Gå til innhold

Cøliaki og kyssing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om man kan kysse partner etter de har spist for eksempel bolle? Eller kan dere kysse noen på byen som nettopp har drukket øl som ikke er glutenfritt? 

Anonymkode: bc547...4d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det samme lurer jeg på. Har cøliaki selv, og har ikke kysset noen pga diagnosen. 

Vil tro det er bedre å være sammen med noen som spiser helt glutenfritt selv, så er man trygg. 

Anonymkode: eba4e...a53

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Er nok liten til ingen risiko. Cøliaki utløses av inntak av gluten gjennom fordøyelsessystemet, ikke gjennom munnkontakt. Gluten må komme i kontakt med tarmen for å forårsake problemer hos personer med cøliaki.

AnonymBruker
Skrevet

Vanlige nuss gpr greit uansett hos oss, men ved dypere kyss skyller han munnen etter at han har spist, det fungerer godt hos oss.

Anonymkode: d774a...495

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble alltid kjempedårlig etter at mannen min og jeg var på byen og han drakk vanlig øl, og vi kysset (ikke bare nuss). Så det droppet vi etterhvert og gidder ikke ta sjansen.

Anonymkode: ac6c1...8bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme lurer jeg på. Har cøliaki selv, og har ikke kysset noen pga diagnosen. 

Vil tro det er bedre å være sammen med noen som spiser helt glutenfritt selv, så er man trygg. 

💚 Jeg har tenkt at man kan be dem om å pusse tenne først. Noen gjør det uansett for å få god ånde

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (1 time siden):

Er nok liten til ingen risiko. Cøliaki utløses av inntak av gluten gjennom fordøyelsessystemet, ikke gjennom munnkontakt. Gluten må komme i kontakt med tarmen for å forårsake problemer hos personer med cøliaki.

Hvis man får en smule i munnen så svelger man den sannsynligvis? I hvert fall om det er væske? 

AnonymBruker
Skrevet

Man tåler 10-50 milligram om dagen, og det er naturligvis svært små mengder man får i seg av å kysse noen som har drukket øl. 

Anonymkode: 06e26...e24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man får en smule i munnen så svelger man den sannsynligvis? I hvert fall om det er væske? 

Du er ikke hyperallergisk når du har cøliaki og vil ikke bli dårlig av en brødsmule. Det er isåfall noe annet enn cøliaki hvis du blir dårlig av det. Enkelte kan nok også bli dårlig fordi man er så overbevist over at man reagerer på det at psyken rett og slett utløser symptomer fra magen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

💚 Jeg har tenkt at man kan be dem om å pusse tenne først. Noen gjør det uansett for å få god ånde

Ja, viktig å ta tanntråd og å pusse tenner, men også viktig å pusse tunga. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man tåler 10-50 milligram om dagen, og det er naturligvis svært små mengder man får i seg av å kysse noen som har drukket øl. 

Hvor fikk du de tallene fra? Jeg er veldig sensitiv. Grensen for at en matvare skal være glutenfri er 20 milligram gluten pr. kilo (20 ppm)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ikke hyperallergisk når du har cøliaki og vil ikke bli dårlig av en brødsmule. Det er isåfall noe annet enn cøliaki hvis du blir dårlig av det. Enkelte kan nok også bli dårlig fordi man er så overbevist over at man reagerer på det at psyken rett og slett utløser symptomer fra magen. 

hahahahhahah hahahah der fikk jeg en god latter. Den var god 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (1 time siden):

Cøliaki utløses av inntak av gluten gjennom fordøyelsessystemet, ikke gjennom munnkontakt

Hvordan tror du egentlig mat og gluten kommer seg inn i kroppen og ned i fordøyelsessystemet???

Hadde spørsmålet vært om det var risiko å bruke en baguett som dildo hadde jeg skjønt svaret ditt.

Men det spiller ingen rolle om smulen har vært innom en annen sin munn først, glutenen er like farlig for en med cøliaki. Og gjennom munnen tar maten seg videre ned til tarmen hvor problemene utvikler seg.

Ja det er en risiko å kysse en som har spist f.eks bolle. Er alltid lurt å drikke noe for å få med alle rester ned først.

Anonymkode: 29769...842

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke uttal deg om alvorlige ting du ikke har greie på.

Det holder med en bitteliten smule for en med cøliaki å bli skam-dårlig og at det gjør skade på kroppen.

Dine holdninger gjør at det er vanskelig for de med cøliaki å spise ute. "En liten smule skader ikke", JO det gjør det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor fikk du de tallene fra? Jeg er veldig sensitiv. Grensen for at en matvare skal være glutenfri er 20 milligram gluten pr. kilo (20 ppm)

Det er forskjell på grensen for en glutenfri matvare og hva en med cøliaki tåler. Tallene er fra forskning: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6363368/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke uttal deg om alvorlige ting du ikke har greie på.

Det holder med en bitteliten smule for en med cøliaki å bli skam-dårlig og at det gjør skade på kroppen.

Dine holdninger gjør at det er vanskelig for de med cøliaki å spise ute. "En liten smule skader ikke", JO det gjør det.

Nei. Jeg har cøliaki selv. Jeg forholder meg til forskning på området. Her er 10 mg gluten: 

image.png.692d2daa5697e60ddeee77f730411312.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

hahahahhahah hahahah der fikk jeg en god latter. Den var god 

Jeg synes ikke det er morsomt at andre folk med cøliaki er så ekstremt redd for gluten at de ikke tør kysse kjæresten før vedkommende har pusset tennene sine engang. Det må jo gå ut over livskvaliteten at man er unødig overhysterisk, og det kan godt hende at når man innser at forskning viser at mennesker med cøliaki ikke blir dårlig av en brødsmule for eksempel så blir man ikke så ekstremt redd som man har vært og kan få det litt bedre med seg selv? 

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (2 timer siden):

Noen kan bli dårlig av mindre. Hos noen i vår familie kan de ikke bruke samme skje på taco hvis de har tatt i lompe. Eller andre kan ikke røre det glutenfrie knekkebrøet hvis de har nettopp tatt i et vanlig brød. 
Så vil kunne tro at noen kan bli dårlig av et kyss etter en bolle

Anonymkode: c32c5...efe

AnonymBruker
Skrevet

Tre i familien har cøliaki her. Den ene må vi bruke egne redskaper når vi lager mat. Hun kaster opp voldsomt av minimalt ( bra å få det ut da og ikke nedover i systemet sånn sett er hun ganske eh fornøyd med denne ordningen fra kroppens side)

nr 2 reagerer med diaré osv men ikke så skutt som datteren over

nr3 « det er jo så godt med…» og så tar hun en bit og det går greit. 87 år ( altså det går tilsynelatende bra)

alltid syns det har vært rart. Men så forskjellig kan det vel være da..

Eller slik er det jo her

nå skal datter til øverste utredes. Selv om hun ikke har særlig ytre symptomer.

Anonymkode: 0eed0...558

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke det er morsomt at andre folk med cøliaki er så ekstremt redd for gluten at de ikke tør kysse kjæresten før vedkommende har pusset tennene sine engang. Det må jo gå ut over livskvaliteten at man er unødig overhysterisk, og det kan godt hende at når man innser at forskning viser at mennesker med cøliaki ikke blir dårlig av en brødsmule for eksempel så blir man ikke så ekstremt redd som man har vært og kan få det litt bedre med seg selv? 

Og jeg synes ikke det er morsomt når du bagatelliserer andres erfaringer. 

Jeg får utslett (dh) etter bare å ha fått i meg en liten smule glutenholdig brød, og må spise naturlig glutenfritt (uten hvetestivelse) for ikke å gå hud- og tarmreaksjon.

Anonymkode: d774a...495

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...