AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Del Skrevet 23. juni 2023 I borretslaget er det ingen el bil lading. Er det bare hurtiglading på lade stasjoner eller er det mulighet for langtidslading? koster det mer enn å ha hjemmelader? Anonymkode: 15d36...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Del Skrevet 24. juni 2023 Ja, det er kostbart og ikke bra for batteriet. Anonymkode: 956cb...d4e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Del Skrevet 24. juni 2023 Det finnes saktelading, men det koster det også. Hvorfor har ikke borettslaget lading? I vårt sameie var forsåvidt lading dyrt, så jeg ladet mest på jobb Anonymkode: 5e539...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #4 Del Skrevet 24. juni 2023 Jeg ville ikke hatt elbil om jeg ikke kunne lada hjemme Anonymkode: 9b420...8a3 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 24. juni 2023 #5 Del Skrevet 24. juni 2023 Da hadde jeg kjøpt fossil-bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Del Skrevet 24. juni 2023 Dersom du ikke har mulighet for å lade hjemme kan du ikke kjøpe el bil. Sier seg selv. Da må du lade på jobb hvis du har mulighet eller på ladestasjon. Her jeg bor er det ingen ladestasjon i nærheten. Anonymkode: d522a...9ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #7 Del Skrevet 24. juni 2023 Hvor bor du hen? Noen kommuner har noenlunde rimelige sakteladere. Men da står du lenge på kommunal plass. I utgangspunktet hadde jeg ikke valgt elbil uten hjemmelading. Vi har en Leaf og en ladbar hybrid som begge står på stikkontakt, men skikkelig elbil med kraftig batteri kan vi ikke lade sånn. Borettslaget bør skjerpe seg og sette opp ladere. Anonymkode: 885c2...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 24. juni 2023 #8 Del Skrevet 24. juni 2023 I vårt borettslag ble det til tross for svak økonomi i borettslaget kostet på en del lade-plasser for el-bil i fjor, fordi de sa det var en lovendring eller noe som tilsier at alle borettslag og sameier må kunne tilby sine beboere dette. Det står noe mer her: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 24. juni 2023 #9 Del Skrevet 24. juni 2023 Uten mulighet til å lade hjemme? Nei, da hadde jeg kjøpt fossil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #10 Del Skrevet 24. juni 2023 Hvor mye koster en lading i feks åtte timer. På en lading står det 11kw-AC type 2 , 5.99 per kWh på en annen står det: 150 kW-CCS kr 7.79 /kWh Hva betyr det og hvor mye penger blir det på 8 timer? Anonymkode: 15d36...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 25. juni 2023 #11 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor mye koster en lading i feks åtte timer. På en lading står det 11kw-AC type 2 , 5.99 per kWh på en annen står det: 150 kW-CCS kr 7.79 /kWh Hva betyr det og hvor mye penger blir det på 8 timer? Anonymkode: 15d36...630 Ccs 150 kW lading er hurtiglading som du bruker type 1t maks, kommer an på hvor mye strøm som er igjen på batteriet når du starter å lade. Men når du når 80% går hastigheten drastisk ned. Her betaler du pr kWh. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #12 Del Skrevet 25. juni 2023 Er det mulig å langtids lade på offentlige plasser. Hvor mye koster det feks 8 timer ? Batteripakke er 35,5 kWh på bilen jeg vurderer. å kjøpe Jeg har ikje peiling på hva det koster å lade utenfor hjemmet. Derfor jeg spørr? Jeg har ingen erfaring med el bil Anonymkode: 15d36...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #13 Del Skrevet 25. juni 2023 Hva det koster kommer helt an på strømprisen. Og den varierer jo fra time til time… Anonymkode: 27b2e...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #14 Del Skrevet 25. juni 2023 Million skrev (22 timer siden): I vårt borettslag ble det til tross for svak økonomi i borettslaget kostet på en del lade-plasser for el-bil i fjor, fordi de sa det var en lovendring eller noe som tilsier at alle borettslag og sameier må kunne tilby sine beboere dette. Det står noe mer her: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/ Dette gjelder jo bare om borettslaget har p-plasser. Jeg bor innenfor Ring 2, borettslaget har ingen p-plasser og da selvsagt heller ingen lading. Anonymkode: f5ca5...dc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 25. juni 2023 #15 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette gjelder jo bare om borettslaget har p-plasser. Jeg bor innenfor Ring 2, borettslaget har ingen p-plasser og da selvsagt heller ingen lading. Anonymkode: f5ca5...dc0 Aha, ok. Det forandrer jo saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #16 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 23.43): I borretslaget er det ingen el bil lading. Er det bare hurtiglading på lade stasjoner eller er det mulighet for langtidslading? koster det mer enn å ha hjemmelader? Anonymkode: 15d36...630 Det er en ny lov: https://no.mer.eco/aktuelt/kreve-elbillader-brl-sameie/ Dessuten, har bilen god rekkevidde holder det å lade en gang i uka. Anonymkode: fd28b...4aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #17 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor mye koster en lading i feks åtte timer. På en lading står det 11kw-AC type 2 , 5.99 per kWh på en annen står det: 150 kW-CCS kr 7.79 /kWh Hva betyr det og hvor mye penger blir det på 8 timer? Anonymkode: 15d36...630 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det mulig å langtids lade på offentlige plasser. Hvor mye koster det feks 8 timer ? Batteripakke er 35,5 kWh på bilen jeg vurderer. å kjøpe Jeg har ikje peiling på hva det koster å lade utenfor hjemmet. Derfor jeg spørr? Jeg har ingen erfaring med el bil Anonymkode: 15d36...630 Dette er jo enkel matte. Du skriver ikke hvilken bil du vurderer, og eneste bilen jeg kommer på i farta som har ca 35,5kwh batteri er VW E-Golf så går utifra det er den. Batteriet er 35,8kwh brutto, og 32kwh netto. Den kan maks ta i mot 7,2kw med AC type 2 lader og 40kw med CCS hurtiglading. Noe som vil si at hvis batteriet er helt tomt må du lade 32kw for å få det helt fullt. Med 7,2kw laderen tar det da 4,5t og koster 192kr. Med 40kw lading tar det rett under 1 time og koster 250kr. Anonymkode: 2307a...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #18 Del Skrevet 25. juni 2023 Hurtiglading er dyrt. Kommunale badeplasser er billigere, og det har jeg her i Oslo. De lader med forskjellig hastighet, men prisen er stort sett den samme utrolig nok. Anonymkode: 9d877...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #19 Del Skrevet 25. juni 2023 Jeg kjøpte elbil uten lademuligheter hjemme eller på jobb. Jeg doblet "drivstoff"kostnaden, i forhold til fossilbilen jeg hadde. Og det var slitsomt, for jeg måtte lade flere ganger pr uke. Nå lader jeg på jobb, men må lade på hurtiglader en gang i blandt. Bruker 150,- pr måned i snitt nå på lading. Anonymkode: 8fa18...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #20 Del Skrevet 25. juni 2023 Det kommer helt ann på hvor mye/langt du kjører hver dag og rekkevidde på bilen. Jeg kjører nesten 10 mil til og fra jobb og elbil hadde ikke vært aktuelt om jeg ikke kunne lade hjemme. Anonymkode: b4994...137 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå