AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #21 Skrevet 26. juni 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det første året fikk vi besøk av et advokatfirma som fortalte i forretningsverden er ingenting bedre enn A for jobb. Dette har også blitt indirekte presisert i forelesninger, der en foreleser klarte å lire av seg at de med dårlig karakterer (C) ikke vil duge til noe mer enn saksbehandler i NAV. Vi har også hatt besøk i form av utdanningsdager, der flere firmaer har hintet til at toppkarakterer er et viktig vurderingsmoment. Videre kan du jo søke opp juridiske stillinger på Finn, kan ikke telle hvor mange ganger jeg har lest at gode karakterer blir vektlagt. Oppfatningen min er vel ikke så «merkelig» allikevel. Studerer du egentlig rettsvitenskap i det hele tatt, eller skyter du fra hoften uten å vite hva du prater om? Anonymkode: 852b3...0f3 Ikke meg du siterte. Men: 1) For en usmakelig forleser. Samtlige forlesere jeg har hatt og i samtlige sensorveiledninger jeg har lest har det stått at C er en god karakter. Og jeg har aldri hørt noen forelesere snakke ned saksbehandlere i NAV. OM noe har de brukt NAV-sjandalen som eksempel på hvor viktig det er med dyktige jurister i NAV. 2) B er en svært god karakter. Om du sjekker så vil du også se at rundt 30 prosent av juristene er advokater. Ikke alle av de med de beste karakterene blir advokate. I tillegg er det vanlig å bytte jobb i løpet av karrieren så at man startet som advokat betyr ikke at man vil være det resten av livet. Så åpenbart må mer enn de 30 prosent med best karakterer ha mulghet til å bli advokat. Og du må ha sett at det ikke er i nærheten av 30 prosent som kan ha A snitt. 3) Dette blir kun min personlige mening. MEN mitt inntrykk er at forretningsjusfirmaer overdriver karakterkravene for å få jobb hos dem. Advokatyrket handler mye om markedsføring og salg. Og det kan være fordel i markedsføringen til kundene å skape et inntrykk av at alle de ansatte i firmaet har høyere karakterer enn de faktisk har. Anonymkode: 30699...a44 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #22 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det første året fikk vi besøk av et advokatfirma som fortalte i forretningsverden er ingenting bedre enn A for jobb. Dette har også blitt indirekte presisert i forelesninger, der en foreleser klarte å lire av seg at de med dårlig karakterer (C) ikke vil duge til noe mer enn saksbehandler i NAV. Vi har også hatt besøk i form av utdanningsdager, der flere firmaer har hintet til at toppkarakterer er et viktig vurderingsmoment. Videre kan du jo søke opp juridiske stillinger på Finn, kan ikke telle hvor mange ganger jeg har lest at gode karakterer blir vektlagt. Oppfatningen min er vel ikke så «merkelig» allikevel. Studerer du egentlig rettsvitenskap i det hele tatt, eller skyter du fra hoften uten å vite hva du prater om? Anonymkode: 852b3...0f3 Jeg er jurist og ansetter jurister, så jeg vil ikke si jeg skyter fra hoften. Anonymkode: 7d045...4a7 1
Zeezrom Skrevet 26. juni 2023 #23 Skrevet 26. juni 2023 Jobber som jurist og har ansatt svært mange jurister oppigjennom. C snitt holder i de aller fleste tilfeller (har selv et b/c snitt, med en fæl d i skatterett). Jeg har takket nei til noen kandidater som hadde flere e'er på karakterkortet, men det er sjelden karakterer har vært utslagsgivende i en ansettelsesprosessen. Det jeg vil si er at mange med gode karakterer har mistet gode muligheter fordi de var så sjukt uforberedt til intervjuer. Likeså søkere som har skrivefeil i søknadsbrevet sitt (jeg gidder ikke bruke tiden min på rettskrivning for en ny kollega. Mange ting jeg gjerne veileder angående, men reglene for å/og er ikke en av dem). Jeg vil også anbefale deg å skaffe litt erfaring ved siden av studiene. JussBuss, Jurk, Ung rettshjelp, Gatejuristen m.fl. er helt fantastiske steder å bygge opp en praktisk forståelse av jussen, knytte kontakter og samle erfaring. Som tidligere ansatt ved en av disse så jeg at de frivillige så godt som alltid fikk seg jobb rett ut av studiet. 