Gå til innhold

Kan man leve av å selge hjemmelagede varer via Epla?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig eller blir det helst en biinntekt?

Noen her som har gjort sin sy-,strikke- eller heklehobby til sitt levebrød? Og hvor mye tjener dere sånn cirka pr.måned? 

Anonymkode: a317b...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 14.07):

Er det mulig eller blir det helst en biinntekt?

Noen her som har gjort sin sy-,strikke- eller heklehobby til sitt levebrød? Og hvor mye tjener dere sånn cirka pr.måned? 

Anonymkode: a317b...907

Jeg tror det er veldig vanskelig å leve av det. Som en bi-inntekt kan det være greit, men det skal godt gjøres å klare å produsere og selge nok til å kunne leve av kun det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er to hovedproblemer med å kunne leve av egenproduksjon. 1) å ha et produksjonstempo som gjør at man lager nok varer og 2) at kostnaden på materialer er så høy.

Skal du tjene penger på det du lager må du ta betalt mer enn stoff, garn, utstyr (symaskin, strikkepinner, nåler, tråd osv) og tilbehør (knapper, pynt e.l.) koster, men samtidig kan ikke prisen være så høy at folk ikke vil betale for det. Ingen vil kjøpe en strikket genser til 3000 kroner, men strengt tatt er det et minimum av hva en hjemmestrikket genser burde koste med tanke på garnpris og tid brukt på strikking. Prismessig vil man aldri kunne konkurrere med klesbutikker, og det er begrenset hvor mye man er villig til å betale for noe håndlaget. Man ender derfor med å enten ta en så lav pris at man i praksis enten jobber gratis eller for en svært lav timepris eller man må vente på de kundene som er villige til å betale det plagget er verdt. I tillegg er det vanskelig å produsere nok til at man tjener på det, særlig hvis man har en jobb og et liv utenom. Å sy et plagg om dagen eller strikke en genser i uken er ikke nok. Som en biinntekt kan man nok bli fornøyd, men man må få opp tempoet ganske høyt og klare å få lav pris på innkjøp av materialer for at det skal være verdt det. 

 

Anonymkode: 67e62...1f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør også legge til en immateriell verdi til salgs varen slik som eksempelvis:
- Merkevare verdi
- Autentisitet
- Historie eller Bakgrunn

Etsy sliter forresten med svært mange Kina-fabrikk selgere som utgir seg som små genuine kvalitets produsenter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo snu på det og spørre deg hvor mye du trenger f.eks hver måned for å leve greit. Og så se på det du tenker å selge og hva du realistisk kan produsere. Hva måtte du ta for en strikka genser eller sokk for å ha en anstendig timelønn? Og fins det et marked for produkter i den prisklassen? (Og har du i så fall kanaler til å finne det markedet?)

Problemet med det du beskriver er også at mange har det som hobby og selger litt uten å ta særlig mye for selve arbeidet. 

Vil tro at det er enklere å tjene penger på f.eks strikkedesign og selge oppskrifter. Ei venninne av meg gjør det, det begynte som kun hobby med å lage morsomme ting til ungene, så ble det også oppskrifter etterhvert etter oppmuntring av folk på strikke-insta. Vet ikke helt hvor mye hun tjener på det, men nok til at hun må ha ENK og betale moms og sånt. Uansett er det fremdeles ikke i nærheten nok til å si opp dagjobben som økonom (og det tror jeg ikke hun har lyst til, heller).

Du kan kanskje utdanne deg til bunadstilvirker, om du vil leve av å sy? Det er vel omtrent det eneste tilfellet nordmenn er villige til å betale for håndverk. 

Anonymkode: f4163...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok være ekstremt vanskelig. 

Materialene i seg selv er ofte så dyre at bare prisen for å få dekket inn dem er mer enn hva folk er villig til å betale. 

Jeg syr, og altså, en helt vanlig hverdagskjole i jersey blir fort 800 kr kun i materialer. Man får slike kjoler til 3-400 kr lett om man kjøper i butikken. Skal jeg også ha nok til at jeg faktisk tjener penger på det, og ikke bare litt, men nok til å leve av det, ville jeg måttet ta flere tusen kroner for en kjole folk kunne kjøpt til en tidel av prisen i butikken. 

Anonymkode: 292eb...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en bi-inntekt. Tar du kostnadene for råvarene og tiden du bruker på å produsere så sitter du ikke igjen med det store overskuddet. Så må du i tillegg følge med på hva som er populært i markedet, og dermed endre produktene etter det. 
Med mindre du satser på å produsere ting som feks bunad eller noe annet konkret nisje som det er konstant etterspørsel etter feks trekk til frejkas pute. 

Anonymkode: 624ed...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...