Gå til innhold

Blåmerker og helsestasjonen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er da et helt vanlig sted å få blåmerker. 

Anonymkode: 92f33...675

Det var det vi trodde også, han hadde absolutt ingen andre blåmerker sist, kun dette. Vi synes det er trist at vi nå skal gå rundt å være redde for noe vi ikke skulle behøvd å være redd for hver gang vi skal på helsestasjonen. Jeg er ikke perfekt, og jeg er ikke så god på å si fine ting om meg selv, men en ting kan jeg med hånden på hjertet si, at jeg en ordentlig god mamma. 

Anonymkode: 46e39...569

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blåmerker er helt vanlig😊

Jeg har en aktiv frøken på halvannet år. Hun ålet lenge, og i en voldsom fart, så da ble det merker på armene når hun smalt armene ned i gulvet eller over leker.

Bena hennes har nærmest kroniske blåmerker etter at hun kom opp i krabbing, og senere gange (løping). Hun begynte ikke å gå helt selv før hun var 15 mnd, og frem til da «løp» hun på knærne. Da ble det noen merker på bena. Hun reiste seg opp etter ting tidlig, og glemte at hun ikke kunne gå, så det ble noen fall og flere blåmerker.

Nå som hun går så er det full fart, men lite fokus, så hun blir distrahert og faller mye. Når jeg henter i barnehagen så får jeg ofte høre «vi har hatt et lite uhell i dag», og da er det alltid noe hun har løpt på eller snublet over. Så det er altså mye blåmerker og skrubbsår😅 Heldigvis aldri følt at noen har tenkt noe spesielt om det.

Anonymkode: c29f9...0c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette går helt fint. Nå 9 mnd har hun skrubbsår og blåmerker på tærne fordi hun drar seg så himla mye bortover gulvet. Igår dengte hun hodet i gulvet også. Det blir litt blåmerker her og der. 

Anonymkode: 01164...87a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der er vel helt normalt? Begge mine har hatt diverse blåmerker og skrubbsår fra de begynte å bevege på seg, og nå som yngste har lært seg å løpe og klatre er det jo trynings hver dag. Vi kan forhindre de farlige ved å plukke ham ned fra spisebord og bokhyller femti ganger om dagen, men han går jo på snørra så det synger etter når han løper og det får jeg sjelden gjort noe med. Fikk ingen kommentarer på 18 mnd kontroll igår. Skjønt, han hilste på helsesykepleier ved å klatre opp i stolen og videre opp på skrivebordet hennes før noen av oss hadde rukket å komme inn døra, så hun lukta antagelig lunta 🙈😆

Anonymkode: d4cf7...a72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet du TS, jeg synes du skal dra på timen med hevet hode. Om det kommer spørsmål om blåmerkene, synes jeg du skal svare 'jepp, vil du se hvordan han får dem?' og så ploppe ungen ned på gulvet og lokke med noe spennende så han setter inn turbogiret. Så se på helsesykepleier og si 'så forestiller du deg at han gjør sånn over alt som eventuelt måtte ligge i veien, ikke rart han er kronisk blå'.

Anonymkode: 6482b...bc5

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi lærte på skolen om steder det er unaturlig å få blåmerker. Dette er på brystkassen, på overarmen og på lårene. Leggene skal man se etter typisk fingermerker på baksiden. Så har han flere blåmerker på slike steder så er det jo veldig rødt lys. Mine barn er fulle av blåmerker, men det er stor sett på knær og leggene.

Anonymkode: 0b1a0...58c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi lærte på skolen om steder det er unaturlig å få blåmerker. Dette er på brystkassen, på overarmen og på lårene. Leggene skal man se etter typisk fingermerker på baksiden. Så har han flere blåmerker på slike steder så er det jo veldig rødt lys. Mine barn er fulle av blåmerker, men det er stor sett på knær og leggene.

Han har ikke merker de andre stedene du nevner, kun et bittelite på ene siden av låret på yttersiden, men det pleier han ikke ha til vanlig. De stedene han får blåmerker nesten hele tiden er på steder som vist på bildet i tråden, og på leggene. Som er de stedene han treffer hele tiden når han åler seg/krabber. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og bare foran på leggene for å ha nevnt det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men så klasker gjerne ikke dine underarmene i gulvet for å dra seg fremover dag ut og dag inn heller?

Anonymkode: 6482b...bc5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Å kalle det unaturlig er vel ikke helt heldig. Man burde heller kalt det "mindre hyppig". For man kan faktisk få naturlige blåmerker på nesten hele kroppen, selv om man kanskje bare får blåmerker få ganger ett sted, og hyppig blåmerker på utsatte steder.Blåmerker er veldig vanlig å ha, både for barn og voksne. 

Jeg er voksen og har både titt og ofte blåmerker. Kan ha blåmerker på innsiden av knærne, over kneet, på skulderen, på overarmer.... Men jeg husker ikke hvordan det oppstod. Jeg kan være litt klumsete av meg, og skvumpe borti de fleste kanter som er å oppdrive. Og jeg vil likevel si at jeg har ganske god motorikk 😅

Anonymkode: 956e1...a8b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Håper dette gjelder baby. Håper ikke studenter lærer at det er unaturlig og veldig rødt lys for større barn. Min veltet på sykkel  og fikk et ganske stort blåmerke på låret. Hun har hatt blåmerke på brystet også, etter å ha blitt dyttet mot en leke i barnehagen. Et barn i barnehagen falt da tauet til huska løsnet, og lårene og ryggen var da helt blå. 

Anonymkode: 1e795...ea9

• Liker 5
Skrevet

Greit hva man lærer på skolen, men det er veldig viktig å ha kritisk sans som helsearbeider. Jeg skjønner ikke hvordan et blåmerke på utsiden av albuen likt der ts har ringa rundt skal være mistenkelig. Det er en HELT logisk plass å få merker siden ungen til ts bruker armene slik hun beskriver. 
Dessuten er det runde merker her. Om ungen hadde troppe opp med et sirkulært merke rundt arma skjønner jeg mer at det blir reagert. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Se bilder. Her er merkene han har i dag, de er veldig svake de fleste, bittesmå. Noen flere på samme sted, noen alene. Det sterkeste merke er det ene på armen der hvor han krabber hele tiden. Ser det på låret er litt større i dag, men han er jo en bajas så vi synes ikke det er rart likevel når han baser seg over leker. Si hva dere synes om bildene, og om det er unormalt så bestiller jeg legetime til mandag.  

Må legge ut ett og ett bilde for det ble noe tull. 

AnonymBruker
Skrevet

aviary-image-1687597011485.thumb.jpeg.63381429b3929888769407e7c9ef15ba.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

aviary-image-1687597066390.thumb.jpeg.4216192f3fb9a387c07cd0da29d598cc.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

aviary-image-1687597099563.thumb.jpeg.77a132fb35119c2946bd61a30dec3875.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

aviary-image-1687597141234.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

aviary-image-1687597174758.thumb.jpeg.892597f44c0cda81a797723e1797cae3.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Se bilder. Her er merkene han har i dag, de er veldig svake de fleste, bittesmå. Noen flere på samme sted, noen alene. Det sterkeste merke er det ene på armen der hvor han krabber hele tiden. Ser det på låret er litt større i dag, men han er jo en bajas så vi synes ikke det er rart likevel når han baser seg over leker. Si hva dere synes om bildene, og om det er unormalt så bestiller jeg legetime til mandag.  

Må legge ut ett og ett bilde for det ble noe tull. 

Synes ikke det er noe unaturlig med blåmerkene du la ut bilde av, så bare dra på timen på helsestasjonen som normalt😊

Skulle helsesykepleier nevne noe så kan du evt. spørre om hun mener det er behov for en legetime.

Anonymkode: c29f9...0c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det der er da ingenting! Jeg har en gutt som har sydd over hele kroppen omtrent. Det pga at han har vært veldig aktiv. Når han var 6 år,var det en forelder som meldte oss til barnevernet,da beina hans var fulle av blåmerker og sår. De som meldte inn skrev at de mistenkte at jeg slo han. Saken ble henlagt og de to som hadde saken fortalte i etterkant at de aldri mistenkte meg for mishandling. De er pålagt å undersøke en alvorlig melding. Det er ubehagelig for oss foreldre når det skjer,men veldig bra hvis man oppdager reelle overgrep.De fleste fysiske overgrep mot barn skjer i affekt og er ikke planlagte. Hvis en forelder mister besinnelsen og slår i sinne er det ikke beina det går ut over. Der man mistenker overgrep er hvis  blåmerkerkene eller sår er i typisk høyde der  foreldrenes slag typisk treffer. Feks bryst,hals,rygg, hodet. Et barn som mishandles vil ikke søke trøst hos voksne,de blir mimikkløse,interesserer seg ikke for nye leker,unngår øyekontakt....bare for å nevne noe. Det er også helt frivillig å være på helsestasjonen 

Anonymkode: c4325...740

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...