VildeVilde Skrevet 27. juni 2023 Forfatter #41 Skrevet 27. juni 2023 Jeg lurer bare for naar man er trener, og forteller hva andre bør spise, trene etc. Begge foreldre er normal høyde, vekt på begge. Ikke noe gentisk eller sykdom 32 år. Hun bor ikke i Norge. Jeg spør her for jeg lurer på hva norske damer gjør? Jeg vet ikke om det er ok å ta markløft m 60 kg når man er 8,5 mnd gravid, benkpress, tunge kettlebells etc. Vanligvis er hun så nøye at hun kun spiser kun 1/4 avocado per dag og veier mat etc. Og jeg shamer ikke noe.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. juni 2023 #42 Skrevet 27. juni 2023 Det er en lav fødselsvekt, ja, men trenger ikke nødvendigvis ha noe med mors kosthold/trening å gjøre. Det er mange forhold som påvirker barns fødselsvekt. Det er i alle fall ikke noe å trakte etter å få minst mulig barn, barn med lav fødselsvekt får dårligere helse og lavere intelligens enn barn med gjennomsnittsvekt.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #43 Skrevet 27. juni 2023 VildeVilde skrev (10 minutter siden): Jeg lurer bare for naar man er trener, og forteller hva andre bør spise, trene etc. Begge foreldre er normal høyde, vekt på begge. Ikke noe gentisk eller sykdom 32 år. Hun bor ikke i Norge. Jeg spør her for jeg lurer på hva norske damer gjør? Jeg vet ikke om det er ok å ta markløft m 60 kg når man er 8,5 mnd gravid, benkpress, tunge kettlebells etc. Vanligvis er hun så nøye at hun kun spiser kun 1/4 avocado per dag og veier mat etc. Og jeg shamer ikke noe. Du gjør det indirekte. Innleggene dine lyser av at du tror at venninnen din sine handlinger under svangerskap er årsaken til at hun fikk et lite barn. Som mange av prøver å fortelle deg så er trening ikke årsak til lav fødselsvekt, det du nevner er ikke bekymringsverdig, i hverfall ikke hos en godt trent person. Du nevner og spesifikke sider ved hennes kosthold, men du har da ikke hele bildet. Den vanligste årsaken er morkakesvikt, det er ikke noe hun kunne forhindret ved levevaner. Anonymkode: 9fb25...d04 1 1
VildeVilde Skrevet 27. juni 2023 Forfatter #44 Skrevet 27. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Du gjør det indirekte. Innleggene dine lyser av at du tror at venninnen din sine handlinger under svangerskap er årsaken til at hun fikk et lite barn. Som mange av prøver å fortelle deg så er trening ikke årsak til lav fødselsvekt, det du nevner er ikke bekymringsverdig, i hverfall ikke hos en godt trent person. Du nevner og spesifikke sider ved hennes kosthold, men du har da ikke hele bildet. Den vanligste årsaken er morkakesvikt, det er ikke noe hun kunne forhindret ved levevaner. Anonymkode: 9fb25...d04 Jeg liker bare ikke at kvinner fokuserer så mye på vekt generelt og ihvertfall ikke under graviditet, jeg er skeptisk ja. Trodde man skulle ta det pent rett før fødsel, ikke løfte mer enn 20 kg etc. Men det kan være alt mulig. Som sagt personen bor ikke i Norge, snakker ikke norsk. Jeg lurte på hva norske damer mener. Igjen dette er et helt anonymt medium🤷♀️her spør folk om alt mulig rart. Så jeg sier ingenting om dette til vedkommende. Lurte kun.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #45 Skrevet 27. juni 2023 37 minutter siden, VildeVilde said: Jeg liker bare ikke at kvinner fokuserer så mye på vekt generelt og ihvertfall ikke under graviditet, jeg er skeptisk ja. Trodde man skulle ta det pent rett før fødsel, ikke løfte mer enn 20 kg etc. Men det kan være alt mulig. Som sagt personen bor ikke i Norge, snakker ikke norsk. Jeg lurte på hva norske damer mener. Igjen dette er et helt anonymt medium🤷♀️her spør folk om alt mulig rart. Så jeg sier ingenting om dette til vedkommende. Lurte kun. Det er ikke vektløfting som er årsaken til babyens vekt. Det kan ha vært dårlig tilførsel av næring fra morkake. Kanskje har babyen et syndrom. I land med ultralydundersøkelser har dette nok blitt fulgt opp. Det er utrolig ufint å spekulere i dette. Anonymkode: e6c8c...eb7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #46 Skrevet 27. juni 2023 PS, du er jo nesten litt sykelig opptatt av denne damens vekt selv... Glasshus. Anonymkode: e6c8c...eb7
VildeVilde Skrevet 27. juni 2023 Forfatter #47 Skrevet 27. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke vektløfting som er årsaken til babyens vekt. Det kan ha vært dårlig tilførsel av næring fra morkake. Kanskje har babyen et syndrom. I land med ultralydundersøkelser har dette nok blitt fulgt opp. Det er utrolig ufint å spekulere i dette. Anonymkode: e6c8c...eb7 Ja sikkert det mest ufine noe har sagt her .. om noe sa ble jeg bekymret.
Topsi Skrevet 27. juni 2023 #48 Skrevet 27. juni 2023 Jeg var også liten, det var feil på morkaken. Som regel hvis barn er små handler det om morkaken, svangerskapsforgiftning eller f eks røyking. 1
VildeVilde Skrevet 27. juni 2023 Forfatter #49 Skrevet 27. juni 2023 Jeg ble bekymret og spurte på dette forumet. Jeg er ikke besatt, misunnerlig, ufin med mere. Nå logger jeg av.
VildeVilde Skrevet 27. juni 2023 Forfatter #50 Skrevet 27. juni 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: PS, du er jo nesten litt sykelig opptatt av denne damens vekt selv... Glasshus. Anonymkode: e6c8c...eb7 Ja jeg bruker hele livet mitt på det
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #51 Skrevet 27. juni 2023 VildeVilde skrev (2 minutter siden): Jeg ble bekymret og spurte på dette forumet. Jeg er ikke besatt, misunnerlig, ufin med mere. Nå logger jeg av. Du fortsetter å mase om vekt og mat, og hva enn. Du har fått svar og ulike teorier, men du fortsetter å mene det må være noe mer der. Tror det er lurt du logger av ja! Anonymkode: 782e7...976
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #52 Skrevet 28. juni 2023 Man skal virkelig sulte seg for at babyen i magen skal få lav fødselsvekt pga. det. Barnet tar næringen først, har jeg hørt. Min første kom i hui og hast i uke 36, så hun veide naturligvis lite, men fødselsvekten var lavere enn forventet i uke 36. Etter fødselen kom ikke morkaken min ut, og den måtte tas ut i narkose. Den løsnet ikke, og måtte hentes ut i biter. Den var også «for liten». Holdt meg i bevegelse, men trente ikke hardt. Spiste sunt, men unnet meg mye godt også. Morkaken ble undersøkt for blant annet blodpropp, men de fant ingenting. Likevel var det noe som stoppet tilførselen til morkaken, og dermed også til barnet. Pga dette gikk jeg på blodfortynnende i mitt neste svangerskap, og det ble også sett på som et risikosvangerskap med mange vekstkonteoller. Fødte i uke 38, og hun veide 3,5 kg. Det er med andre ord mange grunner til lav fødselsvekt, mange man ikke finner ut av. Anonymkode: b9392...a77 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #53 Skrevet 28. juni 2023 VildeVilde skrev (10 timer siden): Jeg lurer bare for