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #24 Skrevet 26. juni 2023 Nå er det noen år siden jeg studerte, men da var landssnittet C på hele studiet og B på masteroppgaven. Det er FULLT mulig å få gode jobber med ditt karaktersnitt. Anonymkode: 8b639...411 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #25 Skrevet 26. juni 2023 Zeezrom skrev (1 time siden): Jobber som jurist og har ansatt svært mange jurister oppigjennom. C snitt holder i de aller fleste tilfeller (har selv et b/c snitt, med en fæl d i skatterett). Jeg har takket nei til noen kandidater som hadde flere e'er på karakterkortet, men det er sjelden karakterer har vært utslagsgivende i en ansettelsesprosessen. Det jeg vil si er at mange med gode karakterer har mistet gode muligheter fordi de var så sjukt uforberedt til intervjuer. Likeså søkere som har skrivefeil i søknadsbrevet sitt (jeg gidder ikke bruke tiden min på rettskrivning for en ny kollega. Mange ting jeg gjerne veileder angående, men reglene for å/og er ikke en av dem). Jeg vil også anbefale deg å skaffe litt erfaring ved siden av studiene. JussBuss, Jurk, Ung rettshjelp, Gatejuristen m.fl. er helt fantastiske steder å bygge opp en praktisk forståelse av jussen, knytte kontakter og samle erfaring. Som tidligere ansatt ved en av disse så jeg at de frivillige så godt som alltid fikk seg jobb rett ut av studiet. veldig enig i dette. Når du sitter med en søkerbunke med 50 nyutdannede, relativt like kandidater, så kan det bety mye hva søkerne har gjort ved siden av studiene. Men det må være et engasjement over tid, eller som har en sammenheng med andre ting i cv'en som peker mot et ekte engasjement - jeg lar meg ihvertfall ikke lure av et halvt års organisasjonserfaring som åpenbart bare er cv-bygging. Anonymkode: 7d045...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #26 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det første året fikk vi besøk av et advokatfirma som fortalte i forretningsverden er ingenting bedre enn A for jobb. Dette har også blitt indirekte presisert i forelesninger, der en foreleser klarte å lire av seg at de med dårlig karakterer (C) ikke vil duge til noe mer enn saksbehandler i NAV. Vi har også hatt besøk i form av utdanningsdager, der flere firmaer har hintet til at toppkarakterer er et viktig vurderingsmoment. Videre kan du jo søke opp juridiske stillinger på Finn, kan ikke telle hvor mange ganger jeg har lest at gode karakterer blir vektlagt. Oppfatningen min er vel ikke så «merkelig» allikevel. Studerer du egentlig rettsvitenskap i det hele tatt, eller skyter du fra hoften uten å vite hva du prater om? Anonymkode: 852b3...0f3 Så du tror halvparten av alle på studiet skal jobbe hos NAV? Anonymkode: 44186...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #27 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så du tror halvparten av alle på studiet skal jobbe hos NAV? Anonymkode: 44186...8ee Mange gode jobber for jurister hos Nav, og noen av dem lønner også godt. Det er en stor statlig virksomhet med mange ulike oppgaver. (Jeg jobber ikke der og har aldri gjort det, men ser utlysninger og kjenner folk.) Anonymkode: bdc59...158 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #28 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke meg du siterte. Men: 1) For en usmakelig forleser. Samtlige forlesere jeg har hatt og i samtlige sensorveiledninger jeg har lest har det stått at C er en god karakter. Og jeg har aldri hørt noen forelesere snakke ned saksbehandlere i NAV. OM noe har de brukt NAV-sjandalen som eksempel på hvor viktig det er med dyktige jurister i NAV. 2) B er en svært god karakter. Om du sjekker så vil du også se at rundt 30 prosent av juristene er advokater. Ikke alle av de med de beste karakterene blir advokate. I tillegg er det vanlig å bytte jobb i løpet av karrieren så at man startet som advokat betyr ikke at man vil være det resten av livet. Så åpenbart må mer enn de 30 prosent med best karakterer ha mulghet til å bli advokat. Og du må ha sett at det ikke er i nærheten av 30 prosent som kan ha A snitt. 3) Dette blir kun min personlige mening. MEN mitt inntrykk er at forretningsjusfirmaer overdriver karakterkravene for å få jobb hos dem. Advokatyrket handler mye om markedsføring og salg. Og det kan være fordel i markedsføringen til kundene å skape et inntrykk av at alle de ansatte i firmaet har høyere karakterer enn de faktisk har. Anonymkode: 30699...a44 De overdriver enormt. Jeg jobber som jurist med ansettelser i en stor offentlig etat, og har sett veldig mange juristers CV og vitnemål. Det er ingen tvil om at det er en myte at advokater har så gode karakterer. Vi får mange søkere som har jobbet i store advokatfirma, og karakterene deres varierer mye, og det er mange som har C og D. De er på ingen måte bedre enn karakterene til jurister som gikk rett til offentlig sektor. Og da kommer vi til den andre myten: At man får jobb i det offentlige uansett karakterer. Det er jo og bare tull. Det offentlige får mange søkere med svært gode karakterer, og vil jo velge den med B foran den med D. Anonymkode: 7d045...4a7 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #30 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det første året fikk vi besøk av et advokatfirma som fortalte i forretningsverden er ingenting bedre enn A for jobb. Dette har også blitt indirekte presisert i forelesninger, der en foreleser klarte å lire av seg at de med dårlig karakterer (C) ikke vil duge til noe mer enn saksbehandler i NAV. Vi har også hatt besøk i form av utdanningsdager, der flere firmaer har hintet til at toppkarakterer er et viktig vurderingsmoment. Videre kan du jo søke opp juridiske stillinger på Finn, kan ikke telle hvor mange ganger jeg har lest at gode karakterer blir vektlagt. Oppfatningen min er vel ikke så «merkelig» allikevel. Studerer du egentlig rettsvitenskap i det hele tatt, eller skyter du fra hoften uten å vite hva du prater om? Anonymkode: 852b3...0f3 Men «gode karakterer» i stillingsannonser betyr C. Anonymkode: bac00...571
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #31 Skrevet 26. juni 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: De overdriver enormt. Jeg jobber som jurist med ansettelser i en stor offentlig etat, og har sett veldig mange juristers CV og vitnemål. Det er ingen tvil om at det er en myte at advokater har så gode karakterer. Vi får mange søkere som har jobbet i store advokatfirma, og karakterene deres varierer mye, og det er mange som har C og D. De er på ingen måte bedre enn karakterene til jurister som gikk rett til offentlig sektor. Og da kommer vi til den andre myten: At man får jobb i det offentlige uansett karakterer. Det er jo og bare tull. Det offentlige får mange søkere med svært gode karakterer, og vil jo velge den med B foran den med D. Anonymkode: 7d045...4a7 Meg du siterte. Da har vi samme inntrykk. Jeg vet både om folk som har fått jobb i de store firmaene med middelmådige karakterer ved at de først jobbet seg opp kompetanse i det offentlige og private og jeg vet om folk som har fått jobb i de store firmaene gjennom vennenettverk. Det siste er noe av det som skiller offentglige arbeidsgivere fra private arbeidsgivere. Selv om det selvsagt forekommer kameraderi ved ansettelser i det offentlige, så er det ikke lov. I det private derimot er det helt lov. Som sagt i mitt opprinnelige innlegg. Advokatyrket handler mye om markedsføring og salg. Så de store firmaene har egentinteresse av å prøve å fremstille det som de er mer selektive enn de er ved ansettelse og å fremstille det som de er kremen av kremen. Får bare til at selvsagt finnes det mange superdyktige advokater i de store firmaene og det har mange advokater med svært gode karakterer. Anonymkode: 30699...a44 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #32 Skrevet 17. mai 2024 Er du fremdeles her, TS? Hvordan går det med deg, og har du fortsatt på studiet? Jeg er i akkurat samme situasjon som deg nå, og er svært nysgjerrig på hvordan det går 😊 Anonymkode: ab675...56e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #33 Skrevet 19. mai 2024 Venninna mi ble akkurat ferdig med jus, hadde D snitt og fikk første jobben hun søkte på. Går helt fint med mindre du ønsker spesifikke jobber hvor karakterer er viktig og det er kamp om stillingene. Anonymkode: fd3f4...54d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #34 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Venninna mi ble akkurat ferdig med jus, hadde D snitt og fikk første jobben hun søkte på. Går helt fint med mindre du ønsker spesifikke jobber hvor karakterer er viktig og det er kamp om stillingene. Anonymkode: fd3f4...54d Åh, fader altså, så godt å høre! Skjønner at det kanskje ikke er så gøy å dele karakterer for den det gjelder, men det er et helt ufattelig karakterpress på studiet. Vi burde fått høre om flere slike historier! Hvilken jobb søkte hun på? Anonymkode: ab675...56e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #35 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 23.20): Det første året fikk vi besøk av et advokatfirma som fortalte i forretningsverden er ingenting bedre enn A for jobb. Dette har også blitt indirekte presisert i forelesninger, der en foreleser klarte å lire av seg at de med dårlig karakterer (C) ikke vil duge til noe mer enn saksbehandler i NAV. Vi har også hatt besøk i form av utdanningsdager, der flere firmaer har hintet til at toppkarakterer er et viktig vurderingsmoment. Videre kan du jo søke opp juridiske stillinger på Finn, kan ikke telle hvor mange ganger jeg har lest at gode karakterer blir vektlagt. Oppfatningen min er vel ikke så «merkelig» allikevel. Studerer du egentlig rettsvitenskap i det hele tatt, eller skyter du fra hoften uten å vite hva du prater om? Anonymkode: 852b3...0f3 For en merkelig uttalelse fra en foreleser. Nå var det ikke meg du siterte, men jeg studerer selv rettsvitenskap på 3. året og synes likevel også at det er merkelig at du har denne oppfatningen. Bare karakterfordelingen viser jo at de færreste får A. Det er klart at om du vil ha jobb i et av de største advokatfirmaene, så bør du (antakelig) ha minst B-snitt. Men selv med C i snitt kan du nok få advokatjobber, bare ikke nødvendigvis i de største firmaene. Spesielt hvis du er villig til å flytte på deg har man gode muligheter. I Oslo og Bergen er det mange om beinet. Jeg har allerede jobbet som saksbehandler i det offentlige (ulike steder) og har ikke ønske om å jobbe som advokat, ønsker meg en juriststilling i eksempelvis Statsforvalteren, Arbeidstilsynet, Fiskeridirektoratet, Arbeidstilsynet etc. Deilig med fleksitid! Anonymkode: 84361...f82
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #36 Skrevet 19. mai 2024 Jeg kunne godt tenke meg å jobbe som bistandsadvokat. Utover det må jeg innrømme at jeg er nysgjerrig på utenrikstjenesten. Er det noen som har erfaring med karakterkrav/-forventninger for å gå disse retningene? Anonymkode: ab675...56e
Vadolocos Skrevet 25. mai 2024 #37 Skrevet 25. mai 2024 (endret) Til deg over - jeg antar at det vil variere med bistandsadvokat. For å jobbe i utenrikstjensten må du vel ha B i snitt. Endret 25. mai 2024 av Vadolocos
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #38 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 15.52): Er du fremdeles her, TS? Hvordan går det med deg, og har du fortsatt på studiet? Jeg er i akkurat samme situasjon som deg nå, og er svært nysgjerrig på hvordan det går 😊 Anonymkode: ab675...56e Hei TS her. Takk som spør. Jeg er egentlig aldri her inne. Helt tilfeldig at jeg fant dette innlegget - men har faktisk skjedd en del siden sist. Jeg valgte å fortsette studiet - klarte faktisk å få min første A, så det var vel greit. Ellers har jeg bare fått B. Imidlertid klarte jeg å få traineestilling hos et av de største forretningsjuridiske advokatfirmaene i Norge, samt internasjonalt. Fikk også intervju hos et annet. Jeg har 4.04 i snitt nå (rent B-snitt). Det viser vel at det er fult mulig med et slikt snitt, å få jobb hos et av de bedre bedriftene. Men kan vel også skyte inn at jeg spurte dem om hvordan karakterer blir vektlagt i søknadsprosessen. Fikk til beskjed om at det var en helhetsvurdering, men at med "bare C og D så får du nok ikke jobb, her nei". Men det ble også presisert at når du først har kommet inn på intervju - så har du liksom "kommet inn". Da er det andre ting de vektlegger mer, herunder om du passer inn i bedriftskulturen, egnethet o.l. Gode karakterer var mer var mer en forutsetning til i det hele tatt å få et intervju. Hvordan går det med deg? Hvordan er situasjonen du står i nå. Anonymkode: 852b3...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #39 Skrevet 25. mai 2024 Jeg har ansatt advokatfullmektiger da jeg var partner/daglig leder i et advokatfirma. Jeg ville ikke ha kandidater med A i snitt. De har sjelden de riktige egenskapene for å bli en god jurist. Dine karakterer er mer enn godt nok. Kombiner det gjerne med engasjement for noe ved siden av studiene, som viser hvem du er som person. Anonymkode: a338d...76b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #40 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 19.5.2024 den 18.48): Jeg kunne godt tenke meg å jobbe som bistandsadvokat. Utover det må jeg innrømme at jeg er nysgjerrig på utenrikstjenesten. Er det noen som har erfaring med karakterkrav/-forventninger for å gå disse retningene? Anonymkode: ab675...56e Dette er vel et par år siden, men da så jeg i en utlysning for stilling som jurist i UD hvor det sto at søker burde ha overvekt av A. Anonymkode: ea1ef...cdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå