Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, Bergenserdame said:

Jeg veide 1900 gram da jeg ble født og jeg ble født til termin. Legene fant aldri noen forklaring på hvorfor, men påpekte at de så det en sjelden gang og omtalte det som besynderlig. Slik jeg har funnet ut kalles det dysmatur, men jeg har ikke funnet mye forskning på dette. Nå er dette riktignok 27 år siden og legene har nok mye mer kunnskap idag. Det legene fant ut var at hjernen tok til seg mesteparten av næringen mens resten av kroppen ikke la på seg. Mor var på jevnlig kontroll en gang i uken. Hun var sunn, spiste normalt, i god aktiv form og jobbet til hun fikk beskjed om å ta det med ro, som ofte er rådet når noe er unormalt under svangerskap. La på meg i normalt tempo etter fødsel. Bror veide over 3 kg. Det skjer av og til- og uten forklaring. Jeg ville nok derfor ikke tenkt det hadde noe med mat å gjøre. 

Hun trente beinhardt med vekter helt opp til fødsel, tunge vekter og kettle bells. Lurer bare utifra ernæring, men det kan saaklart vaere alt mulig. Jeg tror hun kanskje spiste for restriktivt. Men viktigste er sunn baby. 

AnonymBruker
Skrevet
VildeVilde skrev (41 minutter siden):

Ja det er ikke treningen, hun insisterer pa at hun spiser veldig sunt .. lurte kun paa om det var pga ernæring om ikke babyen hadde lagt på seg ? 

VildeVilde skrev (38 minutter siden):

Hun har ikke det heller, hun spiser 3 egg per dag til frokost etc, men hun veier kylling etc. og hun er veldig NOYE på maten. Men kanskje spist for lite hvis babyen veide så lite ? Eller er det andre grunner, ikke genetisk 

Hvorfor har du hengt deg opp i det egentlig? Er ikke det en informasjon man hører og lar gå? På hvilken måte påvirker det deg? Min venninne fødte to barn på 2,5 kg til over termin. Mitt premature barn var 3.8 kg. Barn er ulike. 

Anonymkode: 782e7...976

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
VildeVilde skrev (1 minutt siden):

Hun trente beinhardt med vekter helt opp til fødsel, tunge vekter og kettle bells. Lurer bare utifra ernæring, men det kan saaklart vaere alt mulig. Jeg tror hun kanskje spiste for restriktivt. Men viktigste er sunn baby. 

Du tror veldig mye om denne venninna. 

• Liker 1
Skrevet
VildeVilde skrev (4 minutter siden):

Ja, og min mor var ikke pt som veide maten sin. Likevel var jeg undervektig. Det er derfor ikke nødvendigvis noe sammenheng mellom de faktorene du beskriver😊

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor har du hengt deg opp i det egentlig? Er ikke det en informasjon man hører og lar gå? På hvilken måte påvirker det deg? Min venninne fødte to barn på 2,5 kg til over termin. Mitt premature barn var 3.8 kg. Barn er ulike. 

Jeg har ikke hengt meg opp i det, om noe ble jeg litt bekymret. Dette er jo et anonymt brukerforum og da kan man spørre kanskje 'dumme' sporsmaal. Det er en person jeg bryr meg om. Og hun bor i utlandet, derfor spor jeg på norsk forum anonymt. Er ikke det hele poenget her ? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tror veldig mye om denne venninna. 

Vi er gode venner og snakker mye om trening og mat. Var kun et sporsmaal. Jeg lurte kun. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ha brukt medisiner som gir lav fødselsvekt. Ikke sikkert hun vil fortelle hva slags medisiner, til Gud og hvermannsen. Kan være mange årsaker.

Anonymkode: c7348...7cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok genetisk og har ingenting med mors trening å gjøre. Jeg levde sunt i svangerskapet og gikk kun opp 2,2 kg totaltz men baby veide 3,9 kg. 

Anonymkode: 084d1...5e8

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg har skjønt det, kan lavt næringsinntak være en årsak til lav fødselsvekt, men det skal mye til. Moren her må i så fall ha spist svært lite/sultet seg. Og det er jo i så fall bekymringsverdig, også med tanke på den mentale helsen hennes. 