naar man er trener, og forteller hva andre bør spise, trene etc. Begge foreldre er normal høyde, vekt på begge. Ikke noe gentisk eller sykdom 32 år. Hun bor ikke i Norge. Jeg spør her for jeg lurer på hva norske damer gjør? Jeg vet ikke om det er ok å ta markløft m 60 kg når man er 8,5 mnd gravid, benkpress, tunge kettlebells etc. Vanligvis er hun så nøye at hun kun spiser kun 1/4 avocado per dag og veier mat etc. Og jeg shamer ikke noe. Herregud, mors og fars vekt NÅ har ingenting å si for fødselsvekten til babyen.. Det er om det ligger i slekten å få små babyer som menes med "genetisk". Du vet heller ikke noe om sykdommer knyttet til å få barn med lav fødselsvekt. Det er helt ok å ta markløft på 60 kg når man er til og med 9 mnd gravid - så fremt dette også var noe man gjorde før graviditeten. Som du har fått til svar mange ganger: Det er helt!!! ok!!! å trene!!! mens man er gravid! Man kan trene som normalt, så lenge man lytter til smerter og vondter, og ikke prøver å sette rekorder. At hun kun spiser 1/4 avocado om dagen er bullshit, og jo, du shamer. Anonymkode: 3b3b6...d9c
kjærring Skrevet 3. juli 2023 #54 Skrevet 3. juli 2023 VildeVilde skrev (På 27.6.2023 den 0.16): En venninne av meg som er PT og har trent og spiste seg sunt gjennom svangerskapet fikk en jente som ikke veide mer en 2kg. Hun var kun to uker forut. Er ikke det ganske lite ? Jeg var tvilling, men var selv 2.6 og broren min enda større. Er det fordi hun insisterte paa trening opp til fødsel ? Og jeg tror hun har vært streng paa maten, hun veier og holder paa. Var jo aktiv som gravid, men tok det pent pa slutten.. fikk gutter som veide ca 3,5 begge. Eller er det normalt ? Bare lurer ... Nei det trenger det ikke å være. Gener spiller inn. Funksjonen til livmoren / navlestrengen pluss pluss. Mange faktorer som spiller inn her.
kjærring Skrevet 3. juli 2023 #55 Skrevet 3. juli 2023 Bergenserdame skrev (På 27.6.2023 den 1.18): Jeg veide 1900 gram da jeg ble født og jeg ble født til termin. Legene fant aldri noen forklaring på hvorfor, men påpekte at de så det en sjelden gang og omtalte det som besynderlig. Slik jeg har funnet ut kalles det dysmatur, men jeg har ikke funnet mye forskning på dette. Nå er dette riktignok 27 år siden og legene har nok mye mer kunnskap idag. Det legene fant ut var at hjernen tok til seg mesteparten av næringen mens resten av kroppen ikke la på seg. Mor var på jevnlig kontroll en gang i uken. Hun var sunn, spiste normalt, i god aktiv form og jobbet til hun fikk beskjed om å ta det med ro, som ofte er rådet når noe er unormalt under svangerskap. La på meg i normalt tempo etter fødsel. Bror veide over 3 kg. Det skjer av og til- og uten forklaring. Jeg ville nok derfor ikke tenkt det hadde noe med mat å gjøre. Mulig det var morkaken som fungerte dårlig
kjærring Skrevet 3. juli 2023 #56 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 14.31): Vet ikke hvorfor mange synes 3 kilo er normal vekt. Jenta mi veide 3 kilo og var 53 cm lang. Ribbeina stakk ut og hun så VELDIG tynn og skrøpelig ut ved fødsel. For min del var det svangerskapsforgiftning så hun la ikke på seg mye de siste ukene. 2 kilo høres veldig lite ut avhengig av lengden på babyen.. Anonymkode: 4d70b...d01 For at 3kg -3.5kg er gjennomsnitt og er dermed normal vekt. 2 kg er lite. Men det betyr ikke at moren har skylden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå