Gå til innhold

Ferie med foreldre/svigers, hvor vanlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel helt an på forholdet man har til de. Vi ferierer ofte med svigers. Passer på at vi får en uke eller to sammen på hytta deres, også blir det en tur til Sverige eller Danmark sammen. Her er det koselig og ikke stress. Barnepass og selskap. Vi ferierer ikke med min familie. Orker ikke drama og fyll. 

Det vel like vanlig som uvanlig. Men hadde ikke reist på ferie om vi ikke hadde hatt ett godt forhold. Det er ferien for kort til. Det er lov å si nei og finne pp egne ting. 

Anonymkode: efdbf...d00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske mine foreldre ville reise på ferie med oss. 

Vi er på hytten med mine foreldre minst en uke om sommeren, og besøker svigers en uke om sommeren. Det hadde vært veldig kjekt å ta det som en uke i Danmark med feriehus i stedet.. Så fikk man vært sammen, men på et litt mer spennende sted enn "uti gokk hvor det ikke er ern drit tå gjøre på..". 

Det er ganske mange som reiser med foreldre/svigers, og veldig mange som ikke gjør det. 

Jeg kjenner mange som reiser med foreldre/svigers, søsken, osv. 

Anonymkode: b794c...cb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor vanlig er det egentlig å dra med svigers/foreldre på ferie? Har en mann som alltid skal inkludere sin mor og stefar i ferien vår, holder på å bli sprø. Har holdt på med det de siste 6 årene nå. Argumentet hans er "vi må være sammen med de så lenge vi har de". De er ikke syke eller noe, så synes det er litt rart å si. Hvis jeg kommer med "krav" til denne ferien, feks antall dager, blir han skikkelig irritert. Jeg gruer meg til hver eneste sommerferie og nå nærmer det seg jo, og jeg merker det i hele kroppen. Han sier også at hvis jeg synes det er så kjipt så får vi dele ferien i to, og ha barna halve ferien hver og gjøre som vi vil de ukene. Men jeg vil jo ikke dra alene på ferie med barna, for å så være alene i flere uker etterpå heller. Jeg vil jo gjerne feriere sammen. Og ja, jeg vet sommerferien er lang og alt det der, men vi har ikke råd til å gjøre så mye forskjellig. Jeg synes jo at jeg iallefall burde få stille noen krav til hvordan vi skal ha det hvis de skal henge på slep. 

Anonymkode: 12577...36e

Vi var på sommerferie med mine foreldre i sikkert 15 år. Koste oss masse hver eneste gang. 

Anonymkode: 5ab4c...a82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor vanlig er det egentlig å dra med svigers/foreldre på ferie? Har en mann som alltid skal inkludere sin mor og stefar i ferien vår, holder på å bli sprø. Har holdt på med det de siste 6 årene nå. Argumentet hans er "vi må være sammen med de så lenge vi har de". De er ikke syke eller noe, så synes det er litt rart å si. Hvis jeg kommer med "krav" til denne ferien, feks antall dager, blir han skikkelig irritert. Jeg gruer meg til hver eneste sommerferie og nå nærmer det seg jo, og jeg merker det i hele kroppen. Han sier også at hvis jeg synes det er så kjipt så får vi dele ferien i to, og ha barna halve ferien hver og gjøre som vi vil de ukene. Men jeg vil jo ikke dra alene på ferie med barna, for å så være alene i flere uker etterpå heller. Jeg vil jo gjerne feriere sammen. Og ja, jeg vet sommerferien er lang og alt det der, men vi har ikke råd til å gjøre så mye forskjellig. Jeg synes jo at jeg iallefall burde få stille noen krav til hvordan vi skal ha det hvis de skal henge på slep. 

Anonymkode: 12577...36e

Spiller det noen rolle om det er «vanlig»? Hva andre gjør er jo opp til de, og det de ønsker. 
Du må tenke på hva som føles riktig og greit i din familie. 
hvis du synes det er slitsomt og irriterende å ta med svigers på ferie synes jeg helt ærlig du kan sette ned foten. Svigers selv må jo også skjønne at dere vil ha egentid i ferien

Anonymkode: 1a70d...376

AnonymBruker
Skrevet

Hvis argumenter hans er at dere må være sammen med de så lenge de lever Osv. Hvor mye av hverdagen er han sammen med de? Eller er det kun ferien det er viktig å være sammen? 
Kan det være han bare sier det? Eller er han litt avhengig av de? 
Når han til og med foreslår å dele opp ferien for å være sammen med de prioriterer han ganske feil. 
da er ikke kjernefamilien første pri. 
Jeg har supre svigerforeldre, og vi har vært på tur sammen med de 2 ganger i forbindelse med bryllup. Og da bor vi hver for oss og gjør hver våre ting. 
Dere får jo hverken kjærestetid, gjøre det dere vil, impulse ting hvis alt skal skje etter hensyn av de. 
Kanskje du kan foreslå for mannen din at dere reiser på ferie alene, så kan dere tilbringe tid sammen med svigers ellers i ferien? Eller han kan hverfall gjøre det? 

Anonymkode: 1a70d...376

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mannen har vokst opp med at familien ferierte hos besteforeldrene våre. Så for oss er det vanlig å tilbringe store deler av sommerferien sammen med foreldre/svigerforeldre. Gjerne påske- og juleferien og.

Jeg setter pris på at vi er rimelig samstemte på dette området. Det er jo en forutsetning for at det skal kunne gå. Også setter jeg pris på at svigerforeldrene mine er avslappede og behagelige folk å være sammen med.

Men jeg har stor forståelse for at det ikke vil passe for alle.

Anonymkode: 45b5b...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser på ferie når svigermor har rund dag, for det er hennes ønske. Ellers har jeg ikke vært på ferie med mine foreldre siden jeg var 19. 

Anonymkode: e223b...69b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...