Jeg er blant dem som hadde alvorlig svangerskapskvalme, og jeg kastet opp gjennom svangerskapene mine. Etter ca. halvgått svangerskap, var legen opptatt av at jeg fikk i meg nok næring, for da kunne det begynne å gå utover fosteret. Men det gikk bra, selv om jeg syns det var rimelig lite og lite variert til tider selv. Det var betydelig mindre enn hva jeg spiser til vanlig, og jeg gikk ikke opp i vekt som ønskelig i et svangerskap. Babyene mine var 3,3 og 3.7. kg. til termin.

Jeg var selv 2 kg. ved fødsel 1 uke etter termindato. Det ble regnet som lite/dysmaturt. Og årsaken var antagelig en kombinasjon av begynnende morkakesvikt og genetikk. Babyer på morsiden i familien har pleid å være ganske små. Moren min spiste helt normalt i sitt svangerskap, og jeg tviler sterkt på at hun trente (det har jeg aldri sett henne gjøre).  Jeg fulgte nederste vekstkurve som barn, og er lav og spedbygd som voksen også, det samme er moren og mormoren min. Mens barna mine er gjennomsnittlige. 

Anonymkode: 7dadc...9f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som jeg har skjønt det, kan lavt næringsinntak være en årsak til lav fødselsvekt, men det skal mye til. Moren her må i så fall ha spist svært lite/sultet seg. Og det er jo i så fall bekymringsverdig, også med tanke på den mentale helsen hennes. 

Jeg er blant dem som hadde alvorlig svangerskapskvalme, og jeg kastet opp gjennom svangerskapene mine. Etter ca. halvgått svangerskap, var legen opptatt av at jeg fikk i meg nok næring, for da kunne det begynne å gå utover fosteret. Men det gikk bra, selv om jeg syns det var rimelig lite og lite variert til tider selv. Det var betydelig mindre enn hva jeg spiser til vanlig, og jeg gikk ikke opp i vekt som ønskelig i et svangerskap. Babyene mine var 3,3 og 3.7. kg. til termin.

Jeg var selv 2 kg. ved fødsel 1 uke etter termindato. Det ble regnet som lite/dysmaturt. Og årsaken var antagelig en kombinasjon av begynnende morkakesvikt og genetikk. Babyer på morsiden i familien har pleid å være ganske små. Moren min spiste helt normalt i sitt svangerskap, og jeg tviler sterkt på at hun trente (det har jeg aldri sett henne gjøre).  Jeg fulgte nederste vekstkurve som barn, og er lav og spedbygd som voksen også, det samme er moren og mormoren min. Mens barna mine er gjennomsnittlige. 

Jeg må legge til at å spise sunt og trene frem til termin er anbefalt om en er i stand til det, tar hensyn til kroppen og går opp anbefalt antall kg. (og her er normalområdet ganske stort). En som er vant med å trene, kan ofte være i stand til å trene hardere i svangerskapet uten å få plager. Hvis det skal kunne påvirke babyens vekt, må det være i en sånn grad at det har tippet over i spiseforstyrrelse og tvangstrening. Her i Norge ville forhåpentligvis det blitt fanget opp på svangerskapskontroller sånn at moren kunne få hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det trenger ikke å ha noe med trening eller kosthold å gjøre. Det er en masse faktorer som påvirker fødselsvekt, noen er ting man kan gjøre noe med, andre ikke. Min mor røykte i svangerskapet, og det var antakelig årsaken til min lave fødselsvekt. Andre har en morkake som ikke fungerer optimalt, og i tillegg er fødselsvekt til dels arvelig.

Anonymkode: fd817...0c9

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvorfor mange synes 3 kilo er normal vekt. Jenta mi veide 3 kilo og var 53 cm lang. Ribbeina stakk ut og hun så VELDIG tynn og skrøpelig ut ved fødsel. For min del var det svangerskapsforgiftning så hun la ikke på seg mye de siste ukene. 2 kilo høres veldig lite ut avhengig av lengden på babyen..

Anonymkode: 4d70b...d01

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke fått all informasjon her. Det at en baby veier bare 2kg to uker før termin er ikke normalt. Det kan være veldig mange årsaker til det, blandt annet genetisk. 

Anonymkode: 11864...751

AnonymBruker
Skrevet
VildeVilde skrev (19 timer siden):

Vi er gode venner og snakker mye om trening og mat. Var kun et sporsmaal. Jeg lurte kun. 

Det virker som om du har bestemt deg for at årsaken er trening og kosthold, men her er det mange som rpøver å fortelle deg at andre årsaker er mye vanligere. Morkakesvikt/svangerskapsforgiftning er en vanlig årsak, ellers genetisk og, men sjelden så lav fødselsvekt da. Trening er ikke årsak, et restriktivt kosthold kan være medvirkende, men hva vet du om inntaket hennes egentlig. Det er litt stygt å mistro venninna di for å holde næringsinntaket hennes nede på bekostning av baby, for det er det det virker som du gjør..

Anonymkode: 9fb25...d04

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, 2.0 kg er regnet som lav fødselsvekt.

Nei, det er neppe pga trening og mat...

Det er som oftest genetisk, eller en sykdom/innsnevring i navlestrengen. 

Jeg har født to små barn 2.2 og 2.3 kg. Begge til termin. Og begge pga genetikk i følge legene. Både jeg og mannen var tilsvarende små som nyfødt.

Slutt å shame venninnen din.

Det er ingenting galt å trene som normalt, med like tunge vekter som før man ble gravid, også helt opptil fødselen. Det er faktisk anbefalt, og er et større problem at gravide ikke trener - noe sånne innlegg som dine kan skremme folk til....

Anonymkode: 3b3b6...d9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi gikk opp nesten 30 kg første svangerskap og babyen veide 2,4 kg..

Jeg trente hver dag i begge svangerskap og spiste med måte, gikk opp 10 kg og fødte barn på 3.5 og 3.3 kg🤷‍♀️

Anonymkode: 7dd4e...811

AnonymBruker
Skrevet

2 kilo er veldig lite, og jeg ville vært forsiktig med å spekulere mer i dette. Kan være noe med babyen... Da vil du føle deg elendig etter å ha spekulert om mor har forårsaket dette. 

Anonymkode: e6c8c...eb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bergenserdame skrev (19 timer siden):

Jeg veide 1900 gram da jeg ble født og jeg ble født til termin. Legene fant aldri noen forklaring på hvorfor, men påpekte at de så det en sjelden gang og omtalte det som besynderlig. Slik jeg har funnet ut kalles det dysmatur, men jeg har ikke funnet mye forskning på dette. Nå er dette riktignok 27 år siden og legene har nok mye mer kunnskap idag. Det legene fant ut var at hjernen tok til seg mesteparten av næringen mens resten av kroppen ikke la på seg. Mor var på jevnlig kontroll en gang i uken. Hun var sunn, spiste normalt, i god aktiv form og jobbet til hun fikk beskjed om å ta det med ro, som ofte er rådet når noe er unormalt under svangerskap. La på meg i normalt tempo etter fødsel. Bror veide over 3 kg. Det skjer av og til- og uten forklaring. Jeg ville nok derfor ikke tenkt det hadde noe med mat å gjøre. 

Jeg å var liten. 1800 gram og tre uker før termin. Detter var over 40 år siden da. Men ingenting som feiler meg. Lita under hele oppveksten. Var så dritt lei av at mødre til mine venner mente jeg hadde spise problemer. Moren min har fått mye kjeft av andre folk oppover min oppvekst. Jeg har aldri hatt spise problemer. Mye jeg ikke likte ja. Men aldri spise problemer. Så ble jeg voksen og finnes ikke kresen på mat. Liker alt. Så det går godt med småe barn å. Jeg trur hun moren har sikkert sine bekymringer selv. Og trenger støtte rundt seg. Ikke noen som kommer med en pekefinger. 

Anonymkode: 11160...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det kommer vel an på. Hvor stor/liten er far? Av og til er det genetisk. 

Her var far 2300gram ved fødsel. Jeg var rundt 3kg. Genetisk er begge små, lave, og burde veid lite. Petite. Jeg var overvektig, trente ikke. Fikk en baby på 2500gram født til termin. 

Anonymkode: bfa7a...402

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...