AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 Hei dere, jeg laget en tråd for en liten stund siden som handlet om at helsesøster reagerte på at barnet vårt som da var 8 mnd hadde et blåmerke på underarmene ved albuen. Kun det merket, ikke noe annet som gemst annet. Han hadde begynt å krabbe bra da så det var jo ikke så rart da å få blåmerker da han ålekrabber og bruker det stedet på armen til å skyve seg hardt frem. Vi ble veldig mistenkeliggjort, men hørte så ikke noe mer. Greia er at nå som han er 10 mnd, så er han enda mer aktiv, reiser seg og tar helt av. Selvom vi passer på, så blir det jo litt knall og fall. Vi skal på helsestasjonen om noen dager og han har nå merker på begge underarmene og på leggene som han også åler seg/krabber i full fart med. Han har også et bittelite merke på det ene låret, sikkert etter et av fallende hans. Nå et jeg livredd for hva helsesøster vil tro, han er jo full av små blåmerker. Jeg blir så lei meg, vi har jo aldri gjort han eller de andre ungene noe, likevel må vi plutselig gå rundt å være redde for å bli mistenkeliggjort for vold. Hva gjør jeg her? Jeg kan vel ikke flytte timen heller, det er jo veldig rart siden det som var sist. Jeg er helt på gråten. Det er jo ekstrem sommervarme her, så han går jo i shorts og t skjorte også, så huden hans er jo alltid eksponert for gulvet. Jeg kan ikke pakke han inn i denne varmen 😪 Anonymkode: 46e39...569 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 Jeg har en 11 mnd, og det var da fryktelig til blåmerker? Hvis ingen utsletter han for vold, så ville jeg vurdert å ta blodprøver for å sjekke hans plate- verdier Anonymkode: bdd92...acd 9 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 Husker tråden Jeg synes du skal ta det opp med henne med en gang du kommer dit. At du forstår spørsmålet, men du merket du ble i overkant engstelig for at han nå skulle få noen blåmerker. Og at dersom det er grunn til bekymring rent medisinsk så ønsker du at dere heller ser på det nå med barnelege da han jo fortsatt får blåmerker her og der av å krabbe rundt i full fart og utforsker mye. Anonymkode: 2694d...719 11 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #4 Skrevet 23. juni 2023 Underarmene er et litt rart sted å få blåmerker, så det er nok derfor hs reagerer. Du har vel egentlig bare to valg. Enten flytte timen. (Og det går helt fint. Bare si han har feber eller noe) eller så må du gå på timen med rak rygg og forklare hva som har skjedd. Prøv å ikke være engstelig. Ta gjerne opp blåmerkene før hs gjør det. Ta en icebreaker som «jeg turte nesten ikke å komme jeg denne gangen, for han krabber og kryper og er helt full av blåmerker» hehe… ikke la deg vippe av pinnen av en triggerhappy helsesøster iallefall 😉 Anonymkode: 01384...bb1 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 Dra på timen som normalt. Unger har blåmerker og skrubbsår, sånn er det. Jeg tror at du er nok mer engstelig for dette enn nødvendig ❤️ Det er mer mistenkelig om du ikke dukker opp pga blåmerker.. Kan fortelle deg om den gangen ungen min datt ut av senga og vi endte på akuttmottaket og innleggelse. Tanken om at vi kom til å bli meldt til barnevernet streifa meg, for som førstegangsmamma er det fort at man blir engstelig når man ikke følger det «perfekte». Men jeg tenkte også at om de ønsket å melde, så får de bare gjøre det. Det er viktigere at barnet blir sjekket og får hjelp. Vi ble tatt godt imot og ivaretatt på best mulig måte. Anonymkode: bda21...564 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en 11 mnd, og det var da fryktelig til blåmerker? Hvis ingen utsletter han for vold, så ville jeg vurdert å ta blodprøver for å sjekke hans plate- verdier Anonymkode: bdd92...acd Ok, så det er ikke normal tenker du? Ja, såklart kan vi ta han til legen og sjekke ut det. Men altså, jeg husker jo at de andre fikk blåmerker her og der også når de var små. De er i starten av tenårene nå, så derfor husker jeg ikke om det var helt likt, men jeg husker jo at de også fikk blåmerker som aktive babyer uten at det var noe rart i noens øyne. Jeg trodde det var normalt. Han får det bare der han krabber,utenom det ene bittelille på låret jeg også nevner. Han har ikke blåmerker på rygg, mage, bryst eller overarmer. Anonymkode: 46e39...569 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Underarmene er et litt rart sted å få blåmerker, så det er nok derfor hs reagerer. Du har vel egentlig bare to valg. Enten flytte timen. (Og det går helt fint. Bare si han har feber eller noe) eller så må du gå på timen med rak rygg og forklare hva som har skjedd. Prøv å ikke være engstelig. Ta gjerne opp blåmerkene før hs gjør det. Ta en icebreaker som «jeg turte nesten ikke å komme jeg denne gangen, for han krabber og kryper og er helt full av blåmerker» hehe… ikke la deg vippe av pinnen av en triggerhappy helsesøster iallefall 😉 Anonymkode: 01384...bb1 Er det rart sted? Det er der på underarmene og mot albuene han får hele tiden blåmerker, han smeller armene på det stedet nedi gulvet når han åler seg bortover. Jeg ønsker jo egentlig å komme på timen, for vi har jo seriøst ikke gjort noe galt her 😪 Anonymkode: 46e39...569 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en 11 mnd, og det var da fryktelig til blåmerker? Hvis ingen utsletter han for vold, så ville jeg vurdert å ta blodprøver for å sjekke hans plate- verdier Anonymkode: bdd92...acd Herregud. Ts har en aktiv unge, det har tydeligvis ikke du. Alle unger er aktive, derfor skjønner ikke folk som har rolige unger at de faktisk har rolige unger. Min hadde også masse blåmerker i den alderen. Han har det fortsatt i en alder av 3,5 år. Den mest aktive på avdelingen, sier de ansatte i barnehagen. Dette er helt normalt, Ts. Du kommer ikke til å bli fratatt ungen pga dette. Bare forhold deg rolig og ikke si noe om merkene før de eventuelt spør, og da sier du det kort og greit som det er. Anonymkode: c1968...0a4 7 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har en 11 mnd, og det var da fryktelig til blåmerker? Hvis ingen utsletter han for vold, så ville jeg vurdert å ta blodprøver for å sjekke hans plate- verdier Anonymkode: bdd92...acd Eh da er vel din ikke så aktiv da Anonymkode: 030b7...358 13 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 Han sover nå, men jeg kan ta bildet av merkene i morgen så dere kan se de. Anonymkode: 46e39...569
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Underarmene er et litt rart sted å få blåmerker, så det er nok derfor hs reagerer. Du har vel egentlig bare to valg. Enten flytte timen. (Og det går helt fint. Bare si han har feber eller noe) eller så må du gå på timen med rak rygg og forklare hva som har skjedd. Prøv å ikke være engstelig. Ta gjerne opp blåmerkene før hs gjør det. Ta en icebreaker som «jeg turte nesten ikke å komme jeg denne gangen, for han krabber og kryper og er helt full av blåmerker» hehe… ikke la deg vippe av pinnen av en triggerhappy helsesøster iallefall 😉 Anonymkode: 01384...bb1 Beklager, her må jeg få skyte inn at jeg tror det er en veldig dum ting å gjøre! Av erfaring, så tar helsesykepleiere (i hvert fall noen av de) alt man sier bokstavelig. Jeg har lest journalen til mitt barn og de skriver inn alt man sier i fullt alvor. Anonymkode: 1e795...ea9 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det rart sted? Det er der på underarmene og mot albuene han får hele tiden blåmerker, han smeller armene på det stedet nedi gulvet når han åler seg bortover. Jeg ønsker jo egentlig å komme på timen, for vi har jo seriøst ikke gjort noe galt her 😪 Anonymkode: 46e39...569 Det er et av stedene vi som jobber med barn får vite at man ikke får blåmerker normalt uten at noen har grepet rundt armene på barnet. Men når barnet ditt åler seg på den måten du forklarer så blir det jo normalt for han å få blåmerker der. Vil du dra på timen så gjør du det. Du har ikke gjort noe galt og trenger ikke gjemme noe. Og hvis så skulle være… det går faktisk bra å bli meldt til barnevernet også. Vi ble det pga blåmerker på «rare» steder på jenta vår. Hun er en sånn som får blåmerker hvis man ser litt hardt på henne og vi ble meldt til bv av barnehagen etter at hun kom med blåmerker øverst på lårene og ryggen. Det ble en undersøkelse av bv, et politiavhør og så ble det henlagt. Stressende ja, men det gikk jo fint Anonymkode: 01384...bb1 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 Begge mine har vært over snittet aktive, men ingen av de har hatt blåmerker på armene. Kun knærne og skinnlegg. Ikke såååå rart hs reagerte, egentlig. Anonymkode: a09e9...1ad 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 Greia er at det er lite vits å egentlig flytte timen også, fordi han seriøst har merker der nesten hele tiden. Når et forsvinner, så kommer et nytt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forhindre at det skjer. Anonymkode: 46e39...569
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #15 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et av stedene vi som jobber med barn får vite at man ikke får blåmerker normalt uten at noen har grepet rundt armene på barnet. Men når barnet ditt åler seg på den måten du forklarer så blir det jo normalt for han å få blåmerker der. Vil du dra på timen så gjør du det. Du har ikke gjort noe galt og trenger ikke gjemme noe. Og hvis så skulle være… det går faktisk bra å bli meldt til barnevernet også. Vi ble det pga blåmerker på «rare» steder på jenta vår. Hun er en sånn som får blåmerker hvis man ser litt hardt på henne og vi ble meldt til bv av barnehagen etter at hun kom med blåmerker øverst på lårene og ryggen. Det ble en undersøkelse av bv, et politiavhør og så ble det henlagt. Stressende ja, men det gikk jo fint Anonymkode: 01384...bb1 Huff, det er jo godt å høre at det går bra, men jeg synes det høres veldig skremmende ut likevel 😪 Anonymkode: 46e39...569 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #16 Skrevet 23. juni 2023 Blåmerker på aktive små er helt normalt. Begge mine hadde det i den alderen (og fortsatt..) Du kan jo ikke bure dere inne i tiden fremover heller. Jeg ville dratt på timen som normalt, hadde ikke lagt ut om blåmerkene, men du kan jo godt nevne at han er aktiv og at det blir mye knall og fall om dagen. Anonymkode: 4194c...4bc 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #17 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begge mine har vært over snittet aktive, men ingen av de har hatt blåmerker på armene. Kun knærne og skinnlegg. Ikke såååå rart hs reagerte, egentlig. Anonymkode: a09e9...1ad Men hva gjør jeg da, jeg kan ikke forhindre det. Da må vi nekte han å krabbe, bære han rundt hele dagen evt i bæresele. Han hadde kun et eneste merke sist gang, nær albuen på undersiden av armen. Jeg trodde det var et vanlig sted egentlig å få blåmerker, men kanskje jeg tar feil. Uansett er det normalt for vår gutt 🤷♀️ Anonymkode: 46e39...569
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #18 Skrevet 23. juni 2023 Her er blåmerket fra sist, jeg har ringet rundt. De blåmerkene han har nå er mindre, men samme området. Hans smeller denne siden av armene ned i gulvet når han kraber/åler, og han krabber i hundreogti over ting også, som leker osv. Så i våres øyne er det helt normalt at han får blåmerker der. På beina så er det skinnleggen han får merker. Burde vi få han undersøkt av lege liksom, siden føere av dere mener det ikke er normalt å få det der? Kan det være noe farlig? Anonymkode: 46e39...569 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #19 Skrevet 23. juni 2023 Så dumt at helsesykepleier har gjort at du engster deg for å la barnet være normalt aktiv. Kan det være hjelpsomt for deg å sende en epost til helsestasjonen og fortelle om den tidligere hendelsen. Kan det være mulig å bytte helsesykepleier? Eventuelt vil det være hjelpsomt om hun beklager? Dette kan kanskje virke overdrevent, men det er viktig at det er et tillitsforhold mellom foreldre og helsesykepleier, slik at man kan samarbeide. Hvis du er redd for reaksjonen kan det være du ikke forteller om noe du er usikker på, og så viser det seg å ha vært noe viktig. For å sammenligne: På 10 måneders kontroll hadde min jente blåøye, fordi hun hadde reist seg opp og falt mot noe. Helsesykepleier kommenterte det ikke, men spurte hvordan det gikk med krabbing og om hun reiste seg opp. Jeg fortalte at hun var aktivt rundt, men at det ble litt knall og fall iblant, og pekte på øyet. Helsesykepleier lo og sa "ja, det blir fort sånn i den fasen". Deretter litt om hvilke tegn man må passe på med hodeskader, og anbefaling om diverse barnesikring for å unngå farlige skader. Vi kom også på ettårskontroll med kul i bakhodet og små blåmerker ned hele ryggen etter fall fra sittende på grus. Eneste negative kommentar var at kulen gjorde hodemålet usikkert. Anonymkode: 92f33...675 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #20 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her er blåmerket fra sist, jeg har ringet rundt. De blåmerkene han har nå er mindre, men samme området. Hans smeller denne siden av armene ned i gulvet når han kraber/åler, og han krabber i hundreogti over ting også, som leker osv. Så i våres øyne er det helt normalt at han får blåmerker der. På beina så er det skinnleggen han får merker. Burde vi få han undersøkt av lege liksom, siden føere av dere mener det ikke er normalt å få det der? Kan det være noe farlig? Anonymkode: 46e39...569 Det er da et helt vanlig sted å få blåmerker. Anonymkode: 92f33...675 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå