Gå til innhold

Snakke om døden i festlig lag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Denne er litt retta mot dere som har gjennomlevd store tap. Hvordan adresserer man i et festlig lag at noen skulle vært her, men at det ikke ble sånn? Om man i det hele tatt adresserer det?

Skal ha et slags familiejubileum  i sommer, og ila kort tid har tre familiemedlemmer gått bort. Forholdsvis unge folk, snakk om kreft, plutselig død og ulykke. 

Sier man noe om det i velkomsttale? Og i tilfelle hvordan sier man det?

Det blir rart og «elefant i rommet» om dette ikke adresseres på noe vis av oss som er vertskap, føler jeg. De døde er på både min og partners side, og alder på de er fra tidlig i tyveåra og eldste i beg av 80…

Anonymkode: f3d04...0e8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det hadde vært fint og naturlig å si noe om det i velkomsttalen. 

Anonymkode: 82535...259

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du i tale? 

Anonymkode: 2fc48...554

Ja, kanskje si noe i en velkomsttale. Eller gjøre noe annet, åpen for forslag. Ønsker ikke å legge en mørk sky over festen, men tenker «skyen» kanskje blir verre for de nærmeste om dette er ikke-tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Og som vi alle vet så har vi hatt et tøft år. Vi mangler 3 stykker her i dag. Arne, Jenny og Ingeborg. Vi vet at de gjerne skulle ønske å være med oss på denne feiringen. Kanskje kikker de ned på oss og er med likevel"

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne er litt retta mot dere som har gjennomlevd store tap. Hvordan adresserer man i et festlig lag at noen skulle vært her, men at det ikke ble sånn? Om man i det hele tatt adresserer det?

Skal ha et slags familiejubileum  i sommer, og ila kort tid har tre familiemedlemmer gått bort. Forholdsvis unge folk, snakk om kreft, plutselig død og ulykke. 

Sier man noe om det i velkomsttale? Og i tilfelle hvordan sier man det?

Det blir rart og «elefant i rommet» om dette ikke adresseres på noe vis av oss som er vertskap, føler jeg. De døde er på både min og partners side, og alder på de er fra tidlig i tyveåra og eldste i beg av 80…

Ja,hvorfor i alle dager skal man ikke si noe om dette? døden er da vel ikke noe tabu emne lenger.......helt naturlig del av både livet og festlige lag.

Anonymkode: 8eed8...027

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar alle! De kommer til å bli minnet 💙❤️💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 18.51):

"Og som vi alle vet så har vi hatt et tøft år. Vi mangler 3 stykker her i dag. Arne, Jenny og Ingeborg. Vi vet at de gjerne skulle ønske å være med oss på denne feiringen. Kanskje kikker de ned på oss og er med likevel"

Denne er passende, eller noe liknende. Kort og enkel, men da har man nevnt dem ❤️

Anonymkode: 18280...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...