Gå til innhold

Ferie med foreldre/svigers, hvor vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det egentlig å dra med svigers/foreldre på ferie? Har en mann som alltid skal inkludere sin mor og stefar i ferien vår, holder på å bli sprø. Har holdt på med det de siste 6 årene nå. Argumentet hans er "vi må være sammen med de så lenge vi har de". De er ikke syke eller noe, så synes det er litt rart å si. Hvis jeg kommer med "krav" til denne ferien, feks antall dager, blir han skikkelig irritert. Jeg gruer meg til hver eneste sommerferie og nå nærmer det seg jo, og jeg merker det i hele kroppen. Han sier også at hvis jeg synes det er så kjipt så får vi dele ferien i to, og ha barna halve ferien hver og gjøre som vi vil de ukene. Men jeg vil jo ikke dra alene på ferie med barna, for å så være alene i flere uker etterpå heller. Jeg vil jo gjerne feriere sammen. Og ja, jeg vet sommerferien er lang og alt det der, men vi har ikke råd til å gjøre så mye forskjellig. Jeg synes jo at jeg iallefall burde få stille noen krav til hvordan vi skal ha det hvis de skal henge på slep. 

Anonymkode: 12577...36e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt spesiell mann det da 😊

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Reiste på ferie med foreldrene mine innimellom, ei uke eller to, men hadde naturligvis det meste av årets ferietid uten. Nå er de borte, og det er mange fine minner knytta til det, men også noen traurige. Det var i alle fall stor stas for besteforeldre og barnebarn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så vanlig TS. Jeg hadde klikket I vinkel hvis mannen min skulle ha med seg foreldre hver ferie. 

De er med 1 uke denne ferien, men det er rund dag og vi feirer med storfamilie på tur. Ellers så er det ikke ferie samen. Ferien er hellig, og da skal man styke bånd, være litt kjærester, kose seg med unger osv...

Hvis mannen min nektet å feriere med meg, men valgte sin mor...da hadde det blitt skilsmisse så det sang!! Er det noe feil med han siden han ikke kan ta samboer på ferie uten sin mor?? 

Anonymkode: 670dc...3e4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg liker å reise både med mine foreldre og svigers, men selvsagt ikke hver gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan vel si at vi ferier på med og uten akkurat nå, da vi er ikke så langt fra hverandre men vi sees ikke hver eneste dag. Vi har feriebolig noen kilometer unna der min far har feriebolig. 
Det hender vi er på hjemstedet til min svigerfar også, både med og uten svigerforeldre. Da sees vi riktignok daglig, men vi henger ikke sammen hele dagen.

Anonymkode: 9c152...809

AnonymBruker
Skrevet

Er det grunn for at du ikke ønsker? Du skriver du gruer deg.

Jeg ferierte med min svigermor så lenge hun levde. Vi hadde et godt forhold og jeg opplevde det aldri som slitsomt. Fine minner for barna også, og de er veldig knyttet og glad i hele storfamilien på begge sider. 

Anonymkode: 60aae...04c

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser til svigermors hytte hver sommerferie,  ca 3 uker og da er som regel svigermor og flertallet av søsken med familier der. Overhodet ingen problem,  vi gjør ting ilag eller alene alt etter hva vi ønsker. 

Alle søskenbarn er veldig nær og de forguder sin "mor" og hun dem så er ikke sommerferie uten denne ferien. 

Anonymkode: d5f2f...e18

Skrevet

Har vært på én fem-dagers tur i anledning svigerfars 60-årsdag i løpet av de 14 årene vi har vært sammen. Da bodde vi i samme leilighet, men gjorde veldig lite felles. Hadde noen felles måltider og frokost sammen, men fritiden ellers kunne vi bruke som vi ville. Hadde aldri orket å reise på ferie med de fast. For all del, de er verdens fineste, men jeg vil jo helst bare være sammen med mannen. Har ikke vært på ferietur med mor og far siden jeg var liten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser ofte sammen med svigers eller mine foreldre, og av og til reiser vi sammen alle sammen. Superhyggelig og veldig praktisk med så mange voksne som bryr seg om barna. Vinn vinn! 

Anonymkode: baf07...214

AnonymBruker
Skrevet

Vi har reist på noen kortere ferier sammen med både mine foreldre og mannens foreldre. Men vi foretrekker begge å reise bare oss kjernefamilien. Tror ikke det er så vanlig å alltid feriere sammen med foreldre/svigers. Syns mannen din er veldig sær. 

Anonymkode: 08d1a...524

• Liker 1
Skrevet

Har ikke inntrykk av at det er vanlig, og i alle fall ikke hvert år og hele ferien.  Og viktigst, man må som par selvfølgelig være enige om det.  
Synes mannen din har en merkelig holdning.  Han vil altså gi avkall på ferie sammen deg og barna for heller å være sammen med foreldrene sine ?  Synes han ikke det viktigste er at dere to og barna er sammen alene?  Foreldrene har hatt mange sommerferier, men det er nå han skal sørge for at barna hans får ferieminner.  

For en egoistisk dust!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på én ferie med svigermor, og aldri mer. Men så er hun en dame som kommer med stikk og negative kommentarer både til meg og sine barnebarn.

Anonymkode: 9d1a9...25f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vært på én ferie med svigermor, og aldri mer. Men så er hun en dame som kommer med stikk og negative kommentarer både til meg og sine barnebarn.

Anonymkode: 9d1a9...25f

Himmel...høres ut som min. Jeg har lært meg å ta henne nå da. Gir enten et stikk tilbake eller så sier jeg: " Hva sa du nå?? For en rar ting å si....og så ler jeg litt flaskt" 

Du må ta de der frekke gamle damene og sette dem på plass. Hver gang. Det tok meg 15 år å finne ut av det. Jeg ble bare satt ut og lei meg før. Nå forventer jeg det og er klar...og koser meg når jeg slår tilbake og maska blir lang. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Himmel...høres ut som min. Jeg har lært meg å ta henne nå da. Gir enten et stikk tilbake eller så sier jeg: " Hva sa du nå?? For en rar ting å si....og så ler jeg litt flaskt" 

Du må ta de der frekke gamle damene og sette dem på plass. Hver gang. Det tok meg 15 år å finne ut av det. Jeg ble bare satt ut og lei meg før. Nå forventer jeg det og er klar...og koser meg når jeg slår tilbake og maska blir lang. 

Bra du klarer å svare for deg nå. Vet du hvorfor hun oppfører seg så ekkelt egentlig?

Anonymkode: 8e5e4...1e0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi reiser til svigermors hytte hver sommerferie,  ca 3 uker og da er som regel svigermor og flertallet av søsken med familier der. Overhodet ingen problem,  vi gjør ting ilag eller alene alt etter hva vi ønsker. 

Alle søskenbarn er veldig nær og de forguder sin "mor" og hun dem så er ikke sommerferie uten denne ferien. 

Anonymkode: d5f2f...e18

Det er jo fint i normale familier. Ikke så fint når svigermor ikke klarer  la være å "passe på" at mannen spiser nok is, drikker nok is, spiser nok ultraprosessert mat, har nok håndklær med på stranda osv. (Mannen gir forøvrig tydelig beskjed om at dette ikke er greit, men hun er for gammel til å forstå).

Anonymkode: 9daf8...71f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ordnet det slik at barna ble først med besteforeldre alene,rett etter skolen, så kom vi og hadde fellesferie der besteforeldre ilke var med. Besteforeldre ønsket da alenetid. Så etter vår ferie ble barnebarna igjen med besteforeldre. Altså,gi barna til besteforeldre om de er store nok. De vil elske tid mes besteforeldre og dere vil få alenetid. 

Anonymkode: 05515...45c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor vanlig er det egentlig å dra med svigers/foreldre på ferie? Har en mann som alltid skal inkludere sin mor og stefar i ferien vår, holder på å bli sprø. Har holdt på med det de siste 6 årene nå. Argumentet hans er "vi må være sammen med de så lenge vi har de". De er ikke syke eller noe, så synes det er litt rart å si. Hvis jeg kommer med "krav" til denne ferien, feks antall dager, blir han skikkelig irritert. Jeg gruer meg til hver eneste sommerferie og nå nærmer det seg jo, og jeg merker det i hele kroppen. Han sier også at hvis jeg synes det er så kjipt så får vi dele ferien i to, og ha barna halve ferien hver og gjøre som vi vil de ukene. Men jeg vil jo ikke dra alene på ferie med barna, for å så være alene i flere uker etterpå heller. Jeg vil jo gjerne feriere sammen. Og ja, jeg vet sommerferien er lang og alt det der, men vi har ikke råd til å gjøre så mye forskjellig. Jeg synes jo at jeg iallefall burde få stille noen krav til hvordan vi skal ha det hvis de skal henge på slep. 

Anonymkode: 12577...36e

Hadde jeg aldri orket.. Ferie alene må vel gå? Dere ett ett par..

Anonymkode: 930bf...8e2

AnonymBruker
Skrevet

En gang og aldri mer. Det skal snø ganske tett et visst varmt sted før jeg blir med på det igjen. Og vi reiste med mine foreldre.

Anonymkode: 2c27c...b47

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer ikke.

Vi besøker hverandre, vi tar en helg på hotell når noe skal markeres. 

Jeg er villig til å møte en partner om ønsket er stort. Men jeg hadde ikke akseptert barnslig oppførsel i form av å bli irritert/sur, i stedet for å kommunisere og møtes på midten. Da hadde jeg smelt solid med samme tone tilbake, og helt enkelt sagt at det var uaktuelt.

Anonymkode: 7f547...411

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...