Gå til innhold

Kjøpe el bil men ikke muligheter for å lade hjemme.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er 3 typer lading. 

1) Vanlig stikkontakt, det går vanvittig tregt.

2) AC lading de strekker seg fra 4-22 kw levert til batteriet. Jo mer strøm den leverer, jo raskere går ladingen. De fleste er 7 Kw, eller 11 kw
De koster som regel det samme, uavhengig sv styrken. Du må regne med å stå noen timer for å få litt påfyll.
Dette er også veggladerne vi har hjemme, og du finner de mange offentlige steder.

3) DC lading, de går fra 50kw-150+++  det er hurtiglading, den er dyrere enn AC ladingen, og mye er gjort på en halvtime-time. 
Den lader tregt om batteriet er kaldt, og den lader tregt etter 80%

På alle disse betaler du for strøm overført til batteriet, ikke for tid, bortsett frs etter 80% på hurtiglader. 

Skal du ha elbil uten mulighet for å lade hjemme, bør du ha en bil med stort batteri/lang rekkevidde. Oppholde deg over tif på steder hvor du kan koble til AC lader. Og plugge i konsekvent hver gang du kan det.

Jeg gjorde det i en kort periode når jeg lånte bil. På trening, på senteret, når ungene var på trening, eller kamp. Ladet ikke fullt, men fylket alltid på en skvett med AC lading. Eieren ville ha minst mulig DC lading. 

Nå har jeg egen elbil, og AC ladebokd, og jeg lader opp til 5 timer hver natt, og har startsett alltid fullt batteri. I natt tror jeg det bare vil ta en halvtime til det er fullt, har knapt kjørt. 
Jeg har veldig uforutsigbart kjøremønster, helt uten fadte rutiner. Jeg vet ikke nå om jeg i morgen kommer til å kjøre 50, eller 500 km. 

Det å drive med DC lading er dyrt, det er tidkrevende fordi om det er raskt, og ikke bra for bilen. 

De jeg kjenner som har elbil uten lademuligheter har stort batteri, og de leaser bilen. Så om batteriet blir ødelagt spiller det ingeb rolle for de selv. 

Anonymkode: b73b5...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...