AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #21 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herlighet, studietiden er ingenting mot det virkelige liv, med full jobb, bolig og familie (og sleng gjerne noe videreutdanning og sertifiseringer, som ofte er nødvendig i løpet av et arbeidsliv, inni der) Anonymkode: 54379...6a0 Jeg er student med jobb (deltid vel og merke), bolig og barn/familie. Det fins mange av oss også. Anonymkode: edaa5...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #22 Skrevet 24. juni 2023 Jeg gikk et tøft studie og jeg syns at heltidsjobb er mye mer avslappende. Klart man har ansvar, krav, tidspress, stressende situasjoner, osv. Men man stiller mye sterkere ved f.eks sykdom. Som student måtte jeg jobbe kvelder og helger, bodde i kollektiv (bråk og mas), ble «aldri» ferdig med innleveringer og lesing og ble jeg syk på feil tidspunkt måtte jeg likevel stille på obligatoriske ting og eksamen. De som mener at studier var lett må ha gått et enkelt studie. Anonymkode: c8999...35d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #23 Skrevet 25. juni 2023 Studentlivet er mye friere enn å jobbe. Og det sier jeg selv om jeg gikk et tungt profesjonsstudium i utlandet, med mye obligatorisk undervisning og stor arbeidsmengde (50+ timer i uka). Jeg KUNNE la være å dra på forelesning (bare ikke det obligatoriske), og jeg hadde ingen barn som krever meg 24 timer i døgnet, hundre avtaler knyttet til barna, og vedlikehold av hus/biler etc. Sommerjobber var en avveksling fra studiene, så selv om det ikke var «fri», følte jeg likevel at jeg hadde sommerferie. Det betyr ikke at det ikke kan være tungt og slitsomt å være student. Men ansvarsmengden og arbeidsmengden går betydelig opp med kombinasjonen jobb/familie. Anonymkode: b9ca7...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #24 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er student med jobb (deltid vel og merke), bolig og barn/familie. Det fins mange av oss også. Anonymkode: edaa5...3ff Ja, og det står det står respekt av. Men de fleste studenter har ikke barn. For den del er det mange som anbefaler å få barn mens man studerer, siden det er friere enn 100% jobb når man har småbarn. Det sier også litt. Her kommer det selvsagt an på hvilket studium man går. Det er forskjell på legestudiet og en bachelor i sosialantropologi. Anonymkode: b9ca7...4bc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #25 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 23.12): Høres jobb 3 dager i uken greit ut? Hvorfor skal du jobbe så lite? Da jeg gikk på VGS jobbet jeg fem ettermiddager i uken pluss nattejobb 1–2 dager i helgene. I sommerferien jobbet jeg nattevakt så mye som tillatt pluss jobb på ettermiddagen. Anonymkode: f5b41...b96 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #26 Skrevet 25. juni 2023 Absolutt ikke, jeg savner den tida skikkelig! Har aldri følt meg så fri. Tok på meg masse frivillig arbeid for moro skyld, og hadde det kjempemoro. Stod aldri opp før halv 8 (som er LUKSUSlenge idag), og var sjelden i seng før 0100. Det kommer jo selvsagt an på hva man studerer, hvor tunge fag man har og hvor dyrt man bor. Jeg for min del levde fint på studielånet og litt oppsparte penger fra sommerjobb, så jeg trengte ikke jobbe på siden. Vi hadde mellom 2-4 timer oppmøte til dagen, masse tilfeldige studiedager (fri). Det eneste som var slitsomt var intensiteten under eksamensperiodene, men selv da kunne jeg gå ut og drikke 4 hverdager i uka. Nå som jeg er i arbeidslivet orker jeg knapt å ta et par øl på lørdag. Anonymkode: 3a9a3...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #27 Skrevet 25. juni 2023 Drømmer tilbake til studietida. Anonymkode: f12e9...2e4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå