Gå til innhold

Cøliaki og kyssing

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. Jeg har cøliaki selv. Jeg forholder meg til forskning på området. Her er 10 mg gluten: 

image.png.692d2daa5697e60ddeee77f730411312.png

Anonymkode: 06e26...e24

Det er ikke sånn det fungerer 🤦‍♀️

At du ikke blir dårlig av smulet betyr ikke at andre ikke blir det eller at kroppen din ikke tar skade av det.

Anonymkode: 29769...842

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Jeg har cøliaki selv. Jeg forholder meg til forskning på området. Her er 10 mg gluten: 

image.png.692d2daa5697e60ddeee77f730411312.png

Det der hadde jeg vært kjempedårlig av. Jeg blir dårlig om noen har brukt samme kniv til å kutte brødet sitt uten at jeg vet det. Kunne aldri spist en brødskive som har ligget oppå denne tallerkenen. Kjempeflott om du tåler mer, men du bagatelliserer hvor dårlig folk kan bli. 

Anonymkode: ac6c1...8bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ikke det er morsomt at andre folk med cøliaki er så ekstremt redd for gluten at de ikke tør kysse kjæresten før vedkommende har pusset tennene sine engang. Det må jo gå ut over livskvaliteten at man er unødig overhysterisk, og det kan godt hende at når man innser at forskning viser at mennesker med cøliaki ikke blir dårlig av en brødsmule for eksempel så blir man ikke så ekstremt redd som man har vært og kan få det litt bedre med seg selv? 

Så når hun jeg snakker om spyr som en fontene av smuler er det ikke riktig fordi du har lest det ett sted skal fortelle henne det neste gang ( og nei hun spyr ikke først når hun vet hun har spist gluten. )

Anonymkode: 0eed0...558

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så når hun jeg snakker om spyr som en fontene av smuler er det ikke riktig fordi du har lest det ett sted skal fortelle henne det neste gang ( og nei hun spyr ikke først når hun vet hun har spist gluten. )

Anonymkode: 0eed0...558

Takk for at du står opp for oss. Jeg spyr også av gluten i små mengder. Og verst av alt - tynntarmen tar skade av det. Det skjer når immunforsvaret reagerer. Det har blitt gjort forskning på at cøliakere reagerer på forskjellige mengder gluten. Noen er mer sensitive enn andre og det er vitenskapelig bevist. Det er pågår ny studie på ekstra sensitive cøliakere i Oslo, men jeg orker dessverre ikke å stille opp når jeg vet jeg blir syk. Jeg har så mye annet å stri med

Anonymkode: bc547...4d7

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri tenkt på! Men det har gått helt fint i mange år med vill klining etter at kjæresten har spist og drukket gluten. 

Anonymkode: f4a39...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...