VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 En venninne av meg som er PT og har trent og spiste seg sunt gjennom svangerskapet fikk en jente som ikke veide mer en 2kg. Hun var kun to uker forut. Er ikke det ganske lite ? Jeg var tvilling, men var selv 2.6 og broren min enda større. Er det fordi hun insisterte paa trening opp til fødsel ? Og jeg tror hun har vært streng paa maten, hun veier og holder paa. Var jo aktiv som gravid, men tok det pent pa slutten.. fikk gutter som veide ca 3,5 begge. Eller er det normalt ? Bare lurer ...
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 3 minutter siden, VildeVilde said: En venninne av meg som er PT og har trent og spiste seg sunt gjennom svangerskapet fikk en jente som ikke veide mer en 2kg. Hun var kun to uker forut. Er ikke det ganske lite ? Jeg var tvilling, men var selv 2.6 og broren min enda større. Er det fordi hun insisterte paa trening opp til fødsel ? Og jeg tror hun har vært streng paa maten, hun veier og holder paa. Var jo aktiv som gravid, men tok det pent pa slutten.. fikk gutter som veide ca 3,5 begge. Eller er det normalt ? Bare lurer ... Det er lav vekt ja, og kan så absolutt være pga mors vaner. Jeg fikk svangerskapsdiabetes og overkompansere nok litt. Min veide 3 kilo da jeg fødde i uke 38+5, og jeg var redd det var for lite. Det sies vel at de sunneste og mest intelligente barna veier rundt 3.5 kilo ved fødsel. Anonymkode: 60f00...ac4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Kjenner mange som har trent masse helt frem til termin, de har fått babyer på 3-4,5 hele gjengen. Anonymkode: b34e9...1d3 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 Jeg er overvektig (ca 120kg i alle svangerskapene), spiste normalt, trente ikke noe utover å gå småturer noen ganger i uken. Har tre barn. Fødselsvekten var mellom 2,0kg og 2,6kg på alle tre. Så nei, det er ikke nødvendigvis sånn at det er treningen og kostholdsregimet hennes som gir små barn. Hadde heller fokusert på å fortelle henne hvor imponert jeg er, fremfor å kritisere det hun gjør. Ligger det misunnelse bak kanskje? Anonymkode: 12172...c9c 4
VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #6 Skrevet 26. juni 2023 Jeg har jo saaklart kun vaert hyggelig, derfor stiller jeg et anonymt sporsmaal.. Jeg lurte bare, hun trente beinhardt med vekter og har alltid insistert på at hun spiser ok, men det virker alltid litt lite. Men jeg vet jo at barn kommer som de er. Bare lurte.. Og hun bor i et annet land, så nei er ikke en drittsekk. Ikke misunnelig. heller, noen ganger er jeg bare nyskjerrig.. Bare lurer på hvorfor den ikke la på seg mere ... Vet jo trening er bra
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #7 Skrevet 26. juni 2023 Det kan være genetisk. Anonymkode: c6f1d...546 2
VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #8 Skrevet 26. juni 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner mange som har trent masse helt frem til termin, de har fått babyer på 3-4,5 hele gjengen. Anonymkode: b34e9...1d3 Ja det er ikke treningen, hun insisterer pa at hun spiser veldig sunt .. lurte kun paa om det var pga ernæring om ikke babyen hadde lagt på seg ?
VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Anonymkode: c2e2b...ca1 Nei, det er ikke normalt ?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #10 Skrevet 26. juni 2023 VildeVilde skrev (1 minutt siden): Ja det er ikke treningen, hun insisterer pa at hun spiser veldig sunt .. lurte kun paa om det var pga ernæring om ikke babyen hadde lagt på seg ? Da skal hun ha spist veldig lite, altså ekstremt lite… Folk med ekstrem svangerskapskvalme som spyr 30 ganger om dagen i 9 mnd føder normalvektige barn.. Anonymkode: c6f1d...546 1
VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #11 Skrevet 26. juni 2023 Det er min tidligere trener og jeg folger henne.. og jeg folger hennes kostholdsraad også, bare lurer paa for eventuelt 3 graviditet. Har kun vaert positiv og ønsker alt det beste saaklart.
VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #12 Skrevet 26. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Da skal hun ha spist veldig lite, altså ekstremt lite… Folk med ekstrem svangerskapskvalme som spyr 30 ganger om dagen i 9 mnd føder normalvektige barn.. Anonymkode: c6f1d...546 Hun har ikke det heller, hun spiser 3 egg per dag til frokost etc, men hun veier kylling etc. og hun er veldig NOYE på maten. Men kanskje spist for lite hvis babyen veide så lite ? Eller er det andre grunner, ikke genetisk
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #13 Skrevet 26. juni 2023 VildeVilde skrev (Akkurat nå): Hun har ikke det heller, hun spiser 3 egg per dag til frokost etc, men hun veier kylling etc. og hun er veldig NOYE på maten. Men kanskje spist for lite hvis babyen veide så lite ? Eller er det andre grunner, ikke genetisk Høres mer ut som hun er en sunn og aktiv dame… Jeg vet om flere som har født små babyer, som var helt friske i svangerskapet og ikke spiste verken lite eller super sunt.. Det er ikke unormalt, men kan være mange årsaker Medisiner, genetikk, sykdommer, komplikasjoner under svangerskapet osv. Anonymkode: c6f1d...546 3
VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #14 Skrevet 26. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Høres mer ut som hun er en sunn og aktiv dame… Jeg vet om flere som har født små babyer, som var helt friske i svangerskapet og ikke spiste verken lite eller super sunt.. Det er ikke unormalt, men kan være mange årsaker Medisiner, genetikk, sykdommer, komplikasjoner under svangerskapet osv. Anonymkode: c6f1d...546 Ja hun er sunn og 32 aar, men hun er noye paa maten, er ikke paa medisiner eller noe genetisk. Alt var ellers normalt og babyen helt frisk. Jeg var selv 2.2 men jeg var tvilling, vi var to.. sa derfor syns jeg det hørtes lite ut med to kg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #15 Skrevet 26. juni 2023 Det er som regel andre, svangerskapsrelaterte årsaker til lav fødselsvekt. Kroppen prioriterer fosteret i svært stor grad, selv når mor lever under ekstremt vanskelige forhold. Anonymkode: b839b...3e8 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #16 Skrevet 26. juni 2023 VildeVilde skrev (3 minutter siden): Ja hun er sunn og 32 aar, men hun er noye paa maten, er ikke paa medisiner eller noe genetisk. Alt var ellers normalt og babyen helt frisk. Jeg var selv 2.2 men jeg var tvilling, vi var to.. sa derfor syns jeg det hørtes lite ut med to kg. Hun er venninnen din , det er ikke dermed sagt at hun forteller deg alt om sykdomshistorien sin og svangerskapskomplikasjoner. Kan være ting hun ønsker å holde for seg selv som du ikke vet… Anonymkode: c6f1d...546 4
VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #17 Skrevet 26. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er som regel andre, svangerskapsrelaterte årsaker til lav fødselsvekt. Kroppen prioriterer fosteret i svært stor grad, selv når mor lever under ekstremt vanskelige forhold. Anonymkode: b839b...3e8 Ja hun er sunnheten selv og kan veldig mye mat og trening. Jeg bryr meg om henne og håper alt er ok. Babyen var ellers helt normalt. Syns det var litt merkelig ?
VildeVilde Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #18 Skrevet 26. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er venninnen din , det er ikke dermed sagt at hun forteller deg alt om sykdomshistorien sin og svangerskapskomplikasjoner. Kan være ting hun ønsker å holde for seg selv som du ikke vet… Anonymkode: c6f1d...546 Ja, men vi kjenner hverandre godt for hun var min tidligere trener. Jeg lurte bare
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #19 Skrevet 26. juni 2023 Vet du fødselsvekten til venninna di? Om ikke vet ikke du om det er genetisk eller ikke. Begge mine har vært +- 200g min fødselsvekt. Dette til tross for svangerskapsforgiftning Anonymkode: 294d8...c0a 4
Bergenserdame Skrevet 26. juni 2023 #20 Skrevet 26. juni 2023 Jeg veide 1900 gram da jeg ble født og jeg ble født til termin. Legene fant aldri noen forklaring på hvorfor, men påpekte at de så det en sjelden gang og omtalte det som besynderlig. Slik jeg har funnet ut kalles det dysmatur, men jeg har ikke funnet mye forskning på dette. Nå er dette riktignok 27 år siden og legene har nok mye mer kunnskap idag. Det legene fant ut var at hjernen tok til seg mesteparten av næringen mens resten av kroppen ikke la på seg. Mor var på jevnlig kontroll en gang i uken. Hun var sunn, spiste normalt, i god aktiv form og jobbet til hun fikk beskjed om å ta det med ro, som ofte er rådet når noe er unormalt under svangerskap. La på meg i normalt tempo etter fødsel. Bror veide over 3 kg. Det skjer av og til- og uten forklaring. Jeg ville nok derfor ikke tenkt det hadde noe med mat å gjøre. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå