Gå til innhold

Apoteket selger helseskadelig solkrem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet....jeg har brukt Cosmica begge mine barn..og ser nå de kan ha hormonforstyrrende ting i seg....vil jo ikke bruke de da...men hvor "skadelig er de". Om de er så farlig burde jo ikke Apotek selge de???  Iallefall ikke til barn.

Pluss de som er godkjent finner jeg ikke i 50...og de koster jo skjorta...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne "testen" er jo ikke verdt papiret den er skrevet på. De er jo heller ikke testet. De har bare lest bakpå flaskene.

Produsentene sier også selv at flere av produktene som er med i "testen" ble produsert før det kom nye retningslinjer, samt at disse retningslinjene stadig endres. Tror du må ta denne "testen" med en stor klype salt.

Anonymkode: f9aee...ed9

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (7 minutter siden):

Vet....jeg har brukt Cosmica begge mine barn..og ser nå de kan ha hormonforstyrrende ting i seg....vil jo ikke bruke de da...men hvor "skadelig er de". Om de er så farlig burde jo ikke Apotek selge de???  Iallefall ikke til barn.

https://www.blush.no/kroppspleie/solkrem/bioregena-sunscreen-cream-baby-86642?gclid=Cj0KCQjw7uSkBhDGARIsAMCZNJvVOu_t1EkMaIBVyQGburafmd2uWDRzWkGhgZZJZ_J5DFQ_JuHNE8QaAgYaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: 7715a...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Oi, i år har jeg solkrem fra Cosmica til både ansikt og kropp! :(
Tenkte faktisk på her om dagen at den ikke er svanemerket. Da vet jeg at det blir bytte av solkrem snarest!

Anonymkode: de212...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Ser at i den liste, er Cosmika kremer fikk "😞 smileyface" pga stoffet Ethylhexyl Salicylate . Det stoffet var mistenkt som hormon-forstyrrende etter en studie i 2007 som var utfort på ikke-levende organismer (gjær) men det ble konkludert at det må videre testes på levende organismer. Nyste studie er fra 2018 og konkluderte at stoffet er safe. Så den lista kan rett og slett bare være utdatert?

https://www.allergycertified.com/2020/06/16/ethylhexyl-salicylate-chemical-of-the-month/

Anonymkode: 3469c...fad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid brukt cosmica sine-ble skikkelig skuffa!! Ser noen har lagt ut link om at testen er for dårlig!?! 
vel, tok med meg to av englemark sine i dag på butikken-får heller begynne å bruke de. 

Anonymkode: f2819...6e0

AnonymBruker
Skrevet

Apoteket selger ikke helseskadelige solkremer. Enkelte stoffer i solkremen kan fremkalle allergi og inneholde eventuelt hormonforstyrrende stoffer. Dette er ikke ensbetydende med helseskadelig. Parfyme og vaskemidler er isåfall og helseskadelig.

Anonymkode: c6f48...187

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Apoteket selger ikke helseskadelige solkremer. Enkelte stoffer i solkremen kan fremkalle allergi og inneholde eventuelt hormonforstyrrende stoffer. Dette er ikke ensbetydende med helseskadelig. Parfyme og vaskemidler er isåfall og helseskadelig.

Anonymkode: c6f48...187

Du mener altså at hormonforstyrrelser ikke påvirker helsa negativt? Eller hva mener du her? Kroppen skal jo helst være i balanse og det gjør den ved å ikke bli påvirket utenfra av kjemiske stoffer. Vet at alle stoffet er kjemiske, men jeg mener kunstig fremstilte stoffer.

Og når skal man få se tester som faktisk stemmer? Jeg synes det er fryktelig kjedelig med alle disse testene og så kan man ikke stole på de. Hvem kan man stole på? Alle utnytter jo alle for profitt og større rikdom.

Men enn så lenge bruker jeg Änglamark.

Anonymkode: 1c0d8...af5

Skrevet

At noe kan kjøpes på et apotek er absolutt ikke noen kvalitetssikring, dessverre. Det eneste jeg tar med meg derfra er det som krever resept. Det selges utrolig mye ræl der, som virker ødeleggende på troverdigheten.

Kaveh Rashidi var litt forbanna på dette for en stund siden. https://www.nrk.no/ytring/apotekene-selger-humbug-1.15940734

AnonymBruker
Skrevet

Solkrem inneholder skadelige stoffer, uansett. Det krever litt å lage solbeskyttelse. 

Nettopp derfor vi ikke smører oss "bare fordi", som mange her inne som bruker solfaktor på gråværsdager. 

Solkrem brukes om vi skal være mye i solen. Da er risikoen for kreft og skader som følge av sola mer skadelig en kreft og skader som følge av solkrem. 

Anonymkode: b7db2...779

Skrevet

Å herre…sånne tester er det bare usikre mødre som tar seriøst. Media elsker å skremme folk. Ja…kanskje et stoff kan påvirke hormoner hvis man spiser 20 kg av det, og så blir det skremselspropaganda ut av det når det finnes et snev av det i kremer. Visste du at om et barn blir solbrent så øker hudkreft faren når de blir voksne 5 ganger. Hva er farligst??

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er som å lage test innen ulike saker som ikke veier mengde og omfang mot hverandre. Men bare leser opp ingredienser de ikke kan noe om eller har brukt helsepersonell til å evaluere.

lignende tester😅😂

KAST ALL LAKRIS! «vi har ikke sett på mengde, men spiser du lakris kan du få alvorlig helseproblemer»

IKKE KJØR BIL! «biler med sete fremover øker dødelighet med 70%, ikke kjøp noen biler med fremovervendt seter»

ALKOHOL er dødelig! «Du får alvorlig helseproblemer av alkohol»

SALT ER kreftfremkallende «du får kreft av salt»

Anonymkode: 9c812...ae7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De solkremene som IKKE inneholder noen av fy-stoffene er helt jævlige å gå med. Sånne som ikke trenger inn i huden, men legger seg som en ekkel, klissete fysisk film utenpå huden. 

Som igjen gjør at folk vegrer seg for å bruke dem, bruker dem for sjelden/for lite om gangen, og dermed risikerer å bli utsatt for kreftfremkallende stråling, som ihvertfall er helseskadelig... 

Anonymkode: 1600d...749

AnonymBruker
Skrevet

Selv om ett stoff kan være kreftfremkallende, allergifremkallende, hormonforstyrrende og alt annet, så betyr det IKKE at det er farlig i absolutt alle mengder. Hadde de vært så farlige seøv i mikroskopiske mengder ville de vært forbudt.

Uten å vite grenseverdiene for de ulike stoffene, og mengden som er i produktet så blir dette egentlig bare hysteri, og lite troverdig.

Anonymkode: a0072...803

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (På 26.6.2023 den 15.12):

Hva mener du her? Änglamark finnes i 50, og selges på Coop til ca. 60kr.

Anonymkode: 3ab2d...a32

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Her tror jeg Forbrukerrådet må lese seg opp før de kan uttale seg. Hele testen er jo feil…

https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/nytteogrisikovurderingavsolkrembruk.4.5bcc54501619334f196f1b25.html

Anonymkode: 9c812...ae7

Det stoffet de mener er skadelig for miljøet er det heller ingen andre som mener er miljøskadelig, så vidt jeg kan se..

Anonymkode: 9b11e...a51

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...