleste land. Det andre er jo det etiske. Ja, man velger selv om man vil delta og hvor mye dop man ønsker å putte i seg, men det kan jo raskt bli et løp for å se hvem som tåler mest dop før de dør. Det blir plutselig en konkurranse om hvem som kan optimalisere doping istedenfor hvem som kan optimalisere trening og kosthold (selv om det også ligger i bunn). Hadde det vært interessant fra et treningsvitenskapelig standpunkt? Det tror jeg absolutt. En fordel hadde vært å kreve åpenhet om hva folk putter i seg og obligatorisk deltakelse i forskningsstudier. Men jeg tror medmennesket i meg heller mot at jeg ikke synes det er en så god idé. Med en gang det går prestasjon i noe så er det så lett å dra det for langt. Det er til og med diskusjoner om spesialstyrker i militæret burde få lov til å bruke steroider eller ikke, og der kan man jo argumentere for at en sterkere kropp kan være forskjellen mellom liv og død. Jeg ser ikke helt at dette kommer til å skje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. juni 2023 #3 Del Skrevet 28. juni 2023 Sandum.PT skrev (På 27.6.2023 den 8.02): Det er ikke en ny tanke, men det er jo to store problemer her da. Det første er at salg og/eller bruk av de aller fleste dopingmidler som fremmer prestasjon er ulovlig i de fleste land. Det andre er jo det etiske. Ja, man velger selv om man vil delta og hvor mye dop man ønsker å putte i seg, men det kan jo raskt bli et løp for å se hvem som tåler mest dop før de dør. Det blir plutselig en konkurranse om hvem som kan optimalisere doping istedenfor hvem som kan optimalisere trening og kosthold (selv om det også ligger i bunn). Hadde det vært interessant fra et treningsvitenskapelig standpunkt? Det tror jeg absolutt. En fordel hadde vært å kreve åpenhet om hva folk putter i seg og obligatorisk deltakelse i forskningsstudier. Men jeg tror medmennesket i meg heller mot at jeg ikke synes det er en så god idé. Med en gang det går prestasjon i noe så er det så lett å dra det for langt. Det er til og med diskusjoner om spesialstyrker i militæret burde få lov til å bruke steroider eller ikke, og der kan man jo argumentere for at en sterkere kropp kan være forskjellen mellom liv og død. Jeg ser ikke helt at dette kommer til å skje. Jeg er enig med dine betraktinger. Angående spesialstyrker så tror jeg at dop er utbredt blant soldater i utlandet, og i Norge så var jo berserkene fra vikingtiden kjent for å bruke dop (sopp, tror det var fluesopp). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Del Skrevet 28. juni 2023 Det største etiske hinderet i mine øyne er at utøveren vil drepe seg selv eller gjøre seg selv invalide ved å gå over grensen av hva vi tåler. Anonymkode: d1e9e...410 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Del Skrevet 28. juni 2023 On 6/27/2023 at 8:02 AM, Sandum.PT said: Det er ikke en ny tanke, men det er jo to store problemer her da. Det første er at salg og/eller bruk av de aller fleste dopingmidler som fremmer prestasjon er ulovlig i de fleste land. Det andre er jo det etiske. Ja, man velger selv om man vil delta og hvor mye dop man ønsker å putte i seg, men det kan jo raskt bli et løp for å se hvem som tåler mest dop før de dør. Det blir plutselig en konkurranse om hvem som kan optimalisere doping istedenfor hvem som kan optimalisere trening og kosthold (selv om det også ligger i bunn). Enig. Vil legge til noen flere argumenter Om man har et "doping OL" i tillegg til vanlig OL og doping OL er mye mindre prestisjefylt så vil man jo ende opp med kun dopede B-utøverei doping-OL. Disse vil ha bedre fysikk enn de i vanlig OL, men de vil jo mangle ting som teknikk og strategi. Ser du på en fotballkamp så er du ikke kun ute etter å se på hvem som kan løpe raskest, lengst og skyte ballen hardest. Du ønkser jo også å se ballkontroll, taktikk, osv. Samme gjelder i mange idretter. I boksing så har man ulike vektklasser nettopp fordi publikum ikke kun er ute etter å se hvem som er sterkest. I idretter hvor doping-OL blir større enn vanlig OL kan man få et problem med at mange blir presset til å dope seg. I fattige land er idrett en del av det å komme seg ut av fattigdommen. I diktaturer satses det tungt på idretter og det er hardt press på utøverne fra myndighetene. Man kan jo se tilbake til kvinneutøvere fra Øst-Europa på 80-tallet. En del av disse ser ut som menn. Disse har satt rekorder som fortsatt står over 40 år etter de ble satt. Anonymkode: 55881...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå